Model okrętu dla każdego
Posty: 49
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Model okrętu dla każdego
Witam!
Pisze do mnie sporo ludzi w różnym wieku, dzieciaków i dorosłych, że chcieliby rozpocząć przygodę z modelarstwem, ale nie stać ich na modele za minimum 300 euro, zamawianie pomp zza granicy, a na konstruowanie kadłubów z żywicy nie mają miejsca, gdyż żyją w blokach i podobnie jak ja na początku swojej przygody z modelarstwem podwodnym, mają do dyspozycji tylko kuchenny blat i to późnym wieczorem.
Chciałbym im pomóc, może uda się też rozruszać trochę tę dziedzinę modelarstwa w Polsce.
Jakiś czas temu zacząłem więc opracowywać tanie, łatwo powtarzalne WTC, projekt został jednak zawieszony i dopiero od tygodnia się nim znów zajmuję.
WTC o średnicy 50mm nadawać się będzie do konwersji modeli plastikowych na pływające. Okrętów dostępnych na polskim rynku i atrakcyjnych cenowo w skali 1:144 - Seawolf, Kilo i Type 212. W zależności od typu modelu, WTC będzie mieć różną długość. Możliwe też będzie użycie go do modeli w skali 1:72 - Gato i VIIC.
Oczywiście wyposażony w statyczny system zanurzenia mojego projektu, ale jeśli ktoś będzie chciał będzie mógł skonstruować swój system lub model może być dynamicznym nurkiem.
Główny cel to łatwo powtarzalność elementów i ekonomia, ale także żadnych wiór, smrodu żywicy i plam na dywanie. Po prostu nieduży, prosty model z którego można wycisnąć maksimum przyjemności.
Krótkimi słowy WTC dla ludu!
Do takich modeli będzie można wykorzystać WTC mojej produkcji:
Amerykański Seawolf, długość: 747 mm
Niemiecki Type 212, długość: 455 mm
Rosyjski Kilo, długość: 512 mm
Ale co i jak napiszę dopiero jutro, bo dziś już za późno nawet dla mnie
pozdrawiam,
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Pisze do mnie sporo ludzi w różnym wieku, dzieciaków i dorosłych, że chcieliby rozpocząć przygodę z modelarstwem, ale nie stać ich na modele za minimum 300 euro, zamawianie pomp zza granicy, a na konstruowanie kadłubów z żywicy nie mają miejsca, gdyż żyją w blokach i podobnie jak ja na początku swojej przygody z modelarstwem podwodnym, mają do dyspozycji tylko kuchenny blat i to późnym wieczorem.
Chciałbym im pomóc, może uda się też rozruszać trochę tę dziedzinę modelarstwa w Polsce.
Jakiś czas temu zacząłem więc opracowywać tanie, łatwo powtarzalne WTC, projekt został jednak zawieszony i dopiero od tygodnia się nim znów zajmuję.
WTC o średnicy 50mm nadawać się będzie do konwersji modeli plastikowych na pływające. Okrętów dostępnych na polskim rynku i atrakcyjnych cenowo w skali 1:144 - Seawolf, Kilo i Type 212. W zależności od typu modelu, WTC będzie mieć różną długość. Możliwe też będzie użycie go do modeli w skali 1:72 - Gato i VIIC.
Oczywiście wyposażony w statyczny system zanurzenia mojego projektu, ale jeśli ktoś będzie chciał będzie mógł skonstruować swój system lub model może być dynamicznym nurkiem.
Główny cel to łatwo powtarzalność elementów i ekonomia, ale także żadnych wiór, smrodu żywicy i plam na dywanie. Po prostu nieduży, prosty model z którego można wycisnąć maksimum przyjemności.
Krótkimi słowy WTC dla ludu!
Do takich modeli będzie można wykorzystać WTC mojej produkcji:
Amerykański Seawolf, długość: 747 mm
Niemiecki Type 212, długość: 455 mm
Rosyjski Kilo, długość: 512 mm
Ale co i jak napiszę dopiero jutro, bo dziś już za późno nawet dla mnie
pozdrawiam,
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego.
Założeniem była łatwo powtarzalność elementów, dlatego długo i dokładnie zastanawiałem się nad techniką skrawania cyfrowego. Jednakże, to podnosiłoby koszty. Dlatego zdecydowałem się na odlewanie samemu elementów, opłatę za skrawanie czy też toczenie uiszczam wtedy tylko raz - przy wykonaniu prototypów własnoręcznie zaprojektowanych w programie 3d.
Tak powstały zaślepki cylindrów WTC:
Najpierw zaprojektowałem cyfrowe modele:
Zaślepka na jeden o-ring
Zaślepka na dwa o-ringi (odporniejsza na wibracje)
Po cyfrowych modelach przyszedł czas na stalowe prototypy. Posłużą one do wytworzenia silikonowych form. Prototyp i odlew zawszę się trochę różnią rozmiarem, ze względu na kurczliwość żywic oraz kurczliwość silikonu. Zostało to wzięte pod uwagę już przy projektowaniu.
Po prototypach przyszedł czas na utworzenie silikonowej formy. Przy jej wyrabianiu najtrudniej jest pozbyć się pęcherzyków powietrza powstałych na wskutek mieszania silikonu z katalizatorem. Przy odrobinie sprytu można to zrobić niemal profesjonalnie, ale nadal dużo taniej niż kupować specjalną pompę próżniową i pojemnik formierski. Moje formy, nie mają ani jednego pęcherzyka. Nie bez znaczenia jest dobór rodzaju silikonu do kształtu części oraz sposób przygotowania formy.
Po wlaniu i zastygnięciu żywicy delikatnie wyjmuje gotowe odlewy, teraz już można zrobić ich bardzo dużą ilość niewielkim nakładem pracy i w krótkim czasie. Forma starczy na kilkadziesiąt powtórzeń.
Na gotowe odlewy zostały nałożone o-ringi, trochę mi zajęło dobranie odpowiedniego rozmiaru, by przy jednoczesnym zachowaniu szczelności zaślepki dawały się w miarę łatwo zdejmować. W ramach testów pojemnik obciążyłem cyną i wrzuciłem do oczka wodnego, przeleżał tam niemal 3 dni, gdyż nie mogłem go potem znaleźć Nie mniej w środku było suchutko.
Teraz czas na trochę wiercenia. Na warsztat trafił najważniejszy element - tylna zaślepka będąca jednocześnie mocowaniem silnika. Jako uszczelnienia popychaczy wykorzystane zostaną uszczelki mieszkowe. Zakupiłem ich hurtową ilość i mogę w razie potrzeby je odsprzedać. Występują w dwóch rozmiarach. Do mojego projektu 1:144 użyje tych mniejszych. Jako uszczelnienie wału użyty został simmering. Silnik napędowy jest klasy 400. Na razie zamocowany zwykłymi śrubami, ale docelowo będą to śrubki imbusowe, które dużo łatwiej uszczelnić. Na zdjęciu nie widać jednego z elementów mocujących silnik. Jest to specjalny dystans pomiędzy zaślepką, a silnikiem obniżający wibracje. Gdy już powstał pierwszy nawiercony prototyp, zrobiłem sobie z niego stalowy wzór umiejscowienia otworów by nie musieć ich odmierzać przy każdej zaślepce osobno. Łatwość i powtarzalność!
Parę przykładowych mieszków o których wspomniałem wcześniej (moneta dla skali):
Aktualnie projektuję wnętrze WTC, gotowe wycięte półeczki na serwa, elektronikę itp. też będą odlewane. Prototypy już powstały i na dzień dzisiejszy siedzą w silikonie. Formy powinny być więc gotowe na poniedziałek wieczorem.
Czekam też na przesyłkę bezpośrednio od producenta - na mini pompy zębate i perystaltyczne w bardzo rozsądnych cenach.
pozdrawiam,
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Tak powstały zaślepki cylindrów WTC:
Najpierw zaprojektowałem cyfrowe modele:
Zaślepka na jeden o-ring
Zaślepka na dwa o-ringi (odporniejsza na wibracje)
Po cyfrowych modelach przyszedł czas na stalowe prototypy. Posłużą one do wytworzenia silikonowych form. Prototyp i odlew zawszę się trochę różnią rozmiarem, ze względu na kurczliwość żywic oraz kurczliwość silikonu. Zostało to wzięte pod uwagę już przy projektowaniu.
Po prototypach przyszedł czas na utworzenie silikonowej formy. Przy jej wyrabianiu najtrudniej jest pozbyć się pęcherzyków powietrza powstałych na wskutek mieszania silikonu z katalizatorem. Przy odrobinie sprytu można to zrobić niemal profesjonalnie, ale nadal dużo taniej niż kupować specjalną pompę próżniową i pojemnik formierski. Moje formy, nie mają ani jednego pęcherzyka. Nie bez znaczenia jest dobór rodzaju silikonu do kształtu części oraz sposób przygotowania formy.
Po wlaniu i zastygnięciu żywicy delikatnie wyjmuje gotowe odlewy, teraz już można zrobić ich bardzo dużą ilość niewielkim nakładem pracy i w krótkim czasie. Forma starczy na kilkadziesiąt powtórzeń.
Na gotowe odlewy zostały nałożone o-ringi, trochę mi zajęło dobranie odpowiedniego rozmiaru, by przy jednoczesnym zachowaniu szczelności zaślepki dawały się w miarę łatwo zdejmować. W ramach testów pojemnik obciążyłem cyną i wrzuciłem do oczka wodnego, przeleżał tam niemal 3 dni, gdyż nie mogłem go potem znaleźć Nie mniej w środku było suchutko.
Teraz czas na trochę wiercenia. Na warsztat trafił najważniejszy element - tylna zaślepka będąca jednocześnie mocowaniem silnika. Jako uszczelnienia popychaczy wykorzystane zostaną uszczelki mieszkowe. Zakupiłem ich hurtową ilość i mogę w razie potrzeby je odsprzedać. Występują w dwóch rozmiarach. Do mojego projektu 1:144 użyje tych mniejszych. Jako uszczelnienie wału użyty został simmering. Silnik napędowy jest klasy 400. Na razie zamocowany zwykłymi śrubami, ale docelowo będą to śrubki imbusowe, które dużo łatwiej uszczelnić. Na zdjęciu nie widać jednego z elementów mocujących silnik. Jest to specjalny dystans pomiędzy zaślepką, a silnikiem obniżający wibracje. Gdy już powstał pierwszy nawiercony prototyp, zrobiłem sobie z niego stalowy wzór umiejscowienia otworów by nie musieć ich odmierzać przy każdej zaślepce osobno. Łatwość i powtarzalność!
Parę przykładowych mieszków o których wspomniałem wcześniej (moneta dla skali):
Aktualnie projektuję wnętrze WTC, gotowe wycięte półeczki na serwa, elektronikę itp. też będą odlewane. Prototypy już powstały i na dzień dzisiejszy siedzą w silikonie. Formy powinny być więc gotowe na poniedziałek wieczorem.
Czekam też na przesyłkę bezpośrednio od producenta - na mini pompy zębate i perystaltyczne w bardzo rozsądnych cenach.
pozdrawiam,
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Bardzo dobry pomysł, oby wypalił
PS. Proponuję 'przypiąć' temat aby zawsze był dostępny w pierwszej kolejności
PS. Proponuję 'przypiąć' temat aby zawsze był dostępny w pierwszej kolejności
- Jatzoo
- Grossadmiral
- Tonaż: 2.353.000 BRT
- Dołączył(a): 22.08.02, 15:03
Re: Model okrętu dla każdego
Hej Jatzoo,
Będę wdzięczny za przyklejenie i myślę, że to na pewno pomoże
Co do powodzenia projektu, to nie zapeszajmy, ale jest na dobrej drodze. Same zaślepki wtc, rury i uszczelki popychaczy są już u mnie dostępne, a są to najbardziej newralgiczne i trudno dostępne elementy modeli okrętów podwodnych. Jak na razie, mogę też wszystko zaoferować w bardzo "polskich" cenach
Pozdrawiam,
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Będę wdzięczny za przyklejenie i myślę, że to na pewno pomoże
Co do powodzenia projektu, to nie zapeszajmy, ale jest na dobrej drodze. Same zaślepki wtc, rury i uszczelki popychaczy są już u mnie dostępne, a są to najbardziej newralgiczne i trudno dostępne elementy modeli okrętów podwodnych. Jak na razie, mogę też wszystko zaoferować w bardzo "polskich" cenach
Pozdrawiam,
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Witam,
Formy wyszły nieźle. Kilogram silikonu spełnił swoją funkcję. Półeczki pod serwa mogły wyjść co prawda lepiej, ale zaznaczam tu, że wykonałem odlew nie maszynowo wykonanej części, a ręcznie wymierzonej i wyciętej. Najważniejsze jest to, iż spełniają swoją funkcję w 100% i w prototypie, który zachowam dla siebie śmiało można ich użyć, gdyż kwestia jest kosmetyczna. Występują w dwóch rozmiarach: pod 3 mikroserwa i pod 2 mikroserwa. Mają od razu wklejoną rurkę w którą wsuwamy gwintowany pręt WTC. Docelowo wykonam jeszcze jedną ich formę, tym razem już części wymierzonej cyfrowo i wyciętej na frezarce numerycznej lub ploterze. Dla mnie bardzo ważne jest to, że sprawdził się mój pomysł na wyciąganie z formy gotowego do użycia elementu.
Zamontowana w WTC wersja na 3 serwa:
Oraz wersja do mniejszego modelu - na dwa serwa:
Zaślepka rufowa uzyskała też w końcu finalną formę - Dałem odpowiednie śruby i nakrętki. Tu prezentuję wersję z trzema wyjściami na uszczelki mieszkowe (na górze)oraz z wlotem wody do zbiornika balastowego (pod lewą śrubą, na dole):
Przy okazji wykonywania form powstały dwie dodatkowe formy. Pierwszą jest forma na klasyczne półeczki WTC, bez otworów na serwa, tylko z otworami na montaż:
Oraz podwójna zaślepka łącząca. Niezbędna jeśli kiedyś pokuszę się robić zestaw z systemem gazowym (lub jeśli ktoś będzie chciał się pokusić ):
Teraz w sumie zostało wykonać zaprojektowany wcześniej system balastowy. W zależności od potrzeby i ilości miejsca (długości WTC), będzie to system na pęcherz pławny z pompą zębatą lub pompą perystaltyczną (do wyboru) oraz system recyrkulacji powietrza w WTC - z pompą powietrza (RCABS, lub RCABS-R). Wszystkie opcje będą tanie i proste w użyciu/złożeniu.
pozdrawiam,
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Formy wyszły nieźle. Kilogram silikonu spełnił swoją funkcję. Półeczki pod serwa mogły wyjść co prawda lepiej, ale zaznaczam tu, że wykonałem odlew nie maszynowo wykonanej części, a ręcznie wymierzonej i wyciętej. Najważniejsze jest to, iż spełniają swoją funkcję w 100% i w prototypie, który zachowam dla siebie śmiało można ich użyć, gdyż kwestia jest kosmetyczna. Występują w dwóch rozmiarach: pod 3 mikroserwa i pod 2 mikroserwa. Mają od razu wklejoną rurkę w którą wsuwamy gwintowany pręt WTC. Docelowo wykonam jeszcze jedną ich formę, tym razem już części wymierzonej cyfrowo i wyciętej na frezarce numerycznej lub ploterze. Dla mnie bardzo ważne jest to, że sprawdził się mój pomysł na wyciąganie z formy gotowego do użycia elementu.
Zamontowana w WTC wersja na 3 serwa:
Oraz wersja do mniejszego modelu - na dwa serwa:
Zaślepka rufowa uzyskała też w końcu finalną formę - Dałem odpowiednie śruby i nakrętki. Tu prezentuję wersję z trzema wyjściami na uszczelki mieszkowe (na górze)oraz z wlotem wody do zbiornika balastowego (pod lewą śrubą, na dole):
Przy okazji wykonywania form powstały dwie dodatkowe formy. Pierwszą jest forma na klasyczne półeczki WTC, bez otworów na serwa, tylko z otworami na montaż:
Oraz podwójna zaślepka łącząca. Niezbędna jeśli kiedyś pokuszę się robić zestaw z systemem gazowym (lub jeśli ktoś będzie chciał się pokusić ):
Teraz w sumie zostało wykonać zaprojektowany wcześniej system balastowy. W zależności od potrzeby i ilości miejsca (długości WTC), będzie to system na pęcherz pławny z pompą zębatą lub pompą perystaltyczną (do wyboru) oraz system recyrkulacji powietrza w WTC - z pompą powietrza (RCABS, lub RCABS-R). Wszystkie opcje będą tanie i proste w użyciu/złożeniu.
pozdrawiam,
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
witam
Brawo dla pomysłu i wykonania !!!!
Jeszcze większe dla stylu opisania budowy i zdjęć ...mnie to nigdy sie nie chce
oj chyba sobie kupię jeden zestawik:-)
a podasz ceny na @
pozdr
dareus
Brawo dla pomysłu i wykonania !!!!
Jeszcze większe dla stylu opisania budowy i zdjęć ...mnie to nigdy sie nie chce
oj chyba sobie kupię jeden zestawik:-)
a podasz ceny na @
pozdr
dareus
- DAreus
- Tonaż: 165.000 BRT
- Dołączył(a): 10.04.04, 21:24
- Lokalizacja: Trzebinia
Re: Model okrętu dla każdego
Witam,
Prace idą do przodu. Pamiętajmy, że tak naprawdę powstają 3 różne WTC o różnych długościach. Mój najnowszy element jest przeznaczony do średniego modelu - Kilo. WTC tego modelu będzie miało długość w granicach 210-250mm. Wszystko się okaże, gdy poczta okaże się mi swą łaskę i model w końcu do mnie dotrze...
Jest to dziobowe przewężenie na pompę zębatą lub perystaltyczną, możliwe iż nie będzie potrzebne, jednakże w razie problemów z miejscem "skróci mi" pompę o całą długość silnika poprzez wykorzystanie miejsca, gdzie okręt jest już za wąski na WTC o średnicy 50mm.
Dla przykładu użyłem swojej starej nieużywanej już pompy zęmbatej.
Pragnę się także pochwalić, że uszczelnienia popychaczy (uszczelki harmonijkowe), które zamówiłem w większej ilości są rewelacyjnej jakości!
Jak kolosalna jest to różnica w jakości prezentuję w porównaniu poniżej: Po lewej uszczelka importowana przeze mnie, po prawej uszczelka firmy Robbe. Robbe chce za to coś ponad 5 euro!
Jeżeli ktoś jest zainteresowany kupnem uszczelek po lewej, to proszę się kontaktować poprzez PW lub na @ znajdującego się na mojej stronie.
pozdrawiam,
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Prace idą do przodu. Pamiętajmy, że tak naprawdę powstają 3 różne WTC o różnych długościach. Mój najnowszy element jest przeznaczony do średniego modelu - Kilo. WTC tego modelu będzie miało długość w granicach 210-250mm. Wszystko się okaże, gdy poczta okaże się mi swą łaskę i model w końcu do mnie dotrze...
Jest to dziobowe przewężenie na pompę zębatą lub perystaltyczną, możliwe iż nie będzie potrzebne, jednakże w razie problemów z miejscem "skróci mi" pompę o całą długość silnika poprzez wykorzystanie miejsca, gdzie okręt jest już za wąski na WTC o średnicy 50mm.
Dla przykładu użyłem swojej starej nieużywanej już pompy zęmbatej.
Pragnę się także pochwalić, że uszczelnienia popychaczy (uszczelki harmonijkowe), które zamówiłem w większej ilości są rewelacyjnej jakości!
Jak kolosalna jest to różnica w jakości prezentuję w porównaniu poniżej: Po lewej uszczelka importowana przeze mnie, po prawej uszczelka firmy Robbe. Robbe chce za to coś ponad 5 euro!
Jeżeli ktoś jest zainteresowany kupnem uszczelek po lewej, to proszę się kontaktować poprzez PW lub na @ znajdującego się na mojej stronie.
pozdrawiam,
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Witam wszystkich czytających.
WTC do Seawolfa nabrało ostatecznych kształtów. Taki o to złożony element, oczywiście uzbrojony w elektronikę i system balastowy włożymy w pleksi rurę, a całość w kadłub modelu.
Prócz dwóch zdjęć gotowej "wsuwki" do WTC. Załączam też szkic projektu, by każdy mógł zrozumieć, która część WTC do czego służy. Jest to wersja z zamontowanym już silnikiem szczotkowym, przewidziana na system balastowy z pompą zębatą i z 3 mikro serwomechanizmami sterującymi. Modelarstwo przechodzi na silniki trójfazowe, więc projekt przewiduje możliwość zamontowania napędu bezszczotkowego - silnika "Inrunner".
Projekt wyglądał tak:
ESC - Regulator obrotów, planuję jednokierunkowy, mikro (10-15A), wydaje mi się, że możliwe jest umieszczenie go nawet nad silnikiem.
BPS - Mikro sterownik pompy 5A.
Rx - Odbiornik Radiowy.
Wyporność WTC to mniej niż 600ml, natomiast przewidziana pojemność zbiornika balastowego wynosi około: 130 ml (20-22% wyporności WTC)
Teraz zacznie się najprzyjemniejsza część budowy - upychanie elektroniki, montowanie systemu balastowego, testy i zamontowanie WTC w kadłubie.
pozdrowienia ze stoczni
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
WTC do Seawolfa nabrało ostatecznych kształtów. Taki o to złożony element, oczywiście uzbrojony w elektronikę i system balastowy włożymy w pleksi rurę, a całość w kadłub modelu.
Prócz dwóch zdjęć gotowej "wsuwki" do WTC. Załączam też szkic projektu, by każdy mógł zrozumieć, która część WTC do czego służy. Jest to wersja z zamontowanym już silnikiem szczotkowym, przewidziana na system balastowy z pompą zębatą i z 3 mikro serwomechanizmami sterującymi. Modelarstwo przechodzi na silniki trójfazowe, więc projekt przewiduje możliwość zamontowania napędu bezszczotkowego - silnika "Inrunner".
Projekt wyglądał tak:
ESC - Regulator obrotów, planuję jednokierunkowy, mikro (10-15A), wydaje mi się, że możliwe jest umieszczenie go nawet nad silnikiem.
BPS - Mikro sterownik pompy 5A.
Rx - Odbiornik Radiowy.
Wyporność WTC to mniej niż 600ml, natomiast przewidziana pojemność zbiornika balastowego wynosi około: 130 ml (20-22% wyporności WTC)
Teraz zacznie się najprzyjemniejsza część budowy - upychanie elektroniki, montowanie systemu balastowego, testy i zamontowanie WTC w kadłubie.
pozdrowienia ze stoczni
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
witam
Jeszcze trochę i Jakub zrobi sterowany model O.P w butelce
I świat się będzie znowu dziwił że polaki to takie mądre
Piękna ,czyta robota.Gratuluje i podziwiam...
pozdr
DAreus
Jeszcze trochę i Jakub zrobi sterowany model O.P w butelce
I świat się będzie znowu dziwił że polaki to takie mądre
Piękna ,czyta robota.Gratuluje i podziwiam...
pozdr
DAreus
- DAreus
- Tonaż: 165.000 BRT
- Dołączył(a): 10.04.04, 21:24
- Lokalizacja: Trzebinia
Re: Model okrętu dla każdego
Witam!
Dareus, nawet nie wiesz jak to tym żartem blisko prawdy jesteś Ale o tym napiszę za parę dni...
Obecnie robota jest wstrzymana przez pocztę polską, elektronika zamówiona z Polski wsiąkła, pompy z Europy tez.
Pozdrawiam,
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Dareus, nawet nie wiesz jak to tym żartem blisko prawdy jesteś Ale o tym napiszę za parę dni...
Obecnie robota jest wstrzymana przez pocztę polską, elektronika zamówiona z Polski wsiąkła, pompy z Europy tez.
Pozdrawiam,
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Witam bardzo wczesną porą!
W końcu spotkała mnie łaska ze strony mojego urzędu pocztowego i dotarło do mnie trochę rzeczy.
Przede wszystkim dostałem pompy i drobną elektronikę - serwa i akumulator. Nie idę jednak specjalnie na przód z robotą póki nie będę miał wszystkich elementów by je ostatecznie ułożyć w WTC. Podjąłem też decyzję o modyfikacji projektu. Modele napędzane będą silnikami trójfazowymi. Ceny tych silników są już porównywalne z komutatorowymi, a regulatory niekiedy nawet tańsze. Silnik szczotkowy "400" oczywiście nadal będzie można zamontować.
A oto nowy silnik którym planuję napędzać Seawolfa. Niestety, kolor nie podlega wyborowi.
Nowy silnik jest także o 10mm krótszy, więc uzyskam ciut więcej miejsca w "maszynowni".
O samo miejsce w Seawolfie raczej specjalnie martwić się nie muszę. Co pokazuje na kolejnym zdjęciu.
Elementy zostały ułożone tak, jak będą montowane. Od lewej, pompa, pod półką będą: odbiornik, akumulator o napięciu 7.4V i pojemności 1280mAh(to prawie dwa razy więcej niż mam w VIIC) następnie swoje miejsce ma nieobecny jeszcze regulator obrotów (ESC). Na półce będzie zbiornik balastowy. Za ostatnią "grodzią" natomiast są 3 serwa i silnik - jeszcze niewymieniona szczotkowa 400. Obok WTC widać też półkę na dwa serwa do Kilo - już zmontowana czeka na swoje WTC.
W tle, pod ścianą natomiast... 4 serwa tej wielkości:
Mikroserwa, które będą potrzebne do ostatniego modelu który będę się zajmował - type 212. Tu jedno postawione dla skali na 5zł monecie.
Ale czemu tak małe serwa? No więc...
Otóż dostałem już ten model i jak się okazało, moi drodzy koledzy modelarze plastikowi nie umieją obsługiwać się linijką (wiem, że to czytacie). Typ 212 to jedyny model którego osobiście nie miałem w ręce i poprosiłem o wymierzenie go przez kolegów - posiadaczy. Typ 212 ma jednak mniejszą średnicę niż pozostałe dwa modele. W 212 będzie WTC o średnicy... 40mm! Tak, gdy skończę projekt 50mm - Seawolfa i Kilo, zabiorę się za najmniejsze WTC statyczne jakie chyba może powstać.
Swoją drogą dobrze, że Kilo i Seawolfa mierzyłem sam...
Wracając jednak do 212 i mikro elementów:
Jak dużo mniejsze jest to serwo?
Od lewej serwo standard, serwo mikro, no i serwo "nano". - 4,3grama wagi i 0,7 kg/cm mocy.
Type 212 ma usterzenie X, potrzebuję więc 4 takie serwa. Jak nic będzie to nano robota, DAreus wywróżyłeś mi ten okręt w budelce
W type 212 jest na szczęście dużo miejsca na długość - prawie 30cm. Rurka którą włożyłem dla przymiarki jest przykrótka - ma tylko 24 cm. Wydaje mi się też, że projekt nie byłby możliwy do wykonania jeszcze dwa lata temu, czemu? Bo dziś mogę zastosować silnik o długości... 12mm!
Silnik trójfazowy, który mocą przewyższa komutatorową 280 wygeneruje aż za dużo mocy do tego modelu, nie mniej jest idealny. 12mm długości i 28 mm średnicy czynią go idealnym kompanem serw o wielkości 16,6x8,25mm.
Sam model 212, poskładany, nieklejony wygląda zaś całkiem zacnie:
i rufa:
Uwielbiam detale na kadłubie, ten ma ich sporo jak na tę skalę. Dodatkowo, z powodu kształtu - "garbów" w czasie wynurzenia powinno go sporo wystawać z wody. Będzie modelik do pływania niemal w kałuży
pozdrawiam,
Jakub,
modelepodwodne.pl
W końcu spotkała mnie łaska ze strony mojego urzędu pocztowego i dotarło do mnie trochę rzeczy.
Przede wszystkim dostałem pompy i drobną elektronikę - serwa i akumulator. Nie idę jednak specjalnie na przód z robotą póki nie będę miał wszystkich elementów by je ostatecznie ułożyć w WTC. Podjąłem też decyzję o modyfikacji projektu. Modele napędzane będą silnikami trójfazowymi. Ceny tych silników są już porównywalne z komutatorowymi, a regulatory niekiedy nawet tańsze. Silnik szczotkowy "400" oczywiście nadal będzie można zamontować.
A oto nowy silnik którym planuję napędzać Seawolfa. Niestety, kolor nie podlega wyborowi.
Nowy silnik jest także o 10mm krótszy, więc uzyskam ciut więcej miejsca w "maszynowni".
O samo miejsce w Seawolfie raczej specjalnie martwić się nie muszę. Co pokazuje na kolejnym zdjęciu.
Elementy zostały ułożone tak, jak będą montowane. Od lewej, pompa, pod półką będą: odbiornik, akumulator o napięciu 7.4V i pojemności 1280mAh(to prawie dwa razy więcej niż mam w VIIC) następnie swoje miejsce ma nieobecny jeszcze regulator obrotów (ESC). Na półce będzie zbiornik balastowy. Za ostatnią "grodzią" natomiast są 3 serwa i silnik - jeszcze niewymieniona szczotkowa 400. Obok WTC widać też półkę na dwa serwa do Kilo - już zmontowana czeka na swoje WTC.
W tle, pod ścianą natomiast... 4 serwa tej wielkości:
Mikroserwa, które będą potrzebne do ostatniego modelu który będę się zajmował - type 212. Tu jedno postawione dla skali na 5zł monecie.
Ale czemu tak małe serwa? No więc...
Otóż dostałem już ten model i jak się okazało, moi drodzy koledzy modelarze plastikowi nie umieją obsługiwać się linijką (wiem, że to czytacie). Typ 212 to jedyny model którego osobiście nie miałem w ręce i poprosiłem o wymierzenie go przez kolegów - posiadaczy. Typ 212 ma jednak mniejszą średnicę niż pozostałe dwa modele. W 212 będzie WTC o średnicy... 40mm! Tak, gdy skończę projekt 50mm - Seawolfa i Kilo, zabiorę się za najmniejsze WTC statyczne jakie chyba może powstać.
Swoją drogą dobrze, że Kilo i Seawolfa mierzyłem sam...
Wracając jednak do 212 i mikro elementów:
Jak dużo mniejsze jest to serwo?
Od lewej serwo standard, serwo mikro, no i serwo "nano". - 4,3grama wagi i 0,7 kg/cm mocy.
Type 212 ma usterzenie X, potrzebuję więc 4 takie serwa. Jak nic będzie to nano robota, DAreus wywróżyłeś mi ten okręt w budelce
W type 212 jest na szczęście dużo miejsca na długość - prawie 30cm. Rurka którą włożyłem dla przymiarki jest przykrótka - ma tylko 24 cm. Wydaje mi się też, że projekt nie byłby możliwy do wykonania jeszcze dwa lata temu, czemu? Bo dziś mogę zastosować silnik o długości... 12mm!
Silnik trójfazowy, który mocą przewyższa komutatorową 280 wygeneruje aż za dużo mocy do tego modelu, nie mniej jest idealny. 12mm długości i 28 mm średnicy czynią go idealnym kompanem serw o wielkości 16,6x8,25mm.
Sam model 212, poskładany, nieklejony wygląda zaś całkiem zacnie:
i rufa:
Uwielbiam detale na kadłubie, ten ma ich sporo jak na tę skalę. Dodatkowo, z powodu kształtu - "garbów" w czasie wynurzenia powinno go sporo wystawać z wody. Będzie modelik do pływania niemal w kałuży
pozdrawiam,
Jakub,
modelepodwodne.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Witam!
Silnik 3F? robisz chyba trzy torpedy a nie okręty hehe ale faktycznie, silniki 3F są mniejsze- zaoszczędzisz miejsce. cały czas sledze i podziwiam postępy prac
Czekamy na cennik odlewanych części
Pozdrawiam i czekam na dalsze relacje z budowy.
Silnik 3F? robisz chyba trzy torpedy a nie okręty hehe ale faktycznie, silniki 3F są mniejsze- zaoszczędzisz miejsce. cały czas sledze i podziwiam postępy prac
Czekamy na cennik odlewanych części
Pozdrawiam i czekam na dalsze relacje z budowy.
- kropek
- Tonaż: 37.000 BRT
- Dołączył(a): 19.07.09, 12:02
Re: Model okrętu dla każdego
Witaj Kropek,
Na pewno będą szybkie, zobaczymy jak bardzo. Kolega ze stanów, który posiada w swojej stoczni Kilo napędzane 400, twierdzi iż model potrafi pływać z prędkością 2m/s.
Części natomiast są już dostępne pod adresem:
http://www.modelepodwodne.pl/modele.html
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Na pewno będą szybkie, zobaczymy jak bardzo. Kolega ze stanów, który posiada w swojej stoczni Kilo napędzane 400, twierdzi iż model potrafi pływać z prędkością 2m/s.
Części natomiast są już dostępne pod adresem:
http://www.modelepodwodne.pl/modele.html
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Witam!
No to przyszedł do mnie mikołaj w postaci kuriera DHL.
Przyjechały pompy perystaltyczne, simmeringi, silnik trójfazowy, bynajmniej ten, który zamówiłem z polskiego sklepu, i trochę elektroniki jak regulatory, serwa i inne drobnostki których nigdy za dużo.
Pompy już sprawdzone, producent twierdził, że mają wydajność większa niż w tabeli, w co absolutnie nie wierzyłem... Okazało się to jednak prawdą. Model na 6V w ciągu minuty pompuje prawie 200ml (dane z tabeli: 112ml/min), a model na 12V blisko 350 (dane z tabeli: 220ml/min). Po lekkim przewoltowaniu, które według producenta im nie zaszkodzi, jeśli pompy pracują krótko i z przerwami wyniki można jeszcze podkręcić. Zdjęcie ukazuje całą "rodzinkę" w towarzystwie już wcześniej zakupionych pomp zębatych. W moim projekcie będzie można wykorzystać zarówno jeden typ pompy jak i drugi:
Przyszedł też silnik, najsłabszy trójfazowy jaki znalazłem, a i tak blisko dwukrotnie mocniejszy od klasycznej 400. W teorii ma same zalety, od konstrukcyjnych po parametry. Pokładam w nim duże nadzieje. Prawdopodobnie pójdzie do Russian Kilo, a tradycją szczotkę zostawię już w Seawolfie. Przemawia za tym jego rozmiar:
Przyszły też w końcu simmeringi.
Oczywiście zza granicy, rozmowa z kilkoma polskimi sklepami wyglądała tak: "Pan mi teraz zapłaci, a może uda się je sprowadzić pod koniec stycznia, ale ile sztuk i czy nie będzie trzeba dopłacić to nie wiem..." Perypetie z rodzimymi dostawcami/usługodawcami jeszcze opiszę
Oczywiście, jak na złość nie przyszły jeszcze same modele Seawolfa i Kilo... Chcę mieć absolutną pewność jaka maksymalna długość WTC jest możliwa do danego modelu, na razie, będąc zapobiegliwym, WTC zostały zaprojektowane jako krótsze, jednakże te parę centymetrów by się przydało. Robota więc przymusowo stoi...
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
No to przyszedł do mnie mikołaj w postaci kuriera DHL.
Przyjechały pompy perystaltyczne, simmeringi, silnik trójfazowy, bynajmniej ten, który zamówiłem z polskiego sklepu, i trochę elektroniki jak regulatory, serwa i inne drobnostki których nigdy za dużo.
Pompy już sprawdzone, producent twierdził, że mają wydajność większa niż w tabeli, w co absolutnie nie wierzyłem... Okazało się to jednak prawdą. Model na 6V w ciągu minuty pompuje prawie 200ml (dane z tabeli: 112ml/min), a model na 12V blisko 350 (dane z tabeli: 220ml/min). Po lekkim przewoltowaniu, które według producenta im nie zaszkodzi, jeśli pompy pracują krótko i z przerwami wyniki można jeszcze podkręcić. Zdjęcie ukazuje całą "rodzinkę" w towarzystwie już wcześniej zakupionych pomp zębatych. W moim projekcie będzie można wykorzystać zarówno jeden typ pompy jak i drugi:
Przyszedł też silnik, najsłabszy trójfazowy jaki znalazłem, a i tak blisko dwukrotnie mocniejszy od klasycznej 400. W teorii ma same zalety, od konstrukcyjnych po parametry. Pokładam w nim duże nadzieje. Prawdopodobnie pójdzie do Russian Kilo, a tradycją szczotkę zostawię już w Seawolfie. Przemawia za tym jego rozmiar:
Przyszły też w końcu simmeringi.
Oczywiście zza granicy, rozmowa z kilkoma polskimi sklepami wyglądała tak: "Pan mi teraz zapłaci, a może uda się je sprowadzić pod koniec stycznia, ale ile sztuk i czy nie będzie trzeba dopłacić to nie wiem..." Perypetie z rodzimymi dostawcami/usługodawcami jeszcze opiszę
Oczywiście, jak na złość nie przyszły jeszcze same modele Seawolfa i Kilo... Chcę mieć absolutną pewność jaka maksymalna długość WTC jest możliwa do danego modelu, na razie, będąc zapobiegliwym, WTC zostały zaprojektowane jako krótsze, jednakże te parę centymetrów by się przydało. Robota więc przymusowo stoi...
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Witam nocną porą!
W końcu dotarły do mnie modele.
Dotychczas widziałem je tylko gotowe u znajomych ? sklejone i pomalowane, bez możliwości zajrzenia w kadłub. Stąd WTC było projektowane jako ciut mniejsze ? tak na wszelki wypadek. Teraz mogłem wszystko pomierzyć od wewnątrz, dopasować coś ręcznie i co najważniejsze mam już pewność odnośnie wszystkich wymiarów. Modele w środku są większe niż się spodziewałem. WTC które początkowo chciałem umieścić w Seawolfie zmieści się do Kilo! Ale po kolei...
KILO
Zawartość pudełka jest moim zdaniem dość skromna... Jednakże jest to chyba normalne w przypadku takich modeli. Kadłub w trzech częściach i jedna ramka z detalami. Cóż, taki urok okrętów powojennych, iż mają bardzo mało wystających części. Oczywiście masa mikro elementów, które z chęcią będą się urywać przy jakiś nieudanych manewrach typu za szybkie osiadanie na dnie itp.
W środku jest dużo miejsca. Na środku zmieściłby się nawet kawałek rury o średnicy 60mm. Moje WTC o średnicy 50mm mogłoby być ciut dłuższe, jednakże nie widzę sensu by je wydłużać i niepotrzebnie zwiększać wyporność. W tej chwili wyporność WTC to 500ml, więc zbiornik balastowy nie musi być duży (około 20% czyli 100ml). Na dzień dzisiejszy w Kilo planuję zastosować przedstawiony silnik bezszczotkowy, pompę perystaltyczną i co za tym idzie tylko dwa serwa, gdyż przy pompie perystaltycznej niepotrzebne jest trzecie serwo do sterowania zaworem, niezbędnym w przypadku używania pompy zębatej. Krótszy silnik i krótsza półka na serwa zrekompensuje użycie, ciut większej od zębatej, pompy perystaltycznej. Tu WTC jeszcze w "starej" konfiguracji. Wzdłuż modelu ułożyłem nowe elementy, które zostaną wkrótce zamontowane.
Kadłubem zajmę się później, został więc zawinięty taśmą papierową w celu dopasowania połówek i schowany do pudełka. Zastanowię się też, czy nie stylizować mojego Kilo na ORP Orzeł.
SEAWOLF
Seawolf mnie zaskoczył, elementów jest dużo mniej niż przy Kilo, ale to naprawdę duży model! Kadłub składa się z dwóch głównych połówek plus osobno składane, także z dwóch części, rufa i dziób.
W Seawolfie zmieściłoby się WTC o średnicy nawet 60mm. Jednakże byłoby wtedy krótsze (zwężenia na końcach kadłuba). Dla skali włożyłem WTC, które zastosuję w Kilo. Stwierdziłem, że WTC do Seawolfa będzie o 4 - 6cm dłuższe ? ułatwi to montaż, pozwoli na większą elastyczność jeśli chodzi o wybór akcesoriów. Seawolf będzie też wersją ekonomiczniejszą ? zostanę tu przy planach użycia pompy zębatej z zaworem sterowanym poprzez serwo oraz tradycyjnego silnika szczotkowego. Pompa zębata jest też dużo szybsza, więc zbiornik balastowy może być większy. To może być naprawdę fajny model.
W tym momencie drogi modeli się mocno rozchodzą. Założeniem mojego projektu jest to, że WTC nie mają stałej konfiguracji, można zastosować różne silniki, różne pompy, różną ilość serw. Jak już wspomniałem, Seawolf będzie wersją mniej zaawansowaną, prostszą i bardziej ekonomiczną. Kilo natomiast powstanie w wersji bardziej zaawansowanej, lepszej, ale i z droższymi komponentami.
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
W końcu dotarły do mnie modele.
Dotychczas widziałem je tylko gotowe u znajomych ? sklejone i pomalowane, bez możliwości zajrzenia w kadłub. Stąd WTC było projektowane jako ciut mniejsze ? tak na wszelki wypadek. Teraz mogłem wszystko pomierzyć od wewnątrz, dopasować coś ręcznie i co najważniejsze mam już pewność odnośnie wszystkich wymiarów. Modele w środku są większe niż się spodziewałem. WTC które początkowo chciałem umieścić w Seawolfie zmieści się do Kilo! Ale po kolei...
KILO
Zawartość pudełka jest moim zdaniem dość skromna... Jednakże jest to chyba normalne w przypadku takich modeli. Kadłub w trzech częściach i jedna ramka z detalami. Cóż, taki urok okrętów powojennych, iż mają bardzo mało wystających części. Oczywiście masa mikro elementów, które z chęcią będą się urywać przy jakiś nieudanych manewrach typu za szybkie osiadanie na dnie itp.
W środku jest dużo miejsca. Na środku zmieściłby się nawet kawałek rury o średnicy 60mm. Moje WTC o średnicy 50mm mogłoby być ciut dłuższe, jednakże nie widzę sensu by je wydłużać i niepotrzebnie zwiększać wyporność. W tej chwili wyporność WTC to 500ml, więc zbiornik balastowy nie musi być duży (około 20% czyli 100ml). Na dzień dzisiejszy w Kilo planuję zastosować przedstawiony silnik bezszczotkowy, pompę perystaltyczną i co za tym idzie tylko dwa serwa, gdyż przy pompie perystaltycznej niepotrzebne jest trzecie serwo do sterowania zaworem, niezbędnym w przypadku używania pompy zębatej. Krótszy silnik i krótsza półka na serwa zrekompensuje użycie, ciut większej od zębatej, pompy perystaltycznej. Tu WTC jeszcze w "starej" konfiguracji. Wzdłuż modelu ułożyłem nowe elementy, które zostaną wkrótce zamontowane.
Kadłubem zajmę się później, został więc zawinięty taśmą papierową w celu dopasowania połówek i schowany do pudełka. Zastanowię się też, czy nie stylizować mojego Kilo na ORP Orzeł.
SEAWOLF
Seawolf mnie zaskoczył, elementów jest dużo mniej niż przy Kilo, ale to naprawdę duży model! Kadłub składa się z dwóch głównych połówek plus osobno składane, także z dwóch części, rufa i dziób.
W Seawolfie zmieściłoby się WTC o średnicy nawet 60mm. Jednakże byłoby wtedy krótsze (zwężenia na końcach kadłuba). Dla skali włożyłem WTC, które zastosuję w Kilo. Stwierdziłem, że WTC do Seawolfa będzie o 4 - 6cm dłuższe ? ułatwi to montaż, pozwoli na większą elastyczność jeśli chodzi o wybór akcesoriów. Seawolf będzie też wersją ekonomiczniejszą ? zostanę tu przy planach użycia pompy zębatej z zaworem sterowanym poprzez serwo oraz tradycyjnego silnika szczotkowego. Pompa zębata jest też dużo szybsza, więc zbiornik balastowy może być większy. To może być naprawdę fajny model.
W tym momencie drogi modeli się mocno rozchodzą. Założeniem mojego projektu jest to, że WTC nie mają stałej konfiguracji, można zastosować różne silniki, różne pompy, różną ilość serw. Jak już wspomniałem, Seawolf będzie wersją mniej zaawansowaną, prostszą i bardziej ekonomiczną. Kilo natomiast powstanie w wersji bardziej zaawansowanej, lepszej, ale i z droższymi komponentami.
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Zastanowię się też, czy nie stylizować mojego Kilo na ORP Orzeł.
Jeżeli robiłbyś jakieś głosowanie, to ja jestem za ORP Orzeł
- Jatzoo
- Grossadmiral
- Tonaż: 2.353.000 BRT
- Dołączył(a): 22.08.02, 15:03
Re: Model okrętu dla każdego
Witam,
Masz rację Jatzoo, niech będzie polski akcent
Tymczasem...
Robota idzie naprzód. Maszynownia czyli sekcja serw i silnika już skończona. Powstała nowa tylna zaślepka, a silnik został na stałe zlutowany z regulatorem (żółty prostokącik pod półeczką). Zastosowanie silnika bezszczotkowego i tylko dwóch serw skróciło sekcję rufową o 1/3. Miejsce to jest niezbędne w sekcji dziobowej, która pomieści pompę perystaltyczną i jej włącznik. Włącznik jest już skończony, zwykły mechaniczny, ale bardzo mały. Maksymalny prąd to 5A. Pompa, przy 7.4V podczas pompowania wody, pobiera tylko 0.5 A, więc zapas jest spory. Sama pompa musiała zostać zmodyfikowana, aby zmieściła się do WTC o średnicy wewnętrznej 46mm. Na razie została tylko włożona do WTC celem sprawdzenia czy wszystko się zmieści, docelowo będzie posiadać nowy element mocujący, wykonany przeze mnie, przystosowany do montażu w tym ciasnym cylindrze. Zaraz za regulatorem, pod półeczką umieściłem też akumulator Litowo-polimerowy. Oczywiście muszę też pomyśleć jak to sensownie okablować, bo na razie panuje tam kablowa anarchia.
Pompa z pościnanymi elementami mocującymi oraz dla porównania jednostka prosto z pudełka:
Mikro przełącznik do pomp, maksymalny prąd 5A pozwala na zastosowanie go również do pompy zębatej, która potrafi pociągnąć 4 razy więcej prądu niż pompa perystaltyczna, bo aż 2A. Moneta by pokazać skalę miniaturyzacji wyrobu mojej stoczni
Pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Masz rację Jatzoo, niech będzie polski akcent
Tymczasem...
Robota idzie naprzód. Maszynownia czyli sekcja serw i silnika już skończona. Powstała nowa tylna zaślepka, a silnik został na stałe zlutowany z regulatorem (żółty prostokącik pod półeczką). Zastosowanie silnika bezszczotkowego i tylko dwóch serw skróciło sekcję rufową o 1/3. Miejsce to jest niezbędne w sekcji dziobowej, która pomieści pompę perystaltyczną i jej włącznik. Włącznik jest już skończony, zwykły mechaniczny, ale bardzo mały. Maksymalny prąd to 5A. Pompa, przy 7.4V podczas pompowania wody, pobiera tylko 0.5 A, więc zapas jest spory. Sama pompa musiała zostać zmodyfikowana, aby zmieściła się do WTC o średnicy wewnętrznej 46mm. Na razie została tylko włożona do WTC celem sprawdzenia czy wszystko się zmieści, docelowo będzie posiadać nowy element mocujący, wykonany przeze mnie, przystosowany do montażu w tym ciasnym cylindrze. Zaraz za regulatorem, pod półeczką umieściłem też akumulator Litowo-polimerowy. Oczywiście muszę też pomyśleć jak to sensownie okablować, bo na razie panuje tam kablowa anarchia.
Pompa z pościnanymi elementami mocującymi oraz dla porównania jednostka prosto z pudełka:
Mikro przełącznik do pomp, maksymalny prąd 5A pozwala na zastosowanie go również do pompy zębatej, która potrafi pociągnąć 4 razy więcej prądu niż pompa perystaltyczna, bo aż 2A. Moneta by pokazać skalę miniaturyzacji wyrobu mojej stoczni
Pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Witam!
Robota szła pomalutku do przodu, ale małymi krokami można przebyć nawet maraton.
Tutaj prezentuję WTC ze skończonym okablowaniem i elektroniką oraz po pierwszych testach rozruchowych, ale jeszcze bez zamontowanych uszczelnień i zbiornika balastowego
Gotowy wyrób z mojej domowej stoczni, widok na górne pokłady - odbiornik, pompa, elastyczny zbiornik balastowy i serwa sterów:
Oraz widok na dolne pokłady - widoczny serwoprzełącznik obsługujący pompę perystaltyczną, akumulator litowo polimerowy i regulator trójfazowy (żółty) :
Podsumowanie: Miejsca w WTC jest naprawdę mało, jest to jednakże w pełni funkcjonalna konstrukcja do małych modeli. Obsługiwanie odbywa się przez 4 kanały. Kontrowersyjnym może wydawać się umieszczenie odbiornika tuż nad silnikiem szczotkowym pompy. Jednakże zdecydowałem się na takie rozwiązanie po dokładnej analizie kilku czynników:
- Odbiorników REX firmy Jeti używam od 5 lat i wiem jak bardzo odporne na tego typu zakłócenia są REX-y z tzw. modulacją impulsów (MPD).
- Dodatkowo należy pamiętać iż silnik pompy włączany jest tylko od czasu do czasu i nie jest silnikiem napędowym, więc nie ma tu ciągłego generowania zakłóceń.
- Jest to też model szkutniczy, nie lotniczy - drobne zadrganie sterów, gdy zbiornik balastowy jest wypełniany wodą nie zrobi tu takich szkód jak mogłoby to zrobić w przypadku szybko lecącego samolotu.
- Silnik pompy został dokładnie odkłócony.
- Odbiornik zyska jeszcze klatkę faradaja, która dodatkowo go odizoluje.
- Antena jest prowadzona z dala od przewodów i została wyprowadzona na zewnątrz.
Gdyby to jednak okazało się za mało (lub gdyby skończyły się REX-y ) można zmodyfikować WTC w 10 minut - stosując zamiast zwykłej zaślepki przygotowaną wcześniej zaślepkę przewężającą i uzyskać parę dodatkowych centymetrów, którą umożliwią zamontowanie odbiornika z dala od pompy.
Filmik ze skończonym WTC z testu mechanizmów:
http://www.youtube.com/watch?v=Kbe2UarPj_A
Teraz wypadałoby zająć się łączeniem WTC z modelem Kilo, jednakże nie sądzę, żebym znalazł na to teraz czas... No tak widać musi być, kiedy jest czas to nie ma surowca, gdy jest surowiec to nie ma czasu... Ot złośliwość losu
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Robota szła pomalutku do przodu, ale małymi krokami można przebyć nawet maraton.
Tutaj prezentuję WTC ze skończonym okablowaniem i elektroniką oraz po pierwszych testach rozruchowych, ale jeszcze bez zamontowanych uszczelnień i zbiornika balastowego
Gotowy wyrób z mojej domowej stoczni, widok na górne pokłady - odbiornik, pompa, elastyczny zbiornik balastowy i serwa sterów:
Oraz widok na dolne pokłady - widoczny serwoprzełącznik obsługujący pompę perystaltyczną, akumulator litowo polimerowy i regulator trójfazowy (żółty) :
Podsumowanie: Miejsca w WTC jest naprawdę mało, jest to jednakże w pełni funkcjonalna konstrukcja do małych modeli. Obsługiwanie odbywa się przez 4 kanały. Kontrowersyjnym może wydawać się umieszczenie odbiornika tuż nad silnikiem szczotkowym pompy. Jednakże zdecydowałem się na takie rozwiązanie po dokładnej analizie kilku czynników:
- Odbiorników REX firmy Jeti używam od 5 lat i wiem jak bardzo odporne na tego typu zakłócenia są REX-y z tzw. modulacją impulsów (MPD).
- Dodatkowo należy pamiętać iż silnik pompy włączany jest tylko od czasu do czasu i nie jest silnikiem napędowym, więc nie ma tu ciągłego generowania zakłóceń.
- Jest to też model szkutniczy, nie lotniczy - drobne zadrganie sterów, gdy zbiornik balastowy jest wypełniany wodą nie zrobi tu takich szkód jak mogłoby to zrobić w przypadku szybko lecącego samolotu.
- Silnik pompy został dokładnie odkłócony.
- Odbiornik zyska jeszcze klatkę faradaja, która dodatkowo go odizoluje.
- Antena jest prowadzona z dala od przewodów i została wyprowadzona na zewnątrz.
Gdyby to jednak okazało się za mało (lub gdyby skończyły się REX-y ) można zmodyfikować WTC w 10 minut - stosując zamiast zwykłej zaślepki przygotowaną wcześniej zaślepkę przewężającą i uzyskać parę dodatkowych centymetrów, którą umożliwią zamontowanie odbiornika z dala od pompy.
Filmik ze skończonym WTC z testu mechanizmów:
http://www.youtube.com/watch?v=Kbe2UarPj_A
Teraz wypadałoby zająć się łączeniem WTC z modelem Kilo, jednakże nie sądzę, żebym znalazł na to teraz czas... No tak widać musi być, kiedy jest czas to nie ma surowca, gdy jest surowiec to nie ma czasu... Ot złośliwość losu
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Brawo Jakubie,brawo,swietna robota!Mam nadzieje ze kiedys tez dojde do takiej perfekcji:)Czy mozesz napisac cokolwiek odnosnie ceny twoich modeli??Pozdrawiam.
- damian26
- Tonaż: 32.000 BRT
- Dołączył(a): 12.12.10, 18:28
- Lokalizacja: Newcastle
Re: Model okrętu dla każdego
Dzięki Damian,
Cennik będzie, jak WTC przejdzie wszystkie niezbędne testy. Musze mieć pewność co do jakości, jedne chiny na świecie nam starczą .
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Cennik będzie, jak WTC przejdzie wszystkie niezbędne testy. Musze mieć pewność co do jakości, jedne chiny na świecie nam starczą .
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Noo Jakubie, gratuluje. Mam tylko pytanie, gdzie kupiłeś te uszczelki do swoich zaślepek? bo ja potrzebuje takich samych tylko na średnice 54mm i nigdzie nie mogę ich dostać :/ w ostateczności zrobię je jakoś sam jak mi się uda :/
A te 12 zł już sobie odpuśćmy potraktujmy jako rekompensata za utrudnienia hehe
A te 12 zł już sobie odpuśćmy potraktujmy jako rekompensata za utrudnienia hehe
- kropek
- Tonaż: 37.000 BRT
- Dołączył(a): 19.07.09, 12:02
Re: Model okrętu dla każdego
Witam.
Gratulacje zostawmy lepiej na koniec końców, jak już WTC zadomowi się w Kilo .
Kropek, masz na myśli O-ringi? Sklep z uszczelkami/artykułami gumowymi, tylko weź zaślepkę i rurę i pokaż o co Ci chodzi. Trochę czasu zajmie odpowiedni ich dobór, by jednocześnie zachować (w miarę) łatwy demontaż i szczelność zaślepki.
Pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Gratulacje zostawmy lepiej na koniec końców, jak już WTC zadomowi się w Kilo .
Kropek, masz na myśli O-ringi? Sklep z uszczelkami/artykułami gumowymi, tylko weź zaślepkę i rurę i pokaż o co Ci chodzi. Trochę czasu zajmie odpowiedni ich dobór, by jednocześnie zachować (w miarę) łatwy demontaż i szczelność zaślepki.
Pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Witam,
Kolejne testy za mną. WTC szczelne. Przeleżało w umywalce 90 min. Każdy model, który przeleży tyle w wodzie i jest w środku suchy uznaję za szczelny.
System balastowy działa sprawnie. WTC doskonale znosi podniesione ciśnienie spowodowane zapełniającym się zbiornikiem balastowym.
króciutki filmik z testów:
http://www.youtube.com/watch?v=xlx9MJSiG_o
I miła odmiana, zamiast zbijać drewnianą 2,5 metrową skrzynię do testów, model przetestowałem w umywalce. Kręgosłup zapewne też się cieszy .
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Kolejne testy za mną. WTC szczelne. Przeleżało w umywalce 90 min. Każdy model, który przeleży tyle w wodzie i jest w środku suchy uznaję za szczelny.
System balastowy działa sprawnie. WTC doskonale znosi podniesione ciśnienie spowodowane zapełniającym się zbiornikiem balastowym.
króciutki filmik z testów:
http://www.youtube.com/watch?v=xlx9MJSiG_o
I miła odmiana, zamiast zbijać drewnianą 2,5 metrową skrzynię do testów, model przetestowałem w umywalce. Kręgosłup zapewne też się cieszy .
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Model okrętu dla każdego
Mogę się dowiedzieć w ten piękny dzień, jak u ciebie jakubie_rc
kupuje się części do WTC, uszczelki lub pompy. Czy musze jechać AŻ DO WARSZAWY ?
Pozdrawiam i życze wesołych świąt!!!
kupuje się części do WTC, uszczelki lub pompy. Czy musze jechać AŻ DO WARSZAWY ?
Pozdrawiam i życze wesołych świąt!!!
- Lazikxv
- Tonaż: 11.000 BRT
- Dołączył(a): 30.04.10, 17:14
Re: Model okrętu dla każdego
Witam.
Lazikxv, jeśli miejsce Twojego zamieszkania jest nieobsługiwane przez Pocztę Polską to pewnie tak . Jeśli jednak jakaś poczta się tam znajdzie to zapraszam na kontakt @.
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
Lazikxv, jeśli miejsce Twojego zamieszkania jest nieobsługiwane przez Pocztę Polską to pewnie tak . Jeśli jednak jakaś poczta się tam znajdzie to zapraszam na kontakt @.
pozdrawiam,
Jakub
modelepodwodne.pl
- Jakub_RC
- Oberleutnant zur See
- Tonaż: 233.000 BRT
- Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
- Lokalizacja: Warszawa
Posty: 49
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości