1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-117 typ X B

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 13 • Strona 1 z 1

U-117 typ X B

Postprzez ObltzS » 20.10.05, 12:22

Witam !
Przedstawiam kolejną charakterystykę podwodnego stawiacza min pełniącego także czasowo rolę podwodnego zbiornikowca i zaopatrzeniowca. Zapraszam do lektury.


ARCHIWUM NIEMIECKICH
OKRĘTÓW PODWODNYCH 1935 - 1945


U-117

DANE PODSTAWOWE :
Typ, wariant - X B
Klasa - podwodny stawiacz min
Data zlecenia budowy - 31.01.1939
Stocznia - Krupp Germaniawerft, Kiel
Seria - U-116 do U-119
Nr budowy - 616
Data położenia stępki - 01.07.1939
Wodowanie - 22.07.1941
Wejście do służby - 25.10.1941
Warunki budowy [WTWiO] - Baubelehrung U-Boote Ostsee Kiel /
Kriegsschiffbaulehrabteilung für
Unterseeboote Ostsee, Kiel
Dowódca okrętu w czasie prób zdawczo-odbiorczych / stopień -
Hans-Werner Neumann, Korvettenkapitän [1]
Nr poczty polowej - M 45 207


DOWÓDCY OKRĘTU :
Nazwisko / stopień / okres - Hans-Werner Neumann, Fregattenkapitän [2],
10.1941 do 07.08.1943

PRZYDZIAŁ SŁUŻBOWY DO FLOTYLLI U-BOOTÓW :
Okres / nr i rodzaj flotylli / miejsce stacjonowania -
10.1941 do 01.1942 2 U-Flottille Wilhelmshaven,
Ausbildungsboot
02.1942 do 10.1942 1 U-Flottille Kiel & Brest, Frontboot
10.1942 do 11.1942 11 U-Flottille Bergen, Frontboot
12.1942 do 08.1943 12 U-Flottille Bordeaux, Frontboot


ODBYTE PATROLE BOJOWE :
Liczba patroli bojowych - 6
Liczba zatopionych statków - 0
Liczba uszkodzonych statków - 2 [od postawionych min]
Liczba zatopionych okrętów wojennych - 0
Liczba uszkodzonych okrętów wojennych - 0
Tonaż statków zatopionych - 0
Tonaż statków uszkodzonych - 14.269 BRT
Tonaż okrętów zatopionych - 0
Tonaż okrętów uszkodzonych - 0
Ilość zaopatrywanych okrętów - 30


SZCZEGÓŁY REJSÓW - PATROLI BOJOWYCH :
Okręty typu X B były pierwotnie projektowane i budowane jako podwodne stawiacze min i takie było ich przeznaczenie. Jednak z uwagi na wypowiedzenie wojny przez Niemcy Stanom Zjednoczonym i nowym zadaniom jaki postawił ten fakt przed siłami podwodnymi Kriegsmarine - rozszerzenie ofensywy U-Bootów na obszary zachodniego i południowego Atlantyku oraz Oceanu Indyjskiego, okręty te były wykorzystywane także do wykonywania misji zaopatrzeniowych dla innych U-Bootów.
Po zniszczeniu przez aliantów działającej na Atlantyku floty nawodnych niemieckich tankowców, okręty te miały wspomagać w misjach zaopatrzeniowych jednostki z floty podwodnych zbiornikowców [okręty typu XIV], która to flota była zbyt szczupła w stosunku do zwiększonych zadań i potrzeb.
Wykorzystywanie okrętów typu X B do tej nowej roli było problematycznym zadaniem, z uwagi na niebezpieczny ładunek min morskich typu SMA, które miały na swoim pokładzie, dlatego też okręty te miały najczęściej połączone patrole bojowe [stawianie pól i zagród minowych] z misjami zaopatrzeniowymi, które wykonywały po wypełnieniu wszystkich celów patrolu bojowego.
Flota niemieckich podwodnych zbiornikowców i zaopatrzeniowców operujących na Atlantyku została skutecznie zniszczona przez aliantów w okresie od marca do sierpnia 1943. [3]


1 PATROL BOJOWY 21.09.1942 - 01.10.1942
Pod dowództwem Korvkpt. H.-W. Neumanna, postawienie zagrody minowej bez misji zaopatrzenia innych U-Bootów, obszar operacji - północno-zachodnie wybrzeże Islandii : w pobliżu Seidsfjord i Raydarfjord, nieznany nr kwadratu siatki morskiej Kriegsmarine

10.10.1942 - 11.10.1942
Pod dowództwem Korvkpt. H.-W. Neumanna, przejście pod eskortą z bazy w Kiel do Königsberg

2 PATROL BOJOWY 17.10.1942 - 22.11.1942
Pod dowództwem Korvkpt. H.-W. Neumanna, postawienie zagrody minowej[4[] i misja zaopatrzenia 10 U-Bootów[5], obszar operacji - kwadrat BD w okolicach Raykjaviku oraz obszary północnego i środkowego Atlantyku

3 PATROL BOJOWY 23.12.1942 - 24.12.1942
Pod dowództwem Korvkpt. H.-W. Neumanna, bez misji zaopatrzenia innych U-Bootów, przerwanie patrolu z powodu uszkodzenia [odłamania się] urządzenia FuMB[6]

4 PATROL BOJOWY 24.12.1942 - 07.02.1943
Pod dowództwem Korvkpt. H.-W. Neumanna, misja zaoptrzenia 10 U-Bootów[7], obszar operacji - kwadrat BD na północ od Azorów

08.02.1943 - 08.02.1943
Pod dowództwem Korvkpt. H.-W. Neumanna, przejście pod eskortą z bazy w Lorient do bazy w Breście

5 PATROL BOJOWY 31.03.1943 - 13.05.1943
Pod dowództwem Korvkpt. H.-W. Neumanna, postawienie zagrody minowej[8] i misja zaopatrzenia 9 U-Bootów[9], postawienie zagrody w kwadracie BD pod Casablancą

6 PATROL BOJOWY 22.07.1943 - 07.08.1943 +++[/b]
Pod dowództwem Fregkpt. H.-W. Neumanna, postawienie zagrody minowej w kwadracie [b]CD / DF
[10] i planowana misja zaopatrywania U-Bootów w paliwo w kwadracie CD 6156[11], 07.08.1943 - zatopienie U-117

SZCZEGÓŁY DOTYCZĄCE ZAKOŃCZENIA SŁUŻBY :
Data i godzina zatopienia - 07.08.1943, godz. 12,58
Ostatni dowódca / stopień / wiek - Hans-Werner Neumann, Fregattenkapitän, +
36 lat 11 mies.
Miejsce zatopienia - środkowy obszar północnego Atlantyku
Pozycja zatopienia - 39 st. 42 min. N, 38 st. 21min. W
Kwadrat siatki Kriegsmarine - CD 6156
Przyczyna zatopienia / zatopiony przez -
podczas zaopatrzenia U-66 w paliwo oba okręty zostały ostrzelane z broni pokładowej i obrzucone bombami głębinowymi i torpedami lotniczymi "Fido" przez dwa samoloty typu "Wildcat" i trzy samoloty typu "Avenger" należące do lotniskowca eskortowego USS CARD wchodzące w skład grupy poszukiwawczo-uderzeniowej VC-1
Zginęło - 62 osoby
Uratowanych - 2 osoby


FAKTY POTWIERDZONE :
Zmiany rozkazów dla U-117 w czasie ostatniego patrolu wynikały częściowo z utraty podwodnego zbiornikowca typu XIV, którym był U-489 oraz stanu powracającego od wybrzeży amerykańskich U-66, dla którego U-117 miał w tym rejonie pełnić rolę zastępczego zaopatrzeniowca. 30.07.1943 BdU przekazało na U-117 rozkaz określający miejsce i czas spotkania, ale rozkaz ten został rozszyfrowany dopiero 01.08.1943 - w tym samym dniu U-117 przez radiostację podał wiadomość dla innych U-Bootów zawierającą swoją rzeczywistą pozycję i czas spotkania. Informacja ta została przechwycona i rozszyfrowana przez grupę poszukiwawczo-uderzeniową VC-1 z lotniskowcem eskortowym USS CARD, która wspierała eskortę konwoju USG 13. Dowódca grupy wysłał natychmiast zespoły samolotów Wildcat – Avenger, które 03.08.1943 zaskoczyły U-66 na powierzchni i przeprowadziły nieudany atak - okręt został ostrzelany i obrzucony bombami głębinowymi i pomimo lekkich uszkodzeń zdołał się zanurzyć i odpłynąć. Ostrzał z samolotów spowodował śmierć 3 członków załogi i ciężko zranił 8 innych, w tym dowódcę okrętu [ranny ciężko w brzuch kptlt. Markworth]. Okręt podwodny U-66 oprócz niezbędnych zapasów potrzebował takżę teraz pomocy lekarskiej - okrętem tym czasowo dowodził niedoświadczony zastępca. Dowódca U-66 sugerował skierowanie okrętu do Hiszpanii do portu El Ferrol, ale BdU poleciło mu pozostać w rejonie i czekać na spotkanie U-117. Doszło do niego w nocy z 06 / 07.08.1943 - H.-W. Neumann przekazał na U-66 swojego lekarza okrętowego dr Schrenk i I WO 35-letniego Oblt. Paula Frerksa, który miał zastąpić rannego dowódcę. W trakcie przepompowywania paliwa na U-66 oba okręty zostały zaatakowane przez samoloty z lotniskowca - bombowiec Avenger pilotowany przez A. H. Sallengera rzucił dwie torpeksowe bomby pomiędzy oba okręty, które otworzyły huraganowy ogień z działek p.lot. Eksplozja bomb przerwała węże paliwowe a U-66 wykonał natychmiast manewr zanurzenia alarmowego - U-117 pozostał na powierzchni. Prawdopodobnie odniesione uszkodzenia nie pozwoliły okrętowi na zanurzenie się i mogły spowodować utratę zdolności manewrowania. Relacja załogi U-66 mówiła o czarnym, gęstym dymie wydobywającym się z kiosku, jaki jeszcze zdążyła zauważyć przed zanurzeniem się. W drugim ataku Sallenger rzucił w wir po zanurzającym się U-66 torpedę lotniczą "Fido", ale ta chybiła, co ocaliło okręt i nadał wezwania o pomoc na USS CARD. Po dwudziestu minutach przybyły dwa zespoły samolotów, które ostrzeliwały i obrzucały go bombami głębinowymi - U-117 zanurzył się, ponownie się wynurzył, aby następnie skryć się pod wodą. W tym samym czasie został trafiony w rufę torpedą lotniczą - po fali uderzeniowej na powierzchni morza pojawiły się pęcherze powietrza pochodzące z rozerwanego kadłuba U-117 - przypuszcza się, że dzieła zniszczenia dokończyła prawdopodobnie eksplozja 66 min morskich, jakie U-117 miał na swoim pokładzie - z pozostałej załogi nikt nie ocalał i nie wydobyto nigdy żadnych szczątków.

Wyciąg z zapisów w KTB U-66 :

06.08.1943, godz. 11,43 - U-117 na kursie do widoku, słyszalność przekazu dobra, początek uzgadniania przebiegu akcji, lekarz dr. Schrenk na pokładzie
06.08.1943, godz. 23,00 - wynurzenie
06.08.1943, godz. 23,10 - spotkanie z U-117, przejećie prowiantu na U-66, Oblt. Frerks przejdzie na U-66 jako zastępca dowódcy względnie I WO
07.08.1943, godz. 00,55 - przerwanie przejęcia prowiantu, oba okręty kursem północnym w śladzie torowym w odstępie 1.500 m, Oblt. Frerks przejdzie na pokład U-66 jako zastępca dowódcy
07.08.1943, godz. 09,00 - początek prac przy przejęciu oleju napędowego na U-66
07.08.1943, godz. 11,54 - z lewej burty w sektorze ósmym od słońca samolot myśliwski typu Fulmar, oba diesle naprzód, działko p.lot 20 mm w gotowości, przy pierwszym nalocie bomba głębinowa zrzucona pomiędzy oba okręty na wysokości kiosku, wskutek wybuchu końcówki przewodów paliwowych zostają natychmiast odłamane, myśliwiec po zrzucie bomb oddalił się na odległosć ok. 4.000 – 5.000 m i utrzymywał kontakt wzrokowy, kiedy U-117 utrzymywał samolot w zasięgu ognia od strony nawietrznej, zarządzono zanurzenie alarmowe
07.08.1943, godz. 12,20 - kurs 0 st.
07.08.1943, godz. 12,25 - ostatni namiar z nasłuchu odgłosów silników diesli z U-117, wskazujący położenie prawo 185 st.
07.08.1943, godz. 12,35 - odgłosy 2 detonacji
07.08.1943, godz. 12,47 - odgłosy 3 detonacji [z lewej burty w sektorze ósmym przerażający trzask]
07.08.1943, godz. 12,58 - odgłosy głuchych detonacji



UWAGI :
1. H.-W. Neumann był d-cą okrętu w chwili przejmowania go ze stoczni i wcielenia do służby, był wówczas w stopniu komandora podporucznika
2.[/b] Ostatni, najwyższy stopień dowódcy okrętu w czasie dowodzenia okrętem [zarówno w chwili straty okrętu jak również przeniesienia służbowego na inny okręt lub na ląd]
[b]3.
Alianci w tym okresie wprowadzili nową taktykę zwalczania U-Bootów, polegająca na stworzeniu tzw. zespołów poszukiwawczo-uderzeniowych, złożonych z lotniskowców eskortowych oraz okrętów osłony, które we współpracy z wywiadem i uzyskanych od niego danych udawały się w rejony koncentracji U-Bootów, by je niszczyć - pomocą w tej taktyce okazało się zastosowanie radaru oraz nowej akustycznej torpedy lotniczej "Fido"
4. Od dnia 29.10.1942 trwała akcja stawiania min w okolicach Reykjaviku
5.[/b] Po [b]29.10.1942 U-117 wykonywał misję zaopatrzenia innych U-Bootów na obszarze północnego i środkowego Atlantyku [okolice Azorów, kwadrat BD 21, około 50 st N – 33 st W], w trakcie tej misji doszło 04.11.21942 do tragicznego w skutkach wypadku - podczas manewru podchodzenia do U-454 został zmyty z pokładu U-117 LtzS Schwenzel, podjęta próba reanimacji po wyłowieniu nie powiodła się i oficer zmarł, pochowano Go w morzu na pozycji 49 st 30 min N – 31 st 35 min W, przejęto również na pokład chorego marynarza z U-521
Wykaz U-Bootów pobierających zaopatrzenie z U-117 w czasie 2 patrolu : U-753**, U-454, U-402, U-381, U-438, U-89, U-521**, U-624, U-84**
6.[/b] Urządzenie o nazwie [b]FuMB instalowane na U-Bootach od sierpnia 1942, było to pasywne urządzenie służące do wykrywania radarów na alianckich samolotach i okrętach [początkowo alianckie radary pracowały na fali o długości 1,5 m, a następnie wprowadzono radary pracujące na fali o długości 10 cm i 1 cm, których FuMB nie był już w stanie wykryć]
7. W styczniu i lutym 1943 U-117 wspierał akcje prowadzone przez U-Booty na północnym Atlantyku oraz grupę ok. 36 niemieckich okrętów podwodnych operujących w rejonie Gibraltaru i Wysp Azorskich, wykaz U-Bootów pobierających zaopatrzenie w czasie 4 patrolu : U-628, U-336, U-524, U-435, U-591, U-662, U-706, U-455, U-260, U-662 - były to głównie U-Booty wchodzące w skład grupy "Ungestüm"
8.[/b] W czasie tego patrolu w marcu i kwietniu U-117 z uwagi na brak podwodnych zbiornikowców [b]typu XIV miał służyć innym U-Bootom jako podwodny zbiornikowiec [były to głównie U-Booty z grupy "Seehund" działające w kwadracie DG 85, również U-117 w czasie tego patrolu otrzymał polecenie podania paliwa na włoski okręt ARCHIMEDE], głównym zadaniem było jednak postawienie zagrody minowej koło Fedali - okolice Casablanki - w okresie 09 - 11.04.1943 składającej się z 66 min typu SMA [uszkodzono 2 statki typu "Liberty" - amerykański m/s
MATT W. RANSON 7.177 BRT i brytyjski m/s EMPIRE MORN 7.092 BRT], w okresie 03 - 13.05.1943 U-117 powrócił do bazy w Bordeaux
9. Wykaz U-Bootów pobierających zaopatrzenie z U-117 w czasie 5 patrolu : U-518, U-516, U-185, U-506, U-68, U-509, U-160, U-183, U-460
10.[/b] BdU [b]24.07.1943 w przesłanym na U-117 radiogramie rozkazał postawić zagrodę minową na wodach wokół Nowego Jorku [na pokładzie U-117 znajdowało się 66 min morskich typu SMA], po zakończeniu tej akcji U-117 miał pełnić funkcję zaopatrzeniowca U-Bootów na obszarze wokół Azorów, głównie w sektorze DE 80
11.[/b] Rozkazem BdU [b]27.07.1943 U-117 miał zjeść z trasy "południowej" i przekazać zapasy - głównie paliwo - na U-66, który powracał z patrolu po wykonaniu zadań u amerykańskich wybrzeży, planowane miejsce spotkania wyznaczono właśnie w kwadracie CD 6156
12. H.-W. Neumann został w dniu 01.08.1943 awansowany do stopnia Fregattenkapitän [komandor porucznik]

Oznaczenia :

+ dowódca zginął
* dowódca ocalał


* - bez zaopatrzenia w olej napędowy, tylko zaopatrzenie w prowiant ewentualnie zaopatrzenie w części zapasowe i doraźna pomoc medyczna

** - bez zaopatrzenia w olej napędowy i prowiant, tylko zaopatrzenie w części zapasowe i doraźna pomoc medyczna



ANEKS 1 :

LISTA ZAŁOGI U-117

Nazwisko i imię / stopień / data urodzenia / data zgonu / uwagi

Ackermann Bruno, Lt.ing, 31.12.1921, 07.08.1943, U-117 +
Aflenzer Josef, MtrGfr, 14.01.1925, 07.08.1943, U-117 +
Albrecht Erich, MaschMt, 11.05.1915, 07.08.1943, U-117 +
Arco-Zinneberg von und zu Ulrich-Philipp, OLt.z.S, 12.12.1917, 31.12.1980, U-117 : WO [03.42 - 05.43], U-922 : d-ca [08.43 - 11.43]
U-29 : d-ca [11.43 - 04.44], U-A : d-ca [04.44 - 03.45];
przed wstąpieniem do U-Bootwaffe służył na "EMDEN" [07.39 - 10.39] i T-12 [09.40 - 11.40], ur. Schloß Maxlarin okręg Aibling, wstąpienie do Kriegsmarine : 10-1939
Barlach Karl, Lt.z.S, 26.09.1914, 07.08.1943, U-117 +, służył wcześniej na rajderze ATLANTIS
Becker Franz, ObtsMt, 08.10.1914, 07.08.1943, U-117 +
Böhm Walter, MtrGfr, 02.12.1923, 07.08.1943, U-117 +
Borek Albrecht, MtrOGfr, 04.09.1921, 07.08.1943, U-117 +
Eggebrecht Walter, MechOGfr, 30.10.1922, 07.08.1943, U-117 +
Eilers Alfred, Omasch, 01.08.1914, 07.08.1943, U-117 +
Frerks Paul, OLt.z.S.d.R, 25.06.1908, brak danych, U-117 : WO [01.43 - 08.43], U-66 : p.o. d-cy [08.43], U-975 : d-ca [11.43 - 03.44]
Gergen A., br. danych, br. danych, br. danych, U-4; U-117; U-637; U-1054
Gross Albert, MtrGfr, 07.03.1925, 07.08.1943, U-117 +
Gudehus Wilhelm, MechOGfr, 17.01.1922, 07.08.1943, U-117 +
Hauptmann Max-Albert, OmaschMt, 18.06.1919, 07.08.1943, U-117 +
Hirsch Hellmut, BtsMt, 04.06.1917, 07.08.1943, U-117 +
Hirschfeld Alfred, MaschMt, 25.03.1921, 07.08.1943, U-117 +
Hollbach Karl, Omasch, 23.04.1914, 07.08.1943, U-117 +
Hubgen Magnus, FkOGfr, 18.05.1920, 07.08.1943, U-117 +
Isdepski Werner, MaschGfr, 06.03.1924, 07.08.1943, U-117 +
Jäkel Hans, OmaschMt, 12.02.1918, 07.08.1943, U-117 +
Kegel Eberhard, Arzt, br. danych, br. danych, br. danych
Klammt Alfred-Paul, MaschOGfr, 02.06.1921, 07.08.1943, U-117 +
Klein Günter, OfkMt, 16.02.1920, 07.08.1943, U-117 +
Klughammer Gottfried, MtrOGfr, 02.03.1923, 07.08.1943, U-117 +
Kogler Walter, MaschOGfr, 03.10.1923, 07.08.1943, U-117 +
Korth Walter, BtsMt, 14.08.1921, 07.08.1943, U-117 +
Krakow Friedrich [zmienił nazwisko na Cooper], BtsMt, 04.10.1921, br. danych, U-117, U-430, po wojnie zamieszkał w Whiston [Anglia]
Kristandt Siegfried, MaschOGfr, 04.05.1921, 07.08.1943, U-117 +
Kühne Heinrich, MaschOGfr, 14.11.1922, 07.08.1943, U-117 +
Kurz Reinhard, MaschOGfr, 11.04.1924, 07.08.1943, U-117 +
Kuschel Johannes, FkGfr, 15.09.1924, 07.08.1943, U-117 +
Landgraf Johann, KpLt.ing, 10.03.1907, 07.08.1943, U-117 +
Lessmann Laurenz, MaschOGfr, 15.07.1922, 07.08.1943, U-117 +
Machleb Karl-Heinz, OmechMt, 07.01.1919, 07.08.1943, U-117 +
Mewes Paul, Omasch, 31.12.1916, 07.08.1943, U-117 +
Mielke Erwin, MechOGfr, 15.02.1923, 07.08.1943, U-117 +
Möller Otto, SanOGfr, 25.10.1919, 07.08.1943, U-117 +
Mühlbauer Otto, BtsMt, 22.12.1921, 07.08.1943, U-117 +
Müller Erich, Ostrm, 17.09.1913, 07.08.1943, U-117 +
Neumann Hans-Werner, KorvKpt, 03.09.1906, 07.08.1943, U-72 d-ca [01.41 - 09.41], U-117 + : d-ca [10.41 - 08.43], ur. : Berlin-Charlottenburg, wstąpienie do Reichsmarine : 1925
Neuse Hellmut-Willi, OmaschMt, 16.03.1920, 07.08.1943, U-117 +
Niebert Erwin, MaschMt, 22.09.1922, 07.08.1943, U-117 +
Pahl Martin, OfkMt, 21.07.1921, 07.08.1943, U-117 +
Petermann Erich, MtrOGfr, 21.07.1921, 07.08.1943, U-117 +
Petersen Siegfried, Lt.z.S, 27.04.1916, 07.08.1943, U-117 +
Preuss Gustav, MaschOGfr, 04.06.1922, 07.08.1943, U-117 +
Reising Gerhard, MaschOGfr, 14.08.1922, 07.08.1943, U-117 +
Rommel Gerhard, MaschOGfr, 25.10.1922, 07.08.1943, U-117 +
Sandmeyer August, KpLt.ing.LI, 16.10.1903, 07.08.1943, U-117 +
Schlegel Kurt, MaschOGfr, 03.02.1924, 07.08.1943, U-117 +
Schneider Peter, BtsMt, 11.10.1923, 07.08.1943, U-117 +
Schnurfeil Helmut, BtsMt, 24.10.1923, 07.08.1943, U-117 +
Schott Reinhard, MtrOGff, 14.04.1923, 07.08.1943, U-117 +
Schrenk ??, Arzt, brak danych, brak danych, U-117, U-66
Schulz Georg, MaschOGfr, 15.03.1922, 07.08.1943, U-117 +
Schuricht Erhard, MaschGfr, 15.06.1924, 07.08.1943, U-117 +
Schwenzel Helmut, Lt.z.S, 12.03.1912, 04.11.1942, U-117+; zmyty z pokładu na płn. Atlantyku
Sinther Michael, MtrOGfr, 20.12.1920, 07.08.1943, U-117 +
Steen Hans, KpLt, 28.09.1907, 05.07.1944, U-117 : I WO [10.41 - 02.43], U-233 + : d-ca [09.43 - 07.44], ur. : Kiel, zginął wraz z okrętem na wschód od Halifaxu - Nowa Szkocja, wstąpienie do Reichsmarine : 1925
Ströbele Hermann, Mtr, 15.08.1918, 07.08.1943, U-117 +
Suhm Franz, MtrGfr, 21.06.1923, 07.08.1943, U-117 +
Tietze Paul, Gfr, 19.06.1923, 07.08.1943, U-117 +
Trierweiller Peter-Alois, Ostrm, brak danych, brak danych, U-4, U-117, U-1054, U-637
Trunk Heinrich, MaschGfr, 30.09.1923, 07.08.1943, U-117 +
Tycksen Hans, MaschMt, 02.09.1921, 07.08.1943, U-117 +
Wedekind Karl, MaschGfr, 07.06.1924, 07.08.1943, U-117 +
Weinhold Karl, MtrOGfr, 09.03.1924, 07.08.1943, U-117 +
Zester Hans, OmaschMt, 13.01.1919, 07.08.1943, U-117 +
Zillmer Gunter, MtrOGfr, 16.09.1923, 07.08.1943, U-117 +

Oznaczenia do aneksu :

U-117 + zginął wraz z okrętem


źródło : badania własne, www.deutscheuboote.de, www.ubootwaffe.net,
J.F. White, "Mleczne krowy" - Podwodne zaopatrzeniowce atlantyckich wilczych stad 1941 - 1945, BELLONA, Warszawa 2001,
C. Blair, Hitlera wojna U-Bootów, T. I - II, MAGNUM, Warszawa 1998 - 1999
Ostatnio edytowano 05.11.05, 12:50 przez ObltzS, łącznie edytowano 1 raz
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

U-117 typ X B

Postprzez ObltzS » 20.10.05, 16:00

Witam !

Mam nadzieję, że uda mi się zamieścić jako uzupełnienie tekstu [nie mogłem wcześniej odnaleźć tej fotografii w swoich zbiorach - ale w porządnym bałaganie nic nie ginie] fotografię U-117 i U-66 wykonaną przez amerykańskich pilotów atakujących oba U-Booty 07.08.1943 r.

Poniższe zdjęcie przedstawia podwodnego stawiacza min U-117 i zaopatrywany przez niego okręt U-66, który powracał do bazy po wykonaniu zadań patrolu bojowego u wschodnich wybrzeży USA podczas ataku lotniczego samolotów należących do zespołu uderzeniowego VC-1 z lotniskowcem eskortowym USS CARD. Wg moich własnych analiz [chociaż nie wykluczam prawdopodobieństwa pomyłki] zdjęcie to wykonano prawdopodobnie po pierwszym ataku lotniczym, który nastąpił po godz. 11:54 07.08.'43 - na zdjęciu są widoczne jeszcze na powierzchni morza oba okręty. Pomiędzy godz, 11:54 a 12:20 U-66 wykonał zanurzenie alarmowe i oddalił się szczęśliwie z miejsca ataku, co prawdopodobnie ocaliło ten okręt.
źródło fotografii : fotografia Marynarki Wojennej USA ze zbiorów
Muzeum Marynarki
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

U-117

Postprzez Florek » 22.10.05, 06:31

Widzę pewną nieścisłość:
Według relacji załogi U-66, samolot który zrzucił bomby między U-booty, należał do typu Fulmar. Tymczasem w "Faktach potwierdzających" pisze że był to Avenger. Chociaż w sumie ma to drugorzędne znaczenie.
Uważam natomiast za pewne że już po tym pierwszym ataku U-117 został uszkodzony i to poważnie. W przeciwnym razie jego załoga widząc w sumie dwa samoloty Grumman Wildcat + trzy Avengery, z pewnością by się zanurzyła. Żaden U-boot nie mógł by poradzić sobie z pięcioma samolotami.
Ostatnio edytowano 22.10.05, 16:34 przez Florek, łącznie edytowano 1 raz
Florek
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 25.09.05, 15:21
Lokalizacja: Stalowa Wola

U-117 typ X B

Postprzez ObltzS » 22.10.05, 14:49

Witaj Florek !

Dane o samolotach atakujących U-117 i U-66 zaczerpnąłem z opisu U-117 ze strony www.deutscheuboote.de, sam rozważałem tę nieścisłość [zapis KTB U-66 a opis na podanej stronie], ale przyjąłem, za pewnik informacje z podanej strony. Sprawdzałem dodatkowo na stronie www.uboat.net - The U-Boat War 1939 - 1945 opisy lotniskowców eskortowych i będących na ich wyposażeniu samolotów, ale nie występują tam samoloty typu Fulmar [może w ogóle coś więcej na ich temat podpowiedzą nam Koledzy Forumowicze dodatkowo interesujący się lotnictwem, które nigdy nie było moją mocną stroną]. Przypuszczam, że owa nieścisłosć mogła powstać w ogólnym zamieszaniu [w czasie gdy pojawiły się alianckie samoloty, oba U-Booty były w trakcie operacji przepompowywania paliwa] - trzeba było podjąć szybką decyzję : zanurzenie alarmowe i ucieczka czy spróbować "trzymać" wrogie samoloty na odległość w zespolonym ogniu zaporowym działek p.lot. - a jak pamiętasz było to lato [7 sierpnia], południe a więc słońce wysoko i oślepiające - w tych warunkach obserwatorzy z U-66 mogli pomylić się w ocenie typu samolotu [znane są pomyłki w zapisach KTB dotyczące różnorodnych zdarzeń, które dopiero w wiele lat po wojnie zostały uściślone i skorygowane] i stąd prawdopodobnie taki zapis w KTB U-66. Takie są moje przypuszczenia, choć mogę się mylić.
Pozdrowionka.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez Brodołak » 26.01.06, 18:23

Witam oto godło U-117
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Brodołak » 29.01.06, 16:00

Witam oto jeszcze inne zdjęcie z ataku ( U-66 i U-117 w kółkach) :P
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Postprzez Pitt35 » 10.02.06, 21:31

Ciekawą wersję ukazuje w swojej książce David Kahn "Enigma złamanie kodu ubootów". Opisuje że oba ubooty zaatakował jeden Avenger. Wildcat który leciał w parze z Avangerem miał jakąś usterkę i musiał wrócić na lotniskowiec. Avanger oba ubooty zobaczył o godzinie 09.46 i je zaatakował. W czasie pierwszego ataku bomby obramowały U-117 po wykonaniu drugiego ataku przez samolot o godzinie 10.20 nadleciały wysłane na pomoc dwa Willdcaty i dwa Avangery.W tym czasie U-66 był już pod wodą i los U-117 był przesądzony.
Co do samolotu Fulmar to chyba już w tym czasie nie był wykorzystywany bojowo w zespołach uderzeniowych.
Pitt35
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 31.10.05, 23:13

Postprzez Pitt35 » 20.02.06, 17:16

Znalazłem jeszcze taką fotkę

Obrazek
Pitt35
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 31.10.05, 23:13

Fotka

Postprzez Florek » 20.02.06, 19:10

Trochę nie wyraźna, ale co trzeba, to widać. Kiosk jest ładnie zarysowany, przed kioskiem działo a z jego lewej strony idzie jakiś marynarz.
U-boot stoi przy nabrzeżu, więc to pewnie ktoś z obsługi portowej.
Florek
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 25.09.05, 15:21
Lokalizacja: Stalowa Wola

Postprzez wibwk » 11.03.06, 01:02

Jeśli mogę coś dorzucić, Fulmar'y wedle mojej wiedzy nigdy nie były używane na amerykańskich lotniskowcach, ponadto chyba można je było używać tylko na lotniskowcach floty, co prawda dziwne że obserwatorzy określili samoloty jako Fulmary bo z powodu silnika rzędowego ma on całkowicie inną sylwetkę niż Avenger czy Wildcat ponadto był samolotem większym i łatwo rozpoznawalnym.
wibwk
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 360.000 BRT

Dołączył(a): 09.02.06, 18:21

Postprzez Pitt35 » 11.03.06, 08:24

W monografi samolotu Fulmar podają że samolot nigdy nie działał nad Atlantykiem. Głównym terenem jego działań było morze Śródziemne.
Pitt35
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 31.10.05, 23:13

Postprzez wibwk » 11.03.06, 12:22

Pitt35 napisał(a):W monografi samolotu Fulmar podają że samolot nigdy nie działał nad Atlantykiem. Głównym terenem jego działań było morze Śródziemne.

Na Atlantyku też i to północnym, poza tym Śródziemne i Daleki Wschód, dość krótko w linii, zastąpiony przez SeaSpitfire, ogólnie samolot niezbyt udany, to jakby unowocześniony przedwojenny lekki bombowiec Battle.
wibwk
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 360.000 BRT

Dołączył(a): 09.02.06, 18:21

Postprzez Pitt35 » 11.03.06, 12:52

wibwk napisał(a):
Pitt35 napisał(a):W monografi samolotu Fulmar podają że samolot nigdy nie działał nad Atlantykiem. Głównym terenem jego działań było morze Śródziemne.

Na Atlantyku też i to północnym, poza tym Śródziemne i Daleki Wschód, dość krótko w linii, zastąpiony przez SeaSpitfire, ogólnie samolot niezbyt udany, to jakby unowocześniony przedwojenny lekki bombowiec Battle.


Mozliwe że autor nie podał ze względu na to że działały na północnym Atlantyku bardzo któtko albo nie wiedział o tym.
Pitt35
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 31.10.05, 23:13


Posty: 13 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ X



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron