1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Maksymalna głębokość

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 14 • Strona 1 z 1

Maksymalna głębokość

Postprzez tomchm » 09.03.11, 13:49

1. Jaka jest maksymalna głębokość, na jaką u-bootowi udało się zejść podczas drugiej wojny światowej i wrócić na powierzchnię?
2. To samo pytanie, tyle że dotyczące pierwszej wojny światowej.
3. Jakie było maksymalne zanurzenie u-boota typu XXI (takie, przy którym teoretycznie powinno nastąpić całkowite zniszczenie kadłuba)?
tomchm
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 3.000 BRT

Dołączył(a): 06.03.11, 14:33

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez SnakeDoc » 11.03.11, 19:32

Jeżeli jeszcze nie znalazłeś to odpiszę:

tomchm napisał(a):1. Jaka jest maksymalna głębokość, na jaką u-bootowi udało się zejść podczas drugiej wojny światowej i wrócić na powierzchnię?


Pewne jest 270 m, na jakie zeszedł U-331 (VIIC/41) po ataku na pancernik HMS Barham (okręt wrócił z patrolu do bazy) oraz 275 m, które osiągną U-175 (typ IXC) - jednak ten okręt zatonął tuż po wynurzeniu.
Obie informacje podaję za Blairem.

Chyba nie spotkałem potwierdzonej informacji, że osiągnięto 300 m, ale może ktoś z forumowiczów coś kojarzy.

tomchm napisał(a):2. To samo pytanie, tyle że dotyczące pierwszej wojny światowej.


Nie udało mi się znaleźć żadnej takiej informacji. Na stronie http://uboat.net możesz przejrzeć dane techniczne okrętów z okresu I Wojny Światowej - tam zobaczysz, że są to wielkości rzędu raczej dziesiątek metrów.

W wolnej chwili przejrzę wspomnienia niejakiego Maxa Valentinera - może on coś wspomina o maksymalnych głębokościach.

tomchm napisał(a):3. Jakie było maksymalne zanurzenie u-boota typu XXI (takie, przy którym teoretycznie powinno nastąpić całkowite zniszczenie kadłuba)?


Przejrzyj ten wątek:
http://www.ubootwaffe.pl/index.php?opti ... 078#p28078
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez tomchm » 12.03.11, 07:47

Dzięki. Ale już dowiedziałem się, jaka była maksymalna głębokość, na którą zanurzył się u-boot i z której wrócił na powierzchnię z tego wątku:
http://uboat.net/forums/read.php?20,58866,58888#msg-58888
tomchm
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 3.000 BRT

Dołączył(a): 06.03.11, 14:33

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez SnakeDoc » 12.03.11, 09:55

tomchm napisał(a):Ale już dowiedziałem się, jaka była maksymalna głębokość, na którą zanurzył się u-boot i z której wrócił na powierzchnię z tego wątku:
http://uboat.net/forums/read.php?20,58866,58888#msg-58888


Byłbym sceptyczny wobec tej informacji ponieważ:
1. nie ma podanego źródła
2. w tym samym poście jest opisany przypadek opadnięcia U-175 na 320 m po ataku Spencera, podczas gdy w moim wcześniejszym poście podałem za Blairem, że było to tylko 275 metrów.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez tomchm » 12.03.11, 20:28

Problem polega na tym, że po prawdopodobnie na tak dużej wielkości wskazówka głębokościomierza dawno wyszła poza skalę. Pytanie brzmi, czy sam przyrząd w wyniku zejścia na tak wielką głębokość nie uległ uszkodzeniu.
tomchm
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 3.000 BRT

Dołączył(a): 06.03.11, 14:33

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez SnakeDoc » 13.03.11, 19:27

tomchm napisał(a):Problem polega na tym, że po prawdopodobnie na tak dużej wielkości wskazówka głębokościomierza dawno wyszła poza skalę. Pytanie brzmi, czy sam przyrząd w wyniku zejścia na tak wielką głębokość nie uległ uszkodzeniu.


Słuszna uwaga. Tylko którą z podanych wartości kwestionujesz?

W poście z uboat.net przedstawione są dwa rekordowe nurkowania U-175. Jedno z 30 stycznia 1943 roku - głębokość 310 m, drugie z 17 kwietnia - dnia zatopienia - 320 m.

Ja podałem za Blairem, że w dniu zatopienia osiągnął 275 m. W raporcie z przesłuchania rozbitków z U-175 (Report on the Interrogation of Survivors of U-175 - http://uboatarchive.net/U-175INT.htm), znalazłem, że po pierwszym ataku bombami głębinowymi, niektórzy z ocalałych marynarzy utrzymywali, że okręt opadł poniżej 900 stóp (274 m), zanim odzyskano nad nim kontrolę.
W tym samym raporcie jest opisany atak samolotu z 30 stycznia, kiedy to okręt miał opaść poniżej 300 stóp - 91 m.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez SnakeDoc » 14.03.11, 23:14

SnakeDoc napisał(a):
tomchm napisał(a):2. To samo pytanie, tyle że dotyczące pierwszej wojny światowej.


Nie udało mi się znaleźć żadnej takiej informacji. Na stronie http://uboat.net możesz przejrzeć dane techniczne okrętów z okresu I Wojny Światowej - tam zobaczysz, że są to wielkości rzędu raczej dziesiątek metrów.

W wolnej chwili przejrzę wspomnienia niejakiego Maxa Valentinera - może on coś wspomina o maksymalnych głębokościach.


No i przejrzałem - Valentiner dowodząc U-38, w trakcie patrolu na Morzu Śródziemnym zszedł na głębokość 70 metrów (U-38 - okręt typu U-31 miał bezpieczną głębokość zanurzenia 50 m).

I jeszcze taka ciekawostka - Max Valentiner przed I Wojną Światową pływał na statku ratowniczym SMS Vulkan (http://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Vulkan) i 17 stycznia 1911 roku uczestniczył w akcji, podczas której uratowano 30 członków załogi okrętu podwodnego U-3, który zatonął w porcie w Kilonii. Wśród uratowanych członków załogi znajdował się m.in. Otto Weddigen, późniejszy dowódca U-9, który zasłynął z zatopienia trzech brytyjskich krążowników we wrześniu 1914 roku.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez SnakeDoc » 18.03.11, 16:53

tomchm napisał(a):2. To samo pytanie, tyle że dotyczące pierwszej wojny światowej.


Dokument ONI (Office of Naval Intelligence) Nr 32 - "German Submarines in Question and Answer" (http://www.history.navy.mil/library/onl ... ubno32.htm) w pytaniu nr 18 stwierdza, że niemieckie okręty są testowane do głębokości 197 stóp (60 m), jednak znane są przypadki, gdy schodziły na głębokość od 250 do 300 stóp (76 do 91 m).
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez piechcik » 25.08.11, 15:52

Witam
czytam sobie wikipedie i natknąłem się na:
typ VIIC
Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła 280 m, w praktyce kadłub pozwalał na osiągnięcie większych głębokości.


do typu VIIC/42
Zastosowanie do budowy kadłuba wysokogatunkowej stali pancernej o grubości 28 mm pozwoliłoby na zwiększenie maksymalnego zanurzenia do oszołamiającej jak na tamte czasy głębokości 500 metrów.

Chyba ktoś przedobrzył te wartości?


http://pl.wikipedia.org/wiki/Okr%C4%99t ... e_typu_VII
piechcik
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 12.02.07, 19:55

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez SnakeDoc » 27.09.11, 07:36

Cześć

Płyty kadłuba okrętów typu VIIC miały grubość od 16 do prawie 19 mm.
Okręty te wynurzały się z głębokości około 250 m.

Uważam, że okręty typu VIIC/42 zbudowane ze stali o grubości 28 mm mogły się zanurzać
na 500 m - popatrz np. na współczesny okręt podwodny typu Tango (który można oglądać
w Hamburgu) - grubość płyt jego kadłuba wynosi od 18 do 22 mm, a jego maksymalna głębokość
operacyjna i głębokość na której następuje zniszczenie kadłuba wynoszą odpowiednio 400
i 600 m (nawiększa zanotowana w dzienniku pokładowym głebokość okrętu U-434 wynosi 440 m).

Tak więc nie sądzę, aby podawane na Wiki dane były przesadzone. Gdyby takie okręty weszły do służby,
alianci mieliby spory problem z nastawianiem głębokości detonacji w swoich bombach głębinowych.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez bmc3i » 25.06.13, 05:22

SnakeDoc napisał(a):
tomchm napisał(a):Ale już dowiedziałem się, jaka była maksymalna głębokość, na którą zanurzył się u-boot i z której wrócił na powierzchnię z tego wątku:
http://uboat.net/forums/read.php?20,58866,58888#msg-58888


Byłbym sceptyczny wobec tej informacji ponieważ:
1. nie ma podanego źródła
2. w tym samym poście jest opisany przypadek opadnięcia U-175 na 320 m po ataku Spencera, podczas gdy w moim wcześniejszym poście podałem za Blairem, że było to tylko 275 metrów.



U-Boot,net nie nalezy do najrzetelniejszych, a przez to najwiarygodniejszych źródeł.
bmc3i
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 24.000 BRT

Dołączył(a): 21.06.13, 06:03

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez bmc3i » 25.06.13, 05:25

piechcik napisał(a):Witam
czytam sobie wikipedie i natknąłem się na:
typ VIIC
Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła 280 m, w praktyce kadłub pozwalał na osiągnięcie większych głębokości.


do typu VIIC/42
Zastosowanie do budowy kadłuba wysokogatunkowej stali pancernej o grubości 28 mm pozwoliłoby na zwiększenie maksymalnego zanurzenia do oszołamiającej jak na tamte czasy głębokości 500 metrów.

Chyba ktoś przedobrzył te wartości?


http://pl.wikipedia.org/wiki/Okr%C4%99t ... e_typu_VII



Z Wikipedią jest jak z każdym innym źródłem - nalezy szukac jej źródeł.
bmc3i
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 24.000 BRT

Dołączył(a): 21.06.13, 06:03

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez SnakeDoc » 08.10.13, 10:39

Pozwolę sobie zebrać w jednym miejscu dostępne informacje (tutaj ukłon w kierunku Kolegi Teda):

W książce "Samotny Wilk. Życie i śmierć asa U-bootów Wernera Henke" Timothy Mulligan, na stronie 183 czytamy, że U 515 (typ IXC) w trakcie czwartego patrolu, w nocy z 5 na 6 września 1943 roku, podczas ataku na połączony konwój OS-54 i KMS-25 został zmuszony do zejścia na głębokość 250 metrów z powodów ataków brytyjskiej fregaty HMS Tavy.
Blair w Wojnie U-Bootów również przytacza tę informację na podstawie książki Mulligana.

Ponadto, w przypisie na tej stronie zebranych jest dodatkowych kilka informacji:
"Najwcześniejszy rekord zanurzania wydaje się być ustanowiony w listopadzie 1941 roku przez Oblt.z.S. von Tiesenhausena na U 331 (typ VIIC) - 266 metrów (Jochen Brennecke, Jäger-Gejagte: Deutsche U-Boote 1939-1945, s. 130)"

Najprawdopodobniej chodzi o dzień 25 listopada, kiedy to po ataku torpedowym na brytyjski pancernik HMS Barham, U 331 opadł na rekordową głębokość. W raporcie z przesłuchania rozbitków z U 331 (http://uboatarchive.net/U-331INT.htm) czytamy:
As soon as she had fired her torpedoes "U 331's" forepart broke surface. (N.I.D. Note. This was clearly observed from the British ships.) It was not until all available hands had been rushed into the bow compartment that she again submerged, 45 seconds later. Tiesenhausen then dived below "Valiant" and went to a great depth, constantly altering course. No S.B.T. was fitted at that time. Survivors were not unanimous regarding the depth to which they submerged. They all said, however, that it was well below 200 metres (656 ft.). They were sure of this, because the depth-gauge was marked to 200 metres and the needle reached this point only starting to record a lesser depth some minutes after the tanks had begun to be blown.


Gdy tylko U 331 odpalił torpedy, dziobowa część okrętu wyszła na powierzchnię (przypis Biura Wywiadu Marynarki: było to widoczne z brytyjskich okrętów). Dziób wystawał ponad powierzchnię do momentu, kiedy wydano rozkaz "wszyscy na przód okrętu". Dopiero wtedy, po 45 sekundach okręt się ponownie zanurzył. Dowódca przepłynął pod pancernikiem HMS Valiant, i zszedł na dużą głębokość, idąc stałym kursem. W tamtym czasie nie było jeszcze zainstalowanych wyrzutni pozoratorów BOLD. Rozbitkowie nie są jednomyślni co do głębokości, na jaką zszedł okręt. Jednakże wszyscy mówią, że na pewno było to dobrze poniżej 200 metrów. Są tego pewni, ponieważ głębokościomierze są wyskalowane do 200 metrów, a wskazówka osiągnęła kres skali i zaczęła się cofać dopiero po kilku minutach, kiedy rozpoczęto szasowanie balastów.


W tym samym raporcie czytamy:
Survivors said that when she sank H.M.S. "Barham" (see Appendix "B") she submerged to about 250 m.


Rozbitkowie zeznali, że w podczas zatopienia pancernika HMS Barham okręt zanurzył się na głębokość około 250 metrów.


Jako uzupełnienie tego tematu polecam krótki tekst Mieczysława Jastrzębskiego "Uzupełnienie artykułu Pancernik Barham" opublikowanego w Militariach XX wieku (listopad-grudzień 2012).

Wracając do przypisu w "Samotnym Wilku", kolejna wzmianka, że 13 maja 1943 roku, w trakcie drugiego patrolu, podczas próby ataku na konwójm HX-237, U 230 (typ VIIC) pod dowództwem Paula Siegmanna, (na którym Pierwszym Oficerem był Herbert Werner) zanurzył się na głębokość 280 metrów.

Na stronie 194 czytamy:

Na próżno U 230 trzymał się, unosząc na głębokości 280 metrów. W południe musieliśmy pogodzić się z faktem, że już tylko dryfowaliśmy, a zapas powietrza do oddychania kurczył się gwałtownie. Stanęliśmy przed koniecznością wyboru między samobójstwem a kapitulacją. W ostatnim wysiłku, by wykraść śmierci tę jedną godzinę, Fredrich wpuścił do środkowych zbiorników balastowych trochę powietrza, by unieść okręt. Jego świst przyciągnął znowu uwagę przeciwnika. Szalony huk pociągnął okręt w górę. I wtedy następna seria wybuchów, gwałtownie trzasnąwszy w prawą burtę, posłała go znowu w głąb morza, na ostateczne zatracenie. Czołgając się w przejściu, próbowaliśmy swoją wagą wyrównać okręt, lecz już wiedzieliśmy, że to koniec. I wtedy bardzo delikatnie U 230 wyrównał na głębokości blisko 300 metrów, drżąc w ostatnich konwulsjach.


W przypisie w "Samotnym Wilku" wspomniana jest także pozycja "Convoy" Martina Middlebrooka, gdzie na podstawie nieudokumentowanych rozmów przytoczone są głębokości: 270 metrów osiągnięty przez typ VIIC oraz 310 metrów osiągnięte prze typ IXC.



W raporcie z przesłuchania rozbitków z U 490 (typ XIV) czytamy, że w dniu 12 czerwca 1944 roku, w trakcie ataku
prowadzącego do zatopienia:
(http://uboatarchive.net/U-490INT.htm)

U-490 was a standard supply U-boat manned by an undistinguished crew. The chief point of interest is her construction. Although she was designed as a normal Type XIV boat, the ribs were welded to the exterior rather that the interior of the pressure hull. It was probably because of this structural feature that she was able to dive to a depth of 300 meters at the time of the final attack, without damage to herself.


i

Series after series of depth charges fell near U-490 and her Engineer Officer ordered the boat to a depth of about 300 meters.


oraz

The greatest depth attained was said to have been 300 meters.


czyli:

U 490 był U-Bootem zaopatrzeniowym obsadzonym przez nieprzeciętną załogę. Szczególnie interesująca jest konstrukcja okrętu. Pomimo, że zaprojektowany jak standardowy okręt typu XIV, wręgi są umieszczone na zewnątrz kadłuba sztywnego. Jest to prawdopodobnie przyczyna, dla której okręt mógł się bezpiecznie zanurzyć na głębokość 300 metrów w trakcie ostatecznego ataku.


i

Następujące po sobie serie bomb wybuchały nieopodal okrętu, Główny Mechanik wydał rozkaz zejścia na głębokość około 300 metrów.


oraz

Największa osiągnięta głębokość to 300 metrów.



Z kolei w raporcie z przesłuchania rozbitków z U 432 (typ VIIC) czytamy, że w dniu 11 marcu 1943 roku, w trakcie ataku
prowadzącego do zatopienia:
(http://uboatarchive.net/U-432INT.htm):

Survivors said that they heard the noise of propellers just over their boat a moment before this attack took place.
Eckhardt hurriedly ordered his men to action stations; most of then still had their mouth's full of food. As a result
of this attack the main lighting system failed and the electric motors were put out of action, the main switchboard
bursting into flames. At the same time, "U 432" went down by the stern and lost trim to such an extent that the explosions
forced her down to a depth which the First Lieutenant estimated at 310 metres (1.017 ft.). He said that her angle of dive
must have been about 25°. Apart from a slight leak in the stern glands, there was no water entry. He said he was quite
certain that his boat had reached this depth because he clearly noted the pressure gauge, which was connected with the
outside of the boat, register gradually up to just over 30 atmospheres. One atmosphere was equivalent to a depth of
10 metres. While the gauge only showed up to 18 atmospheres, there was no cause for alarm, but when it reached 25 there was some tension in the boat. [...] At 300 metres (984 ft.) the Stoker Petty Officers hardly dared look at the gauge and no one thought there was any chance of their surviving. At that stage, the stern of the boat slowly righted itself and "U 432" resumed an even keel. The Engineer Officer had started to blow his tanks before any great depth had been reached and the effect of this blowing was then evident. "U 432" rose slowly to the surface. Other survivors explained that the cause of "U 432" having been forced to such a depth was the explosion of D/Cs above her stern after her electric motors became defective and she was stopped. The First Lieutenant remarked that this must surely be a record depth for any boat to have achieved this war and that he was sorry he could not inform the Admiral U-Boats who would be sure to be deeply interested.


czyli

Rozbitkowie zeznali, że słyszeli hałas śrub tuż nad okrętem chwilę przed atakiem. Eckhardt pośpiesznie rozkazał załodze udać się na stanowiska bojowe; większość z nich miała usta pełne jedzenia. W wyniku ataku awarii uległo oświetlenie okrętu a silniki elektryczne zostały uszkodzone, główne tablice sterujące popękały i się zapaliły. W tym samym czasie U 432 przegłębił się na rufę a eksplozje (bomb głębinowych) zepchnęły go w dół, na głębokość, którą pierwszy oficer oszacował na 310 metrów. Powiedział on, że okręt miał trym około 25°. Poza lekkim przeciekiem dławnic wałów napędowych, nie było innych przecieków. Zeznał on, że jest całkowicie pewny osiągniętej głębokości, ponieważ obserwował manometr, który był połączony z wodą zaburtową, a który wyskalowany był powyżej 30 atmosfer. Jedna atmosfera była równa głębokości 10 metrów. Gdy manometr pokazywał do 18 atmosfer, nie było powodu do alarmu, ale kiedy przekraczał 25 - pojawiało się pewne napięcie. [...] Na głębokości 300 metrów, starszy maszynista nawet nie śmiał patrzeć na manometr i nikt nie myślał, że jest jakakolwiek szansa na przetrwanie. W tym momencie, rufa okrętu sama się podniosła i U 432 wyrównał trym. Główny mechanik rozpoczął szas zbiorników balastowych nim okręt osiągnął zbyt dużą głębokość, i wkrótce efekt szasowania stał się widoczny. U 432 zaczął powoli się wznosić ku powierzchni. Inni rozbitkowie wyjaśnili, że U 432 opadł na tak dużą głębokość w wyniku eksplozji bomb głębinowych nad rufą okrętu, po tym jak silniki elektryczne uległy uszkodzeniu i okręt stracił napęd. Pierwszy oficer zauważył, że była to z pewnością rekordowa głębokość, jaką osiągną kiedykolwiek U-Boot w trakcie wojny i bardzo żałował, że nie mógł poinformować o tym Głównodowodzącego U-Bootów, który na pewno były tym bardzo zainteresowany.



Z kolei w raporcie z przesłuchania rozbitków z U 175 (typ IXC) czytamy, że w dniu 17 kwietnia 1943 roku, w trakcie ataku prowadzącego do zatopienia:
(http://uboatarchive.net/U-175INT.htm):

U 175 now began to plunge downward out of control, and some prisoners claimed that she had reached a depth of below 900 ft. before trim was restored.


U 175 zaczął opadać w dół bez kontroli, niektórzy z rozbitków utrzymywali, że osiągnął głębokość poniżej 274 metrów, zanim wyrównano okręt.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Maksymalna głębokość

Postprzez SnakeDoc » 08.10.13, 14:55

Jeszcze komentarz odnośnie Herberta Wernera:

SnakeDoc napisał(a):Wracając do przypisu w "Samotnym Wilku", kolejna wzmianka, że 13 maja 1943 roku, w trakcie drugiego patrolu, podczas próby ataku na konwójm HX-237, U 230 (typ VIIC) pod dowództwem Paula Siegmanna, (na którym Pierwszym Oficerem był Herbert Werner) zanurzył się na głębokość 280 metrów.

Na stronie 194 czytamy:

Na próżno U 230 trzymał się, unosząc na głębokości 280 metrów. W południe musieliśmy pogodzić się z faktem, że już tylko dryfowaliśmy, a zapas powietrza do oddychania kurczył się gwałtownie. Stanęliśmy przed koniecznością wyboru między samobójstwem a kapitulacją. W ostatnim wysiłku, by wykraść śmierci tę jedną godzinę, Fredrich wpuścił do środkowych zbiorników balastowych trochę powietrza, by unieść okręt. Jego świst przyciągnął znowu uwagę przeciwnika. Szalony huk pociągnął okręt w górę. I wtedy następna seria wybuchów, gwałtownie trzasnąwszy w prawą burtę, posłała go znowu w głąb morza, na ostateczne zatracenie. Czołgając się w przejściu, próbowaliśmy swoją wagą wyrównać okręt, lecz już wiedzieliśmy, że to koniec. I wtedy bardzo delikatnie U 230 wyrównał na głębokości blisko 300 metrów, drżąc w ostatnich konwulsjach.



Wpisy w KTB mówią, że podczas tego ataku, U 230 przez 10 godzin utrzymywany był na głębokości od A+60 do 2A - czyli pomiędzy 140 a 160 metrów.

Patrol ten (drugi) jest opisany przez Brodołaka tutaj:
http://www.ubootwaffe.pl/forum/viewtopic?t=2555
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55


Posty: 14 • Strona 1 z 1

Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron