1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Ciemność widzę,widzę ciemność

Moderatorzy: Jatzoo, dragonfly

Posty: 21 • Strona 1 z 1

Ciemność widzę,widzę ciemność

Postprzez gonsalez » 02.09.08, 20:54

Witam, po dłuższej przerwie wróciłem do grania w SH III. Obecnie zainstalowałem GWX 2.1 i .....
No własnie, problem jak w temacie. Noc w wydaniu ostatniej wresji GWX to wg mnie porażka. Czarno jak w d...ie u murzyna, nic nie widac. Jak tu robic nocne ataki? Nie jest to kwestia ustawień monitora, bo rozjaśniłem na maxa i dalej jedna czarna plama, praktycznie zadych konturów. Tylko księżyc(który nic nie oświetla) i gwiazdy. Czy ktoś wie gdzie i jak pogrzebać, zeby ustawić to na bardziej grywalnym poziomie? Albo przynajmniej tak jak bylo w GWX 1.03
gonsalez
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 56.000 BRT

Dołączył(a): 29.08.07, 17:28

Postprzez evan82 » 02.09.08, 21:00

Masz pliki z wersji GWX 1.03?
evan82
Kapitän zur See
 
Tonaż: 921.000 BRT

Dołączył(a): 03.11.07, 01:11
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Dawid[PL] » 02.09.08, 21:07

To mnie teraz zdziwiłes bo ja własnie na GWX 2.1 nadal narzekam na to ze jest za jasno(chodzi tu o noc księżycową przy dobrych warunkach). Ale to może kwestia monitora kartdy graficznej itp?
Dawid[PL]
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 53.000 BRT

Dołączył(a): 14.01.08, 03:29

Re: Ciemność widzę,widzę ciemność

Postprzez evan82 » 02.09.08, 22:12

gonsalez napisał(a):Witam, po dłuższej przerwie wróciłem do grania w SH III. Obecnie zainstalowałem GWX 2.1 i .....
No własnie, problem jak w temacie. Noc w wydaniu ostatniej wresji GWX to wg mnie porażka. Czarno jak w d...ie u murzyna, nic nie widac. Jak tu robic nocne ataki? Nie jest to kwestia ustawień monitora, bo rozjaśniłem na maxa i dalej jedna czarna plama, praktycznie zadych konturów. Tylko księżyc(który nic nie oświetla) i gwiazdy. Czy ktoś wie gdzie i jak pogrzebać, zeby ustawić to na bardziej grywalnym poziomie? Albo przynajmniej tak jak bylo w GWX 1.03


Będę pisał o tym tutaj, końcowy post i niebawem dalej:
http://www.ubootwaffe.pl/forum/viewtopi ... &start=100
evan82
Kapitän zur See
 
Tonaż: 921.000 BRT

Dołączył(a): 03.11.07, 01:11
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez GMac » 03.09.08, 06:45

To tak bardzo ogólnie parę detali z technicznej strony wyświetlania obrazu.
Jasność obrazu jaka jest w grze zależna jest od monitora.
1. Monitory CRT. Im starszy monitor i im więcej godzin ma wypracowanych tym ciemniejszy będzie obraz. Większość klasycznych monitorów CRT po 5latach pracy (mam na myśli około 12-16h ciągłego wyświetlania obrazu) traci około 30% jasności. Jeżeli po resecie do fabrycznych ustawień musimy korygować jasność i kontrast oznacza to ze monitorek zacza sie wypalac.
2. Na LCD-ekach jasność obrazu zależna jest od parametru zwanego kontrastem matrycy, jasność matrycy oraz metody w jaki jest podświetlana.
3. Karta graficzna raczej niewiele ma do gadania, ponieważ parametry generowanego obrazu z upływem lat pracy się nie zmieniają.
GMac
Leutnant zur See
 
Tonaż: 163.000 BRT

Dołączył(a): 30.10.06, 21:44

Postprzez piechcik » 03.09.08, 21:36

khm co do 1 punku to sie nie zgodze ja miałem 5 letniego struszka CRT i był on bardzo dobry z bólem serca przesiadłem sie na LCD które moim zdaniem nie nadają sie do grania w gry :/ w gry wole grac na CRT
piechcik
Oberleutnant zur See
 
Tonaż: 287.000 BRT

Dołączył(a): 12.02.07, 19:55

Postprzez Myszkin » 04.09.08, 12:12

Czy ja wiem? To prawda, ze LCD słabo radzą sobie z odwzorowaniem czerni, ale można trochę nad tym posiedzieć, pokombinować w ustawieniach i jest lepiej. Ja dla odmiany zauważyłem poprawę (przesiadłem się z 17' CRT Philips 107P Brilliance na 22' LCD Iiyama) i oprócz oczywiście wielkości pola widzenia, muszę pochwalić to, że 1) LCD "nie wypala" oczu 2) ma masę przydatnych funkcji i ustawień (część jest oczywiście wepchnięta na siłę, ale część naprawdę się przydaje).

Dużo możliwości dają programy Tweak...coś tam Your Monitor...itd bo te firmowe dołączane do monitorów nie zawsze dają radę.
Myszkin
Kapitän zur See
 
Tonaż: 960.000 BRT

Dołączył(a): 24.05.05, 15:57
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski/Warszawa

Postprzez pw524 » 04.09.08, 19:29

GMac napisał(a):To tak bardzo ogólnie parę detali z technicznej strony wyświetlania obrazu.
Jasność obrazu jaka jest w grze zależna jest od monitora.
1. Monitory CRT. Im starszy monitor i im więcej godzin ma wypracowanych tym ciemniejszy będzie obraz. Większość klasycznych monitorów CRT po 5latach pracy (mam na myśli około 12-16h ciągłego wyświetlania obrazu) traci około 30% jasności. Jeżeli po resecie do fabrycznych ustawień musimy korygować jasność i kontrast oznacza to ze monitorek zacza sie wypalac.
2. Na LCD-ekach jasność obrazu zależna jest od parametru zwanego kontrastem matrycy, jasność matrycy oraz metody w jaki jest podświetlana.
3. Karta graficzna raczej niewiele ma do gadania, ponieważ parametry generowanego obrazu z upływem lat pracy się nie zmieniają.
Ttak czy siak nie zmienia to faktu że GWX jest ciemny na gołej wersji gry było jaśniej, u kumpla który ma lcd też jest CZARNO. I nie mówię tu o księżycowej nocy bo takich jest mało.
pw524
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 337.000 BRT

Dołączył(a): 02.12.07, 18:10
Lokalizacja: Lublin

Postprzez sOnar » 05.09.08, 10:14

Owszem. W GWX jest ciemno - bo chłopaki robią to aby wyglądało to realistycznie. Możesz się zająć regulacją gammy w karcie graficznej lub ściągnąć pliczek gamma.exe który się pęta po sieci.

Jak to jest za mało... i rzeczywiście masz coś z CRT...

Zdejmij obudowę z monitora. Znajdź transformator wysokiego napięcia. Wyreguluj jego cykl pracy do stosownej jasności. Przy okazji sprecyzuj ostrość. Nie dotykaj nic na wyrzutni. Zabezpiecz regulatory farbą ponownie po up-rzednim wyłączeniu z sieci i zmontuj to ponownie. Niestety - jeśli nie masz pewniaka co do siebie - zanieś go do serwisu. Jestem elektronikiem po studiach (inżtalatorem) ;) z latami praktyki w zawodzie a więc solucja działa na 100%
sOnar
Leutnant zur See
 
Tonaż: 148.000 BRT

Dołączył(a): 26.01.07, 05:02
Lokalizacja: www.wardc.890m.com

Postprzez gonsalez » 05.09.08, 19:34

Monitor jest ok, bo na poprzedniej wersji GWX niz 2.1 noc byla jasniejsza i znosniejsza.
Z gamma juz kombinowalem w ustawieniach monitora i grafiki tak samo jak z kontrastem itp. Jedyny efekt byl taki ze ogolna ciemnosc byla bardziej czarna lub bardziej szara. :cry:
Tak sobie mysle, czy daloby sie zamontowac plik w ktorym sa ustawienia nocy(pisal o tym evan82) tak po"chamsku" do GWX 2.1 z wczesniejszej wersji np 1.03 lub podstawki? Czy to nie bedzie sie gryzlo? :idea:
gonsalez
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 56.000 BRT

Dołączył(a): 29.08.07, 17:28

Postprzez sOnar » 05.09.08, 21:00

Może się posypać jak mają te pliki wkodowane zależności o których nie wspominał evan. Otóż takie zależności bywają i wychodzą cyrki - że nie ma chmur ect. To są tajemnice głębokiego kodu.

Jednak nie sądzę choć gonsalez... ale czy nie będzie Cię gryzł fakt używania cheatu?
; (
sOnar
Leutnant zur See
 
Tonaż: 148.000 BRT

Dołączył(a): 26.01.07, 05:02
Lokalizacja: www.wardc.890m.com

Postprzez gonsalez » 05.09.08, 21:10

sOnar napisał(a):Jednak nie sądzę choć gonsalez... ale czy nie będzie Cię gryzł fakt używania cheatu?
; (


Zalezy co uwazac za cheat. Naczytalem sie w ksiazkach o nocnych atakach u-bootow, o wykrywaniu ciemniejszych plam na horyzoncie. Tylko jak do jasnej anielki przeniesc to do swego symulatora skoro jest JEDNA WIELKA CZERN? :evil: Po prostu nic nie widac.
Jestem stary harcerz i niejedna noc spedzilem lazac gdzies po lasach w srodku nocy i moge powiedziec, ze takie super ciemne noce zdarzaja sie naprawde rzadko. W GWX 2.1 to stanard. :?
Generalnie akceptuje wieksza trudnosc GWX. Dlatego tez praktycznie od samego poczatku uczylem sie manualnego celowania, bo gra na auto to lipa ale...
Granie musi byc rowniez jakas przyjemnoscia a jak od 22 do 5 rano w czasie gry mam noc ze oko wykol to thx. :)
gonsalez
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 56.000 BRT

Dołączył(a): 29.08.07, 17:28

Postprzez sOnar » 05.09.08, 21:18

No wiesz. Jak spaprali GWX to niezła siara. Przecież go robi ogromny team lol.

Wrzuciłem Ci plik. Działa w tle. Zassaj sobie go. Opis jest

http://dodownload.filefront.com/1170725 ... 0a91045cd5
sOnar
Leutnant zur See
 
Tonaż: 148.000 BRT

Dołączył(a): 26.01.07, 05:02
Lokalizacja: www.wardc.890m.com

Postprzez pw524 » 06.09.08, 09:37

sOnar napisał(a):Owszem. W GWX jest ciemno - bo chłopaki robią to aby wyglądało to realistycznie. Możesz się zająć regulacją gammy w karcie graficznej lub ściągnąć pliczek gamma.exe który się pęta po sieci.

Jak to jest za mało... i rzeczywiście masz coś z CRT...

Zdejmij obudowę z monitora. Znajdź transformator wysokiego napięcia. Wyreguluj jego cykl pracy do stosownej jasności. Przy okazji sprecyzuj ostrość. Nie dotykaj nic na wyrzutni. Zabezpiecz regulatory farbą ponownie po up-rzednim wyłączeniu z sieci i zmontuj to ponownie. Niestety - jeśli nie masz pewniaka co do siebie - zanieś go do serwisu. Jestem elektronikiem po studiach (inżtalatorem) ;) z latami praktyki w zawodzie a więc solucja działa na 100%

dziękuję za cenne porady z tym monitorem, napewno kiedyś się przydadzą, ale moje doświadczenia z nocą w GWX pochodzą z różnych typów monitorów. Jeśli już mówimy kto kim jest to jestem żeglarzem i też widziałem noc na morzu, potrafi być ciemno ale nigdy smoła. :wink: .
pw524
Kapitänleutnant
 
Tonaż: 337.000 BRT

Dołączył(a): 02.12.07, 18:10
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Gregpo » 06.09.08, 11:11

Moze warto to zainstalowac ... OLCE2 ...

http://www.speedyshare.com/910908385.html

mod gotowy do zainicjowania przez ISGME. Od pewnego czasu mam go zainstalowanego i noc jest ok ... nie ma mowy o smole.

Poczytac i zobaczyc screeny mozna tu:

http://www.subsim.com/radioroom/showthread.php?t=134186

Na SpeedyShare wrzucilem tylko podstawe OLCE2 . Zmienia ona wizualnie warunki atmosferyczne w grze. Dodatkowo mozna sciagnac inne opcje OLCE2 (link powyzej) - nie wrzucalem ich na SpeedyShare z powodu ich "wagi".

pozdrawiam
Gregpo
Leutnant zur See
 
Tonaż: 129.000 BRT

Dołączył(a): 15.11.06, 23:54
Lokalizacja: TORUN\WAWA

Postprzez gonsalez » 06.09.08, 15:27

Dzieki gregpo juz ciagne, wyglada na to, ze mod zaproponowany przez Ciebie bedzie lepszy. W kazdym razie znalazlem cos takiego
http://www.subsim.com/radioroom/showthread.php?t=133808
Ten rozwiazuje sprawe o tyle, ze mozna juz cos zobaczyc. Nie ma jednak rozy bez kolcow. :?
Koles ktory robil ten Mod pojechal po bandzie i noc zrobil znowu za jasna.(przynajmniej jak na moj gust) :roll:
gonsalez
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 56.000 BRT

Dołączył(a): 29.08.07, 17:28

Postprzez sOnar » 06.09.08, 15:39

tworzenie moda to piekło. trzeba trzymać 1200 kotów za ogon w pamięci. do mojego moda napisałem już 120 kb tekstu samych notatek. myślę jednak że gość świadomie robił jasną noc dla wygody... a nie zapomniał o tym - no chyba że nie mógł przebrnąć przez skalowanie natężenia barw bo jest to uciążliwe
sOnar
Leutnant zur See
 
Tonaż: 148.000 BRT

Dołączył(a): 26.01.07, 05:02
Lokalizacja: www.wardc.890m.com

Postprzez Olamagato » 07.02.09, 19:32

Trochę stare, ale dopiszę coś chyba istotnego.
Te super, hiper, mega ciemności nie są tak naprawdę realne. Są dwa ważne powody dla których wyskalowanie w danym będzie w takiej grze jak SH3 zawsze złe:
1. Na różnych szerokościach geograficznych jest inna odległość do najbliższej stycznej terminatora. Sam przebieg okręgu terminatora nie wiruje jak obracający się pionowo dysk, ale zależnie od pory roku posiada znacznie przegięcie od pionu. W efekcie sam środek nocy na wyższych szerokościach geograficznych teoretycznie miałby ten sam efekt jak zmierzch na równiku, ale dochodzą do tego jeszcze inne czynniki takie jak temperatura powietrza oraz ciśnienie, na które oprócz sytuacji barycznej (chmur - czyli lekkiej pary wodnej) ma jeszcze wpływ sama szerokość geograficzna i kształt geoidy - w efekcie powietrze może być cięższe lub lżejsze. Suche powietrze na północy jest znacznie bardziej przejrzyste ponieważ zawiera mniej pary wodnej, zanieczyszczeń i jest bardziej jednorodne.
Konkludując Na równiku tej samej nocy może być kompletna smoła, lecz nieco dalej od niego całkiem dobra widzialność w zupełniej (rzekomo) ciemności. Teraz punkt 2.

2. Oko człowieka jako zwierzęcia drapieżnego dość dobrze dostosowanego do różnych warunków klimatycznych po ok. 50 minutach przyzwyczaja się do kompletnych ciemności. Jego wzrok wyostrza się i to co początkowo było zupełnie niewidzialne staje się dostrzegalne. Ten efekt występuje również na równiku, na którym mimo egipskich ciemności człowiek może w nocy egzystować - na przykład biec i nadal nie ryzykować natychmiastowym samobójstwem lub złamaniem nogi. W tym czasie nasze oko zaczyna działać tak samo jak nocnych drapieżników, czyli świecić w ciemnościach oddając skumulowane promienie światła, którego pozornie nie ma (a zawsze jest - na przykład wyższe częstotliwości podczerwieni, o której widzialność zahaczamy).

W przypadku okrętu podwodnego do ciemności tych przyzwyczajała się wyłącznie załoga wachty - i to pod warunkiem, że z kiosku przez godzinę nie przeświecało żadne światło - nawet czerwone. Jakiekolwiek dojrzenie takiego światła (zapałka, papieros, otwarty luk) powodowało natychmiastową utratę zdolności widzenia w ciemnościach, aż do jej odzyskania po kolejnych 50 minutach.

Stąd więc pochodzą relacje o kompletnych ciemnościach załóg U-bootów. Kapitan, który wiedziałby o takim efekcie zabroniłby nocnej wachcie (bez naprawdę ważnej potrzeby) otwierania luku, palenia papierosów czy używania latarki do dojrzenia przyrządów nawigacyjnych. Ewentualnie przy jakiejkolwiek czynności dającej dodatkowe źródło światła cała reszta powinna całkowicie zakrywać oczy aby tej zdolności nie utracić. Jednak prawdopodobnie większość jeżeli nie wszyscy nie wiedzieli o tym efekcie nic. Być może dlatego, że badania na ten temat zostały rozwinięte dopiero po wojnie. Mimo to nawet nie wiedząc o tym efekcie część dowódców mogła sobie zdawać sprawę, że wachta nocna stawała się dużo bardziej efektywna dopiero po godzinie od jej rozpoczęcia i to w sytuacji gdy obsadzie zupełnie nic nie przeszkadzało w nocnej obserwacji.

Badania przeprowadzone po wojnie wykazały, że człowiek dojrzy bez większego problemu zapaloną zapałkę z odległości 4 km - i to bez efektu przyzwyczajenia wzroku do ciemności. Po przyzwyczajeniu, odległość ta wzrasta podobno trzykrotnie.

Tym samym robienie super-hiper modów i męczenie się z kolorami pod grafikę, której silnik w ogóle nie uwzględnia tych efektów jest pracą syzyfową i bardzo mało sensowną. Kolory i jasności muszą być w takiej sytuacji średnią, która będzie tylko przybliżonym odniesieniem do rzeczywistości. Zaciemnianie sceny jak i nadmierne rozjaśnianie jej - zmienia tylko ilościowe stosunki stanów przesadzonych w jedną lub w drugą stronę. Tym samym jest to praca właściwie zmarnowana.

Dopiero symulator z grafiką uwzględniającą oba powyżej opisane zjawiska mógłby coś zdziałać i choćby trochę zbliżać się do realizmu. Mimo to moim zdaniem nie ma na to szans dopóki nie będą powszechnie stosowane karty graficzne używające techniki śledzenia promieni (ray-tracingu). Bo tylko taki sposób generowania grafiki ma coś wspólnego z rzeczywistością, którą można sensownie symulować.
Olamagato
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 99.000 BRT

Dołączył(a): 06.02.08, 12:23

Postprzez irek » 08.02.09, 18:44

Witam!

Myślę, że już u trakcie wojny znane było to zjawisko, ponieważ obsada wachty przed wyjsciem na pomost zakładała okulary......

Czytałem także w książce "Brawo Two Zero", że w dzisiejszych czasach jest taka procedura w wojsku, która polega na zakrywaniu np. prawego oka dlonią, gdy żołnierz musi spojrzec na kompas itp.

Pozdrawiam:)
Ostatnio edytowano 16.06.09, 18:29 przez irek, łącznie edytowano 1 raz
irek
Oberfähnrich zur See
 
Tonaż: 91.000 BRT

Dołączył(a): 24.07.08, 12:22

Re: Ciemność widzę,widzę ciemność

Postprzez Emes » 15.06.09, 15:03

Ba, nawet te słynne, czarne przepaski na jedno oko piratów podobno nie wynikały z tego, że dany marynarz nie miał oka - tylko po to, żeby tym zakrytym okiem widzieć w nocy ;p
Emes
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 21.000 BRT

Dołączył(a): 24.08.08, 08:19

Re: Ciemność widzę,widzę ciemność

Postprzez golem43 » 20.08.09, 16:25

wystarczy skopiować plik Env wkatalogu Data oraz plik Scene.dat z czystego sh3 następnie wgrać GWX3.0 i wtedy podmienić te pliki a gra stanie się na nowo grywalna nawet w nocy a ci co chcą grać na 100%real to niech grają przez radio poco im tak rozbudowana grafika jak w GWX3.0 pozdrawiam wszystkich którzy chcą się cieszyć widokami z gry
golem43
Fähnrich zur See
 
Tonaż: 1.000 BRT

Dołączył(a): 20.08.09, 16:12


Posty: 21 • Strona 1 z 1

Powrót do SH III



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości