1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U 676 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U 676 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 02.10.15, 07:05

U 676 Typ VIIC

Stocznia: Howaldtswerke Hamburg AG, Hamburg
Numer zamówienia: 825
Zamówienie: 05.06.1941
Położenie stępki: 13.06.1942
Wodowanie: 06.07.1943
Wcielenie do służby: 04.08.1943
Numer pocztowy: M 54 607

Przebieg służby:
04.08.1943 – 31.08.1944 – 5 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi, okręt testowy)
01.09.1944 – 12.02.1945 – 8 Flotylla U-bootów, Danzig (służba frontowa)
12.02.1945 – Po tej dacie zatopiony na wodach Zatoki Fińskiej na południe od Hanko (pozycja 59.30N, 23.00E) na jednej z min postawionej w dniu 12 stycznia tego roku fińskiej zapory Vantaa 3.

Dowódcy:
04.08.1943 – 12.02.1945 – OL ~ KL Werner Sass

Liczba patroli: 1

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Zestrzelone/uszkodzone samoloty: 2/0
- 05.10.1944 –samolot szturmowy Ił-2 i bombowiec Pe-2.

Okres służby U 676 przed rozpoczęciem wykonywania patroli bojowych:
- brak danych.

24.08.1944 U 676 pod dowództwem Wernera Sassa o godzinie 08:00 opuścił bazę w Kiel z poleceniem skierowania się do bazy w Danzig, gdzie przybył następnego dnia o 20:30. Podczas postoju w tamtejszej bazie okręt przygotowany został do służby eskortowej m.in. w ramach modernizacji urządzeń nadawczych w stoczni w pobliskim Gotenhafen zamontowano na nim 10 watowy nadajnik UK.

Rejsy U 676 w roli eskortowca:
- 03.09.1944 – Gotenhafen – Hela – eskortowane statki: Wartheland, Robert Möhring oraz Adler,
- 05.09.1944 – Hela – Gotenhafen (rejs do bazy wyjściowej),
- 05.09.1944 – Gotenhafen – Oulu (AO 5453) – eskortowane statki: Drechtdijk, Tanga oraz okręt szpitalny Rügen, ,
- 09.09.1944 – Oulu – Toppila (rejs do bazy wyjściowej),
- 10.09.1944 – Toppila – Gotenhafen – eskortowane statki: okręt szpitalny Rügen,
- 13.09.1944 – Gotenhafen – Riga – eskortowane statki: Isar, Warthe i Lappland (przybycie do portu docelowego 16.09.),
- 17.09.1944 – Riga – Arensburg (Ozylia) – eskortowane statki: Warthe,
- 18.09.1944 – Arensburg – Riga (rejs do bazy po zaopatrzenie),
- 22.09.1944 – Riga – Windau (rejs do bazy wyjściowej),
- 23.09.1944 –Windau – Riga (Dünamünde) – eskortowane statki: Gauleiter Bürckel i Kanonier, w trakcie marszu o 10:11 w kwadracie AO 6483 odparto atak wrogiego lotnictwa,
- 24.09.1944 – Dünamünde – Arensburg – eskortowane statki: Malgache i Kanonier.
- 26.09.1944 – Arensburg – Riga – eskortowane statki: Malgache,
- 27.09.1944 – Riga – Gotenhafen (rejs do bazy wejściowej) – przybycie na miejsce 29.09. o godzinie 09:45,
- 30.09.1944 – Gotenhafen – Riga – w trackie rejsu 01.10. o godzinie 15:57 w kwadracie AO 6833 odparto atak wrogiego lotnictwa, przybycie na miejsce 01.10. o godzinie 17:28,
- 03.10.1944 – Riga – Arensburg – eskortowane statki: Kanonier,
- 05.10.1944 – podczas postoju w Arensburgu o godzinie 10:45 odparto dwa atakujące z lotu nurkowego radzieckie samoloty szturmowe Ił-2 (na skutek ostrzału z ich broni pokładowej postrzelane były osłony przedniego podwójnego działka kal. 20 mm oraz szyb czerpni powietrza dla silników diesla, natomiast od odłamków detonujących w wodzie bomb wgnieceniu uległy płyty poszycia bakburtowego zbiornika zanurzeniowego nr 4). O 12:06 zaobserwowano zbliżanie się grupy 15 samolotów Pe-2 osłanianych przez 10-12 myśliwców, w kierunku których po zmniejszeniu się dystansu do 5.000 metrów otworzono ogień zaporowy, który w połączeniu z ostrzałem prowadzonym przez artylerzystów z Kanoniera oraz stanowisk lądowych zmusił napastników do odwrotu, o 12:26 odparto drugą próbę ataku w wykonaniu 15 maszyn Pe-2, po czym po 19 minutach kolejną. Następnie aż do godziny 16:10 jeszcze ośmiokrotnie skutecznie odpierano ataki wrogiego lotnictwa (grupy od 5 do 30 maszyn bombowych ze zmienną ilością myśliwców) – zgłaszając zestrzelenie jednego samolotu szturmowego Ił-2 oraz jednego bombowca Pe-2 za cenę na szczęście tylko dwóch lekko rannych członków załogi,
- 05.10.1944 – Arensburg – Gotenhafen (przybycie 10.10.) – eskortowane statki: Kanonier (uszkodzony na skutek trafienia podczas w/w nalotów w część rufową), eskorta wzmocniona przez jednostkę przeciwlotniczą J-28,
- 10.10.1944 – Gotenhafen – Libau – eskortowane statki: Thann, eskorta wzmocniona torpedowcem T-3 oraz dwoma trałowcami M 155 i M 453, przybycie na miejsce 13.10.,
- 14.10.1944 – Libau – Gotenhafen – eskortowane statki: Peter Wessel, Gotland, eskorta wzmocniona jednostką przeciwminową MRS 12 Nürnberg, przybycie na miejsce 15.10.,
- 17.10.1944 – Gotenhafen – Libau – eskortowane statki: Rügen, Bukarest, Gotland, eskorta wzmocniona trałowcami M 453 i M 293 oraz jednostką przeciwminową MRS 12 Nürnberg, przybycie na miejsce 18.10.,
- 22.10.1944 – godzina 14:10 nalot radzieckiego lotnictwa na bazę w Libau, na skutek którego U 676 odnosi niegroźne uszkodzenia osłony pomostu,
- 22.10.1944 – Libau – Danzig (rejs powrotny do bazy) – przybycie na miejsce 25.10.

W trakcie w/w służby eskortowej na okręcie testom poddawana był nowa bryła pomostu model VII, która okazała się konstrukcją nieudaną do operacji na Atlantyku (problemy przy zanurzeniu alarmowym oraz słaba stabilność okrętu w położeniu podwodnym). Ze względu na w/w pomost nowego modelu, brak czasu na jego przebudowę oraz decyzję o nie przedłużaniu okrętowi służby jako eskortowiec dowództwo postanowiło pozostawić go na Bałtyku i przydzielić do grupy „Finnenboote”.

Patrol 1 (20.01.1945 – 12.02.1945)
20.01. U 676 pod dowództwem Wernera Sassa opuścił baze w Danzig z poleceniem skierowania się do bazy w Libau, gdzie następnie uzupełnić miał swoje zapasy, paliwa i prowiantu oraz odebrać dalsze rozkazy. Następnego dnia przybyto na miejsce, które opuszczono 25 stycznia z zadaniem patrolowania położonego na zachód od wyspy Senskär – Klein Tütters kwadratu AO 3710. Drugiego lutego ze względu na zalodzenie akwenu, przebywający aktualnie w kwadracie AO 3620 U 676 rozpoczął odwrót, kierując się w stronę nowego sektora położonego w pobliżu Utö/Hangö (kwadrat marynarki AO 0250). Po 12 lutego słuch po U 676 zaginął a dowództwo uznało go za utracony z nieznanych przyczyn. W rzeczywistości operujący w pobliżu Hangö okręt Sassa wszedł na jedną z postawionych 12 stycznia przez fińskie stawiacze min Louhi i Routsinsalmi min tworzących zaporę Vantaa 3 i poszedł na dno wraz z całą załogą.

W drugiej części 2012 roku fińska grupa nurków „Badewanne” po dziesięciu latach poszukiwań odnalazła na południe od Hangö wraki dwóch poszukiwanych przez nią U-bootów – U 745 (von Trotha) oraz U 676.

Członkowie załogi U 676 polegli po dniu 12.02.1945 r. (w kolejności alfabetycznej):
NAZWISKO, IMIĘ RANGA ROK UR. MIEJSCE UR.
Bier, Werner MaschOGfr 08.12.1920
Buß, Emil OMasch 13.12.1914
Christ, Heinz MtrOGfr 27.04.1925
Ciupke, Werner FkMt 03.06.1925
Eberhardt, Günter MtrGfr 09.03.1925
Edelmayer, Hans MaschMt 19.10.1923
Enge, Günther MaschMt 28.10.1923
Engelke, Gerhard MtrOGfr 25.04.1923
Fay, Walter MtrOGfr 13.04.1923
Findeis, Johannes OSanMt 08.01.1919
Flaschenträger, Fridolin MaschOGfr 08.11.1924
Garbe, Hans-Werner OFkMt. 13.08.1922
Göbel, Heinz MaschOGfr 15.01.1922
Gregel, Günther-Georg MtrOGfr 09.01.1924
Hartmann, Erwin OLt.ing 20.05.1914
Heinz, Karl MtrOGfr 20.05.1922
Hempfling, Martin FkOGfr 25.01.1925
Henß, Alwin MaschOGfr 18.03.1925
Hermann, Erich MtrOGfr 29.09.1924
Herzigkeit, Alfred MaschOGfr 25.12.1923
Hofmann, Andreas MaschOGfr 12.09.1921
Keiner, Lutz MechOGfr. 20.05.1925
Kerat, Fritz MaschOGfr 04.07.1923
Klabunde, Heinz OStrm 18.04.1912
Koch, Günther MtrOGfr 29.06.1923
Koch, Ludwig MtrOGfr 02.10.1925
Kostka, Kurt MechOGfr. 12.05.1924
Kotewitz, Johann MaschGfr. 22.03.1925
Krack, Bernhard MtrOGfr 08.06.1922
Kretschmer, Johannes OMaschMt. 12.02.1920
Liese, Rudolf MaschOGfr 04.07.1924
Lövenich, Gottfried BtsMt 26.06.1921
Lubitz, Werner MaschGfr. 15.11.1925
Marquardt, Wolfgang OLt.z.S.d.R. 26.07.1915
Meltzer, Heinrich OMasch 14.12.1914
Meyer, Ernst MtrGfr 15.04.1925
Möllenkamp, Werner Mtr 15.07.1925
Mosch, Erhard MechGfr 23.01.1925
Röhrsheim, Heinrich MaschOGfr 08.07.1924
Rothardt, Helmut OLt.z.S. 19.09.1919
Rückewoldt, Wilhelm MaschOGfr 21.09.1924
Sass, Werner OLt.z.S. 16.01.1916 Okahandja S.W.Africa
Schäfer, Josef MtrGfr 22.03.1925
Scharkopf, Gert MaschOGfr 05.01.1925
Schellenberger, Egon MaschOGfr 01.04.1923
Schicke, Karl FkOGfr 10.11.1923
Schmidtke, Walter OMechMt 28.04.1921
Schubert, Heinz MaschMt 05.03.1922
Stachowski, Balthasar MtrGfr 17.06.1922
Stängle, Gustav MechGfr 08.05.1926
Strasser, Manfred Lt.z.S. 02.05.1924
Treffeisen, Christian MtrOGfr 04.03.1924
Unterburger, Emil BtsMt 02.03.1922
Wanke, Wilhelm FkOGfr 13.06.1923
Weise, Günter OLt.ing 14.10.1921
Wulff, Karl MaschMt 12.08.1922
Zielke, Arthur BtsMt 20.04.1921

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 6 KTB U 223 - U 300
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron