1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Radary na U-Bootach

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 8 • Strona 1 z 1

Radary na U-Bootach

Postprzez ObltzS » 04.01.09, 17:57

Witam !

Temat ten trochę niepopularny i czeka tak na uporządkowanie jak i opracowanie [z uwagi na pewną ilość typów, odmian, nazw, okresów wprowadzania itp.] - dla sporej części z nas stanowi przysłowiową plątaninę bliżej nic nie znaczących określeń.
Zatem na początek kilka linków z podstawowymi informacjami :
http://www.cdvandt.org/FuG200%20paper%20Hans%20Jucker.pdf
http://www.radarworld.org/books.html
http://www.radarworld.org/radarwar.pdf
http://www.radarworld.org/radarwar.pdf
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Radary na U-Bootach

Postprzez ObltzS » 13.01.10, 19:37

Witam !

Kolejny link do zbioru informacji o stacjach radarowych :
http://www.gyges.dk/kriegsmarine_signals_intelligenc.htm
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Radary na U-Bootach

Postprzez Pikap » 21.02.10, 20:02

Witam.

Czy któryś z forumowiczów może odpowiedzieć na pytanie Co to jest?

Wydaje mi się, że jest to rodzaj anteny do wykrywania celów nawodnych. podobnie jak FuMO-29, ale bardziej przypomina FuMB antenne 6 `Palau`

Zdjęcie przedstawia prawdopodobnie U-172
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 48.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: Radary na U-Bootach

Postprzez SnakeDoc » 23.02.10, 08:20

Za F. Trenkle: "Die deutschen Funkstörverfahren bis 1945"
jest to Antenne FuMB Ant. 4 "Sumatra".

Ponieważ taka antena jest silnie kierunkowa, dla zadowalającego działania systemu
montowano cztery takie anteny - z przodu, z tyłu, po prawej i po lewej stronie.

Ta jest zamontowana na U-172 tylko od frontu w celach testowych.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Re: Radary na U-Bootach

Postprzez Pikap » 23.02.10, 11:20

Dzięki za odpowiedź.
Czy tego typu anteny były instalowane tylko eksperymentalnie, czy ze względu na brak efektywności bojowych montaż nie był kontynuowany ?
Na ilu okrętach zainstalowano tę antenę ?
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 48.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: Radary na U-Bootach

Postprzez ObltzS » 23.02.10, 18:21

Witam !

Anteny tego typu zaczęto montować na U-Bootach z początkiem 1943 r.
Była to antena kierunkowa w kształcie szerokopasmowego dipola. Miała płaską powierzchnię i była zamontowana w taki sposób, by mogła odbierać spolaryzowane fale poziome, jak również pionowe, miała możliwość nachylania jej ekranu w zakresie kąta +/- 50 st. [nie miała niestety możliwości obrotu wokół swej własnej osi] i jak pisał Snake, by móc objąć jej działaniem cały obszar wokół okrętu, montowano je z czterech stron kiosku U-Boota.

Spotkałem się z innym oznaczeniem tej anteny : FuMB 30 SUMATRA 100 - 400 MHz, prducent : NVK /ELAC

Niemcy mieli tyle różnych koncepcji antent [jak i detektorów fal radarowych], które montowano na U-Bootach, że tych konstrukcji było bardzo dużo, ale tak naprawdę żadna nie okazała się dobra i skuteczna - w literatury wspomnieniowej jest wiele opisów, kiedy w krótkim czasie po zamontowaniu różnych typów anten kazano szybko je demontować, gdyż okazywało się, że to co miało ochraniać i pomagać wykrywać obce cele samo w sobie stanowiło źródło promieniowania dla zdecydowanie lepszych w tej materii konstrukcji aliantów, zdradzając położenie U-Bootów.
Ta olbrzymia ilość różnorodnych typów świadczy o braku zdecydowania z ich strony i usilnego poszukiwania takiego kierunku badań jak i konstrukcji, która w końcu okazałaby się skuteczna. Ale tych zapóźnień technologicznych nie można było już nadgonić ...
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Radary na U-Bootach

Postprzez bf109 » 25.01.18, 17:47

A radar Naxosa?
bf109
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 14.000 BRT

Dołączył(a): 14.12.17, 22:19

Re: Radary na U-Bootach

Postprzez ObltzS » 04.02.18, 10:32

Witam !

A radar Naxosa?


Naxos nie był radarem, tylko detektorem promieniowania radarowego, stąd jego oznaczenie FuMB (Funkmeß-Beobachtung) w odróżnieniu od radarów, które oznaczano jako FuMO (Funk Meßgerät Ortung)

Ogólnie pojętym działaniem taktycznym było instalowanie na U-Bootach różnorodnych typów detektorów promieniowania radarowego [tzw. wykrywaczy fal nieprzyjacielskich radarów] ostrzegających U-Booty odpowiednio wcześniej o zbliżających się obiektach zarówno nawodnych [okręty nieprzyjaciela] jak i powietrznych [samoloty alianckie]. Powstało ich kilka typów i montowano je na U-Bootach w różnych okresach, ale generalnie nie wpłynęły one na bezpieczeństwo o.p. Najbardziej znane z nazwy to FuMB 1 Metox, FuMB 9 Zypern [Wanze G1, Hagenuk], FuMB 10 Borkum [Wanze G2], FuMB 7 Naxos, FuMB 24 Fliege, FuMB 25 Mücke, FuMB 26 Tunis. Były to urządzenia pasywne. Zatem Naxox nie był radarem.

Niemal przez cały 1942 r. okręty frontowe nie były specjalnie niepokojone zarówno przez alianckie lotnictwo jak i okręty nawodne sił sprzymierzonych. Ale ten najlepszy, chociaż bardzo krótki czas w miarę ich spokojne działalności upływał bezpowrotnie. Dowództwo U-Bootwaffe nie posiadało jeszcze wówczas tej wiedzy, że alianci zintensyfikowali swoje prace badawczo-rozwojowe, czego efektem było instalowanie na szeroką skalę z końcem 1942 r. jak i w początkowym okresie roku 1943 stacji radiolokacyjnych [początkowo pracujące na fali o długości 150 cm, następnie sukcesywnie modernizowane o coraz krótszej długości fali do 1 cm] w samolotach alianckich. Odpowiedzią Niemców było instalowanie na U-Bootach pierwszych prymitywnych odbiorników [detektorów] fal radarowych ["FuMB" oraz "Metox"] a później ich ulepszonych wersji [typ "Naxos" i "Borkum"].

W marcu i kwietniu do B.d.U. zaczęły spływać pierwsze raporty od d-ców U-Bootów – w tym również od "Mlecznych krów", że pomimo aktywności odbiornika fal radarowych "Metox" następowały zupełnie niespodziewane i nagłe ataki lotnicze, które dla załóg okrętów były tym bardziej zaskakujące, że miały miejsce zarówno w nocy jak i przy niskim pułapie podstawy chmur – Brytyjczycy tymczasem [o czym wywiad niemiecki nie miał pojęcia] wyposażał swoje samoloty jak i nawodne okręty eskorty w nowe stacje radiolokacyjne pracujące na długości fali 10 cm, podczas gdy niemieckie odbiorniki były przystosowane do pracy na falach o długości 150 cm. Było to konsekwencją decyzji Hitlera, który w roku 1940 wstrzymał finansowanie długofalowych programów badawczych [w tym także prac związanych z techniką radiolokacyjną] – jego koncepcja wojny błyskawicznej wykluczała potrzebę i sensowność podejmowania tego rodzaju badań.

FuMB 7 Naxos 1 Brytyjczycy opracowali nowy radar ASV, który działa na centymetrowej długości fali. Dopiero na początku 1942 roku, kiedy zbadano wrak bombowca RAF Short Stirling zestrzelonego nad Rotterdamem, odkryto nowy brytyjski radar o 9,7 cm falach typu H2S. Najwyraźniej informacje te zostały ograniczone do Luftwaffe i nie dotarły do Kriegsmarine do grudnia 1943 roku.

Naxos 1 (FuMB 7) został opracowany przez firmę Telefunken w 1943 r. i chociaż zaprojektowano go do wykrywania radaru ASV Mk III, urządzenie to mogło odbierać fale o długości od 8 cm do 12 cm, umożliwiając wykrycie radaru RAF H2S. Jego antena składała się z reflektora parabolicznego, z anteną typu FuMB Antene 11 Finger. Detektor ten miał bardzo krótki zasięg wykrywania, wynoszący zaledwie 5000 metrów, co oznaczało, że U-Booty miały tylko jedną minutę na natychmiastowe zanurzenie alarmowe. Paraboliczny kształt anteny oznaczał, że mógł pokryć szeroki poziomy łuk, ale był ograniczony do 10 stopniowego pokrycia w pionie. Został on zamontowany na wsporniku nad pomostem i miał mechaniczne połączenie, które było ręcznie obracane przez załogę w pokoju radiowym.
Wprowadzono ulepszoną wersja anteny, znaną pod pseudonimem "Fliege", ze względu na pewne podobieństwo do muchy – antena FuMB 24 Fliege, która zwiększała zasięg detekcji aż do 20 km. Podobnie jak w przypadku anteny Metox, Fliege nie był wodoszczelny, co oznacza, że przed zanurzeniem musiał być schowany pod pokładem.

Naxos był w miarę niezawodna jednostką, a późniejsze wersje były nawet w stanie wskazać kierunek nadlatujących samolotów. Brytyjczycy szybko zdali sobie sprawę z nowych możliwości Niemców, opracowali nowe generacje swoich radarów, aby sprostać możliwościom Naxos'a, ale Niemcy nadal ulepszali to urządzenie.

Jego zmodyfikowana wersją z roku 1944 był eksperymentalny detektor FuMB 28 Naxos U. Jego producentem także była firma Telefunken. Był przystosowany do odbioru fal o dwóch długościach : 4 - 11 cm oraz 11 - 30 cm. W zależności od długości fal, stosowano dwa typy anten parabolicznych - dla mniejszych zakresów fal Cuba1, a dla większych Cuba2 - anteny te obracały się z szybkością 1.300 obr. na min., a obraz był wyświetlany na lampie katodowej, zapewniając 360-stopniowe pokrycie optyczne. Detektor ten był modyfikacją urządzenia przeznaczonego dla jednostek nawodnych Kriegsmarine o symbolu FuMB 23 Naxos ZM.
Wykryte źródło promieniowania obserwowano na ekranie (rura Brauna - Braunsch Röhre, rura obrazowa, prosty oscyloskop z kineskopem) z dokładnością kierunku plus-minus trzech stopni. Detektor ten pozwalała na lokalizację radarów instalowanych na okrętach nawodnych i samolotach. Jego zasięg wynosił do 80 km (43,2 Mm).

Warto jeszcze dodać, że częstotliwość fali dla Naxosa 1 (FuMB 7) wynosiła 2.500 MHz do 3.750 MHz a dla Naxosa U (FuMB 28) 1.000 do 7.500 MHz, a odbiornikiem (wzmacniaczem) było urządzenie o symbolu FuMZ 6.

Zestaw ten (Naxos U) był wciąż w fazie rozwoju, kiedy nastąpiło zakończenie wojny.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 8 • Strona 1 z 1

Powrót do Inne zagadnienia



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości