1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Co to za wgłębienie?

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 16 • Strona 1 z 1

Co to za wgłębienie?

Postprzez korsarz » 22.02.09, 21:20

Mam pytanie, na niektorych u-bootach [widzialem na typach XB i IXD/2] na dziobie w burtach są takie wgłebienia, albo inaczej- zwężenie pokładu, jak na tym zdjeciu http://www.izaak.unh.edu/images/specoll ... ns0857.jpg I mam pytanie, czemu to mialo służyć...
korsarz
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 43.000 BRT

Dołączył(a): 26.11.08, 16:12

Postprzez SnakeDoc » 23.02.09, 00:40

Jest to tzw. Schnelltauchback - modyfikacja górnego pokładu okrętów typu IX i X. Okręty te w swojej podstawowej wersji miały stosunkowo długie czasy zanurzania. Wycięcie części pokładu ułatwiało ucieczkę powietrza znajdującego się pod górnym pokładem i zwiększało prędkość zanurzenia o około 10-15 sekund.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Postprzez ObltzS » 24.02.09, 19:37

Witam !

Jest to tzw. Schnelltauchback - modyfikacja górnego pokładu okrętów typu IX i X. Okręty te w swojej podstawowej wersji miały stosunkowo długie czasy zanurzania. Wycięcie części pokładu ułatwiało ucieczkę powietrza znajdującego się pod górnym pokładem i zwiększało prędkość zanurzenia o około 10-15 sekund.


Kilka słów dodatkowych wyjaśnień :

Modyfikacja pokładu górnego w jego dziobowej cześć dotyczyła głównie typu IXD-2. Był on dalszą kontynuacją rozwojową typu IX a tę wersję, oznaczoną jako wariant D zaprojektowano w 1940 r. [powstały dwie wersje typ : IXD-1 oraz IXD-2].
Wariant D charakteryzował się znacznie zwiększonymi wymiarami oraz zwiększoną możliwością odbywania dłuższych patroli. Te wersje przeznaczono głównie do odbywania patroli bojowych na obszarach południowego Atlantyku oraz Oceanu Indyjskiego. Maksymalny zasięg typu IXD-2 wynosił aż 31.500 Mm przy ekonomicznej prędkości marszowej 10 w. Mógł osiągać w położeniu marszowym maksymalną prędkość 19,2 w.
Pierwszy okręt podwodny typu IXD-2 został wprowadzony do służby w lutym 1942 r. i był to U-178.
Typ IXD-2 był największym oceanicznym okrętem podwodnym serii IX - to predysponowało go do odbywania dalekich patroli w poszukiwaniu alianckich statków handlowych poruszających się bez eskorty - z tego względu określano je często mianem podwodnych krążowników artyleryjskich. Z uwagi na swe gabaryty nie nadawały się one do walki przeciw konwojom - ale ich bardzo duża prędkość w położeniu nawodnym pozwalał im podejmować skuteczne pościgi za szybkimi statkami alianckimi [12 w. i więcej].
W stosunku do typu IX-C pomieszczenia załogi, kadłub oraz pomieszczenia załadunkowe powiększono, a część rufowa i dziobowa została przedłużona o dodatkowe sekcje, co spowodowało całkowite wydłużenie kadłuba aż o 11 m [długość całkowita 87,5 m]. W części rufowej dodano dodatkowy przedział maszynowy a przed kioskiem wstawiono dodatkowy przedział równoważący masę dodatkowych silników spalinowych napędu głównego w części rufowej.

Wszystko to wpłynęło na ogólne gabaryty okrętu [długość oraz szerokość]. Należy zaznaczyć, że typ IXD-2 miał konstrukcję tzw. dwukadłubową, gdzie olbrzymie zbiorniki paliwa otaczały kadłub sztywny. To było powodem tego, że typy IXD-2 zanurzały sie bardzo wolno, choć standardowy czas podawany przez stocznię wynosił 35 sek [tzw. minimalny czas zanurzenia : geringste Schnelltauchzeit] i był taki sam dla wszystkich wersji serii IX. Jednak dodatkowe ilości zabieranego paliwa na tak długotrwałe patrole [aż 442 tony oleju napędowego do 214 ton w porównaniu do typu IX-C] powodowały, że okręty te posiadały bardzo dużą pływalność dodatnią [porównując ciężar właściwy wody morskiej z olejem napędowym] - poza tym spora część dowódców świadomie rezygnowała z pierwotnych funkcji zbiorników balastowych okrętu [typ IXD-2 miał ich aż osiem] i pięć z nich dodatkowo zapełniała paliwem. W pierwszym okresie pływania powodowało to znaczne wydłużanie minimalnego czasu zanurzania się okrętu poza standardowy czas wyznaczony przez stocznię - podobne problemy miały w pierwszej części swych patroli okręty typu XIV [podwodne zbiornikowce i zaopatrzeniowce "Mleczne krowy"]. Stosunkowo duża płaszczyzna szerokiego pokładu górnego była tym głównym powodem [czas zanurzania], gdyż w krytycznym momencie zanurzania następowało wzajemne oddziaływanie powierzchni pokładu z powierzchnią morza, spowalniając przez cenne sekundy proces zanurzania, utrzymując go na powierzchni zanim masa okrętu nie pozwoliła na jego zejście pod powierzchnię morza. Zatem duża powierzchnia pokładu górnego oraz duża pływalność dodatnia były głównymi przyczynami długiego czasu zanurzania się typu IXD-2.

Po przeprowadzonych badaniach modelowych stwierdzono, że modyfikacja kształtu pokładu w jego dziobowej części pozwoli na wydatne skrócenie czasu zanurzania. Okazało się, że najlepszym kształtem będzie tzw. klepsydra, która wydatnie nie tylko zmniejszała ogólną powierzchnię pokładu w cześci dziobowej a dodatkowo dzięki zmienionemu opływowi strug wody "wciskała" dziób pod wodę - pozwoliło to zyskanie tak cennych sekund, gdzie przy prędkości maksymalnej - a taką zazwyczaj nadawano okrętowi przed manewrem zanurzania, także zanurzeniem alarmowym - była szansa ucieczki przed samolotem lub okrętami wroga.
Dodatkowo kształt klepsydry w dziobowej części wpłynął także na manewrowość i promień skrętu zanurzonego U-Boota.
Ten kształt, jak słusznie napisał SnakeDoc określano mianem : Schnelltauchback.

Jak napisał SnakeDoc modyfikacji części dziobowej typu X [jedyny typ X-B duży podwodny stawiacz min] nigdy nie przeprowadzono, to co zauważył na zdjęciach Korsarz, to nie modyfikacja pokładu, ale obniżenie wynikające z założeń projektowo-konstrukcyjnych, gdzie umieszczono tzw. szachty minowe [silosy], gdzie składowano miny morskie.
Porównaj :
http://g.imagehost.org/0552/VoredeckCut.jpg
z lewej klasyczna klepsydra na typie IXD-2, z prawej typ X-B z szachtami minowymi na obniżeniu pokładu.

zwiększało prędkość zanurzenia o około 10-15 sekund

modyfikacja ta nie zwiększała prędkości zanurzenia, ale skracała czas zanurzania, a to jednak mała różnica

Parę obrazków ilustrujących powyższy tekst :

http://i291.photobucket.com/albums/ll310/arnd278/9c40-03.jpg
http://i291.photobucket.com/albums/ll310/arnd278/39.jpg
http://i291.photobucket.com/albums/ll310/arnd278/9c40-04.jpg
http://i442.photobucket.com/albums/qq145/UberTorpedo/u249_surrender_04.jpg
http://i442.photobucket.com/albums/qq145/UberTorpedo/u249_surrender_02.jpg
http://v2.igu-austria.org/documents/Baubericht%20U873.pdf
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez korsarz » 25.02.09, 21:12

Dzieki za wyczerpującą odpowiedz!
Ten oret ktory akurat pokazalem, to U234, znany z rejsu do Japonii w ostatnich dniach wojny. I mysle, ze jednak zwężenie pokładu u niego nie wynikało z demontażu szacht minowych, bo w ich miejsce można było uzyskać przestrzeń ładunkową a tak by była ona zlikwidowana. Myśle że w tym przypadku taki kształt pokładu tez mial zwiazek z czasem zanurzania
korsarz
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 43.000 BRT

Dołączył(a): 26.11.08, 16:12

Postprzez ObltzS » 25.02.09, 21:49

Witam !

To zdjęcie krąży po necie jako rzekomy U-234, co niestety nie jest prawdą - tak wyglądał prawdziwy U-234 w chwili poddania się Amerykanom, po wielu szczegółach widać różnice :
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/U234_KptLt_Fehler_USS_Sutton.jpg

Edit :
Korsarz - Twoje zdjęcie przedstawia U-873 [typ IXD-2], który również poddał się Ametykanom i oba okręty zostały doprowadzone do bazy w Portsmouth w New Hempshire :
http://greyfalcon.us/pictureaa/u234.jpg
z lwewj U-873, z prawej U-234.
Porównaj zdjęcia także na :
http://www.uboatarchive.net/U-234PhotoSutton.htm
Takie "przekręty" w necie to już codzienność, dlatego trzeba być ostrożnym wobec zalewu różnych informacji.
Pzdr.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez korsarz » 25.02.09, 23:47

No tak... Cos mi też nie chciał pasować do dziesiątki ale stwierdzilem, że widocznie aż tak go przebudowali...(brakowało mi tych obniżonych pokładów po pokach głównego gdzie było po 12 szacht na burte) No i- jak widać- U234 jednak miał studnie minowe nie przebudowane..
A tak na marginesie mowiac, to czy jest coś, czego o U-bootach nie wiesz?
korsarz
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 43.000 BRT

Dołączył(a): 26.11.08, 16:12

Postprzez ObltzS » 26.02.09, 07:32

Witam !
Jest dużo tematów i zagadnień, w których nie czuję się pewnie, ale z wolna zdobywana wiedza jest systematyzowana i archiwizowana w poszczególnych grupach tematyczych.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez ahacy » 03.03.09, 12:31

Witam!
Przewężenie mogło działać trochę jak gruszka pod dziobem na obecnie budowanych statkach. Co prawda nie jest ono na całej wysokości burty ale mogło mieć wpływ na poruszanie się okrętu pod wodą. Ciekawe czy stwierdzono jakieś różnice w prędkości, czy były tak minimalne, że nie wykrywalne lub może wręcz przeciwnie taki kształt spowalniał okręt pozwalając jedynie na szybsze zanurzenie?
Ale to tylko takie tam moje wynurzenia. Pozdrawiam.
ahacy
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 35.000 BRT

Dołączył(a): 17.11.07, 11:03
Lokalizacja: Zatoka Gdańska

Postprzez SnakeDoc » 03.03.09, 14:21

Nawiązując do wspomnianego typu IX D2 - okręty te były wyposażone w dwa 9-cylindrowe, wysokoprężne, doładowywane sprężarkami silniki MAN, dwa silniki elektryczne (oznaczane jako SSW) oraz dwa 6-cylindrowe, wysokoprężne silniki MWM.

Opisy napędu tych okrętów (z jakimi się spotkałem) mówią, że silniki MWM używane były do marszu na powierzchni, umożliwiając silnikom MAN napędzanie silników elektrycznych, które użyte były do ładowania akumulatorów.

Z schematu tego okrętu (http://www.u-historia.com/uhistoria/tec ... os/9d2.zip) wynika, że silniki MWM nie są podłączone do wałów, tylko stanowią zespół z generatorami. Natomiast silniki diesla MAN i elektryczne SSW są podłączone do wałów napędowych.

I teraz jak to razem działa? Wygląda na to, że ów marsz po powierzchni to pewien rodziaj napędu dieslowo-elektrycznego. Tylko jak podczas tego marszu mogły być ładowane akumulatory, skoro główne silniki elektryczne wykorzystane były do napędu śrub?

Chyba, że jedna śruba napędzana była przez jeden silnik (zasilany przez generatory MWM), natomiast drugi silnik (napędzany przez jeden silnik MAN) ładował generatory.

Mam nadzieję, że rozjaśnicie mi działanie tego nietypowego jak na niemieckie okręty napędu.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Postprzez korsarz » 03.03.09, 20:15

A silnik elektryczny nie jest wykorzystywany jako generator?
korsarz
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 43.000 BRT

Dołączył(a): 26.11.08, 16:12

Postprzez ObltzS » 22.03.09, 18:27

Witam !

Jeszcze jedno wyjaśnienie do pytania korsarza o zwężenia w dziobowej części kadłuba typu IXD-2 :
[...] Sterowanie U-Bootem typu IXD-2 nawet w najbardziej sprzyjających warunkach było trudne. Na powierzchni był mało zwrotny, a jego wielkość i stosunkowo długi czas zanurzenia sprawiały, że atak lotniczy stanowił dla niego duże zagrożenie. Natomiast kiedy szedł na głębokości peryskopowej przy stanie morza przekraczającym czwórkę, kołysał się wściekle, często wyskakując na powierzchnię, co mogło albo ostrzec atakowany cel, albo narazić jednostkę na atak z powietrza.[...]


To były główne powody [mała sterowność, trudność w utrzymaniu trymu w położeniu podwodnym, długi czas znurzania] dla których zdecydowano się dokonać modyfikacji dziobowej części tych typów U-Bootów.
Cytat za : L. Paterson, Szare wilki Hitlera - U-Booty na Oceanie Indyjskim, Wyd. L&L, Gdańsk 2005, str. 69.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez ObltzS » 26.03.09, 20:32

Witam !

Jeszcze kilka fotek do kolekcji z widokiem przebudowanej części dziobowej U-Bootów typu IXD-2, tym razem U-873, który na fotografiach występuje w towarzystwie z U-234 typu X-B - oba poddały się w maju 1945 r. US Navy.

Fotografia 1 :
http://forum.axishistory.com/download/file.php?id=168102
po lewej U-873, widoczne dobrze wcięcie - zakończenie przebudowanej części dziobowej, przechodzące łagodnie w pokład górny, widoczna dobrze także konstrukcja kadłuba lekkiego tworząca pokład górny oraz ciągłą linię biegnąca wzdłuż burty tworząca otwory przelewowe;
z prawej rzadko spotykane ujęcie typu X-B [U-234] z widokiem zbliżenia na szachty minowe w dziobowej części pokładu górnego

Fotografia 2 :
http://forum.axishistory.com/download/file.php?id=168101
po prawej U-873, widoczny dobrze z perspektywy pomostu U-Bootawidok na przebudowaną dziobową cześć typów IXD-2, zdjęcie dobrze ukazuje przewężenie dziobowej części pokładu górnego, którego linie tworzą charakterystyczną klepsydrę, gdyż kształt i układ linii pokładu był bardzo zbliżony do klepsydry

Fotografia 3 :
http://forum.axishistory.com/download/file.php?id=168100
a/ ten sam widok - na dziobową cześć pokładu U-873 ale z perspektywy nabrzeża, zdjęcie doskonale przedstawia konstrukcję i kształt przebudowy dziobowej części tych typów U-Bootów oraz układ linii kadłuba lekkiego, który miał powodować taki opływ strug wody w czasie manewru zanurzania, aby dziób okrętu mógł być "wciskany" pod wodę wydatnie skracając czas zanurzenia,
b/ za przewędzeniem pokładu, które przechodzi już w całą jego szerokość, widoczny stojący w pionie żurawik [przed armatą morską kal. 105 mm SK C/35], służący do załadunku torped do dziobowego przedziału torpedowego,
c/ przy prawej krawędzi pokładu górnego widoczna dobrze wnęka w pokładzie mieszcząca złożony i schowany "Schnorchel" - w połowie wysokości lewej krawędzi tego zdjęcia widoczne przyłącze z przewodu, którym powietrze było przesyłane do silników diesla

Fotografia 4 :
http://forum.axishistory.com/download/file.php?id=168191
oba U-Booty U-873 [z lewej] i U-234 - rzadka fotka pokazująca doskonale z perspektywy motorówki lub szalupy(?), burty w dziobowej części tych dwóch typów U-Bootów, dobrze widoczny układ linii i płaszczyzn burt przechodzący w płaszczyznę pokładu - w typie IXD-2 w konstrukcję klepsydry, natomiast w typie X-B [z prawej] w obniżenia pokładu, gdzie zamontowano burtowe szachty minowe

P.S. Niektóre szczegóły b. dobrze widoczne na powiększeniach.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez ObltzS » 31.03.09, 21:05

ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez ObltzS » 17.04.09, 20:41

Witam !

Oto wstępny wykaz U-Bootów, na których zastosowano modyfikację dziobowej części kadłuba tzw. Schnelltauchback.
Lista chyba nie jest kompletna, obejmuje 22 jednostki - na tymczasem udało mi się ustalić tylko te okręty, o ile ktoś dysponuje innymi informacjami [dodatkowe okręty], to bardzo proszę o ich podanie :

U-Booty typu IX-C : U-516.

U-Booty typu IX-C/40 : U-170, U-190, U-530, U-539, U-804, U-805, U-858, U-866, U-867, U-868, U-869, U-870, U-1226 oraz U-1232.

U-Booty typu IX-D1 : U-195.

U-Booty typu IX-D2 : U-864, U-872, U-873, U-874 oraz U-875.

U-Booty typu IX-D/42 : U-883.

Nie mam natomiast żadnych danych dotyczących, kiedy i w jakich okresach odbywała się ta przebudowa [czy wszystkie tylko w stoczniach niemieckich, lub niektóre może także we francuskich ?] - czy planowano te przebudowy wg wybranych okrętów wg typu lub o kolejności czy też wyborze decydowały inne czynniki.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Co to za wgłębienie?

Postprzez ObltzS » 14.05.09, 18:23

Witam !

Jeszcze kilka fotografii ilustrujących przebudowę dziobowej części kadłuba niektórych U-Bootów :

typ IX-D2 : U-875
http://img262.imageshack.us/img262/7906/u875encalesche.jpg

typ IX-D/42 : U-883
http://img401.imageshack.us/img401/2926/u8832.jpg
http://img514.imageshack.us/img514/103/u883.jpg
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: Co to za wgłębienie?

Postprzez SnakeDoc » 20.06.12, 14:05

Dodatkowe informacje dotyczące modyfikacji pokładu górnego Schnelltauchback.

Pierwszym okrętem na którym wypróbowano Schnelltauchback był U-866 (typ IXC/40). Okręt zmodyfikowano w czasie jego dokowania w Danziger Holmwerft (mieszcząca się na Holmie/Ostrowiu część stoczni F Schichau GmbH, Danzig), w okresie od 9 stycznia do 18 marca 1944 roku. Przebudowany został górny pokład pomiędzy 89 a 124 1/2 (zewnętrzną) wręgą.

Po przeprowadzeniu prób polecono wprowadzić modyfikacje na innych okrętach.

Istniały dwa rodzaje modyfikacji Schnelltauchback: typ A - pomiędzy wręgami 89 a 124 1/2 oraz typ B - pomiędzy wręgami 86 a 124 1/2.

Przebudowie poddano następujące okręty:

U-170, Typ A, w okresie 18.12.1944 - 01.03.1945, Deschimag Seebeck
U-190, Typ B, w okresie 15.10.1944 - ??.01.1945, Deschimag Bremen
U-516, Typ A, w okresie ??.10.1944 - ??.01.1945, Howaldt Hamburg
U-518, Oderwerke Stettin (prawdopodobnie)
U-530, Typ A, w okresie ??.10.1944 - ??.01.1945
U-539, Typ B, w okresie ??.10.1944 - 25.01.1945, Schichau Königsberg
U-548, Kiel (prawdopodobnie)
U-804, Typ A, w okresie ??.10.1944 - ??.??.1945, Kiel
U-805, Typ A, w okresie 01.10.1944 - 22.01.1945, Deschimag Seebeck
U-853, Schichau Königsberg (prawdopodobnie)
U-857, Howaldt Hamburg (prawdopodobnie)
U-858, Typ A, w okresie 24.10.1944 - ??.02.1945, Howaldt Hamburg
U-866, Typ A, w okresie 09.01.1944 - 18.03.1944, Holmwerft Danzig
U-867, Typ A, w okresie 06.06.1944 - 10.08.1944, Oderwerke Stettin
U-868, Typ A, w okresie 15.09.1944 - 04.12.1944, Oderwerke Stettin
U-869, Typ A, w okresie 29.06.1944 - 23.09.1944, Oderwerke Stettin
U-878, Typ ?, w okresie 14.08.1944 - 20.12.1944, Deutsche Werke Kiel
U-879, Typ ?, w okresie 23.08.1944 - 14.01.1945, Deutsche Werke Kiel
U-880, Typ ?, w okresie 22.08.1944 - 15.11.1944, Oderwerke Stettin
U-881, Oderwerke Stettin (prawdopodobnie)
U-1226, Typ A, w okresie 24.06.1944 - 22.08.1944, Howaldt Hamburg
U-1232, Typ A, w okresie 09.07.1944 - 09.09.1944, Howaldt Hamburg
U-1233, Typ ?, w okresie 27.07.1944 - 26.09.1944, Howaldt Hamburg
U-1234, Oderwerke Stettin (prawdopodobnie)
U-1235, Typ ?, w okresie 09.09.1944 - 26.10.1944, Howaldt Hamburg
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55


Posty: 16 • Strona 1 z 1

Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości