1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-168 Typ IXC/40

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 2 • Strona 1 z 1

U-168 Typ IXC/40

Postprzez Brodołak » 20.11.07, 09:24

U-168 Typ IXC/40

Stocznia: Deutsche Schiff-und-Maschinenbau AG (Seebeckwerft) Wesermünde-Geestemünde
Numer zamówienia: 707
Zamówienie: 15.08.1940
Położenie stępki: 15.03.1941
Wodowanie: 05.03.1942
Wcielenie do służby: 10.09.1942
Numer pocztowy: M 49 033

Przebieg służby:
10.09.1942 - 28.02.1943 - 4 Flotylla U-bootów, Stettin (szkolenie załogi)
01.03.1943 - 30.09.1944 - 2 Flotylla U-bootów, Lorient (okręt bojowy)
01.10.1944 - 06.10.1944 - 33 Flotylla U-bootów, Penang/Batavia (okręt bojowy)
06.10.1943 - Zatopiony na Morzu Jawajskim (pozycja 06.20S, 111.28E) przez holenderski okręt podwodny HrMs Zwaardvisch.

Dowódcy:
10.09.1942 - 06.10.1944 - KL Helmuth Pich

Liczba patroli: 4

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 2 (6.568 ton)/1 (9.804 ton)

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 1 (1.440 ton)/0

Patrol 1 (09.03.1943 - 18.05.1943)
09.03. U 168 pod dowództwem Helmutha Picha wypłynął z bazy w Kiel, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę Północnym Atlantyku. Od 21 marca Helmuth Pich bez powodzenia operował w ramach grupy Seeteufel przeciwko konwojom ONS-1, HX-230, SC-123. Od 3 kwietnia U 168 przydzielony do grupy Löwenharz bezskutecznie polował na konwój HX-231. Pięć dni później 8 kwietnia okręt Helmutha Picha został bezskutecznie zaatakowany przez kanadyjski samolot Sunderland z 423 Sqn RCAF. Od 11 kwietnia U 168 w ramach nowej grupy Lerche operował przeciwko konwojowi HX-232. Następnego dnia Helmuth Pich zaatakował o godzinie 02:02 w kwadracie marynarki AK 6474, w/w konwój chybiając francuską korwetę FFN Renoncule (970 ton) oraz zgłaszając niepotwierdzone uszkodzenie frachtowca o tonażu ca. 5.000 ton. W okresie pomiędzy 17 a 20 kwietnia U 168 spotkał się z podwodnym tankowcem U 487 z którego pobrał paliwo i prowiant. Od 22 kwietnia okręt Helmutha Picha przydzielony do grupy Specht bez powodzenia operował przeciwko konwojom SC-127, ONS-4, HX-235. Od 4 maja U 168 bezskutecznie operował przeciwko konwojom SC-128 i ONS-5 w ramach grupy Fink. W dniu 10 maja Helmuth Pich spotkał się z podwodnym tankowcem U 459 z którego pobrał paliwo potrzebne na rejs powrotny do bazy. Pięć dni później 15 maja płynący na powierzchni U 168 został bezskutecznie zaatakowany w kwadracie marynarki BF 44 przez nieprzyjacielski samolot z 224 Sqn RAF. W dniu 18.05. U 168 wpłynął do bazy w Lorient, kończąc trwający ponad dziesięć tygodni patrol.

Patrol 2 (03.07.1943 - 11.11.1943)
03.07. U 168 pod dowództwem Helmutha Picha wypłynął z bazy w Lorient, by zgodnie z rozkazem w ramach grupy Monsun atakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Indyjskim. Pomiędzy 21 a 23 lipca Helmuth Pich w drodze do rejonu operacyjnego spotkał się na zachód od Wysp Zielonego Przylądka z pomocniczym podwodnym tankowcem U 155 z którego pobrał paliwo. W dniu 11 września U 168 po raz drugi podczas tego patrolu pobrał paliwo tym razem na Oceanie Indyjskim z niemieckiego tankowca M/T Brake, wysłanego z bazy w Penangu w celu uzupełnienie paliwa na okrętach grupy Monsun. Po zakończeniu operacji zaopatrzeniowej Helmuth Pich udał się zgodnie z rozkazem do swojego rejonu operacyjnego położonego w Zatoce Combay. W dniach 1 R11; 2 października U 168 zatopił siedem jednostek:
- 01.10. o godzinie 01:10 w kwadracie marynarki MH 7743 artylerii trzy barki o nieustalonym tonażu,
- 02.10. o godzinie 00:20 w kwadracie marynarki MH 7789 należący do brytyjskiego armatora Douglas Shipping Co Ltd z Hong Kongu stary, bo pochodzący z 1898 roku frachtowiec Haiching (2.183 ton),
- 02:10. w kwadracie marynarki MH 77 przy pomocy artylerii trzy barki o nieustalonym tonażu.
W dniu 4 listopada Helmuth Pich nawiązał kontakt z nieprzyjacielskim konwojem, ale zanim zdołał przeprowadzić atak został odpędzony przez nieprzyjacielski samolot Catalina. W dniu 11.11. U 168 wpłynął do bazy w Penanagu, kończąc trwający ponad osiemnaście tygodni patrol.

Patrol 3 (28.01.1944 - 24.03.1944)
28.01. U 168 pod dowództwem Helmutha Picha wypłynął z bazy w Penangu, by zgodnie z rozkazem przewieźć do bazy we Francji załadowane na okręt surowce strategiczne. Po drodze do Francji Helmuth Pich miał atakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Indyjskim. Z powodu ataku wyrostka robaczkowego I WO Hansa-Georga Stangera dowódca U 168 przerwał patrol i powrócił w dniu 3 lutego do bazy w Penangu. Po zastąpieniu chorego oficera przez dowódcę bazy w Penangu Konrada Hoppe, Helmuth Pich w dniu 7 lutego ponownie wypłynął na patrol. W okresie od 14 do 21 lutego U 168 zaatakował trzy jednostki:
- 14.02. zatopił dwiema torpedami w kwadracie marynarki LC 9519 należący do Royal Navy okręt ratowniczy HMS Salviking (1.440 ton),
- 15.02. zatopił trzema torpedami w kwadracie marynarki LC 8777 należący do greckiego armatora Constantine E. Embiricos z Aten frachtowiec Epaminondas C. Embiricos (4.385 ton),
- 21.02. uszkodził ostatnią torpedą w kwadracie marynarki LM 2824 należący do norweskiego armatora Chr. N. Evensen z Oslo tankowiec Fenris (9.804 ton).
Uszkodzona jednostka dotarła o własnych siłach do Atolu Addu, skąd po prowizorycznych naprawach udała się na remont do Bombaju. W dniu 11 lub 12 marca Helmuth Pich spotkał się z tankowcem M/T Brake, ale zanim zdołał pobrać paliwo potrzebne na rejs do Francji nad miejscem spotkania pojawił się brytyjski samolot pokładowy pochodzący z lotniskowca eskortowego HMS Battler. Pilot brytyjskiej maszyny o wykryciu nieprzyjacielskich jednostek poinformował dowódcę zespołu i niedługo potem na miejsce kontaktu przybył brytyjski niszczyciel HMS Roebuck, który zatopił tankowiec. W momencie pojawienia się nawodnego napastnika dowódca U 168 świadom, że z powodu braku torped nie może podejmować akcji ofensywnych wydał rozkaz zanurzenia. Po oddaleniu się niszczyciela Helmuth Pich wynurzył okręt, aby podjąć z wody rozbitków z tankowca M/T Brake. Pod koniec akcji ratunkowej U 168 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przez brytyjski samolot. W trakcie zanurzania zrzucona przez brytyjską maszynę bomba głębinowa trafiła w kadłub U 168, nie wybuchając, ale powodując jego silne wgniecenie. Z powodu braku możliwości uzupełnienia paliwa oraz dużej liczby osób na pokładzie Helmuth Pich przerwał patrol i obrał kurs na najbliższą bazę. W dniu 24.03. U 168 wpłynął do bazy w Batavii, kończąc trwający sześć i pół tygodnia patrol.
Patrol 4 (05.10.1944 - 06.10.1944)
05.10. U 168 pod dowództwem Helmutha Picha wypłynął z bazy w Batavii, by zgodnie z rozkazem atakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Australii. W drodze do rejonu operacyjnego Helmuth Pich miał zawinąć do bazy w Soerbaji, gdzie miano przeprowadzić próby wytrzymałości akumulatorów. W godzinach porannych 6 październik płynący na powierzchni U 168 został zaatakowany i zatopiony przez przebywający w zanurzeniu holenderski okręt podwodny HrMs Zwaardvisch. Po zatonięciu okrętu Helmutha Picha, dowódca holenderskiej jednostki wynurzył okręt aby podjąć z wody rozbitków. Po przyjęciu na pokład 27 żyjących członków załogi U 168, dowódca Zwaardvisch zabrał w dalszy rejs Helmutha Picha I WO, głównego mechanika, lekarza okrętowego i ciężko rannego marynarza. Pozostali rozbitkowie zostali przekazani na pokąd indonezyjskiej łodzi rybackiej.

Członkowie załogi U 168 polegli w dniu 06.10.1944 (W kolejności alfabetycznej):
Albrecht Heinz MaschOGfr 20.01.1923
Andre Heinz MtrOGfr.(cook) 14.09.1923
Balcke Erwin Meterologe 24.12.1914
Bauer Heinrich OMaschMt 31.10.1921
Bergner Ewald MaschOGfr 18.06.1922
Buss Ernst MtrOGfr 19.10.1923
Dreyer Heinrich MaschOGfr 21.02.1924
Ermer Franz MaschMt 26.05.1921
Göbels Willi OBtsMt 19.11.1918
Grothaus Egon MtrOGfr 19.03.1924
Hempel Konrad MaschOGfr 24.05.1923
Höfer Harry MaschOGfr 13.01.1924
Kaysh Karl MaschOGfr 26.02.1923
Neumann Helmut MaschOGfr 02.03.1924
Rath Heinz OStrm 16.10.1913
Schulz Herbert MaschGfr 11.09.1923
Sieben Max MtrHGfr 24.07.1920
Siegert Walter-Karl OMasch 10.02.1915
Stenger Hans-Jorg OLt.z.S 30.12.1921
Sturm Karl FkOGfr 06.06.1924
Thull Johann MechOGfr 05.10.1923
Wälder Robert OFkMt 10.07.1921

Członkowie załogi U 168 uratowani/wzięci do niewoli w dniu 06.10.1944 (W kolejności alfabetycznej):
Bänge Hans OLt.z.S ?
Fercho Kurt MechOGfr ?
Fränkel Hans BtsMt ?
Gleixner Wolfgang MechOGfr ?
Gührig Gerhard MtrOGfr ?
Haberer Franz MtrOGfr ?
Haverkamp Helmut OMaschMt ?
Heukeroth Heinz MaschMt ?
Hölzber Paul OFkMt ?
Just Herbert MaschOGfr ?
Kläden Hermann OMaschMt ?
Kuballa Benno OMaschMt ?
Lange Gerd MtrGfr ?
Mattle Sepp OBtsMt ?
Meyer Helmut OMasch ?
Oyczyck Kurt MaschGfr ?
Pich Helmuth KpLt 26.06.1914
Reich Friedhelm OMaschMt ?
Roisch Matthias MaschOGfr ?
Schultheiss Wilhelm FkOGfr ?
Wenzel Georg Dr ?

Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 3
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-168 Typ IXC/40

Postprzez ObltzS » 18.12.14, 21:58

ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa


Posty: 2 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ IX



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron