1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

ssn688 - dobór silnika proszę o pomoc

Moderatorzy: Jatzoo, Jakub_RC

Posty: 12 • Strona 1 z 1

ssn688 - dobór silnika proszę o pomoc

Postprzez Andrzej Korycki » 10.09.08, 12:42

Witam wszystkich i pozdrawiam serdecznie.

Od maja buduję model okrętu Los Angeles.
Relacja z budowy na www.koga.net.pl Forum->Stocznia statki i okręty->SSN 688.

Pojawił się pierwszy problem z niewiedzą.
Chciałbym dobrać silnik do mojego "okrętu". W naiwności swojej kupowałem Modelarza, bo tam przeprowadzane są obliczenia modelu okrętu podwodnego.
I tak : w numerze 4/2008 na stronie 22 wyznaczana jest moc napędu wg wzoru :

Pmodelu = Pokrętu * ( współczynnik skali ) ** ( -3.5 ).

To 3.5 pewnie związane jest z oporami wody ale czy na pewno ?
Byc może wzór jest poprawny, ale obliczenia się nie zgadzają o 2 rzędy wielkości. Co nieco podważa moją wiarę w poprawność czegokolwiek w artykułach p. Zbigniewa Kapelana.
Część rzeczy potrafię sobie wyprowadzić, ale prędkości obrotowej śruby nie. Choć nie mam danych o prędkości obrotowej śruby Los Angeles, to przyjmę maksymalną trochę większą od prędkości Skipjack'a ( czyli 240 - 270 /min ). Pozostaje pytanie czy 210/min jest wartością poprawną dla Skipjcka ?
W w/w Modelarzu jest również wzorek na prędkość obrotową śruby modelu ale czy ma on coś wspólnego z rzeczywistością ?
A wzorek wygląda tak :

Nmodelu = Nrzeczywiste * ( współczynnik skali ) ** ( 0.5 )
Przy skali 1/100 współczynnik skali wynosi 100 to śruba się będzie kręcić 10 razy szybciej.

** oznacza podnoszenie do potęgi.

Czy może ktoś z szanownych Forumowiczów zna odpowiedź na te pytania ?

Z ukłonami
Andrzej Korycki
Andrzej Korycki
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 9.000 BRT

Dołączył(a): 10.09.08, 12:32
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Jakub_RC » 10.09.08, 14:10

Witam.

Nooo robi się nas coraz więcej :)
Bardzo mnie to cieszy.

Kiedyś podobne pytanie padło tu na forum, pamiętam, że wykonywałem szczegółowe obliczenia.

http://www.ubootwaffe.pl/forum/viewtopic.php?t=1709

Może Ci to coś pomoże, aczkolwiek myślałem, że powinna zgadzać się prędkość "skalowa" modelu, a nie obroty samej śruby. Te wartości nie zawsze idą w parze ze sobą jeśli chodzi o modele.

Pozdrawiam
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Jakub_RC
Oberleutnant zur See
Oberleutnant zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 233.000 BRT

Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
Lokalizacja: Warszawa

SSN 688 dobór silnika prośba o pomoc

Postprzez Andrzej Korycki » 10.09.08, 18:05

Dzieki piękne Jakubie, za tak szybką reakcję.
Tam wszystko wyjaśniono ale nie do końca.
Mnie interesuje najprzód moc silnika. Bo co z tego, że silnik może się kręcić na biegu jałowym z prędkością 17 000/min, jak pod obciążeniem np. sześciocentymetrowej śruby nie da rady kręcić się z prędkością 1000/min i po prostu się spali ( no po chwili ).
Będę rozważał i myślał i szukał. A jak znajdę, a znaleźć muszę, to oczywiście dam znać.

Z ukłonami
Andrzej Korycki
Andrzej Korycki
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 9.000 BRT

Dołączył(a): 10.09.08, 12:32
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Jakub_RC » 10.09.08, 22:04

Czy nie za bardzo skupiasz się na samym silniku? Sytuacja opisana przez Ciebie to bardzo przerysowany scenariusz, musiałbyś pomylić chyba wszystkie parametry, aby tak się stało.

Okręty podwodne to w końcu nie ślizgi RC, śruby mają mały skok, opory są niewielkie, więc pobór prądu nie jest duży.
Engel w swoich dwumetrowych i blisko 25kg makietach zaleca używanie regli 15 amperowych przy silnikach klasy 600.

Cicha prawda jest taka, że większość modeli podwodnych RC (z wyjątkiem tych naprawdę małych) ma właśnie silniki klasy 500 lub 600, ale z odpowiednią przekładnią i tu naprawdę nie ma wiele miejsca na kombinowanie. Może na wybór zasilania 6V czy 12V. Sytuacja byłaby skomplikowana gdyby silnik pracował zalany wodą, ale w Twoim przypadku tak ma chyba nie być?

podsumowując

- Dając silnik mocniejszy, zawsze możesz zredukować maksymalne obroty elektronicznie choćby z poziomu radia...
- lepiej skupić się na dokładnej przekładni niż na samym silniku.

Pozdrawiam.
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Jakub_RC
Oberleutnant zur See
Oberleutnant zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 233.000 BRT

Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Andrzej Korycki » 11.09.08, 20:49

Dzięki za informację.
Czyli silnik 500 a teraz, który to muszę sobie wymyśleć.
Jutro jadę na wakacje na 2 tygodnie, bo w tym roku jeszcze nie byłem.
Jak wrócę to opiszę moje przemyślenia i poproszę o uwagi krytyczne.

Z ukłonami
Andrzej Korycki
Andrzej Korycki
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 9.000 BRT

Dołączył(a): 10.09.08, 12:32
Lokalizacja: Szczecin

ssn688 - dobór silnika proszę o pomoc

Postprzez Andrzej Korycki » 27.09.08, 01:57

Znów na ojczystej ziemi
Od jutra do pracy.
Mam nadzieję, że Jakub_RC wykaże dużą dozę cierpliwości :).
Z uklonami
Andrzej Korycki
Andrzej Korycki
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 9.000 BRT

Dołączył(a): 10.09.08, 12:32
Lokalizacja: Szczecin

ssn688 - dobór silnika proszę o pomoc

Postprzez Andrzej Korycki » 16.10.08, 10:36

Witam
No to silnik dobrał się sam.
Byłem z wizytą u pewnego modelarza i podarował mi silnik Graupner speed 600 FG3 ( z zamontowaną przekładnią 3:1 ).
Rozwiązał się problem napięcia zasilającego ( 7,2V ).
Jednym słowem same plusy. Jeszcze teraz trzeba dobrać regulator.
Mam już kadłub rozbieralny ale jeszcze nie szczelny.
Z ukłonami
Andrzej Korycki
Andrzej Korycki
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 9.000 BRT

Dołączył(a): 10.09.08, 12:32
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Jakub_RC » 17.10.08, 02:08

Witam.

No i bardzo dobry wybór.
Jak widzisz tu nie ma dużego pola manewru.
Teraz regulator dwukierunkowy 20 - 25 amperów, bez hamulca ( nie samochodowy). W zależności od typu ogniw możesz dać od 6 V do 7,2V.
Jeżeli nie masz dobrej ładowarki mikroprocesorowej zastanów się nad zasilaniem z akumulatora żelowego 6V. To dobre i ekonomiczne rozwiązanie, do tego sama waga akumulatora też się przydaje. 6 V można także bezpośrednio podłączyć jako zasilanie odbiornika, 7,2V już nie.

Pozdrawiam.
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Jakub_RC
Oberleutnant zur See
Oberleutnant zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 233.000 BRT

Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
Lokalizacja: Warszawa

ssn688 dobór silnika proszę o pomoc

Postprzez Andrzej Korycki » 17.10.08, 08:34

Witaj (cie)

O dziekuje Jakubie - informacja o regulatorze się przyda, boć jestem tu calkiem zielony. Nie mam dobrej ładowarki mikroprocesorowej, ale pewnie będę miał mieć :).
Ja mam odbiornik akurat na 7,2 V2.4 GHz od helikoptera. Ale i tak planuję rozdzielić zasilanie. Napęd, pompy i silniki i serwa osobno, procesor
i odbiornik osobno.
Wreszczie mam jeszcze jeden problem. Waga kadłuba jest około 4kG.
Wyporność 7 litrów. Więc na wszystko zostało mi 2 - 3 kG. Nie mogę szaleć. Ostatecznie mogę zrobić drugi lżejszy kadłub, ale jakoś mi się nie chce. Co prawda przy wykańczaniu kadłuba jego waga spadnie, ale nie sądzę aby było to więcej niż 1 kG.
W nowym kadłubie zamiast płaskowników z blachy użyłbym wałeczków z włókna węglowego.
Na razie muszę mieć szczelny kadłub a potem będę się uczył regulatorów, odbiorników, amperów i voltów.
Raz jeszcze dzięki za dobre słowo.
Z ukłonami
Andrzej Korycki
Andrzej Korycki
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 9.000 BRT

Dołączył(a): 10.09.08, 12:32
Lokalizacja: Szczecin

Re: ssn688 dobór silnika proszę o pomoc

Postprzez Jakub_RC » 17.10.08, 14:43

Witam!

Andrzej Korycki napisał(a):

Ja mam odbiornik akurat na 7,2 V2.4 GHz od helikoptera.


To bardzo źle wróży. Częstotliwość 2,4 GHz w ogóle nie nadaje się do modeli okrętów podwodnych, ta długość fali nie penetruje wody.

Andrzej Korycki napisał(a): Ale i tak planuję rozdzielić zasilanie. Napęd, pompy i silniki i serwa osobno, procesor i odbiornik osobno.


Sensownie. Skoro chcesz rozdzielić to rozumiem, iż ten śmigłowiec posiada układ zintegrowany: odbiornik i regulator(y), być może nawet wbudowane żyro lub piezożyro. Taki układ na pewno się nie nada. Potrzebujesz tradycyjny odbiornik, regiel serwa itp...

Andrzej Korycki napisał(a):Więc na wszystko zostało mi 2 - 3 kG.


To bardzo dużo, tym się nie martw.
zajrzyj do mnie na stronę, znajdziesz tam wiele użytecznych informacji:
http://www.modelepodwodne.pl

pozdrawiam
Jakub_RC
modelepodwodne.pl
Jakub_RC
Oberleutnant zur See
Oberleutnant zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 233.000 BRT

Dołączył(a): 11.04.06, 23:54
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Andrzej Korycki » 17.10.08, 23:35

Witaj

No to musze sprawdzic, czy faktycznie 2,4 GHz nie dziala.
Jak tak, to musze soie kupic nową aparaturę.
Te 2 - 3 kG to waga silników, sterów, osi, cięgien, odbiornika, procesora i akumulatorów to nie jest za mało ? - może nie.

Czytam Twoją stronę - szczególnie faq.
Dzięki za informację i życzliwe spojrzenie na neofitę.
Z ukłonami
Andrzej Korycki
Andrzej Korycki
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 9.000 BRT

Dołączył(a): 10.09.08, 12:32
Lokalizacja: Szczecin

SSN 688 - dobór silnika

Postprzez Andrzej Korycki » 18.04.09, 13:43

Witam po dłuższej przerwie.
Aparatura 2.4 GHz nie działa pod wodą.
Szczegółowa relacja na Kodze.
Z ukłonami
Andrzej Korycki
Andrzej Korycki
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 9.000 BRT

Dołączył(a): 10.09.08, 12:32
Lokalizacja: Szczecin


Posty: 12 • Strona 1 z 1

Powrót do Modele



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron