Typ IA
Posty: 3
• Strona 1 z 1
Typ IA
Typ IA
Projekt okrętów tego typu wzorowany był na zbudowanej w Hiszpanii przez Ingenieurskantor (IvS) jednostce E1, która została sprzedana tureckiej marynarce, gdzie pływała pod nazwą Gür. Zbudowano tylko dwa okręty tego typu, były to U-25 i U-26. Oba o numerach stoczniowych 903 i 904 powstały w stoczni Deschimag AG Weser w Bremie, w latach 1934 - 1936. Okręty typu IA, były jednostkami jednokadłubowymi z długimi zbiornikami balastowymi, umieszczonymi po jego obu bokach. Przeznaczone były do działań na Atlantyku. Podczas prób morskich i pierwszych miesięcy użytkowania okazało się, że U-25 i U-26 mają wiele wad konstrukcyjnych. Były niestateczne, powolne w zanurzaniu, łatwe do wykrycia i śledzenia za pomocą hydrolokatora. Obie jednostki uznano za nienadające się do działań bojowych i przeznaczono do celów szkoleniowych i doświadczalnych. Sytuacja w jakiej znalazła się U-bootwaffe na progu wojny zmusiła dowództwo do przygotowania obu jednostek (mimo ich wad) do działań bojowych, które U-25 i U-26 wykonywały aż do momentu zatopienia w 1940 roku.
Dane techniczne:
- wyporność:
a.) nawodna: 862 t (863 t)
b.) podwodna: 983 t
c.) podwodna bojowa (max): 1200 t
- wymiary podstawowe:
a.) długość całkowita: 72,39 m (72,4 m)
b.) szerokość max: 6,21 m (6,20 m)
c.) zanurzenie: 4,30 m
d.) wysokość całkowita: 9,20 m
e.) długość kadłuba sztywnego: 55,20 m
f.) szerokość kadłuba sztywnego: 4,28 m
- urządzenia napędowe:
a.) napęd nawodny: Dwa silniki wysokoprężne firmy MAN typu M 8 V 40/46 ( 8 cylindrowe, 4 -suwowe, bez doładowania), o maksymalnej mocy 2 x 1540 KM
b.) napęd podwodny: dwa silniki elektryczne firmy BBC* typu GG UB 720/8 o maksymalnej mocy 2 x 500 KM (530 KM)
- Akumulatory: dwie baterie 62 ogniwowe w pojemnikach z warstwą ochronna z gumy typu AFA 36 MAK 740 o pojemności 9260 Ah
- śruby: dwie trójłopatowe o średnicy 1,65 m
- maksymalna prędkość:
a.) nawodna: 17,8 węzła (18,6 węzła)
b.) podwodna: 8, 3 węzłów (8,4 węzłów)
- zasięg maksymalny:
a.) nawodny: 7900 mil morskich przy prędkości 10 węzłów
b.) podwodny: 78 mil morskich przy prędkości 4 węzłów
c.) spalinowo - elektryczny: 8100 mil morskich przy prędkości 10 węzłów
- ilość zabieranego paliwa: 96 t
- zanurzenie:
a.) próbne max: 100 m
b.) niszczące (wyliczeniowe): 200 m
- czas zanurzenia alarmowego: 30 - 55 sekund
- uzbrojenie:
a.) torpedowe: 4 wyrzutnie dziobowe i 2 wyrzutnie rufowe kalibru 53,3 cm, liczba zabieranych torped -14 lub odpowiednio 42/28 min typów TMB/TMA
b.) artyleryjskie: 1 x10,5 cm SK C/35**, 1 x 2 cm Flak C/30, zapas amunicji: 150 pocisków 10,5 cm, 2000 pocisków 2 cm
- liczba peryskopów: 2
- liczba załogi: 4 oficerów oraz 39 podoficerów i marynarzy
Uwagi:
a.) Pojemniki akumulatorów, były zrobione z kauczuku i osłonięte warstwą ochronną o grubości 3 mm, wykonaną z miękkiej gumy. Oba te elementy były ze sobą zawulkanizowane.
Przypisy:
* Brown Boveri & Co
** L/45 według http://www.u-boot-archiv.de/typen/typ_ia.html
Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.u-boot-archiv.de/typen/typ_ia.html
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom I
Trojca Waldemar "U-bootwaffe 1939 - 1945" tom I
Projekt okrętów tego typu wzorowany był na zbudowanej w Hiszpanii przez Ingenieurskantor (IvS) jednostce E1, która została sprzedana tureckiej marynarce, gdzie pływała pod nazwą Gür. Zbudowano tylko dwa okręty tego typu, były to U-25 i U-26. Oba o numerach stoczniowych 903 i 904 powstały w stoczni Deschimag AG Weser w Bremie, w latach 1934 - 1936. Okręty typu IA, były jednostkami jednokadłubowymi z długimi zbiornikami balastowymi, umieszczonymi po jego obu bokach. Przeznaczone były do działań na Atlantyku. Podczas prób morskich i pierwszych miesięcy użytkowania okazało się, że U-25 i U-26 mają wiele wad konstrukcyjnych. Były niestateczne, powolne w zanurzaniu, łatwe do wykrycia i śledzenia za pomocą hydrolokatora. Obie jednostki uznano za nienadające się do działań bojowych i przeznaczono do celów szkoleniowych i doświadczalnych. Sytuacja w jakiej znalazła się U-bootwaffe na progu wojny zmusiła dowództwo do przygotowania obu jednostek (mimo ich wad) do działań bojowych, które U-25 i U-26 wykonywały aż do momentu zatopienia w 1940 roku.
Dane techniczne:
- wyporność:
a.) nawodna: 862 t (863 t)
b.) podwodna: 983 t
c.) podwodna bojowa (max): 1200 t
- wymiary podstawowe:
a.) długość całkowita: 72,39 m (72,4 m)
b.) szerokość max: 6,21 m (6,20 m)
c.) zanurzenie: 4,30 m
d.) wysokość całkowita: 9,20 m
e.) długość kadłuba sztywnego: 55,20 m
f.) szerokość kadłuba sztywnego: 4,28 m
- urządzenia napędowe:
a.) napęd nawodny: Dwa silniki wysokoprężne firmy MAN typu M 8 V 40/46 ( 8 cylindrowe, 4 -suwowe, bez doładowania), o maksymalnej mocy 2 x 1540 KM
b.) napęd podwodny: dwa silniki elektryczne firmy BBC* typu GG UB 720/8 o maksymalnej mocy 2 x 500 KM (530 KM)
- Akumulatory: dwie baterie 62 ogniwowe w pojemnikach z warstwą ochronna z gumy typu AFA 36 MAK 740 o pojemności 9260 Ah
- śruby: dwie trójłopatowe o średnicy 1,65 m
- maksymalna prędkość:
a.) nawodna: 17,8 węzła (18,6 węzła)
b.) podwodna: 8, 3 węzłów (8,4 węzłów)
- zasięg maksymalny:
a.) nawodny: 7900 mil morskich przy prędkości 10 węzłów
b.) podwodny: 78 mil morskich przy prędkości 4 węzłów
c.) spalinowo - elektryczny: 8100 mil morskich przy prędkości 10 węzłów
- ilość zabieranego paliwa: 96 t
- zanurzenie:
a.) próbne max: 100 m
b.) niszczące (wyliczeniowe): 200 m
- czas zanurzenia alarmowego: 30 - 55 sekund
- uzbrojenie:
a.) torpedowe: 4 wyrzutnie dziobowe i 2 wyrzutnie rufowe kalibru 53,3 cm, liczba zabieranych torped -14 lub odpowiednio 42/28 min typów TMB/TMA
b.) artyleryjskie: 1 x10,5 cm SK C/35**, 1 x 2 cm Flak C/30, zapas amunicji: 150 pocisków 10,5 cm, 2000 pocisków 2 cm
- liczba peryskopów: 2
- liczba załogi: 4 oficerów oraz 39 podoficerów i marynarzy
Uwagi:
a.) Pojemniki akumulatorów, były zrobione z kauczuku i osłonięte warstwą ochronną o grubości 3 mm, wykonaną z miękkiej gumy. Oba te elementy były ze sobą zawulkanizowane.
Przypisy:
* Brown Boveri & Co
** L/45 według http://www.u-boot-archiv.de/typen/typ_ia.html
Bibliografia:
http://uboat.net
http://www.u-boot-archiv.de/typen/typ_ia.html
Blair Clay "Hitlera Wojna U-bootów" tom I
Trojca Waldemar "U-bootwaffe 1939 - 1945" tom I
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
- Brodołak
- Admiral
- Tonaż: 1.770.000 BRT
- Dołączył(a): 04.01.06, 13:36
- Lokalizacja: Piastów
Re: Typ IA
Typ I A był chyba jednym z największych. Miał długość 72 m, czyli trochę mniejszy od IX i XXI, ale i tak był słaby.
Pozdrawiam
Alpha213
P.S. Jak ktoś się nie zgadza to niech śmiało mówi.
Pozdrawiam
Alpha213
P.S. Jak ktoś się nie zgadza to niech śmiało mówi.
- Alpha213
- Tonaż: 40.000 BRT
- Dołączył(a): 16.04.14, 13:21
Re: Typ IA
Alpha213 napisał(a):Typ I A był chyba jednym z największych. Miał długość 72 m, czyli trochę mniejszy od IX i XXI, ale i tak
był słaby.
Jednym z największych? Chyba jednym z najdłuższych.Typ XB miał 89 metrów i 2710 ton wyporności całkowitej, typ XIV - 67 metrów i 2300 ton.
- SnakeDoc
- Fregattenkapitän
- Tonaż: 545.000 BRT
- Dołączył(a): 07.08.07, 20:55
Posty: 3
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości