1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Najdłuższe pościgi za U-Bootem

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 3 • Strona 1 z 1

Najdłuższe pościgi za U-Bootem

Postprzez krankehagen » 18.01.18, 21:15

Hej uboot-forumowicze jak to było z tymi pościgami na ubooty ? Kiedy miały miejsce najdłuższe polowanka na pojedyńczy okręt podwodny? lub co ciekawsze czy była sytuacja że pojedyńczy uboot zaangażował dość liczne siły eskorotowe przeciwko sobie? Chciałbym w tym temacie poruszyć kwestie najdłuższego pobytu pod wodą i granic wytrzymałości akumulatorów.
A tak wogóle wiem że były chyba montowane akumulatory o większej pojemności pod koniec wojny gdy dominacja aliantów sprowadziła Niemców praktycznie cały czas pod wodę.
krankehagen
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 56.000 BRT

Dołączył(a): 08.04.13, 22:01

Re: Najdłuższe pościgi za ubootem

Postprzez ted » 19.01.18, 09:56

Było tego "od metra". Szczególnie od 1943 r. pościgi za okrętami podwodnymi wydłużyły się - bo wtedy powstały grupy poszukujące, działające niezależnie od eskorty bezpośredniej. Ta pierwsza jedynie odpędzała U-Booty i wracała na miejsce, by nie było "luk" do przeniknięcia w obronie konwoju. Grupy poszukujące (z lotniskowcem lub bez) tropiły U-Booty do skutku nawet po kilkadziesiąt godzin, wiedząc o "pięcie achillesowej" niemieckich U-Bootów - jeśli nie "oberwały" musiały w końcu się wynurzyć po wyczerpaniu akumulatorów. Istotne było, w jakim stopniu w momencie wykrycia Niemcy mieli naładowane akumulatory, bo było z tym różnie. Moim zdaniem najdłuższy pościg, o jakim słyszałem miał miejsce za U 358 (VII C) Kplt Rolfa Manke, zakończony 1 marca 1944 r. Tropiły go brytyjskie fregaty Affleck, Gore, Garliese i Gould z .1 Grupy Eskortowej. Polowanie trwało...38 godzin, o czym pisał także A. Perepeczko w "Burzy nad Atlantykiem" (t. IV). Dwa eskortowce całkowicie wyczerpały amunicję i nad U-Bootem pozostały tylko Affleck i Gould. Niemcy musieli jednak wynurzyć się wreszcie, by uniknąć uduszenia. Manke zaatakował prześladowców i trafieniem torpedy T-5 wysadził jeszcze w powietrze fregatę Gould, sam U 358 jednak został ostrzelany i zatopiony przez ostatni okręt - fregatę Affleck. Brytyjczyk uratował tylko 1 marynarza, który powiedział, że Manke poległ w chwili, gdy wymachiwał białą flagą, bo chciał uratować tych nielicznych opuszczających okręt.
ted
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 06.10.13, 20:35

Re: Najdłuższe pościgi za U-Bootem

Postprzez quarvus » 31.01.18, 07:15

Przegryzłem się wreszcie przez całego Blaira "Hitlera wojna u-bootów" (pojawiły się nowe egzemplarze w taniej księgarni po 40 zł za tom) i tam w II tomie są opisane dłuższe pościgi - już nie pamiętam konkretnie, ale tak 2 doby trwające...

Chyba równie ważnym czynnikiem jak wyczerpywanie się akumulatorów, było zużycie tlenu z powietrza w zanurzonym non-stop u-boocie. Zużycie energii z akumulatorów można było zredukować prawie do zera (np. kładąc się na dnie, jeśli była taka możliwość), ale grając na przeczekanie, zużycia tlenu nie można było zredukować...

A tak na marginesie, to akumulatory mnie interesują i chętnie bym się zapisał na jakiś wątek o nich, zwłaszcza w kontekście typu XXI. Interesują mnie wszelkie dane techniczne, bo chciałbym kiedyś ustalić na czym polegała różnica późnej produkcji akumulatorów (oczywiście w fabrykach AFA) w stosunku do akumulatorów używanych w pierwszym okresie wojny.
quarvus
Leutnant zur See
 
Tonaż: 122.000 BRT

Dołączył(a): 14.12.07, 12:07
Lokalizacja: Poznań


Posty: 3 • Strona 1 z 1

Powrót do II Wojna Światowa



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości