1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-145 Typ IID

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 1 • Strona 1 z 1

U-145 Typ IID

Postprzez Brodołak » 24.08.07, 13:52

U 145 Typ IID

Stocznia: Deutsche Werke AG, Kiel-Gaarden
Nr zamówienia: 274
Zamówienie: 25.09.1939
Położenie stępki: 29.03.1940
Wodowanie: 21.09.1940
Wcielenie do służby: 16.10.1940
Nr pocztowy: M 26 997

Przebieg służby:
16.10.1940 - 18.12.1940 - 1 Flotylla U-bootów, Kiel (szkolenie załogi)
19.12.1940 - 08.05.1945 - 22 Flotylla U-bootów, Gotenhafen/Wilhelmshaven (okręt szkolny)

Dowódcy:
06.10.1940 - 18.12.1940 - OL Heinrich Driver
19.12.1940 - 21.10.1941 - KL Rudolf Franzius
22.10.1941 - 25.11.1941 - OL Heinz Schomburg
26.11.1941 - 14.12.1942 - KK Reimar Ziesmer
15.12.1942 - 12.03.1944 - OL Otto Hübschen
13.03.1944 - 26.11.1944 - OL Horst Hübsch
27.11.1944 - 08.05.1945 - OL Friedrich-Karl Görner

Odbyte patrole bojowe: 3

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

Patrol 1 (18.06.1941 - 06.07.1941)
18.06. U 145 pod dowództwem Rudolfa Franziusa wypłynął z bazy w Gotenhafen, by zgodnie z rozkazem zając pozycję w rejonie Windawy i oczekiwać na rozpoczęcie operacji Barbarossa – ataku na Związek Radziecki. Po rozpoczęciu działań wojennych w dniu 22 czerwca Rudolf Franzius rozpoczął poszukiwanie celów dla swoich torped. W dniu 06.07. U 145 wpłynął do bazy w Stormelö, kończąc trwający ponad dwa i pół tygodnia patrol.

Patrol 2 (14.07.1941 - 29.07.1941)
14.07. U 145 pod dowództwem Rudolfa Franziusa wypłynął z bazy w Stormelö, by zgodnie z rozkazem atakować radzieckie jednostki w rejonie Ozylii i Dago. W dniu 29.07. U 145 wpłynął do bazy w Stormelö, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol.

Patrol 3 (09.08.1941 - 28.08.1941)
09.08. U 145 pod dowództwem Rudolfa Franziusa wypłynął z bazy w Stormelö, by zgodnie z rozkazem atakować radzieckie jednostki w rejonie Ozylii, Dago i Windawy. W dniu 28.08. U 145 wpłynął do bazy w Gotenhafen, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol.

Pod koniec wojny U 145 został wyposażony celem przeprowadzenia prób w eksperymentalny model elektropneumatycznych chrap. Nowe urządzenie miało zostać przetestowanie w rejonie bazy na wyspie Helgoland.

W dniu 8 maja 1945 roku U 145 skapitulował w bazie w Wilhelmshaven, skąd pod koniec czerwca został przebazowany do angielskiej bazy w Loch Ryan (30.06. - 04.07.), gdzie koncentrowano wszystkie poniemieckie U-booty przeznaczone głownie do zatopienia podczas mającej nastąpić pod koniec roku operacji Deadlight. W dniu 20 grudnia U 145 w ramach Operacji Deadlight wypłynął z bazy w Loch Ryan na holu niszczyciela eskortowego HMS Pytchley. W nocy z 21 na 22 grudnia pękł hol i holowany przez HMS Pytchley U 145 musiał zostać zatopiony ogniem artyleryjskim (pozycja 55.58N, 09.35W).


Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.ubootwaffe.net
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
Blair Clay - Hitlera Wojna U-bootów tom I i II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim - Der U-boot Krieg 1939-1945 Tom II - Der U-boot Bau auf Deutschen Werften.
Rössler Eberhard - Vom Orginal zum Modell: U-boottyp II - Die Einbäume
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Posty: 1 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ II



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości