1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Wyporność

Moderatorzy: Jatzoo, Jakub_RC

Posty: 48 • Strona 1 z 21, 2

Wyporność

Postprzez damian26 » 12.12.10, 18:46

Witam wszystkich serdecznie!!
Jestem tutaj nowy i na poczatek chcialbym sie przywitac i pochwalic tutejszych specjalistow za ich wyczyny z modelami op a zarazem zaczerpnac informacji.Mianowicie jestem w tarkcie budowy(a raczej rozbierania:)wtc.Nieudala sie z powodu zbyt malego zbiornika balastowego,czy ktos by mogl mi pomoc w wyliczeniu orientacyjnej pojemnosci zbiornika?Prosze o wyrozumialosc w odpowiedzi gdyz w podwodniakach jestem zoltodziobem(jeszcze:).
Z gory dziekuje Damian.
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wypornosc

Postprzez Jakub_RC » 12.12.10, 19:39

Witamy na forum.

Dużo zmiennych by dać Ci konkretną odpowiedź.

Ogólnie pojemność zbiornika balastowego musi być wystarczająca by zniwelować siłę wyporu, ale to tylko suche zdanie z podręcznika...

Ja bardzo cenię sobie prawidłową linię wodną i nie znoszę, gdy model siedzi za głęboko w wodzie podczas wynurzenia. Aby do tego nie doszło należy już przy projektowaniu określić ile WTC "wystaje" ponad powierzchnię wody, gdy model będzie pływał po powierzchni. Gdy już to zrobisz, liczysz objętość tej wystającej ponad powierzchnię przestrzeni. Do prawidłowego działania modelu będziesz potrzebował zbiornik właśnie o takiej (mniej-więcej) pojemności.

Rysunek by trochę ułatwić zrozumienie:
wyp.jpg
Obrys okrętu z WTC w środku, niebieski kolor oznacza oczywiście wodę i jej poziom pokazuje prawidłowe zanurzenie tej jednostki na powierzchni. Czerwony to część WTC, która zawsze znajduje się w zanurzeniu, żółty to część wystająca ponad powierzchnię. To właśnie objętość żółtej przestrzeni odpowiada zbiornikowi balastowemu o prawidłowej pojemności.

Patrząc na rysunek nietrudno się domyślić, że im mniej WTC wystaje ponad powierzchnię, tym mniejszy zbiornik balastowy jest nam potrzebny. Stąd dobrym pomysłem jest użycie rury WTC o jak najmniejszej wygodnej dla nas średnicy. Mniejszą rurę zawsze można zamontować niżej lub wyżej i kontrolować w ten sposób jak duża jej ilość wystaje ponad powierzchnię wody.

Pozdrawiam,
Jakub,
modelepodwodne.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Jakub_RC
Oberleutnant zur See
Oberleutnant zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 233.000 BRT

Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wypornosc

Postprzez damian26 » 12.12.10, 19:48

Jakub...badz moim mistrzem:)
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wypornosc

Postprzez kropek » 12.12.10, 23:25

Witaj Damian26

noooo JakubRc i DAreus sa moimi "miszczami" jesli chodzi o op. Tez miałem problemy z za małym zbiornikiem na wodę ale po szybkiej konsultacji z wyżej wymienionymi całkowicie zmieniłem swój projekt. Jaki system budujesz? pompa? tłoki? czy tzw. bąbelki? ja zainspirowany systemami Engela zdecydowałem się na tłoki. Mam z nimi nieco roboty ale wierze w opisywane możliwości tego systemu. Pisz jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości. Ja również (po mimo swoich małych doświadczeń z op.) postaram Ci się pomoc:) Kibicuje :)
pozdrawiam.

ps. Czekamy na relacje :)
kropek
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 37.000 BRT

Dołączył(a): 19.07.09, 12:02

Re: Wypornosc

Postprzez damian26 » 13.12.10, 19:12

Hej kropek:).Po poscie Jakuba ktory rozjasnil mi umysl,za co bardzo mu dziekuje,juz wiem co z czym.Projekt zmienilem takze i moge powiedziec ze zaczynam od poczatku choc ciagle opieram sie na pompie zebatej do ktorej wciaz szukam zaworu:)Tloki engela wydaja mi sie rewelacja tylko ta cena... Teraz robie konwersje gato z dwoma niezaleznymi silnikami,ktore mam nadzieje,ulatwia manewrowanie.Moje modelarskie dzialania zaczalem dawno dawno temu zaczynajac od latajacych,potem slizgi eco std i fsr-ow pare,teraz doroslem i mysle ze podwodniaki to bedzie to cos:)
Dzieki za kibicowanie i postaram sie niezawiesc nikogo:)
Pozdrawiam!!
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wyporność

Postprzez kropek » 13.12.10, 22:29

Kiedyś na YouTubie widziałem filmik jak ktoś zrobił zawór z wykorzystaniem serwa i elastycznej gumowej rurki. zaraz poszukam tego filmiku i ci prześle bo sadze ze to w sumie bardzo prosty i ciekawy sposób ;)


Wspomniany filmik - http://www.youtube.com/watch?v=lw6cdDGo ... re=related


Mod: Połączyłem obydwa posty. Jakub.
kropek
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 37.000 BRT

Dołączył(a): 19.07.09, 12:02

Re: Wypornosc

Postprzez Jakub_RC » 14.12.10, 05:09

Witam,

damian26 napisał(a):wciaz szukam zaworu

Kropek dobrze podpowiada. Wężyk, tylko koniecznie lateksowy, z mikroserwem spełnią funkcję zaworu. Wężyki silikonowe (paliwowe do modeli) nadają się tylko jeśli dysponujesz serwem o minimalnej mocy "standard" - 3kg/cm. Wężyki PVC I PCV w ogóle się nie nadają. Gość z filmiku z Youtube chyba trochę przekombinował. Sam mam taki zawór w drugiej wersji Seawolfa i jego konstrukcja wygląda u mnie prościej. Swoją drogą niezły "frankenstein" to jego WTC, dawno takiego bałaganu nie widziałem.

Rozwiązanie w moim Seawolfie U2:
zawor.jpg


Jeśli masz natomiast naprawdę mało miejsca w WTC to idziesz do dobrego sklepu akwarystycznego i prosisz o pokazanie zaworów do regulacji instalacji CO2. W sklepach takich można dostać mikro zawór kulowy i po odpowiedniej obróbce połączyć go z mikroserwem. Rozwiązanie stosowane w moim pierwszym modelu.
zaworek.jpg
W miejsce dźwigni zaworu (którą obciąłem) przykleiłem adapter do serwa.


damian26 napisał(a):dwoma niezaleznymi silnikami,ktore mam nadzieje,ulatwia manewrowanie

Ułatwią na pewno. Ja w swoim VIIc z jednym silnikiem i napędem rozdzielanym przez przekładnie musiałem powiększyć powierzchnię sterów prawie dwukrotnie by mieć rozsądny promień zwrotu.

pozdrawiam,
Jakub,
modelepodwodne.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Jakub_RC
Oberleutnant zur See
Oberleutnant zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 233.000 BRT

Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wyporność

Postprzez damian26 » 14.12.10, 19:48

Swietny i prosty pomysl z tym wezykiem,zapewne go wykozystam,dzieki chlopaki!Mysle by przedstawic Wam mala relacje z tego co juz mam,choc tego niewiele bo zaczynam od poczatku...a jak bede robil cos zle to bijcie mnie po recach :D puki co bede korzystal z waszego doswiadczenia przedstawionego na tym forum,porobie fotki jaknajszybciej i dodam,tymczsem smigam przebierac dzieciece ciuszki,heh.
Pozdrowionka!!
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wyporność

Postprzez damian26 » 15.12.10, 20:14

DSC06600.JPG
Witam ponownie!Zaczne chyba od czesci wtc ktora okazala sie niewypalem dosc sporym:)
Jak widac spory balagan,dobra strona tego jest to ze teraz juz wiem co nieco wiecej o zagospodarowaniu terenu:)
Zaczynajac od poczatku zostawiam ta sama rure srednicy 75mm,natomiast zaslepki beda zupelnie nowe,odlane z zywicy.Mam juz wytoczony wzor i tylko czekam na wolny czas by je wykonac.Wzor wygla da tak:
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wyporność

Postprzez kropek » 15.12.10, 22:12

Co to sa za silniki? wygladaja na 3f ale widze tylko dwa przewody? gdzie je kupiłes?
kropek
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 37.000 BRT

Dołączył(a): 19.07.09, 12:02

Re: Wyporność

Postprzez damian26 » 15.12.10, 22:23

To sa bezszczotki,i maja trzy przewody,tak sie ulozyly ze niewidac:):),a kupilem na jednej z angielskich stron,teraz czekan na inne z wiekszym walem bo niepasuja do simmeringow 3 mm.Tak jeszcze zapytam,mam jeden luzny regulator do szczotkowych i mysle uzyc go do sterowania pompy,raczej niema przeciw wskazan nie??
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wyporność

Postprzez kropek » 15.12.10, 22:33

pewnie, ze nie tylko żeby regulator uradził silnik(max prąd silnika żeby nie był większy niż dopuszczalny max prąd regulatora) no i musi być 2-kierunkowy, najlepiej bez hamulca(jeśli jest to regulator samochodowy) :) z tymi kablami właśnie uważaj. Jak masz za długie przewody od serw czy regulatora/ów najlepiej nawiń je na krążek ferrytowy bo niestety w tak ograniczonych przestrzeniach jak nasze WTC elektronika umieszczona obok siebie lubi niestety wariować :/
Ja zastosuje w swojej VIIC/41 dwa silniki szczotkowe sterowane jednym regulatorem. Podczas maksymalnego wychylenia serwa steru przełącznik będzie wyłączał odpowiedni silnik. W planach mam też powiększenie sterów. Zobaczymy jakie będą rezultaty :)
Ale więcej na temat mojej siódemki w relacji :)
kropek
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 37.000 BRT

Dołączył(a): 19.07.09, 12:02

Re: Wyporność

Postprzez damian26 » 15.12.10, 22:51

Ragulator mam dwukierunkowy viper 20 A,jest on do modeli plywajacych calkowicie szczelny,moze pracowac nawet zanuzony w wodzie, pompe mam taka http://www.cornwallmodelboats.co.uk/aca ... _1953.html na 6V,i za groma niewiem jaki ma w srodku silnik bo jest zakryty caly plastikowa obudowa,co prawda juz to dzialalo w testech ale niewiem jak to bedzie na dluzsza mete.Co do okablowania to jak bede robil porzadek w wtc to poskracam co sie da,a to wylaczanie jednego silnika przy maksymalnym skrecie to swietny pomysl,godny uwagi,ja mam dwa regulatory ,na kazdy silnik,i to nawet ciekawe sa bo moge ustawic maksymalna moc we dwie strony hamulec i jeszcze inne takie jak czulosc w wielu wariantach.
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wyporność

Postprzez Jakub_RC » 18.12.10, 00:53

Witam.

Mówisz niewypał, a wygląda bardzo dobrze! W jakim modelu leży to WTC ?
Jestem ciekawy jak wypadną testy z tą pompą. Regulator 20A starczy do niej na pewno. Po jej wydajności obstawiam pobór prądu na około 2,5 A, sam nie inwestowałbym w nic powyżej 10A do niej.
Co to za urządzenie między serwami, a regulatorem obrotów? Mam nadzieję, że nie odbiornik :wink:

pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Jakub_RC
Oberleutnant zur See
Oberleutnant zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 233.000 BRT

Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wyporność

Postprzez damian26 » 18.12.10, 06:24

Niewypalen to nazwalem z paru wzgledow,zbyt rozlegle rozmieszczenie osprzetu co wydluzylo cale wtc i po napelnieniu calego balonika ani dgrnelo pod wode,pozatym uszcelnienie walow napedowych rozwiazalem w taki sposob ktorego chyba nikt niewidzial:):)Mianowicie krotka oslonka walu wypelniona smarem co podczas napelniania zbiornika puszczala babelki,i zapewne przy opruznianiu by zaciagnelo wody do wewnatrz,teraz czekam na simmeringi od engela(mysle ze dojda do konca roku przy tej pogodzie)
Co do urzadzenia to jest to wlasnie odbiornik,wcisniety tam z powodu tylko i wylacznie owczesnego braku przedluzek przewodu regulatorow a chcialem przeprowadzic test podwodny ktory jak sie okazalo zasadzil o budowie od nowa,rura wtc byla za dluga z zbyt wielka wypornoscia by balonik dal rade zatopic okret,
Owe wtc lezalo w american GATO class
Pozdrawiam!!
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wyporność

Postprzez kropek » 18.12.10, 10:49

krótka osłonka wału wypełniona smarem? ale ta osłonka miała na końcu jakieś zwężenia dopasowane do walu? bo ja dostałem dwa wały z dławicami i tez boje sie, ze pod wpływem ciśnienia będzie przepuszczała wode..:/
kropek
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 37.000 BRT

Dołączył(a): 19.07.09, 12:02

Re: Wyporność

Postprzez damian26 » 18.12.10, 11:52

DSC06920.JPG
Wiem ze firma MARX robi calkowicie bezobslugowe waly ale dosyc drogie,jak zrobilem dwa krociutkie,tzn skrocilem :D .byly dopasowane koncowki choc zawsze jakis luz jest mimo to pod wplywem cisnienia wypieranego przez balon dlawicami(chyba tak sie to nazywa)wydobywaly sie babelki powietrza,podczas wypompowywania wody w zamian leciala woda.Tym razem zdecydowalem sie na simmeringi,zobaczymy jak sie spisza.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wyporność

Postprzez kropek » 18.12.10, 13:58

A jakim smarem wypełniałes? najlepiej jest wypełnic dławice tawotem z małą ilościa zwykłego oleju silnikowego. Ludzie w mojej modelarni mowili, ze to najlepszy sposób na uszczelnienie wału.
kropek
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 37.000 BRT

Dołączył(a): 19.07.09, 12:02

Re: Wyporność

Postprzez damian26 » 18.12.10, 14:32

Tutaj to sie nazywa grease czyli smar,jest koloru tawotu i taksamo wyglada wiec raczej to samo,moze gestosc inna znajac angielskie patenty 8) .najlepiej jakbys zrobil jakis test swoich elementow co byc mial pewnosc,niemoge z cala pewnoscia twierdzic ze to jest zle rozwiazanie,jedynie przedstawilem swoj przyklad.
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wyporność

Postprzez damian26 » 20.12.10, 17:13

Jako malo doswiadczony wysuwam pytanie do Jakuba lub kogokolwiek kto robil formy,tzn z czego mozna zrobic elastyczna forme do odlewu,wiem napewno ze silikon rtv ale niemoge go dostac,a zamawiajac teraz przez internet chyba sie niedoczekam(zima),a czy silikon uzywany do uszczelniania silnikow samochodowych by sie nadal??
Pozdrwaiam!
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wyporność

Postprzez Jakub_RC » 20.12.10, 17:51

Witam.

Wał do okrętu podwodnego musi mieć uszczelkę na końcu, a najlepiej na dwóch końcach. Modelarze szkutniczy robiący potencjalne cele nawodne :wink: często jej nie mają i nie potrzebują z kilku powodów... Przede wszystkim niższe ciśnienie, ale czasem też dlatego, że b. często montują silniki powyżej linii wodnej.
Wały do jednostek podwodnych muszą też być dłuższe. Te na zdjęciu nie uszczelniłyby nawet jednostki nawodnej. Po 4-5 pływaniach smar zaczął by mieć ubytki i przepuszczać odrobinę wody.

Damian, ja używam silikonu formierskiego dwuskładnikowego tylko i wyłącznie. Nie jest tani (około 100zł za 1kg), ale... Trzyma parametry (kurczliwość), jest naprawdę elastyczny i nie rozpada się po odlaniu 2-3 form. Pamiętaj też, iż używam komory próżniowej... Co do zamienników nie mogę się wypowiedzieć.

pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Jakub_RC
Oberleutnant zur See
Oberleutnant zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 233.000 BRT

Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wyporność

Postprzez damian26 » 20.12.10, 18:59

Te waly to byl niewypal:)prawda,dlatego zmieniam koncepcjei dzieki za utwierdzenie mnie w tym i niech bedzie to przestroga dla innych poczatkujacych by nierobili takiego babola jak ja.
Wlasnie, silikon formierski,w miescie nigdzie nieznalazlem ale mam jescze jeden pomysl jak to zrobic innym sposobem,tylko niewiem jak to bedzie z ta kurczliwoscia,jak cos wyjdzie to przedstawie moj patent.
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wyporność

Postprzez damian26 » 29.12.10, 13:37

Hej chlopaki,czy moze sie ktos wypowiedziec na temat mocowania simmeringu?wklejamy go czy sa jakies inne patenty,np ciasne spasowanie ,z gory dziekuje.
damian26
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 32.000 BRT

Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
Lokalizacja: Newcastle

Re: Wyporność

Postprzez Jakub_RC » 29.12.10, 18:29

Witam,

Wiercisz 10mm dziurę, aż wiertło będzie bardzo swobodnie się kręcić w otworze. Ważne jest by otwór był prosty/prostopadły inaczej simmering nie działa poprawnie. Smarujesz ścianki otworu wazelina i wciskasz uszczelkę. Nacisk dawaj na krawędzie, nie na środek.

Ja kładę zaślepkę na ziemi, układam simmering i dociskam go pomału płaskim i gładkim kawałkiem aluminiowej listwy. Wchodzi bardzo ciężko, ale mam pewność, że nie wyślizgnie się.

pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Jakub_RC
Oberleutnant zur See
Oberleutnant zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 233.000 BRT

Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wyporność

Postprzez DAreus » 31.12.10, 18:20

witam
Simeringi mam wciskane z minimalnym użyciem smaru ,wazeliny technicznej itp...
Jeden simering na wale ( przejściu wału przekładni przez dekiel) jest wystarczający ,oczywiście aż do momentu jak sie powyciera z powodu złego samrowania ,bo takowe tu mamy.\
Ale sam wał nędowy ,przenoszący moment obrotowy z przekładni do śrub w Orle będę robił jak całkowicie mokry ..tzn wał będzie zalany wodą i nią smarowany - materiał mosiądz i stal A4 lub brąz.
Mam już wymiary ,ale straciłem kontakt z kolegą który mi to toczył ( awaria kompa :!: ) a Pan z ABC nie odpowiada na tel i @ :cry: :cry: czyli jak zwykle w naszym kraju :) :)

Zakłócenia z powodu ciasnoty i nadmiary pola elektromagnetycznego mam i w moim WTC ,jednak izolował to będę dopiero po próbach mechanicznych ,które z powodu lodu mają lekkie opóźnienia :lol: :lol:

Myśle też czy nie dać ekranu wokół odbiornika.....ale nie jestm pewnien czy to coś da....
pozdr
Dosiego Roku!!
DAreus
www.modelarstwopodwodne.hekko.pl
DAreus
Leutnant zur See
 
Tonaż: 165.000 BRT

Dołączył(a): 10.04.04, 21:24
Lokalizacja: Trzebinia

Następna strona

Posty: 48 • Strona 1 z 21, 2

Powrót do Modele



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron