U-1 Typ IIA
Posty: 5
• Strona 1 z 1
U-1 Typ IIA
Stocznia - Deutsche Werke, Kiel
Stępka położona 11.02.1935
Wodowany - 15.06.1935
Przyjęty do służby - 29.06.1935
Poczta polowa nr. M 27 893
Przebieg służby:
Flotylla Szkolna Okrętów Podwodnych w Neustadt 10.1935 - 04.1940
Dowódcy:
Kapitanleutnant zur See Jurgen Deecke 10.1938 - 04.1940 (1)
Patroli bojowych - 2
Zatopień - 0
1. 15.03.1940 okręt wypłynął z Kilonii by operować na zachód od Skagerraku przeciwko brytyjskim okrętom podwodnym. U-1 zidentyfikował 14 okrętów podwodnych Royal Navy w tym rejonie. Był to czas kiedy Niemcy jak i W.Brytania przygotowywały się do lądowania w Norwegii. Po kilku dniach U-1 został skierowany w rejon Lindesnes (Dania) ze względu na meldunek o kontakcie z brytyjskimi okrętami wojennymi dostrzeżonymi w Egersundzie (2). U-1 spotkał brytyjski krążownik w eskorcie niszczycieli, żadna akcja ofensywna nie została podjęta celem ukrycia zamiarów lądowania w Norwegii. W dniu 29.03.1940 okręt zawinął do Wilhelmshaven kończąc swój pierwszy patrol bojowy.
2. 04.04.1940 wypłynął z Wilhemshaven pod zalakowanymi rozkazami by wziąć udział w operacji osłony niemieckich sił lądujących w Norwegii pod kryptonimem "Hartmut". U-1 powrócił do Wilhelmshaven tego samego dnia z powodu defektów silnika. Ponownie wypłynął w dniu 06.04.1940.
Zgodnie z rozkazami U-1 był okrętem 4 Grupy Okrętów Podwodnych, operującej w okolicach Stavanger (Norwegia). Tego samego dnia został zgłoszony jako zaginiony na Morzu Północnym. (3)
Z 25 osobowej załogi nie ocalał nikt.(4)
Przypisy:L
(1). Według K.Wynn "Uboat operations of the second world war" "Volume 1: Carrer Histories U1-U510". Pierwszym dowódcą U-1 po przyjęciu jednistki do służby był Kapitanleutnant zue See Karl Donitz inni dowodzący okrętem przed wojną nie zostali podani. Według P.Sharpe "U-boat fact file. Detailed service histories of teh submarines operated by the Kriegsmarine 1935-45", dowódcami U-1 byli:
Klaus Ewerth - 06.1935 - 09.1936
Alexander Gelhaar - 10.1936 - 02.1938
Jurgen Deecke - 10.1938 - 16.04.1940 (niezgodność daty zaginięcia okrętu z poprzednim autorem)
(2). Brak danych dotyczących jednostek brytyjskich.
(3). Według K.Wynn "Uboat operations of the second world war" "Volume 1: Carrer Histories U1-U510". Okręt prawdopodbnie zatonął po wejściu na mine brytyjską na polu minowym nr.7 na północ od Terschelling.
Według P.Sharpe "U-boat fact file. Detailed service histories of teh submarines operated by the Kriegsmarine 1935-45". Okręt najprawdopodbniej zatonął 06.04.1940 po wejściu na minę postawioną przez HMS Narwhal na pozycji 54.37 N, 03.35 W. Druga domniemana przyczyna zaginęcia: storpedowany przez okręt podowdny HMS Porpoise na pozycji 58.18 N, 05.47 E, w dniu 16.04.1940.
(4)Poniższa lista załogi obejmuje 23 nazwiska, nie zgadza się z danymi powyżej, mówiącymi o 25 osobach.
Lista poległych:
1.Bauer Fritz
2.Baumann Ernst
3.Bayer Gunther-Hans
4.Berger Kurt-Gerhard
5.Carmon Walter
6.Chall Helmut
7.Flier Wilhelm-Otto
8.Goll Hans
9.Grovermann Heinrich
10.Hollatz Wilhelm
11.Keese Hans
12.Keitel Heinrich
13.Köhler August
14.Läu Helmut
15.Lippold Heinz
16.Meyer Alfred
17.Otto Heinz
18.Pallin Johannes
19.Schollerer Ottmar
20.Schultze Kurt
21.Schwarz Karl
22.Weber Paul
23.Wolter Paul
24.Deecke Jürgen
Stępka położona 11.02.1935
Wodowany - 15.06.1935
Przyjęty do służby - 29.06.1935
Poczta polowa nr. M 27 893
Przebieg służby:
Flotylla Szkolna Okrętów Podwodnych w Neustadt 10.1935 - 04.1940
Dowódcy:
Kapitanleutnant zur See Jurgen Deecke 10.1938 - 04.1940 (1)
Patroli bojowych - 2
Zatopień - 0
1. 15.03.1940 okręt wypłynął z Kilonii by operować na zachód od Skagerraku przeciwko brytyjskim okrętom podwodnym. U-1 zidentyfikował 14 okrętów podwodnych Royal Navy w tym rejonie. Był to czas kiedy Niemcy jak i W.Brytania przygotowywały się do lądowania w Norwegii. Po kilku dniach U-1 został skierowany w rejon Lindesnes (Dania) ze względu na meldunek o kontakcie z brytyjskimi okrętami wojennymi dostrzeżonymi w Egersundzie (2). U-1 spotkał brytyjski krążownik w eskorcie niszczycieli, żadna akcja ofensywna nie została podjęta celem ukrycia zamiarów lądowania w Norwegii. W dniu 29.03.1940 okręt zawinął do Wilhelmshaven kończąc swój pierwszy patrol bojowy.
2. 04.04.1940 wypłynął z Wilhemshaven pod zalakowanymi rozkazami by wziąć udział w operacji osłony niemieckich sił lądujących w Norwegii pod kryptonimem "Hartmut". U-1 powrócił do Wilhelmshaven tego samego dnia z powodu defektów silnika. Ponownie wypłynął w dniu 06.04.1940.
Zgodnie z rozkazami U-1 był okrętem 4 Grupy Okrętów Podwodnych, operującej w okolicach Stavanger (Norwegia). Tego samego dnia został zgłoszony jako zaginiony na Morzu Północnym. (3)
Z 25 osobowej załogi nie ocalał nikt.(4)
Przypisy:L
(1). Według K.Wynn "Uboat operations of the second world war" "Volume 1: Carrer Histories U1-U510". Pierwszym dowódcą U-1 po przyjęciu jednistki do służby był Kapitanleutnant zue See Karl Donitz inni dowodzący okrętem przed wojną nie zostali podani. Według P.Sharpe "U-boat fact file. Detailed service histories of teh submarines operated by the Kriegsmarine 1935-45", dowódcami U-1 byli:
Klaus Ewerth - 06.1935 - 09.1936
Alexander Gelhaar - 10.1936 - 02.1938
Jurgen Deecke - 10.1938 - 16.04.1940 (niezgodność daty zaginięcia okrętu z poprzednim autorem)
(2). Brak danych dotyczących jednostek brytyjskich.
(3). Według K.Wynn "Uboat operations of the second world war" "Volume 1: Carrer Histories U1-U510". Okręt prawdopodbnie zatonął po wejściu na mine brytyjską na polu minowym nr.7 na północ od Terschelling.
Według P.Sharpe "U-boat fact file. Detailed service histories of teh submarines operated by the Kriegsmarine 1935-45". Okręt najprawdopodbniej zatonął 06.04.1940 po wejściu na minę postawioną przez HMS Narwhal na pozycji 54.37 N, 03.35 W. Druga domniemana przyczyna zaginęcia: storpedowany przez okręt podowdny HMS Porpoise na pozycji 58.18 N, 05.47 E, w dniu 16.04.1940.
(4)Poniższa lista załogi obejmuje 23 nazwiska, nie zgadza się z danymi powyżej, mówiącymi o 25 osobach.
Lista poległych:
1.Bauer Fritz
2.Baumann Ernst
3.Bayer Gunther-Hans
4.Berger Kurt-Gerhard
5.Carmon Walter
6.Chall Helmut
7.Flier Wilhelm-Otto
8.Goll Hans
9.Grovermann Heinrich
10.Hollatz Wilhelm
11.Keese Hans
12.Keitel Heinrich
13.Köhler August
14.Läu Helmut
15.Lippold Heinz
16.Meyer Alfred
17.Otto Heinz
18.Pallin Johannes
19.Schollerer Ottmar
20.Schultze Kurt
21.Schwarz Karl
22.Weber Paul
23.Wolter Paul
24.Deecke Jürgen
Ostatnio edytowano 28.10.05, 03:06 przez Grom, łącznie edytowano 3 razy
- Grom
- Tonaż: 701.000 BRT
- Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
- Lokalizacja: Reading UK
More carrers to come soon.
Pomyślałem sobie, że większość piszących skupi się na okrętach typu VII, IX, XXI, XXIII. Dlatego postaram się choć w części na tyle na ile pozwoli mi czas zająć się kaczkami. U - 2 już wkrótce.
Pomyślałem sobie, że większość piszących skupi się na okrętach typu VII, IX, XXI, XXIII. Dlatego postaram się choć w części na tyle na ile pozwoli mi czas zająć się kaczkami. U - 2 już wkrótce.
- Grom
- Tonaż: 701.000 BRT
- Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
- Lokalizacja: Reading UK
U-1 typ IIA
Witam !
Ponieważ Kol. Grom był uprzejmy zamieścić kilka fotek o U-116, chciałbym zrewanżować się jednym skoromnym foto U-1 wykonanym w stoczni Deutsche Werke AG Kiel. Fotografię wykonano 15.04.1935, a więc na dwa miesiące przed wodowaniem. Jak pokazuje fotografia z uwagi na niewielką długość kadłubów U-Bootów typu IIA [40,90 m] budowano je w hali, prawdopodobnie na wózkach slipowych, które następnie były opuszczane do basenu [na taką technologię budowy i wodowania wskazuje wiele elementów na zdjęciu]. Przez otwarte wrota widoczna część rufowa z dwoma śrubami napędowymi, sterem kierunku i rufowymi sterami głębokości.
Ponieważ Kol. Grom był uprzejmy zamieścić kilka fotek o U-116, chciałbym zrewanżować się jednym skoromnym foto U-1 wykonanym w stoczni Deutsche Werke AG Kiel. Fotografię wykonano 15.04.1935, a więc na dwa miesiące przed wodowaniem. Jak pokazuje fotografia z uwagi na niewielką długość kadłubów U-Bootów typu IIA [40,90 m] budowano je w hali, prawdopodobnie na wózkach slipowych, które następnie były opuszczane do basenu [na taką technologię budowy i wodowania wskazuje wiele elementów na zdjęciu]. Przez otwarte wrota widoczna część rufowa z dwoma śrubami napędowymi, sterem kierunku i rufowymi sterami głębokości.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
Sprawa listy poległych:
Otrzymałem odpowiedź od Pana Petera Sharpa autora jednego ze źródeł, na których się opierałem. Wyjaśnił mi, że zarówno on jak i Kenneth Wynn pisali swoje książki około 10 lat temu w związku z tym dostępność do materiałów była utrudniona. W tym wypadku oparli się na tym samym źródle dlatego liczba poległych w książkach jest różna od tej, którą przedstawiłem. Jak wyjaśnił mi obaj autorzy prawdopodobnie oparli się na raporcie admiralicji Kriegsmarine (nie wyjaśnił jakim domyślam się, że chodzi o raport po stracie U-1). Jednocześnie przyznał, że prawdopodbnie przekłamanie pochodzi stamtąd.
Tak więc należy przyjąć, że na okręćie U-1 zginęło 24 marynarzy.
Otrzymałem odpowiedź od Pana Petera Sharpa autora jednego ze źródeł, na których się opierałem. Wyjaśnił mi, że zarówno on jak i Kenneth Wynn pisali swoje książki około 10 lat temu w związku z tym dostępność do materiałów była utrudniona. W tym wypadku oparli się na tym samym źródle dlatego liczba poległych w książkach jest różna od tej, którą przedstawiłem. Jak wyjaśnił mi obaj autorzy prawdopodobnie oparli się na raporcie admiralicji Kriegsmarine (nie wyjaśnił jakim domyślam się, że chodzi o raport po stracie U-1). Jednocześnie przyznał, że prawdopodbnie przekłamanie pochodzi stamtąd.
Tak więc należy przyjąć, że na okręćie U-1 zginęło 24 marynarzy.
- Grom
- Tonaż: 701.000 BRT
- Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
- Lokalizacja: Reading UK
U 1
TYP II A
U 1
Budowa rozpoczęta: 11 lutego 1935 r. jako numer stoczniowy 236, wodowany: 15 czerwca 1935 r., ukończony: 29 czerwca 1935 r. Stocznia: Deutsche Werke w Kilonii.
Po zakończeniu budowy został przydzielony do Szkolnej Flotylli w Neustadt, a pierwszym dowódcą okrętu został kpt. Klaus Ewerth. Od września 1935 r. (lub 1 lipca ?) jednostka została przydzielona do Szkoły Zwalczania Okrętów Podwodnych, gdzie uczestniczyła w doskonaleniu umiejętności hydroakustyków. W październiku dowództwo objął kpt. Alexander Gelhaar. W lutym 1938 r. ponownie doszło do zmiany na tym stanowisku, ale nie udało się ustalić, kto objął tą funkcję.
Po rozpoczęciu działań wojennych w dniu 1 września 1939 r. okręt był nadal wykorzystywany jako jednostka szkolna do marca 1940 r., kiedy to wyruszył na pierwszy patrol bojowy.
Pierwszy patrol.
15 marca 1940 r. wypłynął z Kilonii pod dowództwem od kmdr ppor. Jürgena Deecke (dowodził od października 1938 r.) z zadaniem zwalczania alianckich okrętów podwodnych operujących na zachód od Skagerraku i na północ od wyspy Terschelling. W tym czasie obawiano się alianckiego lądowania w Norwegii, przygotowując się jednocześnie do własnej inwazji na ten kraj i Danię. Po kilku dniach od opuszczenia portu, jednostka została skierowana w rejon Lindesnes, gdzie miano nadzieję na przechwycenie alianckich okrętów meldowanych w rejonie Egersundu. Na nowym obszarze zaobserwowano krążownik w eskorcie niszczycieli, ale nie przeprowadzono ataku w obawie przed ujawnieniem własnych zamierzeń i floty inwazyjnej w rejonie norweskich wybrzeży. Po zakończonym patrolu okręt podwodny 29 marca 1940 r. zawinął do Wilhelmshaven.
Drugi patrol.
4 kwietnia 1940 r. U 1 wypłynął w morze z rozkazem wzięcia udziału w operacji Hartmut . Jednak usterka techniczna zmusiła jednostkę do powrotu do bazy, gdzie dokonano pospiesznych napraw. Ponowne wyjście w morze nastąpiło 6 kwietnia. W tym czasie wszystkie będące do operacyjnej dyspozycji U?booty zostały skierowane w rejon norweskiego wybrzeża, gdzie miały od 9 kwietnia atakować alianckie jednostki i wspierać własne oddziały wysadzone w ramach inwazji na ląd. U 1 otrzymał przydział do 4.Grupy U-bootów, które operowały w rejonie Stavanger, jednak nigdy nie dołączył na miejsce zgrupowania. Przyjmuje się, że zaginął po 6. kwietnia 1940 r. na Morzu Północnym po wejściu na minę z brytyjskiego pola minowego Nr 7 postawionego 3 marca 1940 r przez brytyjskie niszczyciele Express, Esk i Icarus w rejonie na północ od wyspy Terschelling (przypuszczalna pozycja 540 06? N i 040 24? E). Razem z okrętem zginęło dwudziestu pięciu marynarzy. W starszych publikacjach można znaleźć informację, że został zatopiony 16 kwietnia 1940 r. przez brytyjski okręt podwodny Porpoise (dow. kmdr por. P. Q. Roberts) w rejonie Egersundu (na pozycji 58? 18' N i 05? 47' E). W rzeczywistości brytyjska jednostka zaatakowała U 3, który nie został trafiony. Ostatnia z kolei wersja głosi, że U 1 zatonął na pozycji 54? 37´ N i 03? 35´ E po wejściu na pole minowe postawione na północny ? zachód od wyspy Terschelling przez brytyjski okręt podwodny Narwhal (dow. kpt. R.J. Burch).
U 1
Budowa rozpoczęta: 11 lutego 1935 r. jako numer stoczniowy 236, wodowany: 15 czerwca 1935 r., ukończony: 29 czerwca 1935 r. Stocznia: Deutsche Werke w Kilonii.
Po zakończeniu budowy został przydzielony do Szkolnej Flotylli w Neustadt, a pierwszym dowódcą okrętu został kpt. Klaus Ewerth. Od września 1935 r. (lub 1 lipca ?) jednostka została przydzielona do Szkoły Zwalczania Okrętów Podwodnych, gdzie uczestniczyła w doskonaleniu umiejętności hydroakustyków. W październiku dowództwo objął kpt. Alexander Gelhaar. W lutym 1938 r. ponownie doszło do zmiany na tym stanowisku, ale nie udało się ustalić, kto objął tą funkcję.
Po rozpoczęciu działań wojennych w dniu 1 września 1939 r. okręt był nadal wykorzystywany jako jednostka szkolna do marca 1940 r., kiedy to wyruszył na pierwszy patrol bojowy.
Pierwszy patrol.
15 marca 1940 r. wypłynął z Kilonii pod dowództwem od kmdr ppor. Jürgena Deecke (dowodził od października 1938 r.) z zadaniem zwalczania alianckich okrętów podwodnych operujących na zachód od Skagerraku i na północ od wyspy Terschelling. W tym czasie obawiano się alianckiego lądowania w Norwegii, przygotowując się jednocześnie do własnej inwazji na ten kraj i Danię. Po kilku dniach od opuszczenia portu, jednostka została skierowana w rejon Lindesnes, gdzie miano nadzieję na przechwycenie alianckich okrętów meldowanych w rejonie Egersundu. Na nowym obszarze zaobserwowano krążownik w eskorcie niszczycieli, ale nie przeprowadzono ataku w obawie przed ujawnieniem własnych zamierzeń i floty inwazyjnej w rejonie norweskich wybrzeży. Po zakończonym patrolu okręt podwodny 29 marca 1940 r. zawinął do Wilhelmshaven.
Drugi patrol.
4 kwietnia 1940 r. U 1 wypłynął w morze z rozkazem wzięcia udziału w operacji Hartmut . Jednak usterka techniczna zmusiła jednostkę do powrotu do bazy, gdzie dokonano pospiesznych napraw. Ponowne wyjście w morze nastąpiło 6 kwietnia. W tym czasie wszystkie będące do operacyjnej dyspozycji U?booty zostały skierowane w rejon norweskiego wybrzeża, gdzie miały od 9 kwietnia atakować alianckie jednostki i wspierać własne oddziały wysadzone w ramach inwazji na ląd. U 1 otrzymał przydział do 4.Grupy U-bootów, które operowały w rejonie Stavanger, jednak nigdy nie dołączył na miejsce zgrupowania. Przyjmuje się, że zaginął po 6. kwietnia 1940 r. na Morzu Północnym po wejściu na minę z brytyjskiego pola minowego Nr 7 postawionego 3 marca 1940 r przez brytyjskie niszczyciele Express, Esk i Icarus w rejonie na północ od wyspy Terschelling (przypuszczalna pozycja 540 06? N i 040 24? E). Razem z okrętem zginęło dwudziestu pięciu marynarzy. W starszych publikacjach można znaleźć informację, że został zatopiony 16 kwietnia 1940 r. przez brytyjski okręt podwodny Porpoise (dow. kmdr por. P. Q. Roberts) w rejonie Egersundu (na pozycji 58? 18' N i 05? 47' E). W rzeczywistości brytyjska jednostka zaatakowała U 3, który nie został trafiony. Ostatnia z kolei wersja głosi, że U 1 zatonął na pozycji 54? 37´ N i 03? 35´ E po wejściu na pole minowe postawione na północny ? zachód od wyspy Terschelling przez brytyjski okręt podwodny Narwhal (dow. kpt. R.J. Burch).
- Glasisch
- Tonaż: 191.000 BRT
- Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
- Lokalizacja: Bytom
Posty: 5
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości