1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Zbiorniki balastowe, regulacyjne i inne...

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc

Posty: 8 • Strona 1 z 1

Zbiorniki balastowe, regulacyjne i inne...

Postprzez SnakeDoc » 25.01.08, 14:09

Witam

Próbując ogarnąć system balastowy okrętu VIIC, nasuneło mi się kilka pytań i wątpliwości.

Najpierw zbiorniki balastowe.
Jak wiadomo, typ VIIC ma pięć zbiorników balastowych:
Tauchzelle 1 - rufowy zbiornik balastowy
Tauchbunker 2 - rufowy balastowy zbiornik siodłowy (w zasadzie podwójnego zastosowania)
Tauchzelle 3 - wewnętrzny (znajdujący się pod centralą) zbiornik balastowy
Tauchbunker 4 - dziobowy balastowy zbiornik siodłowy (także podwójnego zastosowania)
Tauchzelle 5 - dziobowy zbiornik balastowy

- Czy Tauchzelle 1 i Tauchzelle 5 znajdują się wewnątrz kadłuba sztywnego?
Na rysunkach które posiadam nie dostrzegłem tego jednoznacznie.

Na niektórych rysunkach dostrzegłem także coś opisanego jako 'watertight bow' i 'watertight stern' - coś jakby kolejne zbiorniki znajdujące się na zewnątrz kadłuba sztywnego (a może odnosiło się to właśnie do zbiorników balastowych 1 i 5)

- Skoro Tauchzelle 3 znajduje się wewnątrz kadłuba sztywnego, to może być napełniany tylko w części. Czy było to stosowane? W 'Okręcie' chyba widziałem fragment mówiący, że LI w pewnym momencie dobierał wody do zbiorników balastowych, ale nie mam teraz książki pod ręką, żeby to sprawdzić. Jeżeli natomiast był taki manewr stosowany, to czy były jakieś wskaźniki pokazujące stan napełnienia zbiornika balastowego nr 3 ?

- Tauchbunker 2 i 4 - zbiorniki siodłowe, które na początku patrolu wykorzystywane były do przechowywania paliwa. Jednak podobno nie były to zbiorniki samokompensujące - w otworach na dnie miały zawory. Jeżeli tak było, to znaczy, że w miarę zużywania paliwa z tych zbiorników, wypełniały się powietrzem - jak wówczas mogły przetrwać dowolne zanurzenie? Z drugiej strony były przecież siodłowe zbiorniki Regelbunker - również podwójnego przeznaczenia, które jednak były samokompensujące - posiadały jedynie zawory w górnej częsci do odpowietrzania.

Na zewnątrz kadłuba były także Regelzelle - siodłowe zbiorniki regulacyjne, do których pobierana była woda w celu skompensowania ciężaru zużytej żywności, paliwa ze zbiorników wewnętrzych itd. Z pewnością bywały one wypełnione tylko częściowo - i to samo pytanie - jak wówczas przetrzymywały zanurzenia?

I ostatni rodzaj zbiorników odnośnie których to samo pytanie - Untertriebszelle - zbiorniki szybkiego zanurzania - napełniane na powierzchni, opróżniane tuż po zanurzeniu.

Albo źle rozumiem funkcjonowanie systemu zbiorników, albo niektóre zbiorniki na zewnątrz kadłuba sztywnego były w stanie wytrzymywać duże ciśnienia.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55

Postprzez tobruk » 26.01.08, 17:36

Witam

"Jak wiadomo, typ VIIC ma pięć zbiorników balastowych:"
"dostrzegłem także coś opisanego jako 'watertight bow' i 'watertight stern'"

tak, ponadto 2 przedziały wodoszczelne: dziobowy i rufowy, oba otwarte od spodu (stałe szczeliny zamiast zaworów dennych). Wewnątrz kadłuba sztywnego znajduje się tylko zbiornik nr 3


"Tauchbunker 2 i 4 - zbiorniki siodłowe, które na początku patrolu wykorzystywane były do przechowywania paliwa. Jednak podobno nie były to zbiorniki samokompensujące - w otworach na dnie miały zawory. Jeżeli tak było, to znaczy, że w miarę zużywania paliwa z tych zbiorników, wypełniały się powietrzem - jak wówczas mogły przetrwać dowolne zanurzenie?"

Jeśli zbiorniki te wypełniano paliwem, wówczas zawory denne musiały być cały czas otwarte, paliwo pobierane było rurociągiem z górnej części zbiornika, woda automatycznie wypełniała spód – zatem ciśnienie zewnętrzne nie oddziaływało na te zbiorniki. Ponadto podczas transportu w nich paliwa musiały być zamknięte zawory odcinające połączenie rurowe z odwietrznikami – inaczej podczas wykonywania zanurzenia paliwo wypłynęłoby odwietrznikiem!
Ponadto do transportu paliwa przystosowany był zbiornik regulacyjny nr 1.


"Skoro Tauchzelle 3 znajduje się wewnątrz kadłuba sztywnego, to może być napełniany tylko w części. Czy było to stosowane?"

Nie, zbiornik 3 był całkowicie zalewany lub szasowany


"Z drugiej strony były przecież siodłowe zbiorniki Regelbunker - również podwójnego przeznaczenia, które jednak były samokompensujące - posiadały jedynie zawory w górnej częsci do odpowietrzania."

Zbiorniki regulacyjne służyły do równoważenia ciężaru okrętu, czyli były stopniowo napełniane wodą w czasie trwania patrolu (zbiornik reg. nr 1 mógł mieścić paliwo, stopniowo przepompowywane). Zbiorniki te były ciśnienioodporne, zaopatrzone we wzierniki potrzebne do systematycznego kontrolowania stopnia ich wypełnienia, wodę pozaburtową dodawano przy użyciu głównej pompy zęzowej, odejmowano przy pomocy sprężonego powietrza niskiego ciśnienia, odwietrzników nie posiadały.

"I ostatni rodzaj zbiorników odnośnie których to samo pytanie - Untertriebszelle - zbiorniki szybkiego zanurzania - napełniane na powierzchni, opróżniane tuż po zanurzeniu."

Zgadza się


"Albo źle rozumiem funkcjonowanie systemu zbiorników, albo niektóre zbiorniki na zewnątrz kadłuba sztywnego były w stanie wytrzymywać duże ciśnienia."

Tak, zbiorniki regulacyjne nr 1 i 2 oraz zbiornik szybkiego zanurzenia były, podobnie jak kadłub sztywny, ciśnienioodporne.
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez ObltzS » 28.01.08, 22:01

Witam !
Kilka obrazków do tematyki poruszanej przez Kolegów :
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez ObltzS » 28.01.08, 22:05

c.d.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez tobruk » 29.01.08, 09:38

Z jakiego okresu są te schematy? 2-gi od góry przedstawia instalację zęzową i chyba (nie widzę wyraźnie) pompa zęzowa ma połączenie tylko ze zbiornikami regulacyjnymi. Tak samo widzę na schemacie z 1937r, natomiast już na schemacie z 41' jest połączenie ze zbiornikiem nr 3 - z tego wnioskuję że ze zbiornikami zewnętrznymi pompa jednak połączenia nie miała, nawet w kolejnych modyfikacjach VII-ki
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez ObltzS » 29.01.08, 10:48

Witam !
Cześć Tobruk - są to schematy przechwyconego przez Yankesów U-570 [typ VII C] - jest to dokumentacja, jaką wśród innych dokumentów znaleziono na U-Boocie. Nie potrafię Tobie dokładnie odpowiedzieć na pytanie z jakiego okresu są te plany ponieważ zapiski ONI [wywiad US Navy : Office Naval Intelligence] nigdzie tego nie precyzują - zamieściłem przechwycone przez nich i zeskanowane dokumenty, które jak sam widzisz są fragmentami zbyt nieczytelne - chciałem, aby były te oryginalne [ponieważ jesteś bardzo sceptyczny do wszelkich tzw. "podróbek" i "przeróbek" :lol: co dla badacza jest cechą bardzo pożądaną i pozytywną], ale Yankesi wykonali tzw. "podkładki" tych samych planów z opisami w j. niemieckim i j. angielskim, które są o niebo wyraźniejsze i bardziej czytelne.
Jeśli uważasz, że te drugie ["amerykańskie"] bardziej by się nadawały, z uwagi na swoją czytelność i wyrazistość, to zmienię swoje poprzednie posty i wymienię je na na te bardziej wyraźne.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez tobruk » 29.01.08, 11:24

Cześć Andrzej
ObltzS napisał(a):Jeśli uważasz, że te drugie ["amerykańskie"] bardziej by się nadawały, z uwagi na swoją czytelność i wyrazistość, to zmienię swoje poprzednie posty i wymienię je na na te bardziej wyraźne.

Nie, dzięki. Można raczej w 100 proc przyjąć że mam identyczne, natomiast Amerykanie "obcięli" taki drobiazg:
Obrazek
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez SnakeDoc » 03.02.08, 11:04

tak, ponadto 2 przedziały wodoszczelne: dziobowy i rufowy, oba otwarte od spodu (stałe szczeliny zamiast zaworów dennych)


Odpowietrzniki tych przedziałów były ręcznie sterowane odpowiednio z przedniego i tylnego przedziału torpedowego. Ale jak były szasowane? Na schematach instalacja sprężonego powietrza jest doprowadzona tylko do zbiorników balastowych 1 i 5.
SnakeDoc
Fregattenkapitän
Fregattenkapitän
Moderator Team
 
Tonaż: 545.000 BRT

Dołączył(a): 07.08.07, 20:55


Posty: 8 • Strona 1 z 1

Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości