1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-26 Typ IA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-26 Typ IA

Postprzez Brodołak » 16.02.06, 15:21

U-26 Typ IA

Stocznia: Deutsche Schiff und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Nr zamówienia: 904
Zamówienia: 17.12.1934
Położenie stępki: 01.04.1935
Wodowanie: 14.03.1936
Wcielenie do służby: 06.05.1936
Nr pocztowy: M 07 314

Przebieg służby:
05.1936 - 12.1939 - Flotylla U-bootów Saltzwedel Wilhelmshaven
01.1940 - 07.1940 - 2 Flotylla U-bootów Wilhelmshaven

Dowódcy:
11.05.1936 - 30.09.1938 - KL ~ KK Werner Friedrich Wilhelm Adolf Hartmann
01.10.1938 - 08.1939 - FK Oskar Schomburg
08.1939 - 03.01.1940 - KL Klaus Ewerth
03.01.1940 - 11.05.1940 - KL Heinz Scheringer
12.05.1940 - 08.06.1940 - KK Heinz Fischer
09.06.1940 - 01.07.1940 - KL Heinz Scheringer

Odbyte patrole bojowe: 6(7*)

Zatopione statki handlowe: 11 (48.645 BRT)

Uszkodzone statki handlowe: 1 (4.871 BRT)

Uszkodzone jednostki wojenne: 1 (530 t)

Patrol 1 (29.08.1939 - 26.09.1939)
29.08. U-26 pod dowództwem Klausa Ewertha wypłynął z Wilhelmshaven. Według planu OKM w przypadku wybuchu wojny z Wielką Brytanią U-26 miał postawić miny na podejściach do brytyjskiej bazy morskiej w Portland. Po zakończeniu tej operacji okręt miał użyć torped przeciwko alianckiej żegludze **. W dniu 04.09. Klas Ewerth rozpoczął próbę podejścia w zanurzeniu do miejsca, w którym miał postawić miny (pobliże latarniowca Shambles). Jednak na skutek licznych patroli przeciwpodwodnych, musiał zrezygnować i powrócić na głębokie wody. Druga próba podobnie jak pierwsza nie udała się dopiero 08.09. (podawana tez jest data 10.09.) U-26 dotarł niezauważony do miejsca minowania. Po postawieniu 18 min (prawdopodobnie pomiędzy godz. 05:23 a 06:05) okręt wycofał się na głębokie wody, gdzie załadowano do wyrzutni 6 torped, jakie U-26 zabrał w rejs oprócz min. Podczas wycofywania się z Kanału La Manche na Atlantyk U-26 został wykryty przez okręty brytyjskie, które go zaatakowały bombami głębinowymi. Po wymknięciu się tropicielom i wydostaniu się na Atlantyk, Klaus Ewerth wysłał spóźniony meldunek do dowództwa o wykonaniu zadania***. Dalsza część patrolu polegająca na niszczeniu żeglugi handlowej okazała, musiała zostać przerwana ze względu na problemy z silnikiem. 26.09. okręt powrócił do Wilhelmshaven kończąc trwający cztery tygodnie patrol. Na miny postawione przez U-26 weszły cztery statki:
15.09.1939 - zatonął belgijski statek Alex van Opstal (5.965 BRT)
20.09.1939 - ciężko uszkodzona została brytyjska korweta HMS Kittiwake (530 t)
07.10.1939 - zatonął holenderski statek Binnendijk (6.873 BRT)
22.11.1939 - zatonął grecki statek Elena R (4.576 BRT)

Patrol 2 (22.10.1939 - 04.12.1939)
22.10. U-26 wypłynął z Wilhelmshaven w kolejną misję stawiania min. Tym razem okręt Klausa Ewertha według planu OKM, miał zaminować port w Gibraltarze. Po zakończeniu tej operacji U-26 miał wysłać sygnał o jej powodzeniu, po którym bliźniaczy U-25 wraz z U-53 (okręt typu VIIB) miały przekraść się przez cieśninę Giblaratarską, by wraz z okrętem Ewertha atakować cele na Morzu Śródziemnym. Z planów tych jednak nic nie wyszło, bowiem Klaus Ewerth musiał przerwać akcje stawiania min ze względu na liczne patrole przeciwpodwodne i niesprzyjające warunki atmosferyczne****. Po wycofaniu się z pod portu w Gibraltarze, U-26 przez kilka dni operował na morzu Śródziemnym jako pierwszy w tej wojnie niemiecki U-boot. W dniu 13.11. Klaus Ewerth na wysokości Malagi zauważył a następnie zatopił dwoma torpedami francuski frachtowiec Loire (4.285 BRT). Dalsza część patrolu była już bezowocna. 05.12 U-26 powrócił do Wilhelmshaven po trwającym sześć tygodni patrolu. Po tym rejsie Klaus Ewerth został przeniesiony na inne stanowisko.

Patrol 3 (29.01.1940 - 01.03.1940)
29.01 U-26 pod dowództwem Heinza Scheringera, który zastąpił Klausa Ewertha, wypłynął z Wilhelmshaven by zgodnie z rozkazami operować w rejonie płw. Iberyjskiego. Po wypłynięciu z bazy Heinz Scheringer otrzymał rozkaz dołączenia do zasadzki organizowanej przez U-37, na zespól brytyjskich okrętów osłaniających powrót do kraju uszkodzonego w bitwie z pancernikiem kieszonkowym Admiral Graf Spee ciężkiego krążownika Exeter. Z powodu złych warunków atmosferycznych (sztorm), U-26 dotarł na miejsce zasadzki za późno. Po zwolnieniu z uczestnictwa w zasadzce Heinz Scheringer w drodze do swojego rejonu operacyjnego zatopił dwa statki na obszarze Western Approaches: 12.02. w kwadracie BE 3261 torpedami i ogniem z działa norweski frachtowiec Nidarholm (3.482 BRT) i 14.02. w kwadracie BE 3332 torpedami brytyjski frachtowiec Langleeford (4.622 BRT) płynący w konwoju HX-18. Po zatopieniu tego ostatniego U-26 przydarzyła się awaria silnika, która wymusiła przerwanie patrolu i powrót do bazy. W drodze powrotnej 15.02 w kwadracie AM 7391 Heinz Scheringer zatopił torpedami norweski frachtowiec Steinstad (2.476 BRT). 01.03 U-26 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven, kończąc trwający cztery i pół tygodnia patrol.

Patrol 4 (13.04.1940 - 18.04.1940)*****
13.04. U-26 wypłynął z Wilhelmshaven z misją dostarczenia zaopatrzenia walczącym w Narwiku wojskom. Wraz z nim do Narwiku z zaopatrzeniem płynęły też inne U-booty (U-29, U-43, U-61). W trakcie rejsu U-26 wraz z U-29 i U-43 otrzymał rozkaz zmiany portu przeznaczenia z Narwiku, na Trondheim******, do którego Heinz Scheringer wpłynął 18.04..
Następnego dnia U-26 po wyładowaniu zaopatrzenia wypłynął w rejs powrotny do Wilhelmshaven. W dniu 21.04. w kwadracie AF 8274 Heinz Scheringer zatopił torpedami brytyjski frachtowiec Cedarbank (5.159 BRT)*******, płynący z zaopatrzeniem dla wojsk brytyjskich w fiordzie Romsdals. W dniu 25.04. U-26 wpłynął do bazy w Wilhelmshaven.

Patrol 5 (23.05.1940 - 05.06.1940)
23.05 U-26 pod dowództwem Heinza Fischera wypłynął z bazy w Wilhelmshaven w kolejny rejs zaopatrzeniowy (prawdopodobnym punktem docelowym było Trondheim). Po wyładowaniu zaopatrzenia U-26 powrócił do bazy w Wilhelmshaven 05.06.

Patrol 6 (20.06.1940 - 01.07.1940)
20.06. U-26 pod ponownym dowództwem Heinza Scheringera, wypłynął z bazy w Wilhelmshaven, by zgodnie rozkazami operować w rejonie Western Approaches. Po przybyciu do rejonu operacyjnego, mimo poważnych problemów z silnikiem, Heinz Scheringer zatopił trzy statki: 29.06. torpedami grecki frachtowiec Frangoula B Goulandris (6.701 BRT) i 30.06. estoński frachtowiec Merkur (1.291 BRT) oraz norweski Belmoira (3.214 BRT). W dniu 01.07 U-26 zaatakował torpedami statki płynące w konwoju OA-175 uszkadzając jeden z nich, brytyjski frachtowiec Zarian ********(4.871 BRT). Po ataku U-26 został obrzucony przez korwetę HMS Gladiolus bombami głębinowymi nastawionym na wybuchy na głębokości od 105 do 150 metrów, które spowodowały uszkodzenia części rufowej. Heinz Scheringer postanowił korzystając z tego, że jest noc wynurzyć okręt i spróbować uciec na powierzchni ładując przy tym akumulatory. Niestety dla U-26 na pomoc Gladiolusowi przybył eskortowiec/kanonierka HMS Rochester i należący do australijskiego 10 dywizjonu Costal Command samolot Sunderland Mk 1 (pilotowany przez W. M. Gibbona). Rochester po zauważeniu okrętu Scheringera otworzył do niego ogień i postanowił go staranować. U-26 musiał się znów zanurzyć przerywając ładowanie baterii. W miejsce, w którym się zanurzył Sunderland zrzucił bomby głębinowe (cztery), które nie wyrządziły jednak większych szkód. Zdając sobie sprawę z uszkodzeń okrętu i prawie wyczerpanych baterii Heinz Scheringer zdecydował się wynurzyć okręt a następnie go zatopić. Zaraz po wynurzeniu U-26 został ponownie zbombardowany przez Sunderlanda (cztery bomby), co nie przeszkodziło jednak w opuszczaniu okrętu przez załogę i jego zatopieniu. Po zatonięciu U-26 całą jego 48 osobową załogę wyratował eskortowiec/kanonierka Rochester.

Uwagi dodatkowe:
Siedmiu członków załogi zginęło podczas nalotu He 111 na obóz jeniecki w miejscowości Banff (Szkocja).

Członkowie załogi U-26 (w kolejności alfabetycznej)*********:

1.) Ackermann Hermann (MaschOGfr) - 01.07.40 p.o.w., zginął podczas nalotu He 111 na obóz jeniecki w miejscowości Banff (Szkocja).
2.) Anz Oskar (StrmMt) - 01.07.40 p.o.w.
3.) Bade Artur (BtsMt) - 01.07.40 p.o.w.
4.) Barkhausen Heinz (MaschOGfr) - 01.07.40 p.o.w.
5.) Binder Fritz (BtsMt) - 01.07.40 p.o.w.
6.) Bökenheide Heinz (MaschOGfr) - 01.07.40 p.o.w.
7.) Bopp Rudolf (Ogfr) - 01.07.40 p.o.w., zginął podczas nalotu He 111 na obóz jeniecki w miejscowości Banff (Szkocja).
8.) Brandy Hans (MaschGfr) - 01.07.40 p.o.w.
9.) Burghard Wilhelm (OMaschMt) - 01.07.40 p.o.w.
10.) Dünkler Heinz (MaschOgfr) - 01.07.40 p.o.w.
11.) Engel Friedrich (OLt) - 01.07.40 p.o.w.
12.) Fischer Hermann (MtrGfr - kucharz) - 01.07.40 p.o.w.
13.) Flade Gerhard (MaschOGfr) - 01.07.40 p.o.w.
14.) Freund Herbert (Lt.ing.LI) - 01.07.40 p.o.w.
15.) Göthling Ernst (MaschGfr) - 01.07.40 p.o.w.
16.) Heymann Heinz (MtrGfr) - 01.07.40 p.o.w., zginął podczas nalotu He 111 na obóz jeniecki w miejscowości Banff (Szkocja).
17.) Hintze Erich (StrmMt) - 01.07.40 p.o.w.
18.) Holtmann August (MtrGfr) - 01.07.40 p.o.w.
19.) Illgen Alfred (OMaschMt) - 01.07.40 p.o.w.
20.) Juess Paul (StOMasch) - 01.07.40 p.o.w.
21.) Keil Gerhard (MaschMt) - 01.07.40 p.o.w.
22.) Kirchstein Hans (FkOGfr) - 01.07.40 p.o.w.
23.) König Alfred (OMasch) - 01.07.40 p.o.w.
24.) Köster Heinz (MaschGfr) - 01.07.40 p.o.w.
25.) Langenstein Anton (MaschGfr) - 01.07.40 p.o.w.
26.) Marschall Conrad (MechGfr) - 01.07.40 p.o.w., zginął podczas nalotu He 111 na obóz jeniecki w miejscowości Banff (Szkocja).
27.) Mengelberg Paul (Mach. Ob. Stos. Gfr)- 01.07.40 p.o.w.
28.) Mithöfer Paul (OStrm) - 01.07.40 p.o.w.
29.) Mittag Udo (MtrGfr) - 01.07.40 p.o.w.
30.) Müller Siegfried (OMaschMt) - 01.07.40 p.o.w.
31.) Nordhausen Günter (MtrOGfr) - 01.07.40 p.o.w., zginął podczas nalotu He 111 na obóz jeniecki w miejscowości Banff (Szkocja).
32.) Polland Erich (BtsMt (Nr. 1)) - 01.07.40 p.o.w.
33.) Pollock Karl (MaschGfr) - 01.07.40 p.o.w.
34.) Popp Rudolf (MtrGfr) - 01.07.40 p.o.w., zginął podczas nalotu He 111 na obóz jeniecki w miejscowości Banff (Szkocja).
35.) Radtke Klaus (FkGfr)- 01.07.40 p.o.w.
36.) Redleck Kurt (MtrHGfr) - 01.07.40 p.o.w., zginął podczas nalotu He 111 na obóz jeniecki w miejscowości Banff (Szkocja).
37.) Rocks Franz (MtrGfr) - 01.07.40 p.o.w.
38.) Rohe Adam (OMaschMt) - 01.07.40 p.o.w.
39.) Rümmele Werner (MaschMt) - 01.07.40 p.o.w.
40.) Scheringer Heinz (KKpt) - 01.07.40 p.o.w.
41.) Scherwing Enno (MechGfr) - 01.07.40 p.o.w.
42.) Schlange Willi (MaschStbsGfr) - 01.07.40 p.o.w.
43.) Schmidt Gerhard (MtrGfr) - 01.07.40 p.o.w.
44.) Schneider Gottlieb (MaschOGfr) - 01.07.40 p.o.w.
45.) Schweers Paul (MechOGfr) - 01.07.40 p.o.w.
46.) Simon Carl (FkMt) - 01.07.40 p.o.w.
47.) Trillmann Kurt (MechMt) - 01.07.40 p.o.w.
48.) Wendland Wilhelm - 01.07.40 p.o.w.

Przypisy:
* Wg http://uboat.net.
** Od samego początku Dönitz był przeciwny tej operacji, bowiem obawiał się intensywnego nasłuchu hydrolokacyjnego w tym rejonie. Obawa ta była uzasadniona w bazie Portland znajdowała się szkoła ASDIC-u Royal Navy.
*** Meldunek ten pozwolił odetchnąć dowództwu, które obawiało się, że U-26 zatonął podczas lub po operacji minowania. Obawę tę potwierdzał meldunek brytyjskiej Admiralicji z 8 września o zatopieniu w kanale La Manche, u-boota usiłującego stawiać miny. Dönitz jak i całe OKM obawiało się też, że jeżeli U-26 zatonął na płytkich wodach to Brytyjczycy będą starali się wydobyć Enigmę z instrukcjami obsługi i aktualnymi kluczami do szyfrowania. OKM wydał, więc rozkaz natychmiastowej zmiany szyfrów w całej Kriegsmarine i zakazał U-bootom stawiającym miny posiadania Enigmy.
**** Bardzo jasna noc, utrudniająca operację stawiania min.
***** na stronie www.ubootwaffe.net patrol czwarty jest podzielony na dwie odrębne części
****** U-61 miał płynąć do Bergen.
******* Cedarbank był jedynym statkiem zatopionym przez U-booty podczas inwazji na Norwegię.
******** Zarian nie miał szczęścia do U-bootów, 29.12.1942 płynąć w konwoju ONS-154, został trafiony najpierw torpedą wystrzeloną przez U-406, a nieco później kolejną wystrzeloną przez U-591. Po tym drugim trafieniu zatonął.
********* dane ze strony www.ubootwaffe.net

Bibliografia:
1.) www.ubootwaffe.net
2.) http://uboat.net
3.) Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom 1
4.) Trojca Waldemar "U-bootwaffe 1939 - 1945" cz. 1

w załączniku godła U-26:
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.769.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ I



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron