1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-20 Typ IIB

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-20 Typ IIB

Postprzez Glasisch » 23.10.10, 11:53

U 20
Zlecenia udzielono 2 lutego 1935 r., budowa rozpoczęta: 1 sierpnia 1935 r. (nr stoczniowy 550), wodowany: 14 stycznia 1936 r., ukończony: 1 lutego 1936 r. Stocznia: Krupp - Germaniawerft w Kilonii.

Od 1 kutego 1937 r. przydzielony do szkolnej flotylli Lohs w Kilonii, a pierwszym dowódcą został kpt. Hans Eckermann.

Pierwszy patrol.
25 sierpnia 1939 r. wypłynął z Kilonii pod dowództwem kpt. Karla ? Heinza Moehle (dowodził od 1 października 1937 r.). Nic nie wiadomo na temat tego patrolu. 31 sierpnia 1939 r. jednostka przybyła do Wilhelmshaven.

Drugi patrol.
1 września 1939 r. wypłynął z portu z zadaniem patrolowania południowych wybrzeży Norwegii i północnej części Morza Północnego. Nie napotykając na przeciwnika 20 września 1939 r. jednostka przybyła do Kilonii.

Trzeci patrol.
29 września 1939 r. wypłynął z portu z zadaniem zwalczania alianckich jednostek w pobliżu Orkadów. Nie napotykając na przeciwnika 17 października 1939 r. jednostka powróciła do Kilonii. Po powrocie okręt został wycofany z składu flotylli bez przydziału do innej. 6 listopada 1939 r. jednostka została przebazowana z Kilonii do Wilhelmshaven, gdzie przybyła po jednodniowym rejsie.

Czwarty patrol.
18 listopada 1939 r. wyruszył z portu z zadaniem postawienia min TBM u wybrzeży W. Brytanii. 21 listopada położono miny w rejonie latarniowca Newarp. 24 listopada 1939 r. jednostka zawinęła do Wilhelmshaven. Pierwszą ofiarą pola minowego został brytyjski transportowiec s / s Ionian (3 114 BRT), który 29 listopada o godz. 1.30 w odległości 1,5 Mm i namiarze 1320 od latarniowca ?Newarp? wszedł na jedną z min. Ostatnią ofiarą został brytyjski transportowiec s / s Willowpool (4 815 BRT), który 10 grudnia o godz. 16.00 w odległości 3 Mm na wschód od wspomnianego latarniowca wszedł na jedną z min.

Piąty patrol.
7 grudnia 1939 r. wyruszył z portu z zadaniem patrolowania rejonu Kinnairds Head. 9 grudnia o godz. 19.21 na pozycji 570 48? N i 000 35? W (na północny - wschód od Peterhead) storpedował i zatopił duński transportowiec s / s Magnus (1 339 BRT). Następnego dnia o godz. 6.55 storpedował i zatopił na trasie Sarpsborg (Norwegia) ? Grangemounth (port w Firth of Forth) norweski transportowiec s / s Foina (1 674 BRT). W meldunku radiowym jego pojemność została zawyżona do 4 000 BRT. 13 grudnia 1939 r. jednostka powróciła do Kilonii. 1 stycznia 1940 r. okręt został podporządkowany operacyjnie 1 Flotylli Okrętów Podwodnych w Kilonii.

Szósty patrol.
6 stycznia 1940 r. wypłynął z portu z zadaniem patrolowania Kinnairds Head. 13 stycznia o godz. 4.30 na północny - wschód od Aberdeen storpedował i zatopił szwedzki transportowiec s / s Sylvia (1 524 BRT). W meldunku radiowym jego pojemność została zawyżona do 3 000 BRT. 16 stycznia 1940 r. jednostka powróciła do Wilhelmshaven. Równocześnie nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy okrętu, które objął kpt. Harro von Klot ? Heydenfeldt.

Siódmy patrol.
21 stycznia 1940 r. wypłynął z portu z zadaniem zwalczania nieprzyjacielskiej żeglugi w rejonie Orkadów i wschodnich wybrzeży Szkocji. 27 stycznia o godz. 20.03 w odległości 15 Mm na południowy wschód od Copinsay na Orkadach storpedował i zatopił norweski transportowiec s / s Faro (844 BRT). Tym razem pojemność statku została zaniżona do 750 BRT. Nieco później o godz. 20.52 na pozycji 500 25? N i 010 53? W (na wschód od Wick) storpedował i zatopił duński transportowiec s / s Fredensburg (2 094 BRT). W tym przypadku pojemność jednostki została zaniżona do 1 600 BRT. Pozostając w tym samym rejonie o godz. 21.24 storpedował i zatopił kolejny duński transportowiec s / s England (2 319 BRT). O godz. 23.13 na tej samej pozycji zatopił trzeci statek, którym okazał się norweski transportowiec s / s Hosanger (1 591 BRT). W tym przypadku jego pojemność została zawyżona do 2 200 BRT. 29 stycznia 1940 r. jednostka powróciła do Wilhelmshaven

Ósmy patrol.
27 lutego 1940 r. wypłynął z portu z zadaniem patrolowania rejonu Cross Sand (wschodnie wybrzeże W. Brytanii). 29 lutego o godz. 22.32 na pozycji 520 24? N i 010 59? W (na wschód od Lowestoft) storpedował i zatopił włoski transportowiec s / s Maria Rosa (4 211 BRT). 1 marca o godz. 3.15 na pozycji 520 24? N i 020 02? W (na wschód od Lowestoft) storpedował i zatopił kolejny włoski transportowiec s / s Mirella (5 340 BRT). 4 marca 1940 r. jednostka powróciła do Wilhelmshaven.

Dziewiąty patrol.
14 marca 1940 r. wypłynął z portu z zadaniem zwalczania alianckich okrętów podwodnych w zachodniej części Skagerraku. Nie napotykając na przeciwnika 22 marca 1940 r. powrócił do bazy. W kwietniu 1940 r. doszło do zmiany na stanowisku dowódcy, które objął por. Heinrich Driver.

Jednostka została przeznaczona w maju 1940 r. do pełnienia roli okrętu szkolnego. W dniach 2 - 15 kwietnia okrętem dowodził por. Heinrich Driver Następnego dnia nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy, które objął por. Hans Jürgen Zetzsche. Od 1 maja jednostka została przeniesiona do 1 Ubootausbildungsflottille (Flotylla Szkolna) w Gdańsku (Danzig). 8 czerwca 1940 r. doszło do kolejnej zmiany na stanowisku dowódcy, które objął kpt. Ottokar Arnold Paulshen. Począwszy od 1 lipca 1940 r. jednostka została przeniesiona do 21 Flotylli Okrętów Podwodnych w Pillau (Piława). 6 stycznia 1941 r ponownie nastąpiła zmiana na stanowisku dowódcy, które objął kpt. Herbert Schauenburg. 20 maja 1941 r. z okrętu zszedł dotychczasowy dowódca, a jego miejsce zajął por. Wolfgang Sträter. W okresie 5 grudzień 1941 - 27 marzec 1942 r. stanowisko dowódcy objął por. Kurt Nölke. Od 28 marca do 6 maja stanowisko dowódcy pozostawało nie obsadzone. Kolejnym dowódcą od 7 maja 1942 r. został por. Clemens Schöler. Od 27 września 1942 r. do 26 maja 1943 r. stanowisko było nie obsadzone z powodu transferu jednostki na Morze Czarne.
W wrześniu 1942 r. podjęto decyzję o przebazowaniu drugiej grupy okrętów podwodnych typu II B na wody Morza Czarnego. Tego samego miesiąca okręt został skierowany do Kilonii, gdzie, po wycofaniu go w dniu 27 września 1942 r. ze służby, zdemontowano całe wyposażenie i ważący 140 t std kadłub został przy pomocy żurawi portowych ułożony na pięciu pontonach, które przez Kanał Kiloński skierowano do Brunsbüttel. Z tego miejsca rzeką Łabą zostały przeholowane do Drezna - Übigau, gdzie kadłub został umieszczono na dwóch 70 tonowych platformach które z małą prędkością skierowane zostały autostradą do Ingolstadt, gdzie kadłub ponownie ułożono na pontonach i Dunajem przeholowano bezpośrednio do rumuńskiego Gałacza. Tam uzupełniono brakujące wyposażenie i U 20 w dniu 27 maja 1943 r. ponownie został oddany do służby. 2 czerwca U 20 przeszedł do Suliny, skąd następnego dnia w eskorcie lekkich sił nawodnych i samolotów przebazowany został do Konstancy wchodząc w skład 30 Flotylli Okrętów Podwodnych.
[b]
[/b]
U 20
- 27.03.1942 ? Kilona ? stocznia ? demontaż wyposażenia i kiosku. Dowódca KL Schöler do 01.11.1943
- 22.06.1943 ? z Konstancy ? 13.30
- 26.06. ? CL 6695 ? 05.30. podwodny atak na ścigacz op. nie udaje się.
- 26.06. ? 06.55 ? 8 bomb głębinowych; 09.00 samolot zauważono, 10.42 samolot zrzuca 21 bomb głębinowych, uszkodzone główny zawór balastów i pompa zęzowa ? powrót do bazy.

- 1) 7 dni ? z Konstancy ? 11.07.1943 ? 10.15 ? 1.149 mil na powierzchni ? 63 w zanurzeniu.
14.07. ? CL 54/63 ? 11.25 ? i 13.03. ostrzał z lądu, zanurzenie. 13.05. 20 bomb głębinowych, oddalił się od wybrzeża, żadnego ruchu żeglugi, w ciągu dnia kilkakrotnie zmuszony do zanurzenia przez samoloty, które zrzucały bomby głębinowe.

- 04.08. ? CL 9348 ? 10.40 ? przejęcie z ?U 19? chorego st. bosmana, powrót do bazy.
- 05.07. Teodozja 18.00 ? bunkrowanie.
2) 27 dni ? z Konstancy 16.09. 14.00 ?
- 20.09. CS 1676 ? 19.47 ? 19.52 ? 6 TMB I i 3 TMB II postawiono kolo Poti. Na jedną z postawionych min w dniu 30 września o godz. 14.00 na pozycji 440 56? N i 380 37? E (lub 460 56? N i 580 37? E) weszła radziecka lichtuga Dunaj 2 (1 150 BRT).
- Sewastopol ? bunkrowanie i pobranie prowiantu.
- 28.09. ? CL 9176 ? 07.50 ? T II na znajdujący się na mieliźnie parowiec ~1.200 BRT
- 03.10 ? CL 6533 ? 11.58 1 x T II na lichtugę na holu, niecelna. 16.30 ? bomby głębinowe.
- 09.10. - CL 6463 ? 05.10. wymiana sygnałów rozpoznawczych z ?U 24? (Petersen), 16.15 ? wymiana doświadczeń.

3) z Konstancy 08.11.1943 ? 13.50 ? 26 dni, 2.876 mil na powierzchni ? 460 w zanurzeniu
- Sewastopol ? przy nadbrzeżu Inkermańskim bunkrowanie.
- 29.11. CL 9447 ? 22.23 ? zauważono radziecki op., ten o 23.10 próbuje wymienić sygnały rozpoznawcze, ale odchodzi na pełnej prędkości.
- Sewastopol - przy nadbrzeżu Inkermańskim bunkrowanie i pobranie wody pitnej.

4) z Konstancy 01.01.1944 ? 31 dni ? 3.662 mil na powierzchni ? 319 w zanurzeniu
- 10.01. pod Gagry cały dzień na odległości do 800 m od brzegu, żadnego ruchu.
- 16.01. ? CS 1672 ? 16.23 ? 3 torpedy w kierunku transportowca ~1.500 BRT, wysoki słup dymu i gęsty dym, - obrzucony bombami głębinowymi. (W czasie tego patrolu 16 stycznia o godz. 16.23 na pozycji 420 21? N i 410 31? E (na północ od Poti) trafił torpedą i ciężko uszkodził radziecki zbiornikowiec m / t Wajan Kutjurie (7 602 BRT). Ostatecznie jednostka zatonęła następnego dnia o godz. 6.08 na pozycji 420 21? N i 410 43? E.
- 18.01. na miejscu zatopienia widoczne tłuste i wielkie plamy oleju.
- 19.01. ? CS 1719 ? nie sposób podejść pod Batumi.

5) 25 dni, z Konstancy 22.02.1944 ? 21.30 ? bez eskorty. 25 dni ? 2.292 mil na powierzchni i 438 w zanurzeniu - ? ~1.500 BRT.
- 27.02.1944 ? CS 1676 ? 20.27 ? 20.37 ? postawiono 9 min TMB II u wejścia do portu w Poti.
- 28.02. ? CL 9533 ? 11.30 spotkanie z ?U 9? (Klapdor) wymiana doświadczeń.
- Sewastopol ? bunkrowanie, pobranie olejów smarnych i prowiantu
- 06.03. ? CL 9316 ? szczątki na powierzchni, boja ratownicza patrolowca ?SK 280? wyłowiona.
- 20.03. ? CS 1670 ? zaobserwowano koło Poti ?Iwana? szukającego min z wuciągniętymi parawanami. W miejscu, gdzie ?U 20? postawił miny widać szczątki jakiejś jednostki.
- 25.03. ? CL 73 ? przy tureckim brzegu żadnej żeglugi, pali się latarnia w Kerempe.
6) ? 33 dni z Konstancy ? 16.00 ? Gałacz/stocznia do 25.05. 15.30, wyjście 27.05. ? 05.00 ? 3.344,5 mili na powierzchni ? 415 w zanurzeniu.
- CL 9932 ? 12.00 ? turecka ?Ankara? wchodzi do Trabzonu.
- 19.06. ? CL 9932 ? zatopiono parowiec ?Pestel? (załoga 75 ludzi) 1.850 BRT; o godz. 20.28 na pozycji 410 03? N i 390 42? E (8 Mm na północny wschód od Trabzonu).
- 23.06. CL 9447 ? 10.58 ? niecelna TV na kanonierkę ~300 BRT.
- 24.06. ? 9444 ? 10.50 - ? na pozycji 430 17? N i 400 44? E (na południowy - wschód od Adler) zatopił ogniem działek przeciwlotniczych i ładunkami materiałów wybuchowych barkę desantową DB 26 (9 t std, zużywając 340 pocisków kal. 20 mm Flak 38, 150 pocisków karabinu maszynowego MG 15 oraz trzy granaty ręczne). W meldunku radiowym wyporność została zawyżona do 15 BRT . Źródła radzieckie / rosyjskie określają wyporność typu ?DB? (projekt 165) na 18,94 t; wymiary: 14,6 x 3,6 x 0,9 m.
7) 30 dni z Konstancy ? 19.08.194 ? 2.176 mil na powierzchni ? 572 mil zanurzeniu - ? 1 ? 1.580 BRT
- 21.08. ? TV w kierunku idącego na południe radzieckiego op.. niecelna.
- 25.08. ? rozkaz powrotu, rejon operacyjny, Sulina CL 12, Cl 1258 ? 13.58 i 15.44 ? po jednej torpedzie na patrolowiec, obie niecelne.
- 08.09.1944 ? 04.00 ? BdU rozkazuje ? ?Scvhwarzmeer-Boote versenken!?
- CL 46 ? spotkaniez ?U 19? (Ohlenburg) i ?U23? (Arendt) ? narada na temat zatopienia jednostek i, co począć po tym? Po ewakuacji bazy w Konstancy propozycja przekazania okrętu Turcji spotkała się z odmową i po wyczerpaniu zapasu paliwa i prowiantu jednostka została 10 września 1944 r. samozatopiona u wybrzeży Turcji w rejonie Karasu (pozycja 41° 10` N i 30° 47` E). Cała załoga została internowana.

Front kiosku U 20 zdobiło pięć kół olimpijskich (jeden z symboli igrzysk olimpijskich ery nowożytnej), które z kolei za swoje godło przyjął wstępujący w roku 1936 do Kriegsmarine - czyli roku, w którym odbywała się XI Olimpiada Letnia w Berlinie - tzw. rocznik załogowy (Crew 36).
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom

U 20

Postprzez Glasisch » 24.10.10, 12:58

U 20
- 27.03.1942 ? Kilona ? stocznia ? demontaż wyposażenia i kiosku. Dowódca KL Schöler do 01.11.1943
- 22.06.1943 ? z Konstancy ? 13.30
- 26.06. ? CL 6695 ? 05.30. podwodny atak na ścigacz op. nie udaje się.
- 26.06. ? 06.55 ? 8 bomb głębinowych; 09.00 samolot zauważono, 10.42 samolot zrzuca 21 bomb głębinowych, uszkodzone główny zawór balastów i pompa zęzowa ? powrót do bazy.

- 1) 7 dni ? z Konstancy ? 11.07.1943 ? 10.15 ? 1.149 mil na powierzchni ? 63 w zanurzeniu.
14.07. ? CL 54/63 ? 11.25 ? i 13.03. ostrzał z lądu, zanurzenie. 13.05. 20 bomb głębinowych, oddalił się od wybrzeża, żadnego ruchu żeglugi, w ciągu dnia kilkakrotnie zmuszony do zanurzenia przez samoloty, które zrzucały bomby głębinowe.

- 04.08. ? CL 9348 ? 10.40 ? przejęcie z ?U 19? chorego st. bosmana, powrót do bazy.
- 05.07. Teodozja 18.00 ? bunkrowanie.
2) 27 dni ? z Konstancy 16.09. 14.00 ?
- 20.09. CS 1676 ? 19.47 ? 19.52 ? 6 TMB I i 3 TMB II postawiono kolo Poti. Na jedną z postawionych min w dniu 30 września o godz. 14.00 na pozycji 440 56? N i 380 37? E (lub 460 56? N i 580 37? E) weszła radziecka lichtuga Dunaj 2 (1 150 BRT).
- Sewastopol ? bunkrowanie i pobranie prowiantu.
- 28.09. ? CL 9176 ? 07.50 ? T II na znajdujący się na mieliźnie parowiec ~1.200 BRT
- 03.10 ? CL 6533 ? 11.58 1 x T II na lichtugę na holu, niecelna. 16.30 ? bomby głębinowe.
- 09.10. - CL 6463 ? 05.10. wymiana sygnałów rozpoznawczych z ?U 24? (Petersen), 16.15 ? wymiana doświadczeń.

3) z Konstancy 08.11.1943 ? 13.50 ? 26 dni, 2.876 mil na powierzchni ? 460 w zanurzeniu
- Sewastopol ? przy nadbrzeżu Inkermańskim bunkrowanie.
- 29.11. CL 9447 ? 22.23 ? zauważono radziecki op., ten o 23.10 próbuje wymienić sygnały rozpoznawcze, ale odchodzi na pełnej prędkości.
- Sewastopol - przy nadbrzeżu Inkermańskim bunkrowanie i pobranie wody pitnej.

4) z Konstancy 01.01.1944 ? 31 dni ? 3.662 mil na powierzchni ? 319 w zanurzeniu
- 10.01. pod Gagry cały dzień na odległości do 800 m od brzegu, żadnego ruchu.
- 16.01. ? CS 1672 ? 16.23 ? 3 torpedy w kierunku transportowca ~1.500 BRT, wysoki słup dymu i gęsty dym, - obrzucony bombami głębinowymi. (W czasie tego patrolu 16 stycznia o godz. 16.23 na pozycji 420 21? N i 410 31? E (na północ od Poti) trafił torpedą i ciężko uszkodził radziecki zbiornikowiec m / t Wajan Kutjurie (7 602 BRT). Ostatecznie jednostka zatonęła następnego dnia o godz. 6.08 na pozycji 420 21? N i 410 43? E.
- 18.01. na miejscu zatopienia widoczne tłuste i wielkie plamy oleju.
- 19.01. ? CS 1719 ? nie sposób podejść pod Batumi.

5) 25 dni, z Konstancy 22.02.1944 ? 21.30 ? bez eskorty. 25 dni ? 2.292 mil na powierzchni i 438 w zanurzeniu - ? ~1.500 BRT.
- 27.02.1944 ? CS 1676 ? 20.27 ? 20.37 ? postawiono 9 min TMB II u wejścia do portu w Poti.
- 28.02. ? CL 9533 ? 11.30 spotkanie z ?U 9? (Klapdor) wymiana doświadczeń.
- Sewastopol ? bunkrowanie, pobranie olejów smarnych i prowiantu
- 06.03. ? CL 9316 ? szczątki na powierzchni, boja ratownicza patrolowca ?SK 280? wyłowiona.
- 20.03. ? CS 1670 ? zaobserwowano koło Poti ?Iwana? szukającego min z wuciągniętymi parawanami. W miejscu, gdzie ?U 20? postawił miny widać szczątki jakiejś jednostki.
- 25.03. ? CL 73 ? przy tureckim brzegu żadnej żeglugi, pali się latarnia w Kerempe.
6) ? 33 dni z Konstancy ? 16.00 ? Gałacz/stocznia do 25.05. 15.30, wyjście 27.05. ? 05.00 ? 3.344,5 mili na powierzchni ? 415 w zanurzeniu.
- CL 9932 ? 12.00 ? turecka ?Ankara? wchodzi do Trabzonu.
- 19.06. ? CL 9932 ? zatopiono parowiec ?Pestel? (załoga 75 ludzi) 1.850 BRT; o godz. 20.28 na pozycji 410 03? N i 390 42? E (8 Mm na północny wschód od Trabzonu).
- 23.06. CL 9447 ? 10.58 ? niecelna TV na kanonierkę ~300 BRT.
- 24.06. ? 9444 ? 10.50 - ? na pozycji 430 17? N i 400 44? E (na południowy - wschód od Adler) zatopił ogniem działek przeciwlotniczych i ładunkami materiałów wybuchowych barkę desantową DB 26 (9 t std, zużywając 340 pocisków kal. 20 mm Flak 38, 150 pocisków karabinu maszynowego MG 15 oraz trzy granaty ręczne). W meldunku radiowym wyporność została zawyżona do 15 BRT . Źródła radzieckie / rosyjskie określają wyporność typu ?DB? (projekt 165) na 18,94 t; wymiary: 14,6 x 3,6 x 0,9 m.
7) 30 dni z Konstancy ? 19.08.194 ? 2.176 mil na powierzchni ? 572 mil zanurzeniu - ? 1 ? 1.580 BRT
- 21.08. ? TV w kierunku idącego na południe radzieckiego op.. niecelna.
- 25.08. ? rozkaz powrotu, rejon operacyjny, Sulina CL 12, Cl 1258 ? 13.58 i 15.44 ? po jednej torpedzie na patrolowiec, obie niecelne.
- 08.09.1944 ? 04.00 ? BdU rozkazuje ? ?Scvhwarzmeer-Boote versenken!?
- CL 46 ? spotkaniez ?U 19? (Ohlenburg) i ?U23? (Arendt) ? narada na temat zatopienia jednostek i, co począć po tym? Po ewakuacji bazy w Konstancy propozycja przekazania okrętu Turcji spotkała się z odmową i po wyczerpaniu zapasu paliwa i prowiantu jednostka została 10 września 1944 r. samozatopiona u wybrzeży Turcji w rejonie Karasu (pozycja 41° 10` N i 30° 47` E). Cała załoga została internowana.

Front kiosku U 20 zdobiło pięć kół olimpijskich (jeden z symboli igrzysk olimpijskich ery nowożytnej), które z kolei za swoje godło przyjął wstępujący w roku 1936 do Kriegsmarine - czyli roku, w którym odbywała się XI Olimpiada Letnia w Berlinie - tzw. rocznik załogowy (Crew 36).
8) 5 dni ? brak wpisó w DDB ?
- 10.09. samozatopiony koło Karasu/Turcja. Turcja odmówiła ze względów politycznych (alianci byliby bardzo, ale to bardzo niezadowoleni, bo zachwiałoby status quo na M. Czarnym, pewnie Stalinowi to było nie na ręke?).
- 11.09. 2 grupy (2/11 + 2/21) złapanych przez Turków.
Glasisch
Leutnant zur See
 
Tonaż: 191.000 BRT

Dołączył(a): 15.06.05, 19:56
Lokalizacja: Bytom


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ II



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron