Pytanie o sprężarki
Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak, ObltzS, SnakeDoc
Posty: 17
• Strona 1 z 1
Pytanie o sprężarki
Witam
Poszukuję informacji nt. sprężarek: jak były napędzane i rozmieszczone w typie VII od jesieni 43 i dane techn?
Poszukuję informacji nt. sprężarek: jak były napędzane i rozmieszczone w typie VII od jesieni 43 i dane techn?
- tobruk
- Kapitän zur See
- Tonaż: 817.000 BRT
- Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
- Lokalizacja: lubuskie
Witam !
Fakt - i nie tylko ten zresztą. Do nowego roku przyślę wykaz tematów, które powinny znlaeźć się tam, gdzie ich właściwe miejsce, a są jeszcze porozrzucane wszędzie - i poproszę o pomoc w ich przeniesieniu. Jeszcze trochę cierpliwości Adminie .
Pzdr.
Fakt - i nie tylko ten zresztą. Do nowego roku przyślę wykaz tematów, które powinny znlaeźć się tam, gdzie ich właściwe miejsce, a są jeszcze porozrzucane wszędzie - i poproszę o pomoc w ich przeniesieniu. Jeszcze trochę cierpliwości Adminie .
Pzdr.
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
Piękne rysunki, ale ja wówczas poszukiwałem wyjaśnień o napęd sprężarek - bowiem w Laboe obie są napędzane elektrycznie. Teraz już wiem że główna sprężarka (przypominam że chodzi o typ VII), prawoburtowa, nr 1, napędzana była dieslem, posiadającym własny układ wydechowy, również chłodzony wodą.
- tobruk
- Kapitän zur See
- Tonaż: 817.000 BRT
- Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
- Lokalizacja: lubuskie
Witam !
Cytat z książki o W. Henke :
Szkoda, że autor ograniczył się do ogólnych stwierdzeń, nie dodając chociażby dwa zdania o sposobie ich napędzania.
źródło : T. P. Mulligan, Samotny Wilk - Życie i śmierć asa U-Bootów Wernera Henke, FINNA, Gdańsk 2001, str. 70
Cytat z książki o W. Henke :
Fabryka samolotów Junkers z Dessau dostarczyła sprężarek powietrza potrzebnych do "wdmuchiwania" powietrza i "wydmuchiwania " wody ze zbiorników balastowych, znajdujących się między kadłubem wewnętrznym a zewnętrznym, dzięki czemu okręt podwodny mógł zanurzać się pod wodę i wynurzać na powierzchnię.
Szkoda, że autor ograniczył się do ogólnych stwierdzeń, nie dodając chociażby dwa zdania o sposobie ich napędzania.
źródło : T. P. Mulligan, Samotny Wilk - Życie i śmierć asa U-Bootów Wernera Henke, FINNA, Gdańsk 2001, str. 70
- ObltzS
- Admiral
- Tonaż: 1.725.000 BRT
- Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
- Lokalizacja: Polska południowa
--> ObltzS
rys trzeci od góry przedstawia fragment rurociągu wody morskiej. W miejscu (oznaczonym czerwoną linią)gdzie jest, nie pokazana tu, sprężarka - jest doprowadzenie wody do pompy chłodzącej sprężarkę ( również kolektor wydechowy). Przy okazji można zwrócić uwagę że na rys widać przepływomierz (licznik) na połączeniu rurociągu z rufowym zbiornikiem kompensacyjnym torped ("Water meter")
rys trzeci od góry przedstawia fragment rurociągu wody morskiej. W miejscu (oznaczonym czerwoną linią)gdzie jest, nie pokazana tu, sprężarka - jest doprowadzenie wody do pompy chłodzącej sprężarkę ( również kolektor wydechowy). Przy okazji można zwrócić uwagę że na rys widać przepływomierz (licznik) na połączeniu rurociągu z rufowym zbiornikiem kompensacyjnym torped ("Water meter")
- tobruk
- Kapitän zur See
- Tonaż: 817.000 BRT
- Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
- Lokalizacja: lubuskie
Re: pytanie o sprężarki
Witam
Znalezione informacje na temat sprężarki Junkersa.
Wysokociśnieniowe sprężarki powietrza zbudowane z dwóch przeciwstawnych tłoków dwusuwowego silnika Diesla napędzających tłokową, wielostopniową sprężarkę zostały opracowane przez firmę Junkers w Niemczech w około 1939 roku.
Hugo Junkers, profesor Politechniki w Aachen i założyciel zakładów lotniczych Junkers wynalazł i opatentował w 1907 roku silnik zbudowany z dwóch przeciwległych tłoków pracujących w cylku dwusuwowym. Na jego podstawie opracował słynny, lotniczy silnik Diesla znany pod nazwą JUMO 205.
W 1912 roku profersor Junkers opublikował na jednej z konferencji Towarzystwa Budownictwa Stoczniowego zasadę działania bezkorbowej silniko-sprężarki. Później ta konstrukcja sprężarki została rozwinięta i ulepszona i szeroko wprowadzona do użytku w niemieckiej marynarce wojennej, szczególnie na okrętach podwodnych.
1. Wlot do czwartego stopnia sprężarki;
2. Wylot z pierwszego stopnia sprężarki;
3. Tłok sprężarki pierwszego stopnia;
4. Komora sprężania powietrza przepłukującego;
5. Układ startowy;
6. Przewód wody chłodzącej;
7. Wtryskiwacz paliwa;
8. Otwóry wydechowe spalin;
9. Tłok sprężarki drugiego stopnia;
10. Wylot z drugiego stopnia sprężarki;
11. Tłok sprężarki trzeciego stopnia;
12. Wylot z trzeciego stopnia sprężarki;
13. Wlot do trzeciego stopnia sprężarki;
14. Wlot do drugiego stopnia sprężarki;
15. Synchronizator;
16. Tłok silnika;
17. Płaszcz wodny silnika;
18. Cylinder silnika;
19. Otwory wlotowe powietrza;
20. Zbiornik oleju silnikowego;
21. Synchronizator;
22. Zawór powietrza przepłukującego;
23. Wlot powietrza przepłukującego;
24. Tłok sprężarki czwartego stopnia;
25. Wylot z czwartego stopnia sprężarki;
Silnik jest zbudowany z dwóch przeciwstawnych tłoków których symetryczny ruch jest zapewniany przez mechanizm synchronizujący. Każdy z tłoków silnika połączony jest z tłokami sprężarki. W środku cylindra silnika znajduje się wtryskiwacz, który wtryskuje paliwo w momencie, gdy tłoki znajdują się nabliżej siebie, a sprężone powietrze osiąga najwyższą temperaturę. Spalająca się mieszanka paliwowo-powietrznej rozpręża się gwałtownie przesuwając tłoki silnika na zewnątrz jednocześnie sprężając powietrze w cylindrach sprężarki. Na wyjściu czwartego stopnia sprężarki ciśnienie wynosi 20.5 MPa.
Główne zalety takiej sprężarki (zwłaszcza używanej na okrętach podwodnych) w prównaniu z sprężarką napędzaną silnikiem elektrycznym to mniejszy rozmiar, nieobciążanie baterii akumulatorów oraz możliwość umieszczenia na prostym i lekkim fundamencie (wszystkie siły powstające w trakcie spalania i sprężania są równoważone wewnątrz maszyny, zatem fundament musi wytrzymać jedynie jej ciężar).
Źródła:
http://inet.museum.kyoto-u.ac.jp/conference02/MorioNAKAHARA.html
Znalezione informacje na temat sprężarki Junkersa.
Wysokociśnieniowe sprężarki powietrza zbudowane z dwóch przeciwstawnych tłoków dwusuwowego silnika Diesla napędzających tłokową, wielostopniową sprężarkę zostały opracowane przez firmę Junkers w Niemczech w około 1939 roku.
Hugo Junkers, profesor Politechniki w Aachen i założyciel zakładów lotniczych Junkers wynalazł i opatentował w 1907 roku silnik zbudowany z dwóch przeciwległych tłoków pracujących w cylku dwusuwowym. Na jego podstawie opracował słynny, lotniczy silnik Diesla znany pod nazwą JUMO 205.
W 1912 roku profersor Junkers opublikował na jednej z konferencji Towarzystwa Budownictwa Stoczniowego zasadę działania bezkorbowej silniko-sprężarki. Później ta konstrukcja sprężarki została rozwinięta i ulepszona i szeroko wprowadzona do użytku w niemieckiej marynarce wojennej, szczególnie na okrętach podwodnych.
1. Wlot do czwartego stopnia sprężarki;
2. Wylot z pierwszego stopnia sprężarki;
3. Tłok sprężarki pierwszego stopnia;
4. Komora sprężania powietrza przepłukującego;
5. Układ startowy;
6. Przewód wody chłodzącej;
7. Wtryskiwacz paliwa;
8. Otwóry wydechowe spalin;
9. Tłok sprężarki drugiego stopnia;
10. Wylot z drugiego stopnia sprężarki;
11. Tłok sprężarki trzeciego stopnia;
12. Wylot z trzeciego stopnia sprężarki;
13. Wlot do trzeciego stopnia sprężarki;
14. Wlot do drugiego stopnia sprężarki;
15. Synchronizator;
16. Tłok silnika;
17. Płaszcz wodny silnika;
18. Cylinder silnika;
19. Otwory wlotowe powietrza;
20. Zbiornik oleju silnikowego;
21. Synchronizator;
22. Zawór powietrza przepłukującego;
23. Wlot powietrza przepłukującego;
24. Tłok sprężarki czwartego stopnia;
25. Wylot z czwartego stopnia sprężarki;
Silnik jest zbudowany z dwóch przeciwstawnych tłoków których symetryczny ruch jest zapewniany przez mechanizm synchronizujący. Każdy z tłoków silnika połączony jest z tłokami sprężarki. W środku cylindra silnika znajduje się wtryskiwacz, który wtryskuje paliwo w momencie, gdy tłoki znajdują się nabliżej siebie, a sprężone powietrze osiąga najwyższą temperaturę. Spalająca się mieszanka paliwowo-powietrznej rozpręża się gwałtownie przesuwając tłoki silnika na zewnątrz jednocześnie sprężając powietrze w cylindrach sprężarki. Na wyjściu czwartego stopnia sprężarki ciśnienie wynosi 20.5 MPa.
Główne zalety takiej sprężarki (zwłaszcza używanej na okrętach podwodnych) w prównaniu z sprężarką napędzaną silnikiem elektrycznym to mniejszy rozmiar, nieobciążanie baterii akumulatorów oraz możliwość umieszczenia na prostym i lekkim fundamencie (wszystkie siły powstające w trakcie spalania i sprężania są równoważone wewnątrz maszyny, zatem fundament musi wytrzymać jedynie jej ciężar).
Źródła:
http://inet.museum.kyoto-u.ac.jp/conference02/MorioNAKAHARA.html
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 24.11.09, 12:11 przez SnakeDoc, łącznie edytowano 1 raz
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: pytanie o sprężarki
Dziękuję za ten temat ! Bardzo mi pomógł !
- rubin66
- Tonaż: 1.000 BRT
- Dołączył(a): 09.07.09, 12:52
Re: pytanie o sprężarki
Rysunek sprężarki Junkersa pochodzący z książki 'Vom Original zum Modell: U-Boottyp XXI'
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 24.11.09, 12:15 przez SnakeDoc, łącznie edytowano 1 raz
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: pytanie o sprężarki
Jeszcze kilka słów o sprężarce Junkers.
Silnik sprężarki był uruchamiany ręcznie - przy pomocy dźwigni przesuwało się szybko tłoki
w górne (a właściwie środkowe) martwe położenie, co podnosiło temperaturę powietrza wewnątrz
cylindrów wystarczająco, aby zapalić rozpylone opary paliwa.
Silniko-sprężarka nie miała praktycznie żadnego momentu bezwładności - zatrzymywała się
natychmiast po odłączeniu dopływu paliwa.
Jeden z działających egzemplarzy tej maszyny znajduje się w Maschinenmuseum Kiel-Wik,
gdzie służy do uruchamiania silnika MWM RS 34 S (które to z kolei silniki były używane
jako napęd pomocniczych generatorów na okrętach typu IX D2).
http://www.maschinenmuseum-kiel-wik.de/exponate/exponate_2_6.htm
Linki do Youtube'a podane przez ObltzSa w wątku 'Szukam foto sprężarek'
http://www.ubootwaffe.pl/forum/viewtopic.php?f=38&t=1232
przedstawiają właśnie uruchomienie sprężarki w wyżej wspomnianym muzeum.
Silniko-sprężarka dzięki swej konstrukcji była tak dobrze wyważona, że podobno
umieszczona na jej obudowie moneta ustawiona na swej krawędzi pozostawała
w tej pozycji w trakcie pracy maszyny.
Dwa rysunki i zdjęcie:
Informacje i rysunki pochodzą z książki 'Diesels for the first stealth weapon'.
Silnik sprężarki był uruchamiany ręcznie - przy pomocy dźwigni przesuwało się szybko tłoki
w górne (a właściwie środkowe) martwe położenie, co podnosiło temperaturę powietrza wewnątrz
cylindrów wystarczająco, aby zapalić rozpylone opary paliwa.
Silniko-sprężarka nie miała praktycznie żadnego momentu bezwładności - zatrzymywała się
natychmiast po odłączeniu dopływu paliwa.
Jeden z działających egzemplarzy tej maszyny znajduje się w Maschinenmuseum Kiel-Wik,
gdzie służy do uruchamiania silnika MWM RS 34 S (które to z kolei silniki były używane
jako napęd pomocniczych generatorów na okrętach typu IX D2).
http://www.maschinenmuseum-kiel-wik.de/exponate/exponate_2_6.htm
Linki do Youtube'a podane przez ObltzSa w wątku 'Szukam foto sprężarek'
http://www.ubootwaffe.pl/forum/viewtopic.php?f=38&t=1232
przedstawiają właśnie uruchomienie sprężarki w wyżej wspomnianym muzeum.
Silniko-sprężarka dzięki swej konstrukcji była tak dobrze wyważona, że podobno
umieszczona na jej obudowie moneta ustawiona na swej krawędzi pozostawała
w tej pozycji w trakcie pracy maszyny.
Dwa rysunki i zdjęcie:
Informacje i rysunki pochodzą z książki 'Diesels for the first stealth weapon'.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Re: Pytanie o sprężarki
Na stronie
http://u-historia.com/uhistoria/tecnico ... recomp.htm
zaktualizowano w końcu informacje dotyczące spalinowej sprężarki instalowanej na U-Bootach (do tej pory opisywanej jako rotacyjnej).
Znajdują się na niej ładnie opisane rysunki (pochodzące najprawdopodobniej z książki 'Diesels for the first stealth weapon') - co prawda po hiszpańsku, ale od czego Google Translator ?
http://u-historia.com/uhistoria/tecnico ... recomp.htm
zaktualizowano w końcu informacje dotyczące spalinowej sprężarki instalowanej na U-Bootach (do tej pory opisywanej jako rotacyjnej).
Znajdują się na niej ładnie opisane rysunki (pochodzące najprawdopodobniej z książki 'Diesels for the first stealth weapon') - co prawda po hiszpańsku, ale od czego Google Translator ?
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Posty: 17
• Strona 1 z 1
Powrót do Konstrukcja kadłuba i wyposażenie
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości