1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Typ XB

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 33 • Strona 2 z 21, 2

Postprzez tobruk » 06.03.05, 13:14

Witam
Przynajmniej jedno jest jasne: niewiele wiemy o XB i VIID. A te U-booty postawiły sporo min i warto byłoby poznać jak to się odbywało. Z tego fragmentu planu VIID też nie wynika, czy na dole były jakieś otwierane klapy, czy pokrywy. A chyba jednak być musiały, bo wydaje mi się niemożliwe aby miny kotwiczone do wózka były wyrzucane górą - wózek jako balast sam do góry nie poszedłby. Tego zagadkowego sposobu nie da się w żaden sposób porównać do stawiania min przez "zwykłe" U-booty - gdzie nie ma pytania "górą czy dołem", tylko w bok, wypychając...
pozdrawiam
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Re: X

Postprzez speedy » 07.03.05, 00:04

Hej
O minach to jeszcze ja się powymądrzam :)

amigo napisał(a):Miny SMA stawiane na podanych głębokościach 400-600 m, były nie skuteczne. Zauważcie w opisach, ze stawiano je na podejściach do portów i szlakach wodnych, czyli tam, gdzie na pewno wlezie jakiś statek wroga. Dlatego myślę, ze w/w głębokość, to błąd w druku.
Jak zapewne wiecie podczas II wojny stosowane były miny kontaktowe ( to te z rogami) i denne.


To nie jest błąd. A przedstawiony przez Ciebie podział nie jest całkiem ścisły. Miny dzielą się na kontaktowe i niekontaktowe oraz na denne i kotwiczne (no i jeszcze pływające/dryfujące ale to za moment). To prawda że najczesciej kontaktowe = kotwiczne, niekontaktowe = denne, ale są jednak wyjątki. Należy do nich wspomniana SMA, niekontaktowa mina kotwiczna, wymyślona wlasnie pod kątem stawiania jej na dużych głebokosciach takich ze nie moglaby lezec na dnie boby nic nie zdziałała. Plywala wiec sobie ona na kotwicy tak jak miny kontaktowe tylko troche głebiej pod wodą. (I podchwytliwa zagadka: czy są kontaktowe miny denne :) ?)


amigo napisał(a):Miny denne stawiane z U-bootów i samolotów, na płyciznach posiadały zapalniki, magnetyczne, akustyczne , ciśnieniowe lub kombinowane. Skuteczne były wówczas, gdy wybuchały do 5 m, poniżej stępki.


No nie 5 przecież... statki/okręty raczej nie pakują sie w takie sytuacje zeby miec 5 m do dna, zwlaszcza te większe. Jedna wieksza fala i mozna się zaryc, co przy większej predkosci mogłoby byc niezdrowe... :)
Przypuszczam ze chodzi o 50 m. Niekontaktowe miny denne nadrabiają z koniecznosci ten dystans większym ładunkiem wybuchowym. W typowych minach kontaktowych było 100-150 kg mw najczęsciej, w dennych najczesciej kilkaset (np. 700 kg niektóre niemieckie ). Taki wybuch spokojnie uszkodziłby jednostkę plywającą z kilkudziesieciu metrów.
Z tymi dryfującymi, jak juz tu ktos napisał to jest tak ze nie było ich za wiele, jako bron nie wydaje sie to zbyt efektywne (slusznie zauwazyles ze nigdy nie wiadomo gdzie cos takiego zdryfuje). Niemniej są takie sytuacje np. w Ciesninie Dardanelskiej, gdzie występuje silny stały prąd wody i mozna pokusic się o spławianie min tak by zaniosło je w kierunku przeciwnika. I na takie okazje to jest jak znalazł, rzadko cos takiego jest potrzebne, ale jak juz mówilem tych min też było niewiele.
Z ciekawych pomysłow UBooty stosowaly niekiedy dryfującą minę-pulapkę z atrapą peryskopu. Dla okrętu eskortowego widok peryskopu z malej odleglosci jest jak czerwona płachta na byka, zwykle, wręcz rutynowo taranuje się takie coś od pierwszego razu, natychmiast i bez zastanowienia, co w danym przypadku powodowalo jednak skutek dalece sie różniący od zamierzonego :)
speedy
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 2.000 BRT

Dołączył(a): 06.03.05, 21:06
Lokalizacja: Wawa

Mina Mark 3

Postprzez Sebek » 07.11.05, 00:19

Witam.

Wprawdzie mina nie jest niemiecka ale rysunki wyjaśniają sposób jej działania. Niestety nie pamiętam z jakiej strony ściągnąłem te plany. W sumie siedem zdjęć.

Na pierwszym wózek ze szpulą liny, na drugim technika stawiania.
Sebek
Leutnant zur See
 
Tonaż: 129.000 BRT

Dołączył(a): 23.09.05, 12:14
Lokalizacja: Biała Podlaska

Postprzez tobruk » 07.11.05, 09:14

Witam
Czyli o minach morskich coś wiemy, natomiast o sposobie stawiania min przez stawiacze podwodne nadal właściwie nic. Proponuję więc mobilizację w tym temacie.
Pozdrawiam
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez shigure » 25.11.05, 22:14

zadam "dziwne" pytanie ... co te miny miały topić ?.
shigure
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 21.000 BRT

Dołączył(a): 25.11.05, 08:28
Lokalizacja: szczecin

Postprzez Sebek » 03.12.05, 14:59

Ja myślę że napewno okręty :) . Na pewno w konstrukcji była regulacja zanurzenia. Jak sądzę lina miała odpowiedni zasięg głębokości dostosowany do głębokości akwenu w jakim miała operować. Na drugim rysunku pokazana jest głębokość zanużenia "D" dostosowana zapewne do zanurzenia potencjalnych celów. Ale należy zwrócić uwagę także na obecność hydrostatu który mierzył ciśnienie słupa wody.
Sebek
Leutnant zur See
 
Tonaż: 129.000 BRT

Dołączył(a): 23.09.05, 12:14
Lokalizacja: Biała Podlaska

Re: Typ XB

Postprzez SnakeDoc » 06.05.11, 14:18

Ponieważ aktualnie mam na tapecie okręt typu XB, natknąłem się na kilka informacji, które
uzupełniają ten stary wątek.

Okręty podwodne typu XB przenosiły 66 min morskich typu SMA w 30 pionowych szachtach minowych.
W przednim przedziale minowym znajdowało się 6 umieszczonych jeden za drugim szachtów, każdy
mieszczący 3 miny ustawione jedna nad drugą. Szachty rozciągają się od dolnej krawędzi kilu
i wystają około 50 cm ponad powierzchnię górnego pokładu. Wystające części szachtów minowych
są okryte opływową osłoną z blachy.
12 bocznych szachtów minowych znajduje się na sterburcie i bakburcie okrętu, umieszczone są
one w zbiornikach balastowych 4, 5, 6 i 7. Każdy mieści po dwie miny.
Wszystkie szachty minowe są otwarte od dołu, natomiast w górnej części mają zainstalowaną
składaną, perforowaną pokrywę. Każdy z szachtów minowych ma umieszczone z boku, na wysokości
wózka kotwicznego załadowanej miny mechanizm utrzymujący minę w położeniu spoczynkowym.
Mechanizm ten ma postać dwóch poziomych płyt blokujących, obracanych na pionowych wałkach.
Poprzez obrót wałka każda płyta może być wsunięta lub wysunięta z szachtu minowego.
Wysunięcie płyty umożliwia wyrzucenie miny przez dolny otwór szachtu.
Mechanizm blokujący jest napędzany hydraulicznie z wnętrza okrętu, istnieje także awaryjny
mechanizm napędu ręcznego.
Każda mina typu SMA waży 1575 kg, wypiera 1100 l wody, zatem ma 475 kg pływalności ujemnej.

Podsumowując - okręty typu XB stawiały miny przez dolne otwory w szachtach minowych, natomiast górne
otwory zamykane klapą służyły do ładowania min. Szachty minowe były "mokre". Do kompensacji utraconej masy
stawianych min służyły minowe zbiorniki kompensacyjne, do których w trakcie stawiania min dobierana była
woda.

typ Xb.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Typ XB

Postprzez SnakeDoc » 06.05.11, 14:25

Co do min stawianych przez okręty podwodne - były to miny typu SMA, TMA, TMB i TMC.
Miny typu SMA to stawiane były przez okręty typu VIID oraz typu XB. Były to kotwiczne miny magnetyczne.

sma1.jpg

sma2.jpg

sma3.jpg

sma4.jpg


Z rysunku widać, że minlina miny typu SMA mogła mieć do 600 m długości.

Miny typu TMA (Torpedo-Mine-Ankertau - magnetyczna mina kotwiczna stawiana z wyrzutni torpedowych, 270 kg materiału wybuchowego, długość z wózkiem kotwicznym - 3,46 m, długość samej miny - 2,7 m), TMB (Torpedo-Mine-Boden - magnetyczna mina denna stawiana z wyrzutni torpedowych, 550 kg materiału wybuchowego), TMC - zmodyfikowana mina TMB z powiększonym do 935 kg ładunkiem wybuchowym mogły być stawiane przez zwykłe, frontowe okręty podwodne wyposażone w standardowe wyrzutnie torpedowe (patrz "4. System stawiania min", http://www.ubootwaffe.pl/okrety/wyposaz ... edowe.html).

tmb.jpg

tmc.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Poprzednia strona

Posty: 33 • Strona 2 z 21, 2

Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości