1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

U-313 Typ VIIC

Moderatorzy: Jatzoo, Brodołak

Posty: 4 • Strona 1 z 1

U-313 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 26.12.06, 12:00

U 313 Typ VIIC - historia rozszerzona

Stocznia: Flender Werke AG, Lübeck-Siems
Nr zamówienia: 313
Zamówienie: 25.08.1941
Położenie stępki: 11.05.1942
Wodowanie: 27.03.1943
Wcielenie do służby: 20.05.1943
Nr pocztowy: M 44 826

Przebieg służby:
20.05.1943 ? 31.12.1943 ? 8 Flotylla U-bootów, Danzig (szkolenie załogi)
01.01.1944 ? 14.09.1944 ? 11 Flotylla U-bootów, Bergen (okręt bojowy)
15.09.1944 ? 08.05.1945 ? 13 Flotylla U-bootów, Trondheim (okręt bojowy)

Dowódcy:
20.05.1943 ? 08.05.1945 ? OL ~ KL Friedhelm Schweiger

Odbyte patrole bojowe: 9

Zatopione/uszkodzone statki handlowe: 0/0

Zatopione/uszkodzone okręty wojenne: 0/0

20.01.1944 U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera o godzinie 08:02 opuścił Kiel, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się do bazy w Bergen. W godzinach popołudniowych o 17:00 na rucie 15 doszło do spotkania jednostki Schweigera z eskortą złożoną z przerywacza zagród minowych oraz trałowca M 301. Następnego dnia o 08:28 w punkcie Schw.19 rolę eskorty przejął dozorowiec. Jeszcze tego samego dnia o 23:30 zawinięto na nocleg do bazy w Kristiansand, gdzie zacumowano przy burcie niszczyciela Friedrich Eckoldt. Dwudziestego drugiego stycznia o 09:00 w eskorcie trałowca M 441 opuszczono Kristiansand, do którego ze względu na sztorm powrócono dwie godziny później. Następnego dnia po poprawie pogody o 08:00 ponownie w eskorcie trałowca M 441 opuszczono Kristiansand obierając kurs na Stavanger, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 19:45. Po spędzeniu nocy oraz wymianie składu eskorty dwudziestego czwartego stycznia o godzinie 12:00 w towarzystwie trałowca M 5207 ruszono w dalszą drogę obierając kurs na Bergen. Półgodziny później na lewoburtową śrubę U 313 nawinęła się lina zerwanego z uwięzi balonu zaporowego skutecznie ją unieruchamiając i zmuszając Friedhelma Schweigera do powrotu do niedawno co opuszczonego portu. Po usunięciu liny przez nurka i przenocowaniu następnego dnia o 07:30 ponownie w towarzystwie M 5207 ruszono w dalszą drogę, osiągając Bergen o godzinie 17:40. W trakcie krótkiego pobytu w tamtejszej bazie U 313 został przystosowany do służby na wodach Arktyki.

Patrol 1 (26.01.1944 ? 29.02.1944)
26.01. U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera w towarzystwie dozorowca o 17:30 opuścił Bergen, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym. Po osiągnięciu o godzinie 18:45 kwadratu AF 2421 eskorta zawróciła do bazy zaś U 313 kontynuował już dalej samotnie marsz na północ. Następnego dnia na okręcie Schweigera odebrano pochodzącą z FdU depeszę o na stepującej treści:
?Schweiger z zachowaną czujnością kontynuować marsz na powierzchni Z najwyższą prędkością kierować się do AB 93. Okręt dołączy jako ósma jednostka do zgrupowania Werwolf.?
Głównym celem w/w zgrupowania w tym okresie był konwój JW. 56B, który dnia 22 stycznia opuścił wody Loch Ewe. Trzydziestego stycznia o godzinie 02:06 (kwadrat marynarki AB 6530) przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu po stronie sterburty na horyzoncie rozbłysków rakiet świetlnych. O 02:53 (kwadrat marynarki AB 6532) ze względu na zaobserwowanie przed dziobem dryfującego pola lodu Friedhelm Schweiger nakazał zmienić kurs na południe. W godzinach porannych o 06:17 (kwadrat marynarki AB 6673) przed dziobem zauważono cienie, które wkrótce potem przeistoczyły się w sylwetkę okrętu wojennego zidentyfikowanego jako niszczyciel, w stronę którego jedenaście minut później wystrzelono torpedę akustyczną T-V, po czym wykonano zanurzenie na głębokość A+20 (100 metrów). Po ośmiu minutach od wystrzelenia torpedy na przebywającym w zanurzeniu U 313 zarejestrowano dochodzący z sektora rufowego odgłos detonacji. Nie mogąc zweryfikować skutków ataku Friedhelm Schweiger zgłosił prawdopodobne trafienie wrogiej jednostki. Wkrótce potem w pobliżu U 313 detonowały bomby głębinowe, które poza wstrząśnięciem okrętem nie spowodowały żadnych szkód. Chcąc uniknąć następnych bomb Friedhelm Schweiger wydał rozkaz zejścia na głębokość 2A (160 metrów), w trakcie pobytu na której do zęz okrętu dostało się w niewiadomy dla dowódcy sposób około 3 ton wody. Dwie godziny po wykonanym ataku (kwadrat marynarki AB 6616) U 313 znalazł się z powrotem na powierzchni rozpoczynając poszukiwania nieprzyjaciela. Następnego dnia o 09:40 (kwadrat marynarki AC 5480) w związku z brakiem jakiegokolwiek kontaktu wzrokowego z nieprzyjacielem Friedhelm Schweiger zarządził zanurzenie i przesłuchanie okolicy hydrofonami, co pozwoliło na uzyskanie na kursie 332? kontaktu akustycznego, w stronę którego niezwłocznie się skierowano. O 10:25 U 313 znalazł się powrotem na powierzchni ale jakakolwiek obserwacja okolicy przez wachtowych była mocno utrudniona przez opadu śniegu, które ograniczały widoczność do 4 hektometrów (4000 metrów). Pierwszego lutego o 08:53 (kwadrat marynarki AC 8613) osiągnięto pozycję w linii dozoru zgrupowania Werwolf. Tego samego dnia o 15:49 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Przerwać operację, U 956, U 957, U 601, U 425, U 472 i U 313 udać się do Hammerfest.?.
Następnego dnia o godzinie 14:28 U 313 wraz z napotkanym U 425 został przejęty w punkcie SR 1 przez eskortę, w towarzystwie której o 18:30 osiągnięto Hammerfest. W związku ze zgłaszanymi przez Schweigera usterkami nastąpiła przerwa w patrolu a U 313 trzeciego lutego o godzinie 14:00 skierował się do K?fjordu, gdzie zacumował przy burcie okrętu warsztatowego Huascaran. Po usunięciu wszystkich usterek dopiero 6 lutego o godzinie 21:00 U 313 opuścił K?fjord kierując się na Hammerfest, gdzie przybyto o godzinie 02:00 następnego dnia. Opóźnienie wyjścia w rejs do Hammerfest wynikało z dwóch powodów: zamarznięcia przewodu podającego paliwo oraz wysłania na brzeg na krótki urlop czterech członków załogi. Po uzupełnieniu zapasów o 09:15 U 313 w towarzystwie kutra trałowego R 53 skierował się do punktu SR 1, po którego osiągnięciu trzy godzinny później eskorta zawróciła do bazy. Jeszcze tego samego dnia o 21:37 na okręcie Schweigera odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Od godziny 24:00 obowiązuje następująca kolejność w zgrupowaniu Werwolf: U 425, U 957, U 716, U 314, U 737, U 278, U 990, U 713, U 313.?.
W tym też okresie głównym celem w/w grupy był konwój powrotny RA.56, który trzeciego lutego opuścił Murmańsk. Dnia 8 lutego o 23:14 osiągnięto wyznaczoną pozycję w zgrupowaniu, przypadającą na kwadrat AC 5851. Dwa dni później 10 lutego o 09:20 U 313 zajął nową pozycję przypadającą na kwadrat AB 6513. Następnego dnia o 11:23 odebrano kolejną pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupa Werwolf w następującej kolejności U 425, U 957, U 716, U 287, U 990, U 713, U 313, U 312, godzina 16:00 rozpocząć marsz w kierunku nowej linii dozoru od AB 8842 do 7356, prędkość 10 węzłów. Unikać szkód spowodowanych lodem.?.
Trzynastego lutego o 09:40 zajęto nową pozycję, tym razem w kwadracie AB 7399. O 19:06 tego samego dnia na U 313 odebrano kolejną depeszę z FdU o następującej treści:
?Grupa Werwolf, dnia 14.02., godzina 08:00 rozpocząć marsz w stronę nowego rejonu ataku od AB 8843 do 7324, głębokość 20 mil morskich. W rejonie ataku przez dziewięć godzin przemieszczać się nieregularnym kursem w kierunku północny zachód.?.
W dniu 23 lutego o godzinie 08:40 (kwadrat marynarki AB 7328) nawiązano kontakt wzrokowy z przebywającym w pobliżu U 713. Następnego dnia o 05:45 na U 313 odebrano pochodzący z samolotu dalekiego zwiadu meldunek o następującej treści:
?Pozycja konwoju AF 1648).".
Wykrytym i meldowanym konwojem był, konwój JW. 57, który dwudziestego lutego opuścił wody Loch Ewe. O 12:00 osiągnięto nową wyznaczoną pozycję przypadającą na kwadrat AB 7937. Cztery godziny później o 16:00 Friedhelm Schweiger rozpoczął operację przeciwko meldowanemu wcześniej konwojowi. W godzinach wieczornych o 23:05 (kwadrat marynarki AB 8829) uzyskano namiar na pracujący w pobliżu radar, w związku z czym wykonano zanurzenie na peryskopową w celu identyfikacji kontaktu przez peryskop, co jednak ze względu na złą widoczność było mocno utrudnione. Wkrótce potem U 313 zszedł na głębokość A+40 (120 metrów). W tym też okresie hydroakustyk zameldował o zarejestrowaniu detonacji bomb głębinowych. W międzyczasie w pobliżu pozycji zajmowanej przez U 313 pojawił się eskortowiec do którego wkrótce potem dołączyły kolejne (wszystkie zidentyfikowane jako niszczyciele), które następnie rozpoczęły przeszukiwanie okolicy azdykiem, w trakcie którego trwania przepłynęły kilka razy nad okrętem Schweigera. Po kilku takich przepłynięciach w pobliżu U 313 detonowało sześć bomb głębinowych, które nie spowodowały żadnych szkód. Chcąc uniknąć kolejnych oraz wymknąć się przeciwnikowi Friedhelm Schweiger nakazał zejść na głębokość A+70 (150 metrów). O godzinie 05:00 dwudziestego piątego lutego (kwadrat marynarki AB 8828) hydroakustyk zameldował o zarejestrowaniu odgłosów oddalających się okrętów a dwadzieścia jeden minut później U 313 pojawił się z powrotem na powierzchni. Trzy godziny później na płynącym w trudnych warunkach klimatycznych okręcie Schweigera zalodzeniu uległ pomost, broń przeciwlotnicza i anteny. Jeszcze tego samego dnia w godzinach wieczornych o 21:59 doszło do awarii lewoburtowego silnika diesla, której według oceny głównego mechanika nie można było usunąć przy pomocy dostępnych na pokładzie środków. Dwudziestego siódmego lutego (kwadrat marynarki AC 7128) ze względu na silne oblodzenie okrętu i wywołaną w związku z tym faktem niesprawnością broni przeciwlotniczej oraz anten Friedhelm Schweiger o godzinie 06:04 zarządził zanurzenie w celu rozpuszczenia skorupy lodu. Po trzech godzinach spędzonych pod wodą U 313 powrócił z powrotem na powierzchnię. O 14:10 (kwadrat marynarki AC 5756) odebrano meldunek samolotu zwiadu o następującej treści :
?Konwój w AC 4963 ? 40 statków, 18 niszczycieli i 1 lotniskowiec.?.
Meldowanym konwojem był poszukiwany JW.57, w stronę którego pozycji niezwłocznie się skierowano. Ze względu na mgłę oraz opady śniegu utrudniające poszukiwania o 17:11 (kwadrat marynarki AC 5785) wykonano zanurzenie w celu przesłuchania okolicy hydrofonami. Dwadzieścia dziewięć minut później nad pozycją zajmowaną przez U 313 przepłynęły trzy jednostki a w odległości 2400 metrów sześć kolejnych. Następnego dnia 02:50 (kwadrat marynarki AC 5782) okręt Schweigera pojawił się z powrotem na powierzchni obierając kurs na północ oraz wypuszczając w powietrze trzy pozoratory radarowe Aphrodite. W tym też okresie odebrano też nadaną przez FdU o godzinie 01:10 depeszę o następującej treści:
?Przerwać operację o 06:00, skierować się na kurs 325?. 14:50: Jak najszybciej wpłynąć do Hammerfest: Nicolay, Langenberg, Muhs. Przez Hammerfest do Alta ku ?Huascaran? Schweiger, Mohs.?.
Dwudziestego dziewiątego lutego o 05:10 (kwadrat marynarki AC 7273) nawiązano kontakt wzorkowy z kutrem trałowym R 58 oraz osłanianymi przez niego U 425, U 674 i U 312 do których dziesięć minut później dołączono. O 10:39 osiągnięto Hammerfest cumując przy burcie okrętu bazy Black Watch, kończąc w ten sposobów trwający prawie pięć tygodni patrol (34 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 4.712 mil morskich na i 249,5 mili morskiej pod powierzchnią.

01.03.1944 U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera o godzinie 12:47 opuścił Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym wcześniej rozkazem skierować się do zacumowanego na wodach K?fjordu okrętu warsztatowego Huascaran, gdzie dotarto jeszcze tego samego dnia o 19:36.

07.03.1944 U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera po zakończeniu wszystkich prac naprawczych o godzinie 09:00 opuścił K?fjord, by udać się do Hammerfest, gdzie przybyto o godzinie 12:35.

Patrol 2 (15.03.1944 ? 13.04.1944)
15.03. U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera o godzinie 16:00 wypłynął z bazy w Hammerfest, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Pięćdziesiąt minut później o 16:50 nastąpiło spotkania z kutrem trałowym R 89 oraz osłanianym przez niego U 312, w towarzystwie których skierowano się w stronę punktu SR.1. Prawie trzy godziny później po osiągnięciu w/w punktu eskorta zawróciła do bazy zaś oba U-booty rozpoczęły marsz w stronę swoich rejonów operacyjnych. Następnego dnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?U 312 obsadzić rejon ataku AB 7654, U 313 AB 7683.?.
Tego samego dnia ze względu na chorobę I WO LT Kottmeyer został wyłączony przez dowódcę ze służby do czasu wyzdrowienia. Siedemnastego marca odebrano kolejną depeszę FdU o następującej treści:
?Od 17.03 przebywają w rejonach ataku jako:
Grupa Thor od AB 7654 do AB 8746 U 312, U 313, U 307, U 361, U 278,
Grupa Hammer od AB 8784 do AB 2248 U 674, U 990, U 354 i U 986.
?.
Następnego dnia o godzinie 12:00 (kwadrat AB 7683) osiągnięto wyznaczony rejon, rozpoczynając jego powolne przemierzenie. Dwudziestego drugiego marca o godzinie 05:00 osiągnięto nową pozycję, przypadającą na kwadrat AB 8413. Następnego dnia do codziennej służby powrócił I WO okrętu. W dniu 24 marca o godzinie 10:31 na U 313 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupy Thor, Hammer i Blitz godzina 22:00 przebywać w pasie od AB 7365 do AB 8897, odstępy pomiędzy okrętami 15 mil morskich. Płyć w wynurzeniu tylko w nocy, za dnia wynurzać się tylko raz w celu uchwycenia pozycji.?.
Trzydziestego pierwszego marca o 01:30 odebrano meldunek samolotu zwiadu lotniczego o kontakcie w kwadracie AF 1516 z wrogim konwojem, którym był zmierzający w stronę Związku Radzieckiego JW.58, który 27 marca opuścił wody Loch Ewe. O 20:15 odebrano sygnał naprowadzający z samolotu zwiadu na pozycję konwoju. Jeszcze tego samego dnia o 22:16 (kwadrat marynarki AB 8211) doszło do spotkania i wymienienia się sygnałami rozpoznawczymi z U 278. W pryma aprilis przebywający na pomoście wachtowi zameldowali o godzinie 02:32 (kwadrat marynarki AB 5896) o dostrzeżeniu na kursie od 195? do 240? rozbłysków pocisków świetlnych. Friedhelm Schweiger przypuszczając, że mogą one pochodzić z poszukiwanego konwoju nakazał zmienić kurs na taki, który umożliwiłby mu zajęcie pozycji przed nim i wykonanie ataku już za dnia. W godzinach popołudniowych o 14:30 (kwadrat marynarki AB 5694) przebywający w pobliżu konwoju U 313 został wykryty przez nieprzyjacielski samolot zidentyfikowany jako bombowiec Boston. Zanim jednak zdołano to zrobić dowodzący wachtą na pomoście oficer wachtowy zezwolił obsłudze działek kal. 20 mm otworzyć ogień w kierunku nadlatującej od strony rufy maszyny w momencie kiedy ta znajdzie się w odległości 3000 metrów od okrętu. Pomimo ostrzału wroga maszyna wykonała atak zrzucając trzy bomby głębinowe które detonowały w kilwaterze U 313 nie czyniąc mu żadnych szkód. Po pierwszym ataku nastąpiły dwa kolejne za każdym razem odparte przy pomocy działek przeciwlotniczych. W momencie kiedy wroga maszyna znalazła się w odległości 8000 metrów wykonano alarmowe zanurzenie. W wyniku w/w dwóch kolejnych ataków U 313 nie odniósł żadnych uszkodzeń. O 16:00 Friedhelm Schweiger zarządził wynurzenie na peryskopową w celu zlustrowania okolicy, po czym po stwierdzeniu braku kontaktu nakazał wynurzenie. Niedługo potem obsada wachty na pomoście U 313 zameldowała o dostrzeżeniu na kursie 0? wrogiego eskortowca zidentyfikowanego jako niszczyciel, w związku z czym Friedhelm Schweiger nakazał zanurzenie na peryskopową. Wkrótce potem w kierunku wrogiej jednostki z wyrzutni nr V zamierzano wystrzelić torpedę akustyczną T-V ale zanim to uczyniono ta samoczynnie zastartowała w wyrzutni. W związku ze zbliżaniem się niszczyciela Friedhelm Schweiger pomimo problemów w przedziale rufowym nakazał zejść na głębokość A+20 (100 metrów). Wkrótce potem wroga jednostka przepłynęła nad U 313 nie zrzucając jednak żadnych bomb. O 23:40 okręt Schweiger ponownie pojawił się na powierzchni a załoga przedziału rufowego przystąpiła do oględzin wyrzutni nr V. Następnego dnia o godzinie 04:00 (kwadrat marynarki AB 6761) udało się w końcu pozbyć z wyrzutni nr V torpedy. Przeprowadzone wkrótce potem oględziny wyrzutni wykazały, że po strzale z użyciem tłoka, tłok po automatycznym odwietrzeniu wyrzutni nie wrócił do pozycji wyjściowej. O godzinie 07:10 (kwadrat marynarki AB 6853) płynący na powierzchni U 313 został zmuszony do alarmowego zanurzenia przed nadlatującym samolotem pokładowym stacjonującym na jednym z dwóch osłaniających konwój brytyjskich lotniskowców eskortowych - HMS Tracker i HMS Activity. Dwanaście godzin później o 19:18 okręt Schweigera ponownie pojawił się na powierzchni kontynuując poszukiwania konwoju, które mocno były utrudnione przez opady śniegu. W dniu 3 kwietnia o godzinie 08:40 (kwadrat marynarki AB 9318) odebrano pochodzący z U 674 meldunek o kontakcie z wrogim konwojem w kwadracie AC 5172, w stronę którego pozycji niezwłocznie się skierowano z najwyższą możliwą prędkością. O godzinie 18:30 (kwadrat marynarki AB 5783) po dostrzeżeniu z pomostu U 313 na kursie 20? cieni niezidentyfikowanych jednostek, wykonano zanurzenie. Ponad godzinę później o 19:43 nawiązano kontakt akustyczny z pracującą w pobliżu turbiną jednostki nawodnej, w związku z czym Friedhelm Schweiger nakazał wynurzenie na peryskopową ale jakakolwiek próba dostrzeżenia i identyfikacji celu została udaremniona przez opady śniegu, które ograniczały widoczność do 100 metrów. Piątego kwietnia o 05:40 (kwadrat marynarki AC 5883) skierowano się kierunku północnym z zamiarem odnalezienia nieprzyjaciela. Tego samego dnia o 12:45 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Nowa kolejność w linii wyczekiwania AC 2778 do 5448. U 312, U 313, U 354, U 315, U 716, U 739, U 711, U 361.?.
Następnego dnia o godzinie 04:30 (kwadrat marynarki AC 4169) U 313 osiągnął swój rejon operacyjny rozpoczynając jego powolne przemierzanie. W godzinach popołudniowych o 18:00 rozstrzelano dostrzeżoną wcześniej przez wachtowych dryfującą minę morską. Tego samego też dnia odkryto usterkę uzwojenia transformatora sieciowego w wyniku czego niesprawne były odbiorniki Borkum i Naxos. Siódmego kwietnia o godzinie 19:51 (kwadrat marynarki AC 4134) doszło do spotkania i wymienienia się sygnałami rozpoznawczymi z bliźniaczym U 312. Następnego dnia o godzinie 12:33 i 15:10 (kwadrat marynarki AC 4160) z pomostu jednostki Schweigera dostrzeżono dwie dryfujące miny morskie, które minięto w bezpiecznej odległości. Tego samego też dnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Liczyć się z wyjściem konwoju idącego na zachód.?.
Spodziewanym konwojem był konwój RA.58, który 7 kwietnia opuścił wody Kolafjordu. Dziewiątego kwietnia o 16:00 (kwadrat marynarki AB 6390) osiągnięto nową pozycję w linii dozoru. O 20:25 na przebywającym w zanurzeniu U 313 zarejestrowano dochodzące z kursu 90?liczne detonacje bomb głębinowych. Piętnaście minut później hydroakustyk wyłapał dochodzące z kursów 90? - 110? odgłosy pracy dwóch turbin. O 22:00 Friedhelm Schweiger zarządził wynurzenie na peryskopową w celu zlustrowania okolicy przez peryskop, co pozwoliło mu nawiązać kontakt wzrokowy z oddalonym o ca. 4000 metrów wrogim niszczycielem oraz kolejnym przebywającym na dalszym dystansie. Półgodziny później po wyjściu na dogodną pozycję w kierunku bliższej jednostki z wyrzutni nr II zamierzano wystrzelić torpedę akustyczną T-V, ale ta utknęła w wyrzutni. Sześć minut później udało się w końcu pozbyć z wyrzutni torpedy, która na początkowym odcinku biegła prosto po czym skręciła w prawo kierując się na cel a następnie po 90 sekundach detonowała. Dwie minuty później w pobliżu U 313 detonowała seria piętnastu bomb głębinowych zrzuconych przez niedoszłą ofiarę, której z pomocą wkrótce potem przybyły kolejne jednostki tak, że w pewnym momencie według informacji hydroakustyka na okręt polowało sześć jednostek wroga. O godzinie 08:30 następnego dnia (kwadrat marynarki AC 7171) w pobliżu pozycji U 313 przebywała już tylko jedna jednostka. Czterdzieści pięć minut później Friedhelm Schweiger zarządził wynurzenie i obranie kursu 270?. Wieczorem tego samego dnia o 20:30 (kwadrat marynarki AB 6424) odebrano pochodzący z U 739 meldunek o kontakcie w kwadracie AB 5890 z płynącym kursem 245? wrogim konwojem, w stronę którego niezwłocznie się skierowano. Jedenastego kwietnia o godzinie 14:35 (kwadrat marynarki AB 8166) na poszukującym wciąż konwoju U 313 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Marsz powrotny do Narwiku: Schweiger na przegląd, Franz i Mangold w celu uzupełnienia torped.?.
W dniu 13 kwietnia o godzinie 02:55 U 313 zawinął do Ramsund, które opuścił o 08:23 po uprzednim zdaniu na brzeg torped akustycznych, po czym skierował się do Narwiku, gdzie przybył dwie godziny później, kończąc trwający ponad cztery tygodnie patrol (29 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.553 mile morskie na i 767 mil morskich pod powierzchnią.

15.04.1944 U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera opuścił Narwik, kierując się do Bogenbucht, po dotarciu gdzie zacumował u burty zaopatrzeniowca Kärnten. Jeszcze tego samego dnia okręt trafił na dok w celu przeprowadzenia prac w podwodnej części kadłuba.

19:04.1944 po zakończeniu wszystkich prac i wydokowaniu U 313 skierował się pod burtę warsztatowca Huascaran, którego ekipa techniczna miała przeprowadzić prace remontowe wewnątrz kadłuba.

23.04.1944 ćwiczebne strzelanie torped, które nie wykazało żadnych defektów wyrzutni torpedowych.

25.04.1944 trymowanie okrętu oraz próba szczelności kadłuba w trakcie głębokiego zanurzenia na głębokość 2A (160 metrów).

Patrol 3 (25.04.1944 ? 12.05.1944)
25.04. U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera o godzinie 23:10 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Następnego dnia o 04:25 zawinięto do Lödingen, gdzie na pokład przyjęto miejscowego pilota, który poprowadził okręt na odcinku do Harstad. O 07:35 po osiągnięciu Harstad i zdaniu na brzeg pilota ruszono w dalszą drogę. W godzinach popołudniowych tego samego dnia na U 313 odebrano dwie pochodzące z FdU depesze o następujących treściach:
- 14:57 - ?Schweiger jak najszybciej skierować się do AF 2350.?,
- 15:15 ?Zwiad lotniczy melduje konwój godz. 13:18 w AF 2448, kurs 30?, 10 węzłów.?.
Wykrytym i meldowanym konwojem był konwój RA.59. O 17:19 (kwadrat marynarki AB 9710) płynący na powierzchni okręt Schweigera został wykryty i zmuszony do zanurzenia przez samolot, który wyłonił ze szkwału deszczowego. Prawie trzy godziny później o 21:12 U 313 z powrotem znalazł się na powierzchni rozpoczynając marsz w kierunku konwoju z zamiarem jego zaatakowania za dnia. Dwudziestego siódmego kwietnia o godzinie 08:22 (kwadrat marynarki AB 9710) doszło do spotkania z U 959, którego dowódca Friedrich Weitz poprosił Friedhelma Schweigera o użyczenie mu części potrzebnych do naprawy sprężarki Junkersa, co jednak okazało się niewykonalne z powodu braku posiadania ich na pokładzie. O 14:57 odebrano kolejną depeszę z FdU o następującej treści:
?Do chwili obecnej zwiad nic ponownie nie wykrył.?.
Dwa dni później 29 kwietnia o 02:44 osiągnięto nową pozycję, przypadającą na kwadrat AB 8949. Następnego dnia o 20:20 (kwadrat marynarki AB 6620) na U 313 odebrano pochodzący z U 387 meldunek o kontakcie z wrogim konwojem w kwadracie AB 6358, w stronę którego pozycji niezwłocznie się skierowano. O 23:34 na płynącym w kierunku nieprzyjaciela okręcie Schweigera doszło do awarii lewoburtowego silnika diesla. O godzinie 00:50 pierwszego maja mechanikom udało się naprawić lewoburtowy silnik diesla ale wtedy posłuszeństwa odmówił prawoburtowy. Pomimo tych niedogodności kontynuowano marsz schodząc o godzinie 03:34 (kwadrat marynarki AB 6550) pod wodę w celu przesłuchania okolicy hydrofonami, co pozwoliło na uzyskanie kontaktu na kursie 40?. O 09:15 już z naprawionym w międzyczasie prawoburtowym silnikiem diesla okręt Schweigera znalazł się z powrotem na powierzchni. Ponad dwie godziny później o 11:30 (kwadrat marynarki AB 6440) U 313 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i pobytu pod wodą do godziny 13:10 przez nieprzyjacielski samolot. Po wynurzeniu odebrano najpierw meldunek U 315 o kontakcie z nieprzyjacielem w stronę którego pozycji niezwłocznie się skierowano a następnie o 14:57 depeszę FdU o następującej treści:
?Główny konwój o 17:00 w AB 5910, kurs 240? do 230?. Wszystkimi dostępnym środkami podążać w stronę namiaru o ile w tym czasie nie pojawi się żaden nowy kontakt z wrogiem.?.
Drugiego maja o 01:45 (kwadrat marynarki AB 8220) ponownie awarii uległ sterburtowy silnik diesla, w którym pękł korbowód. Cztery i pół godziny później o 05:15 uszkodzenie usunięto, co pozwoliło na ponowne ruszenie z prędkością cała naprzód. Tuż przed południem o 11:45 (kwadrat marynarki AB 8750) U 313 został zmuszony do alarmowego zanurzenia i do godzinnego pobytu pod wodą przez nieprzyjacielski samolot bazujący na lądzie. Po południu o 16:50 (kwadrat marynarki AB 7990) okręt Schweigera ponownie został zmuszony do alarmowego zanurzenia tym razem przed nadpływającym niszczycielem, który wykonanym ataku zrzucił jedną bombę głębinowym, po czym przystąpił do przeszukiwania okolicy azdykiem, przerywanego od czasu do czasu na wykonanie ponownych ataków. O 20:45 hydroakustyk zameldował o oddalaniu się wrogiej jednostki a szesnaście minut później U 313 ponownie pojawił się na powierzchni. Trzeciego maja o 01:05 (kwadrat marynarki AF 1230) doszło do spotkania i wymiany sygnałami rozpoznawczymi z U 739. O 13:23 ze względu na dalszą bezcelowość operacja przeciwko RA.59 została odwołana. Jeszcze tego samego dnia w godzinach wieczornych na U 313 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Jako grupa Trutz obsadzą dnia 04.05., godzina 19:00, rejon ataku AB 7644 do AF 2114, głębokość 30 mil morskich: U 739, U 315, U 959, U 313, U 312.?.
Następnego dnia o 22:15 osiągnięto wyznaczony rejon operacyjny rozpoczynając jego przemierzanie. Trzy dni później o 14:39 (kwadrat marynarki AB 8770) na U 313 zacięciu w pozycji wynurzenia uległy stery głębokości. Pomimo podejmowanych prób nie udało się tego defektu usunąć i w dniu 9 maja Friedhelm Schweiger wydał rozkaz przerwania patrolu i obraniu kursu powrotnego na bazę w Narwiku. Dwa dni później 11 maja o 19:00 zawinięto do Ramsund, które opuszczono trzy godziny później po uprzednim zdaniu na brzeg torped T-V, po czym skierowano się do Narwiku, gdzie dotarto o godzinie 00:30 dnia 12 maja, kończąc trwający ponad dwa tygodnie patrol (17 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 3.379 mil morskich na i 124 mile pod powierzchnią.

14.05.1944 U 313 opuścił Narwik, by skierować się do Skomenfjord, gdzie zacumował przy burcie okrętu warsztatowego Huascaran.

17.05.1944 rejs wraz z okrętem warsztatowym do Narviku.

20.05.1944 U 313 skierował się do Bogenbucht, gdzie zacumował przy burcie zaopatrzeniowca Kärnten, po czym jeszcze tego samego dnia trafił na dok w celu usunięcia defektów sterów.

27.05.1944 U 313 opuścił Narwik, kierując się do Ramsund, gdzie przybył o 10:00. Po trwającym pięć godzin załadunku torped skierowano się do Bogenbucht. Pomiędzy 18:00 a 20:30 z pokładu zaopatrzeniowca Kärnten pobrano prowiant, po czym skierowano się do Skomenfjord, gdzie o 23:00 zacumowano u burty Huascaran.

29.05.1944 opuszczono wody Skomenfjord kierując się na Narwik, gdzie o 10:30 zacumowano u burty okrętu sztabowego Grille.

Patrol 4 (30.05.1944 ? 03.07.1944)
30.05. U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera o godzinie 01:00 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. O 04:25 zawinięto do Lödingen, które opuszczono wkrótce potem po podjęciu na pokład pilota, którego po dotarciu do Harstad o godzinie 07:00 zdano na brzeg. Następnie U 313 wraz z U 711 przez Tjeldsund skierował się w stronę Andjordu. Trzydziestego pierwszego maja o godzinie 01:05 (kwadrat marynarki AB 8670) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 997. Ponad godzinę później na okręcie Schweigera o 02:15 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Utworzyć nowy pas dozoru od AB 3584 do 6256. Kolejność: U 347, U 362, U 387, U 742, U 668, U 997, U 313, U 711, U 307 i U 315 jako nowa grupa Grimm.?.
Trzeciego czerwca o godzinie 18:05 (kwadrat marynarki AB 5996) U 313 spotkał się z U 711. Dwa dni później piątego czerwca (kwadrat marynarki AB 8128) aż trzykrotnie spotykano się z U 711 z którym wymieniano się sygnałami rozpoznawczymi: o 02:45, 04:20 i 05:29. Tego samego dnia spotkano się też o godzinie 19:25 (kwadrat marynarki AB 8126) z U 307. Następnego dnia o 02:15 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Jako grupa Trutz marsz w stronę nowej linii dozoru od AB 4455 do 8495. Kolejność: U 668, U 997, U 313, U 711, U 307, U 315, U 344, U 363, U 987, U 394.?.
Dnia 7 czerwca o 19:00 U 313 osiągnął swoją pozycję w zgrupowaniu przypadającą na kwadrat AB 7960, rozpoczynając jej powolne przemierzanie. Sześć dni później 13 czerwca o 22:17 (kwadrat AB 8775) po raz kolejny spotkano się z U 711 z którym wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi. Dwa dni później 15 czerwca (kwadrat AB 7397) o godzinie 16:22 spotkano się z U 307, z którego otrzymano tłok potrzebny do naprawy szwankującej sprężarki Junkersa. W dniu 22 czerwca o godzinie 02:00 (kwadrat marynarki AB 4824) wymieniono się sygnałami rozpoznawczymi z napotkanym U 668. Następnego dnia o godzinie 02:00 (kwadrat marynarki AB 4850) w związku z odebranym meldunkiem U 315 o kontakcie z wrogim konwojem, rozpoczęto operację przeciwko niemu. O 22:10 osiągnięto nową pozycję w linii dozoru, przypadającą na kwadrat AB 5470. W dniu 25 czerwca o 21:53 na U 313 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Schweiger obsadzić rejon ataku AA 6942.?.
Dwa dni później 27 czerwca o 22:00 (kwadrat AA 6982) doszło do ponownego spotkania z U 711. Tego samego dnia na U 313 awarii uległy sprężarki silników elektrycznych oraz ponownie sprężarka Junkersa. Następnego dnia o 11:59 odebrano kolejną depeszę FdU o następującej treści:
?Schweiger, wracać do Bergen.?.
Pierwszego lipca o 05:25 w punkcie Halten 1 doszło do spotkania U 313 z kutrem trałowym R 122, mającym pełnić rolę eskorty podczas marszu przybrzeżnymi wodami. Tego samego dnia o godzinie 16:00 zawinięto do Molde, które po przenocowaniu opuszczono następnego dnia o 04:00. Trzy i półgodziny później o 07:30 doszło do wymiany eskorty, w miejsce kutra trałowego R 122 przybył trałowiec M 5409. Tego samego dnia o godzinie 16:00 zawinięto na nocleg do M?l?y. Trzeciego czerwca w eskorcie tym razem trałowca M 5207 opuszczono ten port kierując się na Bergen, gdzie przybyto o 13:00, kończąc trwający pięć tygodni patrol (35 dni). Podczas jego trwania przepłynięto ca. 4.200 mil morskich na i 129 mil morskich pod powierzchnią.

Pobyt w stoczni w Bergen w celu przeprowadzenia instalacji chrap oraz przeglądu okrętu.

25.-28.08.1944 ? próby sprawności chrap i szkolenie załogi w ich obsłudze.

06.09.1944 U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera w eskorcie jednostki nawodnej o godzinie 16:00 wypłynął z bazy w Bergen, by zgodnie z otrzymanym poleceniem po zakończonym przeglądzie i modernizacji skierować się z powrotem do bazy w Narwiku. Następnego dnia o 06:00 zawinięto do M?l?y, które po wymianie eskorty opuszczono o godzinie 17:00. W dniu 8 września o 20:15 zawinięto do ?lesund, które po ponownej wymianie składu eskorty opuszczono o godzinie 06:00. Dwa dni później 10 września w celu pobrania 12 torped T-V o godzinie 00:15 zawinięto do bazy w Trondheim. Dwunastego września po zakończeniu wszystkich prac o 06:00 w eskorcie jednostki nawodnej opuszczono Trondheim. Cztery godziny później o 10:00 po dotarciu do punktu Halten 1 eskorta zawróciła do bazy zaś U 313 dwie godziny później zszedł w zanurzenie rozpoczynając podwodny marsz. W dniu 14 września o godzinie 13:10 zawinięto do Ramsund, gdzie na brzeg zdano pobrane w Trondheim torpedy akustyczne. Po zakończeniu tejże operacji jeszcze tego samego dnia o 18:20 ruszono w dalszą drogę do Narwiku, gdzie przybyto trzy godziny później o 21:20.

Patrol 5 (20.09.1944 - 03.11.1944)
20.09. U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera o godzinie 10:30 wypłynął z bazy w Narwiku. O 16:00 w celu pobrania pilota zawinięto do Lödingen, które wkrótce potem po podjęciu na pokład pilota opuszczono, kierując się na Harstad. Ponad dwie godziny później o 18:20 zawinięto do Harstad, gdzie na brzeg zdano pilota a załoga przystąpiła do załadunku na okręt świeżego prowiantu. Następnego dnia po zakończeniu wszystkich prac o 09:30 ruszono w dalszą drogę do Troms?, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o 16:42. Po odebraniu rozkazów o 01:15 już dwudziestego drugiego września opuszczono ten port kierując się na K?fjord, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia o godzinie 13:15. Podczas pobytu na tamtejszych wodach U 313 został oddany do dyspozycji dowódcy 1 Grupy Bojowej, składającej się z pancernika Tirpitz i zaopatrzeniowców Neumark i Larsen. W dniu 23 września o godzinie 07:00 opuszczono K?fjord, by zgodnie z rozkazem wraz z U 668 i U 965 utworzyć zgrupowanie Schwefel, którego głównym zadaniem było osłanianie Altafjordu przed przenikaniem na jego wody wrogich jednostek. O godzinie 14:00 (kwadrat marynarki AC 7577) zawinięto do Hjemmebucht, gdzie zacumowano przy burcie U 965, po przejęciu zadania dwadzieścia minut później opuszczono te wody. Następnego dnia o 09:00 zawinięto Skillefjord, gdzie zacumowano przy burcie U 668. Pół godziny później opuszczono Skillefjord, kierując się stronę pozycji w pobliżu Klubbneset (kwadrat marynarki AC 7571). O 16:45 powrócono do Skillefjord, gdzie zacumowano przy burcie niszczyciela Z 38. W dniu 25 września o godzinie 08:00 ponownie skierowano się w stronę pozycji w pobliżu Klubbneset. O 11:07 (kwadrat marynarki AC 7574) U 313 zawinął do Talvik, gdzie odebrano informację o zakończeniu operacji przez grupę Schwefel. O 13:50 opuszczono ten port kierując się na wody Korsfjordu (kwadrat marynarki AC 7533), gdzie przybyto o 17:28 cumując u burty niszczyciela Z 38. Następnego dnia o godzinie 00:45 zgodnie z otrzymaną z FdU depeszą o następującej treści:
?Wyruszą 26.09. U 310, U 995 przez Andfjord, U 636 przez Lopphavet i U 313 przez SR 1 wszyscy w kierunku AC 45. Schweiger marsz przez AC 49 do AC 86 w celu przechwycenia konwoju QP. Zwiększyć prędkość, pozostać niewykrytym. Cisza do czasu kontaktu bądź wykrycia.?,
opuszczono wody Korsfjordu kierując się na punkt SR 1. W dniu 28 września o godzinie 09:17 (kwadrat marynarki AC 8660) wykonano alarmowe zanurzenie przed nadlatującym dwusilnikowym samolotem, pozostając następnie pod wodą do godziny 18:00. Dwa dni później 30 września U 313 o godzinie 15:00 (kwadrat AC 8944) osiągnął swój rejon operacyjny. Zgodnie z zamyślonym planem Friedhelm Schweiger zamierzał przy zachowaniu ostrożności patrolować kwadraty 8899, 8940 i 8855 w poszukiwaniu nieprzyjacielskiego konwoju QP. Pierwszego października przebywający na pomoście U 313 wachtowi zameldowali o dostrzeżeniu łuny ognia na obszarze od Kildin do Bol Oleni. Tego samego dnia Friedhelm Schweiger w związku z zamiarem przeprowadzenia rekonesansu płytkich wód zatoki Kola w celu zaatakowania radzieckiego pancernika Archangielsk (ex brytyjski HMS Royal Sovergin) pozbył się trzech torped akustycznych T-V oraz tajnych dokumentów, które zatopiono w wodzie o głębokości 250 metrów. Trzy dni później 4 października o godzinie 02:34 (kwadrat marynarki AC 8849) U 313 zszedł pod wodę rozpoczynając marsz na chrapach w stronę wejścia Kolafjordu. O 10:05 (kwadrat marynarki AC 8850) dotarto w pobliże zachodniego wejścia, gdzie sonda pokazała głębokość 20 metrów. Piątego października o godzinie 07:00 (kwadrat marynarki AC 8859) na horyzoncie zaobserwowano linię zastopowanych kutrów oraz na kierunku północ północny wschód sylwetkę dużego dozorowca. O 08:45 Friedhelm Schweiger w związku z dostrzeżeniem przez peryskop nadlatującego samolotu zidentyfikowanego jako Catalina zarządził zejście na większą głębokość. Tuż przed południem o godzinie 11:37 nad pozycją zajmowaną przez U 313 przepłynęły jednostki wroga. O 14:00 Friedhelm Schweiger zmuszony był wydać rozkaz zastopowania maszyn i wprowadzenia ciszy na okręcie zaraz po tym jak pozycję jego jednostki otoczyło sześć ścigaczy. O 18:30 w związku z zanikaniem kontaktu akustycznego z wrogimi jednostkami Friedhelm Schweiger wydał rozkaz wynurzenia. Po wyjściu na pomost obsada wachty stwierdziła, że wody Kolafjordu pokryła gęsta mgła. Dziesięć minut później dostrzeżono snop światła reflektora okrętu dozorowego, przed którym U 313 wkrótce potem zszedł w zanurzenie. Dnia 6 października o 01:00 w związku z wykryciem okrętu przez wroga dowódca U 313 zadecydował o przerwaniu prób dalszej penetracji wód Kolafjordu i nakazał obrać kurs na zachód. Piętnastego października o 16:00 okręt zajął pozycję w pobliżu wybrzeży Murmania. Cztery dni później 19 października o godzinie 06:10 (kwadrat marynarki AC 8855) płynący na peryskopowej U 313 uderzył o znajdujące się w tym miejscu na małej głębokości dno, jednak po zarządzeniu manewru cała wstecz udało mu się zejść na głębszą wodę. Wkrótce potem U 313 wynurzył się na powierzchnię, gdzie przebywał następnie do godziny 06:30. Podczas tego pobytu uzyskano namiar na kursie 180? z odległym o 8 mil morskich wybrzeżem w rejonie Pogan Huk, gdzie zaobserwowano punkt obserwacyjny, którego załoga według relacji wachtowych poruszała się tam i z powrotem. Po zanurzeniu wykryto uszkodzenie echosondy Atlasa, której nie można było naprawić przy pomocy dostępnych na pokładzie środków. Tego samego dnia odebrano też pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Schweiger i Zoller pozostać jako grupa Fuchs w swoich rejonach.?.
Dziesięć dni później 29 października po bezskutecznym poszukiwaniu wroga, w związku z niskim stanem paliwa oraz kończącym się prowiantem o 02:50 (kwadrat marynarki AC 8910) Friedhelm Schweiger zarządził marsz powrotny w kierunku Hammerfest. Pierwszego listopada o 14:15 osiągnięto ta bazę, którą po uprzednim uzupełnieniu zapasów paliwa i prowiantu opuszczono następnego dnia o godzinie 11:00 wraz z U 1063 i okrętem eskorty, kierując się na Narwik. Trzeciego listopada o 02:17 zawinięto do Troms?, które opuszczono o 04:40 po uprzednim podjęciu na pokład miejscowego pilota, który poprowadził okręt na odcinku do Lödingen, gdzie dotarto o 15:00. Ponad trzy godziny później o 18:20 U 313 zawinął do Ramsund, gdzie na brzeg zdał pozostałe na pokładzie torpedy T-V, po czym czterdzieści minut później wraz z U 1063 skierował się do Narwiku, gdzie dotarł o 22:10, kończąc w ten sposób trwający ponad sześć tygodni patrol (45 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 2.240 mil morskich na i 1.247 mil morskich pod powierzchnią.

04. ? 12.11.1944 Narwik ? prace remontowe przy burcie okrętu warsztatowego Huascaran.

12. ? 14.11.1944 ? Bogenbucht ? pobyt przy burcie zaopatrzeniowca Kärnten oraz w doku.

15.11.1944 rejs z Bogen do Ramsund w celu pobrania torped.

16.11.1944 ? Rombakenfjord ? pobieranie prowiantu z zaopatrzeniowca Kärnten.

17. ? 22.11.1944 ? Skomenfjord ? pobyt przy burcie warsztatowca Huascaran, w celu przeprowadzenia krótkiego przeglądu.

23.11.1944 rejs ze Skomenfjordu do pobliskiego Narwiku, gdzie zacumowano przy burcie okrętu sztabowego Grille.

Patrol 6 (23.11.1944 ? 06.12.1944)
23.11. U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera o godzinie 20:10 wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę u wybrzeży Półwyspu Kola. Następnego dnia o 01:15 zawinięto do Lödingen, gdzie na pokład przyjęto miejscowego pilota po czym skierowano się do Harstad, gdzie przybyto 03:50. Po zdaniu na brzeg pilota oraz po odebraniu specjalnych map i przyjęciu na pokład mającego odbyć przeszkolenie Lt.ing. Weefinga o godzinie 05:13 opuszczono Harstad kierując się w stronę wyznaczonego rejonu operacyjnego. W dniu 30 listopada o 15:00 osiągnięto swój rejon operacyjny przypadający na kwadrat AC 8860. Wkrótce potem Friedhelm Schweiger skierował się na wody Zatoki Kola z zamiarem przeprowadzenia rozpoznania jej zachodniego wybrzeża. W trakcie jego trwania nie napotkano żadnych jednostek dozorowych. Drugiego grudnia o 13:35 (kwadrat marynarki AC 8855) na przebywającym w zanurzeniu U 313 hydroakustyk zameldował o zarejestrowaniu pracy maszyny tłokowej. Po wyjściu na peryskopową zaobserwowano przez peryskop w odległości 1000 metrów wrogi dozorowiec, który Friedhelm Schweiger zamierzał zaatakować. W tym celu o 13:42 rozpoczęto manewrowanie w celu ustawienia się rufą do celu. W wyniku podtapiania peryskopu atak okazał się jednak niemożliwy. O 13:47 w zasięgu wzroku dwukrotnie zaobserwowano dwa frachtowce, które zamierzano zaatakować torpedami z wyrzutni nr I i III. Ze względu na problemy ze sterami głębokości, które nagle się pojawiły oraz opadnięciem na większą głębokość utracono szansę na wykonanie ataku. O 15:25 (kwadrat marynarki AC 8820) utracono ostatecznie kontakt z wrogiem, którego nie udało się już odnaleźć. Następnego dnia odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Schweiger i Zoller jak najszybciej wracać do Andfjord.?
W związku z w/w rozkazem o 16:00 rozpoczęto marsz powrotny wpływając 6 grudnia o godzinie 08:00 do Harstad. Po przyjęciu na pokład miejscowego pilota wkrótce potem opuszczono ten port obierając kurs na Kilbotn, gdzie przybyto półtorej godziny później o 09:30 cumując u burty okrętu bazy Black Watch. O 11:40 skierowano się do Lödingen, gdzie przybyto o 14:00 zdając na brzeg pilota po czym obrano kurs na Bogenbucht, gdzie dotarto jeszcze tego samego dnia o 17:00, kończąc w ten sposób trwający prawie dwa tygodnie patrol (13 dni). Podczas jego trwania przepłynięto 1.232 mile morskie na i 481 mil morskich pod powierzchnią.

11.12.1944 U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera opuścił Bogenbucht, by zgodnie z otrzymanym poleceniem skierować się na przegląd i remont do bazy w Trondheim, gdzie dotarto pięć dni później 16 grudnia o godzinie 16:00.

Patrol 7 (23.12.1944 ? 17.02.1945)
23.12. U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera o godzinie 17:10 opuścił Trondheim, by zgodnie z otrzymanym rozkazem operować w pobliżu Pentland Firth przeciwko brytyjskim grupom uderzeniowym złożonym z lotniskowców. W dniu 26 grudnia na U 313 odebrano pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Swoboda ataku na wszystkie cele. Dozór obszaru na południe od AN 1539.?.
Drugiego stycznia z U 313 zaobserwowano wybrzeże Orkadów (kwadrat marynarki AN 1230). Trzy dni później piątego stycznia o 20:00 osiągnięto rejon ataku, który przypadał na kwadrat AN 1539. Zgodnie z otrzymanymi przed wyjściem na patrol instrukcjami U 313 za dnia spoczywał na dnie zaś w nocy ładował baterie i wentylował wnętrze przy pomocy chrap. Dziewiątego stycznia (kwadrat marynarki AN 1551) wykonano dwa podejścia w celu zaatakowania dostrzeżonej jednostki zidentyfikowanej jako desantowa ale za każdym razem atak był udaremniany przez jej zygzakowanie. Następnego dnia w kierunku dostrzeżonego frachtowca odpalono torpedę FAT, która jednak chybiła celu. W dniu 14 stycznia odebrano drugą pochodzącą z BdU depeszę o następującej treści:
?Swoboda manewrów u wschodniego wybrzeża w kierunku południowym do zatoki Firth of Forth.?.
Dziesiątego lutego po bezowocnym patrolu przybrzeżnych wód Friedhelm Schweiger zarządził marsz powrotny do bazy w Narwiku, gdzie przybyto tydzień później 17 lutego, kończąc trwający osiem tygodni patrol (56 dni).

Patrol 8 (16.03.1945 ? 29.03.1945)
16.03. U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera wypłynął z bazy w Narwiku, by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. Od początku patrolu okręt Schweigera operował w ramach zgrupowania Hagen, przeciwko konwojowi JW.65, który w dniu 11 marca opuścił szkocki port w Clyde. Następnego dnia na U 313 o godzinie 11:04 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Jako rejon koncentracji obsadzić od 18 marca:
U 711 AC 8893 ? U 310 AC 8496 ? U 668 AC 8865 ? U 995 AC 8947
U 313 AC 8859 ? U 992 AC 8858 ? U 716 AC 8864 ? U 968 AC 8856
U 997 AC 8855 ? U 312 AC 8828 ? U 307 AC 8853 ? U 363 AC 8869.
?.
Osiemnastego marca o 20:40 (kwadrat marynarki AC 8588) z pomostu U 313 dostrzeżono sylwetki wielu jednostek należących do poszukiwanego konwoju, o których niezwłocznie zameldowano dowództwu. Dwa dni później 20 marca o 12:32 (kwadrat marynarki AC 8856) Friedhelm Schweiger bezskutecznie zaatakował trzema torpedami FAT nieprzyjacielski frachtowiec płynący w tropionym konwoju. Dwudziestego czwartego marca U 313 zawinął do bazy w Harstad, kończąc trwający ponad tydzień patrol (9 dni).

W kolejnych dniach U 313 został przebazowany do Kilbotn, gdzie zacumował przy burcie okrętu warsztatowego Huascaran, którego ekipa techniczna przystąpiła do wykonywania prac remontowych.

Patrol 9 (17.04.1945 ? 08.05.1945)
17.04. U 313 pod dowództwem Friedhelma Schweigera opuścił Kilbotn by zgodnie z otrzymanym rozkazem zaatakować nieprzyjacielską żeglugę na Oceanie Arktycznym i Morzu Barentsa. W dniu 21 kwietnia na U 313 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupa Faust, obsadzić linię dozoru od AB 1988 do 4385. Kolejność: U 363, U 307, U 286, U 313, U 481, U 295.?.
Głównym celem w/w grupy był konwój JW.66, który w dniu 16 kwietnia opuścił szkocki port w Clyde. Ponieważ samoloty zwiadu lotniczego nie zdołały wykryć poszukiwanego konwoju w/w zgrupowanie zostało przesunięte w rejon ujścia Kolafjordu. W dniu 24 kwietnia o 13:50 odebrano kolejną depeszę FdU o następującej treści:
?Grupa Faust liczyć się z wejściem konwoju dzisiaj lub w dniu jutrzejszym. Zgodnie z tym ściągnąć w rejon wejścia. Zachować możliwość obserwacji przez peryskop.?.
Cztery dni później 28 kwietnia odebrano kolejny rozkaz, tym razem nakazujący okrętom grupy Faust zgrupowanie się w rejonie wybrzeży Murmania, gdzie zwalczać miały żeglugę przybrzeżną oraz oczekiwać na konwój powrotny, którym był RA.66 Pierwszego maja o 14:45 na U 313 odebrano pochodzącą z FdU depeszę o następującej treści:
?Grupa Faust uległa po dzielnej walce. Zgodnie z rozkazem Oceanu Arktycznego nr 10 wracać do Narwiku.?.
Dwa dni później 3 maja odebrano kolejną depeszę z dowództwa, tym razem nakazującą zaprzestanie ataków na należące do Aliantów Zachodnich okręty wojenne oraz statki handlowe. W dniu 7 maja na U 313 odebrano depeszę BdU Op./MOK Norw o następującej treści:
?Nie zatapiać lub niszczyć U-bootów przebywających w Norwegi, w przeciwnym razie zaistnieje zagrożenie dla 100.000 niemieckich uchodźców, którzy muszą być uratowani ze wschodu.?.
W dniu 8 maja U 313 wpłynął do bazy w Narwiku, kończąc trwający trzy tygodnie patrol (21 dni).

12.05.1945 U 313 oraz wszystkie stacjonujące w Narwiku U-booty i jednostki pomocnicze na polecenie alianckiego dowództwa obawiającego się konfliktów z miejscową ludnością zostały przebazowane do Skomenfjord. Trzy dni później 15 maja wody Skomenfjordu opuścił złożony z 15 U-bootów (w tym i U 313) oraz czterech jednostek pomocniczych (okręt baza Stella Polaris, warsztatowiec Huascaran, awizo Grille i zaopatrzeniowiec Kärnten) zespół okrętów, który następnie skierował się do Trondheim. W dniu 17 maja o godzinie 07:00 (kwadrat marynarki AF 6722) konwój niemieckich okrętów został zatrzymany przez jednostki brytyjskiej 9 Grupy Eskortowej, której dowódca przyjął oficjalną ich kapitulację. Następnie najstarszy stopniem dowódca niemieckiego zespołu został poinformowany, że jednostki pomocnicze mogą udać się do Trondheim natomiast wszystkie U-booty pod eskortą 9 Grupy Eskortowej skierują się do brytyjskiej bazy w Loch Eriboll, gdzie przybyto w dniu 19 maja. Podczas pobytu w bazie na wszystkich U-bootach podniesiono brytyjskie bandery, jednocześnie zdejmując z ich pokładu część załóg. W dniu 21 maja były okręt Friedhelma Schweigera opuścił Loch Eriboll, by skierować się do Loch Alsh, gdzie przybył następnego dnia. Dnia 23 maja okręt ponownie wypłynął tym razem by udać się do bazy w Lisahally, gdzie przybył następnego dnia. Pierwszego września U 313 opuścił Lisahally by zgodnie z instrukcjami skierować się do Loch Ryan, gdzie przybyto jeszcze tego samego dnia.

20.12.1945 U 313 w ramach Operacji Deadlight wypłynął z Loch Ryan na holu niszczyciela eskortowego HMS Blecanthra. Następnego dnia holowany przez eskortowiec dawny okręt Friedhelma Schweigera nabrał wody i o godzinie 15:20 zatonął na pozycji 55.40N, 08.24W (kwadrat marynarki AM 5374).

Bibliografia:
http://uboat.net
www.ubootwaffe.net
http://uboatarchive.net/
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/chronik.htm
http://www.u-boot-archiv.de/
http://www.u-historia.com/
Blair Clay ?Hitlera Wojna U-bootów? tom II
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die U-boot-Kommandanten tom 1
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Der U-Boot-Bau auf Deutschen Werften von 1935 bis 1945 tom 2
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Erfolge von September 1939 bis Mai 1945 tom 3
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Deutsche U-Boot-Verluste von September 1939 bis Mai 1945 tom 4
Busch Rainer/Röll Hans-Joachim: Der U-Boot-Krieg: Die Ritterkreuzträger der U-Boot-Waffe von 1939 bis Mai 1945 tom 5
Ritschel Herbert - Kurzfassung Kriegstagebücher Deutscher U-boote 1939 - 1945 Band 7 KTB U 301 - U 374
Rohwer Jürgen: Axis Submarine Successes 1939 - 1945
Trojca Waldemar - U-bootwaffe 1939-1945 cz. 1, 2, 3
Wynn Kenneth U-Boot-Operationen im Zweiten Weltkrieg Einsatzgeschichte U1-U510 tom 1
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-313 Typ VIIC

Postprzez Brodołak » 06.04.12, 06:36

Witam
Zapraszam do zapoznania się z poprawioną i rozszerzoną historią operacyjną U 313.
Pozdrawiam Brodołak
P.S. Z góry przepraszam za ew. przeoczone podczas finalnego z czytywania błędy.
Brodołak
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.770.000 BRT

Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
Lokalizacja: Piastów

Re: U-313 Typ VIIC

Postprzez ObltzS » 26.06.18, 19:59

Witam !

Jako uzupełnienie opracowania kol. Brodołaka o historii U 313 warto może podać informację, że niedawno (maj 2018 r.) ukazała się książka, będąca zapisem rozmów-wspomnień jednego z ostatnich żyjących członków załogi tego U-Boota. Jest nim liczący sobie obecnie 93 lata a zamieszkały w Wittbrietzen Gerhard Rynkowski.

Książka ta została zredagowana przez pisarza Matthiasa Esselbacha, któremu udało się namówić sędziwego podwodniaka na 20 spotkań-wywiadów, z których powstała licząca sobie 148 stron ta z pewnością ciekawa pozycja, która w swojej ogólnej wymowie jest oskarżeniem czasu brutalnej wojny, ale przede wszystkim jest zapisem wspomnień bezpośredniego uczestnika tych wydarzeń i autentyczną relacją jednego z ostatnich ich świadków.

Sam bohater żartował nieco z numeracji swego U-Boota, gdzie liczba 13 odgrywała pewną rolę – 13 marca '43 zostaje przydzielony do Kriegsschifflehrabteilung (Lübeck), gdzie na sali o nr 13 przebywa wspólnie z innymi 13 marynarzami.

Miejmy nadzieję, że ta książka zostanie przetłumaczona i wydana przez wyd. Finna.
http://www.maz-online.de/Lokales/Potsdam-Mittelmark/Beelitz/Das-Leben-des-U-Boot-Matrosen
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.725.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Re: U-313 Typ VIIC

Postprzez Pikap » 01.07.18, 22:54

Witam,

Brodołak napisał(a):04. ? 12.11.1944 Narwik ? prace remontowe przy burcie okrętu warsztatowego Huascaran.

12. ? 14.11.1944 ? Bogenbucht ? pobyt przy burcie zaopatrzeniowca Kärnten oraz w doku.

15.11.1944 rejs z Bogen do Ramsund w celu pobrania torped.

16.11.1944 ? Rombakenfjord ? pobieranie prowiantu z zaopatrzeniowca Kärnten.

17. ? 22.11.1944 ? Skomenfjord ? pobyt przy burcie warsztatowca Huascaran, w celu przeprowadzenia krótkiego przeglądu.

23.11.1944 rejs ze Skomenfjordu do pobliskiego Narwiku, gdzie zacumowano przy burcie okrętu sztabowego Grille.


KTB U 313

U313.jpg


Pozdrawiam
Pikap
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Pikap
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 48.000 BRT

Dołączył(a): 18.02.10, 00:31


Posty: 4 • Strona 1 z 1

Powrót do Typ VII



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości