1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-25 Typ IA

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 12 • Strona 1 z 1

U-25 Typ IA

Postprzez Brodołak » 10.02.06, 13:34

U-25 Typ IA

Stocznia: Deutsche Schiff und Maschinenbau AG, (AG Weser) Bremen
Nr zamówienia: 903
Zamówienie: 17.12.1934
Położenie stępki: 28.01.1935
Wodowanie: 14.02.1936
Wcielenie do służby: 06.04.1936
Poczta polowa nr: M 10 950

Przebieg służby:
04.36 - 09.39 - Flotylla Szkolna U-bootów w Neustadt
09.39 - 12.39 - Flotylla Saltzwedel w Wilhelmshaven
01.40 - 08. 40 - 2 Flotylla U-bootów w Wilhelmshaven

Dowódcy:
06.04.1936 - 03.01.1938 - KL ~ KK Eberhard Godt
03.01.1938 - 10.12.1938 - KL Werner von Schmidt
10.12.1938 - 03.04.1939 - KL Otto Schuhart
04.04.1939 - 04.09.1939 - KL Georg-Heinz Michel
05.09.1939 - 19.05.1940 - Kl ~ KK Viktor Hermann Otto Ludwig Paul Ferdinand Schütze
20.05.1940 - 03.08.1940 - KL Heinz Beduhn

Odbyte patrole bojowe: 5(7*)

Zatopione statki handlowe: 7 (33.029 BRT)

Zatopione okręty wojenne: 1 (17.046 BRT)

Patrol 1 (18.10.1939 - 19.11.1939**)
18.10.39 U-25 pod dowództwem Viktora Schütze wypłynął z Wilhelmshaven by według planu wraz z bliźniaczym U-26 oraz U-53 (okrętem typu VIIB) spróbować sforsować Cieśninę Gibraltarską i prowadzić działania na Morzu Śródziemnym. Forsowanie cieśniny miało nastąpić po tym jak U-26 wyśle sygnał, że zaminował wejście do portu w Gibraltarze. Z planów tych jednak nic nie wyszło, U-26 musiał przerwać operacje minowania na skutek licznych patroli z.o.p. i złych warunków atmosferycznych a pozostała część operacji została odwołana. W dniu 31.10.39, o godz. 05:30 U-25 zauważył konwój 20-K składający się z 4 statków handlowych i 6 - 7 okrętów wojennych***. O godz. 05:20 U-25 wystrzelił dwie torpedy typu G7e w kierunku najbliższego celu, usłyszano dwie eksplozje i odgłosy tonięcia statku, którym jak się okazało był francuski frachtowiec Baoule (5.874 BRT). Kontratakujące okręty eskorty zrzuciły na U-25 od 6 do 8 bomb głębinowych. Tego samego dnia U-25 zauważył i zatrzymał jugosłowiański frachtowiec. Po kontroli ładunku postanowiono go zatopić, wystrzelono cztery torpedy, które albo minęły cel albo nie wybuchły. Zatopienie frachtowca z działa było uniemożliwione na skutek stanu morza, w związku z tym postanowiono puścić go wolno w dalszy rejs. W dniach 02 - 03.11. U-25 zatrzymał i skontrolował cztery neutralne statki (były to odpowiednio: belgijski Bruges dnia 02.11, dwa duńskie Korthion Hella i Dagmar oraz belgijski Gironde dnia 03.11). Podczas zatrzymywania tego ostatniego, strzał ostrzegawczy z działa pokładowego spowodował pęknięcie luku wyrzutni torpedowej, co wymusiło przerwanie patrolu i powrót do bazy. Dnia 05.11 w drodze powrotnej do kraju z pokładu U-25 został zmyty Bootsmaat Wilhelm Lützler (Lützeler****), mimo zarządzonych poszukiwań nie udało się go odnaleźć. 19.11.39** U-25 powrócił do bazy w Wilhelmshaven, po trwającym cztery i pół tygodnia patrolu.


Patrol 2 (13.01.1939 - 19.02.1940)
13.01.40 U-25 wypłynął z Wilhelmshaven by operować w pobliżu płw. Iberyjskiego. W drodze do swojego obszaru operacyjnego w rejonie Szetlandów w dniu 17.11. U-25 zauważył i zatopił dwa frachtowce, brytyjski Polzella (4.751 BRT) o godz. 12:55 i norweski Enid (1.140 BRT) o godz. 14:10. Następnego dnia o godz. 17:03 zatopiono kolejny statek, szwedzki Pajala (6.873 BRT). W dniu 22.11., o godz. 13:30 na obszarze Western Approaches U-25 zatrzymał strzałem z działa a następnie zatopił kolejny statek, norweski Songa (2.589 BRT). Podczas przepływania przez ten obszar Viktor Schütze otrzymał od Dönitza rozkaz wpłynięcia do hiszpańskiego portu w Kadyksie i uzupełnienia zapasów paliwa i prowiantu z niemieckiego statku Thalia*****. Dnia 30.11 U-25 niepostrzeżenie wpłynął do tego portu i rozpoczął operację zaopatrywania, która zakończyła się o godz. 02:03 dnia 31.12. W dniu 03.02. U-25 o godz. 14:32 zatopił brytyjski statek Armanistan (6.805 BRT), płynący w konwoju OG-16. W następnych dniach na U-25 nastąpiła awaria (prawdopodobnie silników Diesla), która wymusiła przerwanie patrolu i powrót do bazy. Awaria ta najprawdopodobniej uratowała okręt, bowiem według planu OKM miał on eskortować statki niemieckie podczas ich próby przedarcia się z portów Hiszpanii do Niemiec. W drodze powrotnej dnia 13.02 U-25 zatrzymał a następnie zatopił ogniem artyleryjskim duński tankowiec Chastine Maersk (5.177 BRT). 19.02. okręt wpłynął do bazy w Wilhelmshaven kończąc trwający pięć tygodni patrol.

Patrol 3 (03.04.1940 -06.05.1940)
Dnia 03.04. U-25 wypłynął z Wilhelmshaven wraz z U-47, U-49, U-30, U-34, U-7, U-19 i U-10 w kierunku Norwegii jako osłona operacji Weserübung. W ramach tejże operacji U-25 miał operować w rejonie Narwiku. Dnia 10.04. Viktor Schütze dwukrotnie atakował zauważone cele: raz o 04:15 frachtowiec nieznanej bandery i o 21:07 dwa niszczyciele. Wszystkie wystrzelone torpedy (pięć? Typu G7e) wybuchły przedwcześnie, o czym Viktor Schütze zameldował dowództwu. 13.04. U-25 zauważył wpływający do fiordu Vest zespół okrętów brytyjskich, złożony z pancernika Warspite i 9 niszczycieli. Po zbliżeniu się na odległość umożliwiającą dokonanie ataku, Viktor Schütze wybrał na cel i zaatakował dwa najbliższe niszczyciele. Wystrzelone torpedy okazały się niecelne. Dnia 19.04. U-25 otrzymał rozkaz zmiany obszaru patrolowania z rejonu Narwiku na rejon położony na północny wschód od Szetlandów. Z powodu kolejnej awarii jak przydarzyła się U-25 (najprawdopodobniej nastąpiła ona 02.05.), Viktor Schütze zmuszony był przerwać patrol i powrócić do Wilhelmshaven. W dniu 06.05. U-25 wpłynął do bazy kończąc trwający prawie 5 tygodni bezowocny patrol.

Patrol 4 (08.06.1940 - 29.06.1940)
W dniu 08.06. U-25 wypłynął z Wilhelmshaven pod dowództwem nowego kapitana Heinza Beduhna, aby operować rejonie Orkadów i oczekiwać na alianckie jednostki wycofujące się z Norwegii. Ponieważ w rejonie Orkadów U-25 nie napotkał żadnych celów został skierowany do Western Approaches. W drodze do tego nowego rejonu operacyjnego, w dniu 11.06. Heinz Beduhn bezskutecznie zaatakował pancernik typu Renown, wystrzeliwując do niego dwie torpedy. 13.06. w pobliżu przylądka Malin Head U-25 zatopił trzema torpedami krążownik pomocniczy HMS Scotstoun ******. W dniu 19.06. Heinz Beduhn wykonał podwodny atak na płynący w konwoju francuski tankowiec (rejon Western Approaches). Poczym został staranowany przez inną jednostkę płynąca za atakowanym celem. Na skutek staranowania uszkodzony został kiosk okrętu wraz z peryskopami. Spowodowało to konieczność przerwania patrolu i powrót do bazy. Dnia 28 czerwca U-25 nawiązał kontakt z brytyjskim okrętem podwodnym, ale żadna ze stron nie podjęła próby ataku. 29.06. okręt wpłynął do bazy w Wilhelmshaven kończąc trwający trzy tygodnie patrol.

Patrol 5 (01.08.1940 - 02.08.1940?)
01.08. U-25 wypłynął z Wilhelmshaven w swój piąty patrol, aby operować na obszarze północnego Atlantyku. Dzień później o godz. 15:17 U-37 usłyszał eksplozję, która najprawdopodobniej oznaczała koniec istnienia U-25. Okręt prawdopodobnie zatonął po wejściu na brytyjską minę******* na północ od Terchelling na pozycji 54.14N, 05.07E

Lista członków załogi, którzy polegli na U-25 w dniu 02.08.1940?
Nazwisko, Imię, Ranga, Rok urodzenia

Beduhn , Heinz / Kapitänleutnant / 11.03.1907 ( K )
Elmenhorst , Heinrich-Gebhard / Oberleutnant zur See / 23.10.1915
Spaelter , Werner / Leutnant zur See / 08.07.1916
Fritsche , Heinrich / Kapitänleutnant Ing. / 12.05.1904
Fedde , Franz / Obersteuermann / 08.04.1911
Wasmuth , Heinrich / Bootsmann / 10.05.1914
Jürgens , Ernst / Obermaschinist / 22.09.1912
Pinkwart , Albert / Obermaschinist / 03.02.1912
Kramer , Walter / Obermaat / 23.08.1914
Nothhelfer , Mathias / Obermaat / 28.01.1916
Röhlecke , Kurt / Obermaat / 09.06.1914
Splettstösser , Hans / Obermaat / 16.03.1913
Eisenecker , Jakob / Maat / 22.02.1915
Feutner , Michael / Maat / 05.03.1917
Kessler , Theodor-Emanuel / Maat / 21.01.1917
Müller , Wolfgang / Maat / 14.01.1915
Norwig , Werner / Maat / 10.09.1917
Schmid , Maximilian / Maat / 07.06.1915
Spiwoks , Wilhelm / Maat / 21.04.1916
Staffel , Mathias / Maat / 03.06.1916
Bauer , Heinrich / Obergefreiter / 30.03.1918
Deckinger , Helmut / Obergefreiter / 20.07.1917
Diener , Otto / Obergefreiter / 31.07.1916
Kohlenberger , Alfred-Georg / Obergefreiter / 10.06.1918
Seip , Wilhelm-Georg / Obergefreiter / 07.10.1919
Wiebusch , Friedrich / Obergefreiter / 10.09.1919
Schäffer , Valentin-Karl / Hauptgefreiter / 21.04.1915
Albrecht , Edmund / Gefreiter / 12.12.1918
Arendt , Alfred / Gefreiter / 26.09.1918
Bartel , Johannes / Gefreiter / 15.09.1919
Bielig , Karl / Gefreiter / 23.03.1920
Brodwolf , Eduard / Gefreiter / 10.11.1919
Braun , Heinz / Gefreiter / 10.02.1919
Damaschke , Rudi / Gefreiter / 04.01.1919
Friedrich , Georg / Gefreiter / 21.04.1920
Gerber , Adam / Gefreiter / 28.05.1917
Gruber , Ernst / Gefreiter / 13.07.1920
Köhler , Walter / Gefreiter / 01.12.1919
Magermanns , Alfred / Gefreiter / 22.03.1920
Metzenauer , Adolf-Martin / Gefreiter / 30.12.1919
Meyer , Hans-Georg / Gefreiter / 04.07.1919
Noll , Johann / Gefreiter / 06.05.1920
Redlich , Walter / Gefreiter / 16.01.1920
Schulz , Werner-Otto / Gefreiter / 24.08.1919
Seidel , Kurt-Friedrich / Gefreiter / 19.12.1920
Thiede , Werner / Gefreiter / 09.03.1918
Weber , Helmut / Gefreiter / 07.05.1920
Ahlers , Günther / Matrose / 18.08.1913
Behlau , Fritz / Matrose / 12.12.1914

Dnia 05.11.1939, został zmyty z pokładu Bootsmaat Wilhelm Lützeler lub Lützer

Uwagi dodatkowe:
04.1937 - 05.1937 U-25 przebywał na patrolu w pobliżu portu La Corunia podczas trwającej w Hiszpanii wojny domowej. Podczas jego trwania U-25 przeprowadził liczne ćwiczenia zanurzania na wodach Zatoki Biskajskiej, oprócz tego obserwował trwający w Hiszpanii konflikt.

Przypisy:
* W dniach 19.12.39 - 21.12.39 i 31.12.39 - 03.01.40 U-25 wypłynął na dwa patrole, które musiały zostać przerwane na skutek problemów technicznych, nękających jednostki typu IA.
** na stronie poświęconej U-25 w dzienniku pokładowym tego u-boota widnieje data 13.11.39.
*** Dane z wyżej wymienionego dziennika pokładowego U-25.
**** Wg http://uboat.net i www.ubootwaffe.net.
***** OKM chciał sprawdzić ten port pod kątem przyszłych operacji zaopatrywania U-bootów w paliwo i torpedy.
****** Dawny statek pasażerski Caledonia należacy do armatora Anchor Line, przejęty przez Admiralicję 30 sierpnia 1939. i wcielony do słuzby jako krp HMS Scotstoun po czterotygodniowej przebudowie w stoczni Harland & Wolff w Belfaście
******* prawdopodobnie był to mina wchodząca w skład pola minowego nr 7, postawionego w dniu 03.03.1940, przez zespół brytyjskich niszczycieli w składzie: HMS Express, HMS Esk, HMS Icarus i HMS Impulsive

Bibliografia:
a.) www.ubootwaffe.net
b.) http://uboat.net
c.) www.u25online.de
d.) Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom I
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 28.06.07, 06:55 przez Brodołak, łącznie edytowano 4 razy
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Godło

Postprzez Deusmax » 01.04.08, 16:59

Squadron-Signal - Warships in Action 01 - U-Boots
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Deusmax
Leutnant zur See
 
Tonaż: 134.000 BRT

Dołączył(a): 06.08.06, 22:13
Lokalizacja: Toruń

Re: U-25 Typ IA

Postprzez Pikap » 20.02.10, 10:49

Fotka sprzed wojny.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 48.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: U-25 Typ IA

Postprzez Pikap » 20.02.10, 10:50

Październik 1939
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 48.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: U-25 Typ IA

Postprzez Pikap » 20.02.10, 10:51

Styczeń 1940. Już bez paszczy rekina i trupiej czaszki, ale jeszcze bez grzybka
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 48.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: U-25 Typ IA

Postprzez Pikap » 20.02.10, 10:52

Luty 1940. Już z jednym grzybkiem
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 48.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: U-25 Typ IA

Postprzez Pikap » 20.02.10, 10:55

Lipiec 1940. Już są dwa grzybki
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 48.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31

Re: U-25 Typ IA

Postprzez ObltzS » 13.11.10, 17:02

Witam !

Prawdopdobnie z początkowego okresu wojny - jeszcze z "rekinem" na kiosku i trupią czaszką ...
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-25 Typ IA

Postprzez Mr. eMFe » 20.01.15, 17:44

Po pierwsze dzięki za ten wątek o U-25. Po drugie poszukuję informacji o Franzu Fedde, który na nim zginął. Ma ktoś jakąś wizję, gdzie mogę uderzyć, aby zdobyć o nim informacje?
Mr. eMFe
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 2.000 BRT

Dołączył(a): 20.01.15, 17:37

Re: U-25 Typ IA

Postprzez ObltzS » 21.01.15, 19:13

ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-25 Typ IA

Postprzez Mr. eMFe » 22.01.15, 17:03

Dzięki za odpowiedź!
Informacje na stronie genealogy.koschneiderei.de akurat pochodzą ode mnie :)
Spróbuję z tym muzeum.

edit ...
Przejrzałem stronę muzeum i znalazłem coś takiego:
http://www.uboot-recherche.de/Bootsblaetter/U-25-Blatt-0001.jpg
Na samym dole wymieniony jest poszukiwany przeze mnie Franz Fedde jako Obersteuerleute.
Jeśli dobrze rozumiem był odpowiedzialny za nawigacje na U-25, tak?
Mr. eMFe
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 2.000 BRT

Dołączył(a): 20.01.15, 17:37

Re: U-25 Typ IA

Postprzez ObltzS » 22.01.15, 20:21

Witam !

Mr. eMFe napisał :
Na samym dole wymieniony jest poszukiwany przeze mnie Franz Fedde jako Obersteuerleute.
Jeśli dobrze rozumiem był odpowiedzialny za nawigacje na U-25, tak?

Powinno być : Obersteuermann skrót jak w cytowanym przez Ciebie dokumencie : OStrm czyli nawigator, dowódca III zmiany wachty (tzw. psia wachta odbywana w godz. 16,00 do 20,00 i od godz. 04,00 do 08,00 następnego dnia) na U-Bootach typu II i VII. Zwykle w stopniu starszego bosmana sztabowego (Stabsoberbootsmann) lub chorążego (Fänrich zur See) czyli korpus podoficerów starszych lub korpus chorążych.
Teksty niemieckie odnoszące się do sił podwodnych z okresu II w. ś. (U-Bootwaffe) zawierają "pułapkę" dotycząca nazewnictwa stopni wojskowych oraz nazewnictwa funkcji pełnionej na okręcie podwodnym, często jest właśnie tak, że stopnie są mylone (zresztą nieświadomie) z funkcją.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 12 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ I



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości