1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Historia poszczególnych U-Bootów

Moderator: Jatzoo

Posty: 35 • Strona 1 z 21, 2

Historia poszczególnych U-Bootów

Postprzez Jatzoo » 09.09.05, 08:37

Padł ze strony Tobruka pomysł, by wreszcie zająć się opisem historii poszczególnych U-Bootów. Jak łatwo się domyśleć, jest to ogrom pracy, który wymaga mnóstwa wolnego czasu, którego jak zwykle brak.

Zatem jest taka propozycja, by tworzyć ten dział na witrynie siłami społeczności ubootwaffe.pl. Zatem każdy, kto by chciał pomóc w realizacji tego projektu, mógłby opisać kilka U-Bootów, umieścić informację na Forum, reszta osób by dodała coś od siebie ze swoich źródeł, a po pewnym czasie ja bym to umieścił w odpowiednim dziale na witrynie.

Co do szczegółów - to ustali się je jeżeli będzie jakiś odzew z Waszej strony ;-)

Jest ktoś chętny do pomocy..?
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.326.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez dragonfly » 09.09.05, 08:55

Przyznam że poza stronką www.uboat.net , raczej nie znalazłem innego tak kompetentnego źródła na necie. Moje opisywanie U-Bootów mogłoby co najwyżej ograniczyć się do przetłumaczenia historii U-Bootów z tej właśnie stronki, ewentualnie sprawdzenie ich wiarygodności w jakiś innych źródłach.
dragonfly
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Moderator Team
 
Tonaż: 800.000 BRT

Dołączył(a): 22.09.03, 12:42
Lokalizacja: Żagań

Postprzez Jatzoo » 09.09.05, 09:23

Jest jeszcze www.ubootwaffe.net oraz książki np.: 'U-Boat Operations Of The Second World War' oraz 'Axis Submarine Successes of World War Two' (z nimi - w szczególności z drugą - bym porównywał wszystkie Wasze dane).


PS. Oczywiście mam jeszcze kilka innych książek o historii poszczególnych U-Bootów, ale te dwie powyżej traktuję jako najbardziej wiarygodne.
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.326.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Re: Historia poszczególnych U-Bootów

Postprzez Myszkin » 09.09.05, 15:02

Jatzoo napisał(a):Jest ktoś chętny do pomocy..?


Jak coś trzeba będzie klepać na klawiszach to daj znać.
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 960.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

Postprzez Jagdtiger » 09.09.05, 16:24

No ja mogę pomóc opierając się na książkach Blaira.
Jagdtiger
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 506.000 BRT

Dołączył(a): 16.02.03, 20:43
Lokalizacja: 3miasto

Postprzez tobruk » 09.09.05, 20:53

W takim razie proponuję wyznaczyć ochotnika (np. Jacka :D ) do którego będą spływały materiały, i który będzie je łączył, lub odrzucał w przypadku dublowania
tobruk
Kapitän zur See
Kapitän zur See
Vip User
 
Tonaż: 817.000 BRT

Dołączył(a): 18.11.03, 00:03
Lokalizacja: lubuskie

Postprzez Last crusier of von Spee » 10.09.05, 17:09

Też spróbuje coś napisać.
Ale mam w związku z tym jedno pytanie:
Maja to być opisy czy kalendaria?
Last crusier of von Spee
Leutnant zur See
 
Tonaż: 113.000 BRT

Dołączył(a): 18.09.04, 20:41
Lokalizacja: Rumia

Historia poszczególnych U-Bootów

Postprzez ObltzS » 10.09.05, 17:57

Witam Wszystkich !
Oferuję również swą pomoc na miarę własnych sił i środków - dzisiaj wysłałem do Kol. Moderatora e-maila z pewnymi pytaniami i propozycjami związanymi z formą i treścią mających powstać opisów. Może już wkrótce uda się nam tj. Wszystkim zainteresowanym tą czekającą nas mrówczą pracą, ustalić pewne żelazne zasady i kanony dotyczące wyglądu opisów losów poszczególnych U-Bootów. Chciałbym, aby mogło to być coś oryginalnego, innego niż to, co do tej pory można spotkać na innych polskojęzycznych stronach o U-Bootwaffe, które w moim odczuciu [może się mylę, ale daleki jestem urażania czyichkolwiek uczuć] są nieco "mdłe" i w większości "ślizgają" się po tym temacie. Oby nam udało się ustrzec przed popadnięciem w rutynę i przyjęcia podobnej postawy - pozwalam sobie na te uwagi, gdyż od paru lat dla własnych celów tworzę coś na kształt archiwum typów U-Bootów, archiwum poszczególnych U-Bootów i archiwum dowódców U-Bootów [o tym pisałem w e-mailu do Kol. Jatzoo] - a jest to zajęcie niezwykle wyczerpujące : tłumaczenia z j. niemieckiego, angielskiego, poszukiwania różnorodnych informacji, weryfikacja tych informacji, zredagowanie tekstu i nadanie mu ostatecznego kształtu - po 2-3 godz. takiej pracy [oprócz własnej, tj. zawodowej trwającej 8-10 godz.] czasami ma się dosyć, przychodzą momenty wypalenia się i wyczerpania, ale potem znowu odzyskuje się zapał - być może i nas będzie to czekać, ale raduje fakt, iż chętnych Kolegów do tego zadania jest już coraz więcej co powinno dobrze wróżyć temu przedsięwzięciu - i tego życzę nam Wszystkim : wytrwałości i dobrej wzajemnej współpracy.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.705.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez Jatzoo » 10.09.05, 18:59

Cieszę się, że jest aż taki odzew, nie spodziewałem się tego :)

Ja widziałbym to w następujący sposób:
- na Forum powstaje dodatkowy dział poświęcony tylko i wyłącznie temu celowi
- aby się nie dublować, powstanie 'lista społeczna' ;-) w której każda z chętnych osób poda nad jakim konkretnym U-Bootem obecnie pracuje
- każdy opis U-Boota najlepiej by było, gdyby zawierał wszystkie możliwe informacje, np.: typ, data położenia stępki, zwodowania, wcielenia do służby, numery stoczniowe i Feldpost, info w jakiej stoczni został (miał być) zbudowany, informacje o przebiegu służby bojowej, lista dowódców, przykładowe fotki, itp. - jak dla mnie im więcej takich danych tym lepiej
- osoba która takie dane o U-Boocie przygotuje, publikuje je jako nowy post w odpowiednim dziale Forum, koniecznie z podaniem źródeł z jakich korzystała
- po opublikowaniu tego postu każdy z chętnych może dodać coś od siebie, bądź zweryfikować umieszczone wcześniej dane - czyli przez pewien czas będzie możliwość doszlifowania tych danych do perfekcji
- po określonym czasie, jak już wszyscy stwierdzą, że więcej i lepiej się nie da, ja przenoszę wszystkie zebrane w ten sposób dane do odpowiedniego działu na witrynie


Tutaj rodzą się kolejne problemy:
- nie chciałbym, by było to tylko zwykłe przeklepanie tekstów z uboat.net oraz z ubootwaffe.net (choć w wielu przypadkach będzie to jedyna możliwość)
- czy nowo powstały dział udostępnić wszystkim (im więcej osób weryfikujących nasze dane tym lepiej), czy też wybranej grupie osób która nad tym projektem pracuje (jak wiadomo, w sieci jest wielu chętnych na podpisywanie się własnym imieniem i nazwiskiem pod cudzymi tekstami)?
- ponieważ zgodnie z hasłem 'kto proponuje ten wykonuje', na początek będę jedyną osobą która będzie 'wyrocznią' czy dane opracowanie nadaje się na przeniesienie na witrynę, i co się z tym wiąże, z zamknięciem sprawy danego U-Boota
- dobrze by było, by osoby które chcą wziąć udział w tym projekcie jawnie (poprzez Forum) przekazały informacje z jakich źródeł mają zamiar korzystać, wtedy nie będzie kłopotów, że wiele osób sprawdza to samo w tych samych źródłach

A więc podsumowując, projekt jest bardzo ambitny, ponieważ nie chcemy zrobić źródła wiedzy o losach U-Bootów które zawiera jedynie podstawowe informacje o nich, a jak najbardziej rozwinięte, które bez wstydu będzie można nazwać prawdziwą historią U-Bootwaffe...
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.326.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Historia poszczególnych U-Bootów

Postprzez ObltzS » 18.09.05, 18:44

Witam !
Minął tydzień od wstępnych propozycji Kol. Jatzoo w kwestii tematu, który wstępnie wzbudził tyle entuzjazmu i zainteresowania wśród Kolegów, ale jak do tej pory nie widać na Forum żadnego szerszego odzewu - używając morskiej terminologii zupełna flauta i sztil. Czyżby po wstępnych przemyśleniach o czekających zadaniach i związanych z tym ogromem pracy, Koledzy postanowili wycofać się z tego projektu ? Mam nadzieję, że tak się nie stało. Aby rozruszać temat, zgłaszam swoją pomoc w opracowaniu tych U-Bootów, które określano mianem "mlecznych krów" [typ XIV], jak również innych o.p. pełniących zastępczo rolę okrętów zaopatrzeniowych [typ X] oraz podwodnych transportowców torped [typ VIIF] - porównawcze materiały wysłałem [jak pisałem o tym w poprzednim swoim poście] do Kol. Jatzoo. Nadal jednak nie wiemy jaka ostatecznie miałaby być forma tych naszych opracowań - liczymy zatem na konkretne wieści.
Poza tym, jeżeli są jeszcze chętni Koledzy, to chciałbym zaproponować Kol. Moderatorowi, aby w ramach owego dodatkowego działu spróbować zebrać w jednym miejscu rzetelne i dokładne opisy wyposażenia i uzbrojenia U-Bootów - wraz z podstawowym materiałem ikonograficznym [łączność - urządzenia aktywne i pasywne, te wszystkie typy FuMO, FuMB i inne , uzbrojenie - armaty morskie i działka p.lot. - typy, miejsce zainstalowania i związana z nim zmiana kształtu kiosków, miny morskie, torpedy, wyrzutnie torpedowe, akumulatory, silniki itp] - informacje te są "porozrzucane" w wielu różnych miejscach - książki, artykuły, internet - można by zatem pomyśleć, aby spróbować stworzyć odpowiednik polskiej "bazy danych" wyposażenia i uzbrojenia, gdzie wszystko to byłoby w jednym miejscu, dostępne w krótkim czasie [a może na stronie www.ubootwaffe.pl] - wszystko to jest do przedyskutowania.
Zaproponowałem powyższe, ponieważ domyślam się, że nie wszystkim chętnym do współpracy Kolegom mogą nie odpowiadać prace wyłącznie nad historią poszczególnych U-Bootów, a bardziej byliby zainteresowani mniejszą, ale chyba równie ważną i istotną formą - wyposażenie i uzbrojenie, które chyba doskonale dopełniałoby obrazu i wiedzy o historii i konstrukcji niemieckich o.p.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.705.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Postprzez Jatzoo » 19.09.05, 08:38

Nadal jednak nie wiemy jaka ostatecznie miałaby być forma tych naszych opracowań


Tak jak pisałem już wcześniej:
każdy opis U-Boota najlepiej by było, gdyby zawierał wszystkie możliwe informacje, np.: typ, data położenia stępki, zwodowania, wcielenia do służby, numery stoczniowe i Feldpost, info w jakiej stoczni został (miał być) zbudowany, informacje o przebiegu służby bojowej, lista dowódców, przykładowe fotki, itp. - jak dla mnie im więcej takich danych tym lepiej


Dane te nie muszą być w jakiejś konkretnej formie (tabela, spis, czy coś podobnego). Niech każdy pisze tak, jak mu wygodniej - na Forum będzie więc opis o danej jednostce w formie naszej dyskusji, a później przy przenosinach na witrynę już jakoś to sam uporządkuję w zwięzłą treść. I tak wszystko wyjdzie w praniu :-)


Poza tym, jeżeli są jeszcze chętni Koledzy, to chciałbym zaproponować Kol. Moderatorowi, aby w ramach owego dodatkowego działu spróbować zebrać w jednym miejscu rzetelne i dokładne opisy wyposażenia i uzbrojenia U-Bootów

Ja jestem jak najbardziej otwarty na tą propozycję ;-)
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.326.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Historia poszczególnych U-Bootów

Postprzez ObltzS » 19.09.05, 19:59

Witam !
Dzięki za odpowiedź i podpowiedź - rozumiem, że od października mogę "podkarmiać" skrzynkę e-mailową Kol. Moderatora pierwszymi opracowaniami [będą to ogólnie typy U-Bootów, oraz w miarę te U-Booty, o których wspomniałem - tzw. podwodne transportowce i zaopatrzeniowe, w tej konwencji jaką onegdaj Koledze wysłałem uzupełnione jedynie o ostatnią listę załogi i podane źródła wykorzystane do opracowania] - zatem do roboty i niech się to przedsięwzięcie systematycznie rozwija.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.705.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

Historia poszczególnych U-Bootów

Postprzez ObltzS » 10.10.05, 16:47

Witam !
Przesyłam pierwsze materiały w ramach nowo tworzonego tematu : "Historia poszczególnych U-Bootów". Ponieważ w pierwszej kolejności będą nadsyłane materiały o U-Bootach typu X B, najpierw krótka charakterystyka tych typów, następnie krótka historia poszczególnych U-Bootów tego typu. Materiały te były pisane pierwotnie w Wordzie, natomiast tutaj zamieszczam ich kopię, stąd prawdopodobnie mogą się pojawić "przekłamania" polegające na nieczytelności tekstu [za które przepraszam], ponieważ jest to pierwsza próba, mam nadzieję, że następne będą bardziej udane i dopracowane, tak aby nie sprawiały kłopotu w trakcie czytania. Charakterystyka opisu U-116 zostanie zamieszczona jako oddzielny post, opisy następnych U-Bootów z typu X B sukcesywnie w najbliższym czasie.


U-BOOTWAFFE

ARCHIWUM TYPÓW NIEMIECKICH
OKRĘTÓW PODWODNYCH 1935 - 1945


TYP X B

STOCZNIA :

NAZWA STOCZNI KRUPP GERMANIAWERFT, KIEL
LATA BUDOWY 1939 - 1944
NR TAKTYCZNE WYBUDOWANYCH JEDNOSTEK U-116 do U-119; U-219 do U-220; U-233 do U-234


DANE PODSTAWOWE :

WYPORNOŚĆ :
WYPORNOŚĆ NAWODNA 1.763 t
WYPORNOŚĆ PODWODNA 2.177 t

WYMIARY PODSTAWOWE :
DŁUGOŚĆ 89,80 m
SZEROKOŚĆ 9,20 m
ZANURZENIE 4,71 m


DANE DOTYCZĄCE MASZYN :

URZĄDZENIA MOTOROWE :
SILNIKI SPALINOWE 2 SILNIKI DIESLA TYPU F 46
SILNIKI ELEKTRYCZNE 2 SILNIKI TYPU AEG

MOC MAKSYMALNA :
SILNIKI SPALINOWE 4.200 KM
SILNIKI ELEKTRYCZNE 1.100 KM

PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA OKRĘTU :
W POŁOŻENIU NAWODNYM 16,40 w
W ZANURZENIU 7,00 w

MAKSYMALNY ZASIĘG ŻEGLUGI :
W POŁOŻENIU NAWODNYM
18.450 Mm PRZY PRĘDKOŚCI 10,00 w
6.750 Mm PRZY PRĘDKOŚCI 16,90 w
W ZANURZENIU
93 Mm PRZY PRĘDKOŚCI 4,00 w
188 Mm PRZY PRĘDKOŚCI 2,00 w

POJEMNOŚĆ ZBIORNIKÓW PALIWA :
PALIWO 368 t
OLEJ --


UZBROJENIE :

WYRZUTNIE TORPEDOWE :
DZIOBOWE NIE POSIADAŁ
RUFOWE 2 x 533 mm
TORPEDY 15 SZTUK NA POKŁADZIE

DZIAŁA :
DZIAŁO POKŁADOWE 1 x 105 mm TYPU L/45 DO 1943 ROKU
DZIAŁKA OBRONY PRZECIWLOTNICZEJ 1 x 37 mm; 2 x 20 mm WG SPECYFIKACJI STOCZNIOWEJ [OD 1943 - 4 x 20 mm]

MINY MORSKIE :
WYRZUTNIE MIN 30 WYRZUTNI
ILOŚĆ MIN MORSKICH 60 SZTUK W WYRZUTNIACH


ZAŁOGA :

RAZEM MARYNARZY I OFICERÓW 52 OSÓY ZAŁOGI
OFICEROWIE MARYNARKI brak danych
CHORAŻOWIE MARYNARKI brak danych
PODOFICEROWIE MARYNARKI brak danych
MARYNARZE ZAŁOGI PODSTAWOWEJ brak danych


POZOSTAŁE DANE :

GŁĘBOKOŚĆ ZANURZENIA MAKSYMALNEGO* 150 m
MINIMALNY CZAS ZANURZENIA 35 sek.
* podana przez stocznię


SZCZEGÓŁY :

PROJEKT TYPU X B BYŁ PEŁNOMORSKIM DWUKADŁUBOWYM OKRĘTEM PODWODNYM, SŁUŻĄCYM GŁÓWNIE JAKO STAWIACZ MIN WYKORZYSTYWANY DO ZADAŃ NA ODLEGŁYCH AKWENACH MORSKICH. POWSTAŁ NA BAZIE NIGDY NIE ZREALIZOWANEGO PROJEKTU X A, GDZIE PRZY OPRACOWYWANIU JEGO PLANÓW I KONSTRUKCJI WYKORZYSTYWANO RÓWNIEŻ DANE ZE ZREALIZOWANYCH WCZEŚNIEJ PROJEKTÓW I A ORAZ IX A.
OD ROKU 1943 OKRĘTY TE ZACZĘTO WYPOSAŻAĆ W TZW. CHRAPY [SCHNORCHEL], POZWALAJĄCE NA PORUSZANIE SIĘ W ZANURZENIU Z WYKORZYSTANIEM DO NAPĘDU SILNIKÓW SPALINOWYCH ZAMIAST ELEKTRYCZNYCH.
URZĄDZENIE WYRZUTNI MINOWYCH SKŁADAŁO SIĘ Z 6 PIONOWYCH WYRZUTNI [DLA 3 MIN] USYTUOWANYCH W CZĘŚCI DZIOBOWEJ KADŁUBA OKRĘTU ORAZ PO 12 BOCZNYCH WYRZUTNI W ŚRODKOWEJ CZĘŚCI OKRĘTU NA LEWEJ I PRAWEJ BURCIE USYTUOWANYCH W POBLIŻU KIOSKU OKRĘTU - SZEŚĆ PRZED I SZEŚĆ ZA KIOSKIEM [DLA 2 MIN]. WIĘKSZOŚĆ TORPED ZAPASOWYCH BYŁA ZAŁADOWANA W PRZESTRZENI MIĘDZY POKŁADEM A KADŁUBEM CIŚNIENIOWYM [SZTYWNYM].
OD 1943 ROKU ZDEMONTOWANO DZIAŁA KAL. 105 mm NA POKŁADZIE GŁÓWNYM A W TO MIEJSCE WZMOCNIONO SIŁĘ OGNIA DZIAŁEK OBRONY PRZECIWLOTNICZEJ INSTALUJĄC NA OKRĘTACH TYPU X B OD TEGO ROKU DODATKOWE 2 DZIAŁKA KAL. 20 mm.
OKRĘTY TYPU X B CZĘSTO TAKŻE PEŁNIŁY ROLĘ PODWODNYCH TRANSPORTOWCÓW I ZAOPATRZENIOWCÓW.
OPRÓCZ DWÓCH OKRĘTÓW TYPU X B : U-219, KTÓRY ZOSTAŁ PRZEJĘTY PRZEZ JAPOŃCZYKÓW I PŁYWAŁ POD BANDERĄ CESARSKIEJ FLOTY JAPONII JAKO I 505 ORAZ U-234, KTÓRY PŁYNĄC DO JAPONII PODDAŁ SIĘ AMERYKANOM NA ŚRODKU ATLANTYKU 08.05.1945, WSZYSTKIE POZOSTAŁE JEDNOSTKI TEGO TYPU ZOSTAŁY ZNISZCZONE W DZIAŁANIACH WOJENNYCH.

NINIEJSZE OPRACOWANIE JEST WŁASNOŚCIĄ AUTORA. KOPIOWANIE LUB WYKORZYSTYWANIE W CAŁOŚCI LUB W CZĘŚCI BEZ PISEMNEJ ZGODY JEST ZABRONIONE. NARUSZENIE ZASTRZEŻENIA BĘDZIE DOCHODZONE ZGODNIE Z PRZEPISAMI KODEKSU CYWILNEGO I KARNEGO OBOWIĄZUJĄCEGO NA TERENIE RP
ALL RIGHTS RESERVED  COPYRIGHT BY ANDRZEJ N. 
OPRACOWANIE : ANDRZEJ N.
DATA : LIPIEC - 2003
STRONA : 1 z 3
ŹRÓDŁO : BADANIA WŁASNE , www.deutscheuboote.de
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.705.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

U-116

Postprzez Florek » 10.10.05, 18:16

ObltzS, tak więc wszystko jest jasne, ale co się stało z U-116 ?
To jeszcze jedna nierozwiązana tajemnica z którą nam, członkom załogi www.ubootwaffe.pl, przyjdzie się zmierzyć.
Według serwisu www.uboat.net, okręt ten odbył tylko cztery patrole.
Podczas czwartego zaginął wraz z całą załogą na Północnym Atlantyku.
Ostatnia wiadomośc jaką nadał pochodziła z pozycji 45 stopni szerokości geograficznej N i 31 stopni, 30 minut długości geograficznej W.
Sprawdziłem tę pozycję w atlasie geograficzym i okazuje się że ten punkt leży niedaleko na północ od Azorów gdzie głębokość wody (według mojej mapy) wynosi około 51 metrów. Jeżeli zatonął gdzieś w tym regionie to można by go stosunkowo łatwo znaleźć. Gorzej jeżeli po ostatnim meldunku "zdążył" odpłynąć gdzieś dalej.
Florek
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 25.09.05, 15:21
Lokalizacja: Stalowa Wola

Historia poszczególnych U-Bootów

Postprzez ObltzS » 10.10.05, 18:43

Witaj Florek !
To była ogólna charakterystyka i prezentacja typu X B - szczegółówa historia U-116 zostanie zamieszczona w dniu jutrzejszym.
Pozdrawiam.
ObltzS
Admiral
Admiral
Moderator Team
 
Tonaż: 1.705.000 BRT

Dołączył(a): 05.07.05, 19:31
Lokalizacja: Polska południowa

VIIC

Postprzez Florek » 11.10.05, 14:41

Gdyby ktoś szukał faktów związanych z przebiegiem służby U-132-136, U-201-204 oraz U-93-98 to znaleźć można trochę na stronie:
http://users.swing.be/navfr3/+navires3/3572.html
Florek
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 25.09.05, 15:21
Lokalizacja: Stalowa Wola

U-32

Postprzez Florek » 11.10.05, 15:29

Chciałbym napisać coś na temat niemieckiego okrętu podwodnego U-32:
Stępka pod niego została położona dnia 15 marca 1936 roku w stoczni AG Weser w Bremen (czyli w Bremie).
Wodowanie nastąpiło 15 kwietnia 1937 roku.
U-32 był jednym z zaledwie 56 okrętów podwodnych które Niemcy posiadały we wrześniu 1939 roku. Okręt należał to 2 Flotylli która bazowała w Lorient (na zachodnim wybrzeżu Francji).
U-32 miał trzech trzech dowódców:
- kapitana Wernera Lotta (15 kwietnia 1937 - 15 sierpnia 1937),
- kapitana Paula Buchela (16 sierpnia 1937 - 11 lutego 1940),
- komandora Hansa Jenisha (12 lutego 1940 - 30 października 1940).
Był to oceaniczny okręt podwodny typu VIIA o następujących danych technicznych:

Załoga: 44 osoby,
Wyporność:
- na powierzchni: 626 ton,
- pod wodą: 745 ton,
Wymiary:
- długość: 64,5 metra,
- szerokość: 5,8 metra,
- zanurzenie: 4,4 metra,
Maksymalna głębokość zanurzenia:
- bez odkrztałceń kadłuba: 100 metrów (limit bezpieczeństwa),
- z odkrztałceniami kadłuba: 200 metrów (maksymlanie),
Napęd:
- dwa silnikie spalinowe,
- dwa silniki elektryczne,
- dwie śruby napędowe,
Zasięg: 6912 km (3732 Mm) przy prędkości 12 węzłów,
Prędkość maksymalna:
- na powierzchni: 16 węzłów,
- pod wodą: 8 węzłów,
Uzbrojenie:
- 5 wyrzutni torpedowych (4 na dziobie, 1 na rufie) kaliber 533 mm
- 1 działo kaliber 88 mm
Okręty typu VIIA były zdolne utrzymać pod wodą prędkość 7,6 węzła przez dwie godziny lub 2 węzły przez 130 godzin (ponad 4 dni).

Służba U-32 była pełna sukcesów - zatopił on 20 statków o lącznym tonażu 116 000 ton. Jego największym sukcesem było zatopienie brytyjskiego transatlantyka "Empress of Britain II" o wyporności 42 350 ton. U-32 wystrzelił do niego trzy torpedy uzyskując dwa trafienia.
Sukces ten nie był w pełni zaslużony, ponieważ informację o pozycji "Empress of Britain", U-32 otrzymał z niemieckiego samolotu bombowo-torpedowego Fock-Wolf Condor, który wcześniej ostrzelał i uszkodził transatlantyk.
Dodam że w akcji ratowania "Empress of Britain" wziął oprócz dwóch holowników "Marauder" i "Thames" także polski niszczyciel "Burza".
W każdym razie "Empress of Britain" ostatecznie spoczął na dnie oceanu.
Dwa dni później U-32 został zatopiony przez brytyjskie niszczyciele HMS "Harvester" i HMS "Highlander" w pozycji 55 stopni, 37 minut N oraz 12 stopni, 19 minut W. Spośród załogi U-boota, zginęło dziewięć osób.
Florek
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 25.09.05, 15:21
Lokalizacja: Stalowa Wola

Postprzez Jatzoo » 12.10.05, 08:06

Florek - przeczytaj ten topic od początku, i zdecyduj czy chesz wziąć udział we wspólnym projekcie - bo jeżeil tak, to info o U-32 powinieneś umieścić gdzie indziej, i według tamtych wytycznych (np. info o źródłach) - w przeciwnym wypadku.. cóż.. trochę zaśmieca się Forum przez takie posty...
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.326.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Florek

Postprzez Florek » 12.10.05, 14:17

Tylko bez takich Jatzoo.
Informacje zaczerpnąłem z książki "Okręty podwodne świata" oraz serwisu www.uboat.net
A to że nie w tym dziale co trzeba, to prawda. Ale co się stanie to się nie odstanie a niema sensu umieszczać dwóch identycznych kopii.
Poza tym uważam że pisanie w sposób czysto encyklopedyczny jest mniej ciekawe i dlatego też mój post jest w nieco innej formie.
Jeżeli macie tu sztywne zasady to trudno, ale nie uważam że dobra informacja przekazana w inny sposób przestaje być dobrą informacją.
Florek
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 25.09.05, 15:21
Lokalizacja: Stalowa Wola

Postprzez Grom » 12.10.05, 14:30

Florek chodzi o zaprowadzenie porządku po to by można było łatwo odszukać informacje. Nie wiem czy Jatzoo chce do baz danych wrzucić i wykorzystać do serwisu www. Postowanie kolejnego u-boota z jego numerem taktycznym i typem jako temat poprostu wprowadza porządek, a tym samym pozwala nam unikać bałaganu.
Grom
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 701.000 BRT

Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
Lokalizacja: Reading UK

Re: Florek

Postprzez Myszkin » 12.10.05, 14:35

Florek napisał(a):Tylko bez takich Jatzoo.


Jatzoo już pewnie dostał dreszczy...

Florek, jak zwykle szukasz dziury w całym... :lol: :wink:
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 960.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

Postprzez Jatzoo » 12.10.05, 14:38

Tak jak napisał Grom - chodzi o porządek (czyli jakby nie było, to i o sztywne zasady). Ten topic 'Historia poszczególnych U-Bootów' dotyczy właśnie wspólnego projektu społeczności ubootwaffe.pl, i pisanie w nim o U-32 trochę robi mały bałagan (gdyż topic ten poświęcony jest sprawom związanym konkretnie z tym projektem czyli. np. jak pisać, w jakiej formie, jak umieszczać i gdzie, itp.). A jeżeli chcesz wziąć udział w naszym projekcie, to po prostu przesunę Twój post o U-32 do odpowiedniego działu, i tam będzie się toczyć dalsza dyskusja o jego historii.


Jatzoo już pewnie dostał dreszczy...

..a to była jakaś groźba...? 8)
Jatzoo
Grossadmiral
Grossadmiral
Global Mod
 
Tonaż: 2.326.000 BRT

Dołączył(a): 22.08.02, 15:03

Postprzez Grom » 12.10.05, 17:56

Mam propozycję. Otóż byłoby miło gdybyśmy mogli używać wspólnych skrótów. Kilkakrotne pisanie stopni niemieckiej Kriegsmarine przyprawia mnie o zawrot głowy. Nazwenictwo poszczególnych pionów RAF i inne takie to chyba należałoby ujednolicić dla wszystkich tak aby nie było potrzeby objaśniania skrótów w każdym poście. Narazie ode mnie są trzy. Czekam na uzupełnienie materiału przez innych użytkowników forum.
Grom
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 701.000 BRT

Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
Lokalizacja: Reading UK

Stopnie

Postprzez Florek » 12.10.05, 18:50

Offiziere Mit Patent (Oficerowie):
Grossadmiral - brak polskiego odpowiednika,
Generaladmiral - brak polskiego odpowiednika,
Admiral - Admirał,
Vizeadmiral - Wiceadmirał,
Konteradmiral - Kontradmirał,
Kapitan zur See - Komandor,
Fregattenkapitan - Komandor porucznik,
Korvettenkapitan - Komandor podporucznik,
Kapitanleutnant - Kapitan marynarki,
Oberleutnant zur See - Porucznik marynarki,
Leutnant zur See - Podporucznik marynarki,

Offiziersnahwuchs (Podchorążowie):
Oberfahnrich zur See - Starszy podchorąży,
Fahnrich zur See - Podchorąży,
Seekadett - Kadet marynarki.
Matrose - Marynarz (kandydat na oficera),

Offiziere Ohne Patent (Podoficerowie):
Oberbootsmann - Starszy bosman,
Bootsmann - Bosman,
Stabobermaschinist - Starszy bosman sztabowy maszynista,
Obermaschinist - Starszy bosman maszynista,

Mannschaften (Marynarze):
Maschinenmaat - Bosmanmat maszynista,
Maschinenobergefreiter - Mat maszynista,
Maschinengefreiter - Maszynista,
Oberstabmatrose; Haupgefreiter - Starszy mat,
Stabsmatrose, Matrosenobergefreiter, Mechanikerobergefreiter, Funkgefreiter - Mat,
Obermatrose, Matrosergefreiter, Mechanikergefreiter, Funkgefreiter - Starszy marynarz,
Matrose - Marynarz,
Obersteurmann - Nawigator,
Mechaniker - Mechanik, torpedysta,
Obermechanikersmaat - Starszy mat mechanik, Starszy mat torpedysta,
Mechanikersmaat - Mat mechanik, Mat torpedysta,
Oberfunkmaat - Starszy mat radiotelegrafista,
Funkmat - Mat radiotelegrafista.

Stopnie zaczerpnąłem (tzn. przepisałem) z książki "Wilcze Stado. U-booty w II wojnie światowej".
Stopnie uszeregowane są według hierarchii Kriegsmarine.
Ostatnio edytowano 14.10.05, 07:37 przez Florek, łącznie edytowano 1 raz
Florek
Leutnant zur See
 
Tonaż: 161.000 BRT

Dołączył(a): 25.09.05, 15:21
Lokalizacja: Stalowa Wola

Postprzez Grom » 13.10.05, 11:22

Niekoniecznie o to mi chodziło Florek. Myśłałem raczej o czymś takim:
Kapitan zur See - KS
Fregattenkapitan - FK
Kapitanleutnant - KL
WTedy dla przykładu można pisać KL Imię Nazwisko itd.
Zamiast pisać okręt flotylli szkoleniowej wystrarzczyłoby napisać skrót SCHB - (schule boot) lub FB (front boot)
Grom
Fregattenkapitän
 
Tonaż: 701.000 BRT

Dołączył(a): 16.03.04, 11:22
Lokalizacja: Reading UK

Następna strona

Posty: 35 • Strona 1 z 21, 2

Powrót do Witryna i Forum



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron